Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dobbeltspor Køge-Køge Nord 2015 Screening (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 21/5 2020, 17:15 (1429 dage siden)

Dobbeltspor Køge-Køge Nord - 2015 - Screening

Er der nogen som har en link til denne screening? Jeg har søgt på Transportministeriets hjemmeside, men kan ikke finde den.

Poul

Dobbeltspor Køge-Køge Nord 2015 Screening

af Niels Munch, 21/5 2020, 19:54 (1429 dage siden) @ Poul Brandt

Hej,

Ministeriets holdning under den forrige trafikminister afspejles her: https://ing.dk/artikel/ingen-planer-at-udbygge-enkelt-sporet-flaskehals-koege-223654 - havde der været en dokumenteret screening, burde den være nævnt. Og jeg har ikke registeret, at den nuv. transportminister har "tænkt noget" i den retning.

Men måske har jeg ikke rystet internettet godt nok .....

M.v.h.
Niels

Dobbeltspor Køge-Køge Nord 2015 Screening

af Poul Brandt, Nordsjælland, 21/5 2020, 22:27 (1429 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Poul Brandt, 21/5 2020, 22:52

Hej,

Ministeriets holdning under den forrige trafikminister afspejles her: https://ing.dk/artikel/ingen-planer-at-udbygge-enkelt-sporet-flaskehals-koege-223654 - havde der været en dokumenteret screening, burde den være nævnt. Og jeg har ikke registeret, at den nuv. transportminister har "tænkt noget" i den retning.

Men måske har jeg ikke rystet internettet godt nok .....

M.v.h.
Niels

Den er nævnt side 90 i "Serviceeftersyn af jernbanen". Det er der jeg har læst om den for første gang.
Pris 2-300 mio. kr. i 2020 priser. Det er selvfølgelig noget af et prisspænd, og indikerer at screeningen nok har været ret overfladisk.

Nu har jeg spurgt ministeriet via e-mail. Bliver spændende at høre nærmere.

Poul

Dobbeltspor Køge-Køge Nord 2015 Screening

af Frank Poulsen, 22/5 2020, 19:03 (1428 dage siden) @ Poul Brandt

Interessant at det åbenbart trods alt stadig figurere lidt et sted.

Men ja hvad indebærer den screening mon

Dobbeltspor Køge-Køge Nord 2015 Screening

af re20000, 22/5 2020, 23:24 (1428 dage siden) @ Frank Poulsen

Interessant at det åbenbart trods alt stadig figurere lidt et sted.

Men ja hvad indebærer den screening mon

Er "screening" ikke bare et nyt bullshit-ord for "analyse", dvs en undersøgelse?

Nold

Dobbeltspor Køge-Køge Nord 2015 Screening

af ivar, 23/5 2020, 00:31 (1428 dage siden) @ re20000
redigeret af ivar, 23/5 2020, 01:00

Nej, det er ikke et nyt ord, det har iflg. DDO været anvendt i dansk sprogbrug siden 1962 - og det var altså før DJØF'erne blev opfundet - sådan bare lige for, at de ikke altid skal have skylden. Det var i øvrigt også før,det lidet klædelige udtryk "bullshit" blev opfundet.

https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=screening&tab=for

mvh
-ivar

Dobbeltspor Køge-Køge Nord 2015 Screening

af Niels Bak, 23/5 2020, 01:05 (1428 dage siden) @ re20000

En screening er mindre dybtgående end en analyse. Altså et overblik, som ikke går ned i tekniske detaljer eller omfatter undersøgelser af særlige forhold på stedet, som ikke er kendt i forvejen. Derfor er usikkerheden også betydeligt større.

Så screening og analyse er to forskellige ting. Og så er det jo meget praktisk at have to forskellige ord for det også.

Dobbeltspor Køge-Køge Nord 2015 Screening

af Pyloriis, 23/5 2020, 06:34 (1427 dage siden) @ Niels Bak
redigeret af Pyloriis, 23/5 2020, 06:53

En screening er mindre dybtgående end en analyse. Altså et overblik, som ikke går ned i tekniske detaljer eller omfatter undersøgelser af særlige forhold på stedet, som ikke er kendt i forvejen. Derfor er usikkerheden også betydeligt større.

Så screening og analyse er to forskellige ting. Og så er det jo meget praktisk at have to forskellige ord for det også.

Ja det forklarer så også at Ringsted Sygehus ikke lavede en fuld undersøgelse af patienterne til mammografiscreening.

Og dem som får lavet tarmkræftscreening kan ikke forvente at få en fuldstændig undersøgelse?

Gymnasier laver screening af de nye elever.

Så ordet har flere betydninger i dag. Måske fordi der nok er kommet DJØF'er ind over siden vi tog ordet til os!

Det danske sprog er ikke altid så enkelt.

Hvilken betydning det har i "jernbaneverden" mangler vi endnu at få oplyst.
Men mon ikke det er et DJØF-slang opfundet af en nyuddannet i trafilkstyrelsen for en overfladisk gennemgang?

Dobbeltspor Køge-Køge Nord 2015 Screening

af Pyloriis, 23/5 2020, 09:20 (1427 dage siden) @ Pyloriis

Dobbeltspor Køge-Køge Nord 2015 Screening

af tgpsen, 23/5 2020, 10:02 (1427 dage siden) @ Pyloriis
redigeret af tgpsen, 23/5 2020, 10:13

Går man ind på Trafik- & Boligministeriets hjemmeside

https://www.trm.dk/search/?query=Screening&show=20

og skriver "screening"
får man umiddelbart 59 hits som dækker over nyheder, publikationer m.v.

https://www.trm.dk/nyheder/2019/screening-af-mulighed-for-s-tog-paa-kystbanen/

https://www.trm.dk/nyheder/2008/screening-af-en-fast-forbindelse-over-kattegat-afsluttet/

https://www.trm.dk/publikationer/2009/screeningsundersoegelse-af-elektrificering-af-ban...

https://www.trm.dk/publikationer/2008/screening-af-en-fast-forbindelse-over-kattegat/

Ovenstående viser blot lidt om hvad man benytter ordet "screening" til i det ministerium!


Jeg mener at man har et skrin inde i ministeriet, og så skriner man undersøgelsen når man er færdig med den.

Dobbeltspor Køge-Køge Nord 2015 Screening

af ThomasTT, 23/5 2020, 11:40 (1427 dage siden) @ tgpsen

Går man ind på Trafik- & Boligministeriets hjemmeside

https://www.trm.dk/search/?query=Screening&show=20

og skriver "screening"
får man umiddelbart 59 hits som dækker over nyheder, publikationer m.v.

https://www.trm.dk/nyheder/2019/screening-af-mulighed-for-s-tog-paa-kystbanen/

https://www.trm.dk/nyheder/2008/screening-af-en-fast-forbindelse-over-kattegat-afsluttet/

https://www.trm.dk/publikationer/2009/screeningsundersoegelse-af-elektrificering-af-ban...

https://www.trm.dk/publikationer/2008/screening-af-en-fast-forbindelse-over-kattegat/

Ovenstående viser blot lidt om hvad man benytter ordet "screening" til i det ministerium!

Jeg mener at man har et skrin inde i ministeriet, og så skriner man undersøgelsen når man er færdig med den.

Er det ikke en syltekrukke

Dobbeltspor Køge-Køge Nord 2015 Screening

af tgpsen, 23/5 2020, 12:45 (1427 dage siden) @ ThomasTT

Går man ind på Trafik- & Boligministeriets hjemmeside

https://www.trm.dk/search/?query=Screening&show=20

og skriver "screening"
får man umiddelbart 59 hits som dækker over nyheder, publikationer m.v.

https://www.trm.dk/nyheder/2019/screening-af-mulighed-for-s-tog-paa-kystbanen/

https://www.trm.dk/nyheder/2008/screening-af-en-fast-forbindelse-over-kattegat-afsluttet/

https://www.trm.dk/publikationer/2009/screeningsundersoegelse-af-elektrificering-af-ban...

https://www.trm.dk/publikationer/2008/screening-af-en-fast-forbindelse-over-kattegat/

Ovenstående viser blot lidt om hvad man benytter ordet "screening" til i det ministerium!

Jeg mener at man har et skrin inde i ministeriet, og så skriner man undersøgelsen når man er færdig med den.


Er det ikke en syltekrukke


Det kan også være en defensiv manøvre
https://en.wikipedia.org/wiki/Screening_(tactical)
f. eks. en sådan som en administration foretager når udenforstående kræfter (i den administrerede befolkning) truer med at ville presse samme til at påtage sig et eller andet projekt.

Dobbeltspor Køge-Køge Nord 2015 Screening

af Pyloriis, 23/5 2020, 13:55 (1427 dage siden) @ EH6762

https://mst.dk/media/120449/1vejledning-om-vvm-i-planloven.pdf

Kan vi lukke konspirationerne om screening her

Vh k

Kræves der en VVM for at lave dobbeltsporet?

Jeg ved det ikke. Men er det ikke tilfældet kan dit link næppe forklare ordet.

Dertil kommer at et prisoversigt på 200-300 mio kr. er meget høj for en evt. VVM for de få kilometer i et området præget af industri, veje og jernbane.

Ser man på på det udsendte materiale er det ordnet efter VVM, forundersøgelse og herefter screening.

Så konspirationsteorier er der nok stadig plads til!;-)

Dobbeltspor Køge-Køge Nord 2015 Screening

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 23/5 2020, 14:35 (1427 dage siden) @ Pyloriis

Vil der være plads under de broer som findes?

Dobbeltspor Køge-Køge Nord 2015 Screening

af anho, 23/5 2020, 15:22 (1427 dage siden) @ hummel_62

Vil der være plads under de broer som findes?

Jeg lavede en ekstremt uvidenskabelig undersøgelse via Google Maps; der ser ud til at være plads i tunnelen under S-togssporene. Der skal bygges en ekstra bro over Lyngvej, Ølby Stations regionaltogsperron skal flyttes/fjernes. Det er tvivlsomt men ikke umuligt at der er plads under Københavnsvej.

Dobbeltspor Køge-Køge Nord 2015 Screening

af ThomasLarsen, 23/5 2020, 16:19 (1427 dage siden) @ anho
redigeret af ThomasLarsen, 23/5 2020, 16:34

Så er den undersøgelse også ret ekstremt uvidenskabelig. :-)
For du glemmer 5 stiunderføringer, hvoraf den under Ølby station er ret bred. Broen over Stensbjergvej skal også lige med.
Og så er der lige den tekniske detalje, at stykket fra lidt efter Københavnsvej til efter Lyngvej ligger på en dæmning i op til 5 meters højde.

Og så tror jeg ikke at du kan klemme 2 spor ind under s-toget.
Men det burde heller ikke være nødvendigt, da udfletningen til Køge Nord station sker ca 50 meter før.

En nogenlunde realistisk løsning kunne være denne.
Man sænker det nye spor fra cirka der hvor det slutter idag. Så man kan passere under Københavnsvej uden at bygge den om.
Og så derefter op på niveau med de andre spor ved Ølby.
Det kommer nok i Konflikt med stiunderføringen ved Lyngtoften. Som enten skal sænkes en smule, eller måske nedlægges.

Ved Ølby station havde jeg forstillet mig at man lavede en ny perron lignende den anden(bare spejlvendt), på sydsiden af stationen.
De ville så have en fælles elevator i midten, og så ville de have hver deres trappopgang direkte op til perronen og ikke som den er idag.
For med 2 smalle parroner i forlængelse af hinanden, tror jeg godt at man kan få plads til det ekstra spor uden at rive bygninger ned, eller ved at fjerne cykelstien.
Desuden skal dæmningen udvides, eventuelt med en støttemur ud mod cykelstien. Og så skal der findes plads til erstatningen for de cykelpladser der forsvinder.

Ved passagen af Stensbjergvej og Lyngvej, kan man A: lave 2 broer udvide stitunnelen og dæmningen. Eller B: bygge en lang bro som flugter med dæmningen hele vejen.
Huset på dalsvinget 18, får måske nok taget noget af deres have.

Det sidste stykke kan klares ved at man anlægger det nye spor på indersiden af det eksisterende(ind mod S-toget) og derefter retter skinnerne til.
på den måde behøves man kun at ombygge en stitunnel, da der er plads over den anden. Eksperter skal selvfølgelig lige regne på om den anden tunnel, kan klare vægten af det ekstra spor.

Dette bud på en løsning , er selvfølgelig helt på amatør basis.
Så om det overhovedet er teknisk muligt, og om prisen er 200 eller 300 mil. Har jeg selvfølgelig ingen mulighed for at svare på.

Dobbeltspor Køge-Køge Nord 2015 Screening

af Svend, 23/5 2020, 17:36 (1427 dage siden) @ anho

Vil der være plads under de broer som findes?


Jeg lavede en ekstremt uvidenskabelig undersøgelse via Google Maps; der ser ud til at være plads i tunnelen under S-togssporene. Der skal bygges en ekstra bro over Lyngvej, Ølby Stations regionaltogsperron skal flyttes/fjernes. Det er tvivlsomt men ikke umuligt at der er plads under Københavnsvej.

.
Ja, det er mere end tvivlsomt at (om) der kan føres yderligere et spor gennem hullet under Københavnsvej. Det er bygget til et spor :-)
Vi har haft emnet oppe at vende tidligere, endda med billeddokumentation.

--
Svend

Dobbeltspor Køge-Køge Nord 2015 Screening

af Rørvig Station, 24/5 2020, 02:58 (1427 dage siden) @ Svend

Ja, det er mere end tvivlsomt at (om) der kan føres yderligere et spor gennem hullet under Københavnsvej. Det er bygget til et spor :-)
Vi har haft emnet oppe at vende tidligere, endda med billeddokumentation.

Er dette indlæg du tænker på: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=148126
Der er et kort, men det kunne være rart med et foto af "hullet". Det kommer man vel til at udvide?

Dobbeltspor Køge-Køge Nord 2015 Screening

af Niels Munch, 24/5 2020, 09:31 (1426 dage siden) @ Poul Brandt

Den er nævnt side 90 i "Serviceeftersyn af jernbanen". Det er der jeg har læst om den for første gang.
Pris 2-300 mio. kr. i 2020 priser. Det er selvfølgelig noget af et prisspænd, og indikerer at screeningen nok har været ret overfladisk.

Nu har jeg spurgt ministeriet via e-mail. Bliver spændende at høre nærmere.


Hej Poul,

Jeg håber, du har kræfter til at delagtiggøre os, når ministeriet evt. svarer, om der foreligger en "screening", - som i de gode, gamle dage, før der gik Corporate BullShit i vokabulariet, måske kunne kaldes "en forundersøgelse".


[image]Niels

Dobbeltspor Køge-Køge Nord 2015 Screening

af Poul Brandt, Nordsjælland, 24/5 2020, 17:22 (1426 dage siden) @ Niels Munch

Den er nævnt side 90 i "Serviceeftersyn af jernbanen". Det er der jeg har læst om den for første gang.
Pris 2-300 mio. kr. i 2020 priser. Det er selvfølgelig noget af et prisspænd, og indikerer at screeningen nok har været ret overfladisk.

Nu har jeg spurgt ministeriet via e-mail. Bliver spændende at høre nærmere.

Hej Poul,

Jeg håber, du har kræfter til at delagtiggøre os, når ministeriet evt. svarer, om der foreligger en "screening", - som i de gode, gamle dage, før der gik Corporate BullShit i vokabulariet, måske kunne kaldes "en forundersøgelse".


[image]Niels

.
Hej Niels

Jeps. Jeg skal nok dele svaret.

I øvrigt anvender TRM i nedenstående artikel følgende terminologi:

Indledende beregninger
Screening
Forundersøgelse
VVM

https://trafikministeriet.dk/nyheder/2018/forundersoegelse-af-en-fast-forbindelse-over-...

Poul

Dobbeltspor Køge-Køge Nord 2015 Screening

af bth, 25/5 2020, 12:37 (1425 dage siden) @ Poul Brandt

Den er nævnt side 90 i "Serviceeftersyn af jernbanen". Det er der jeg har læst om den for første gang.
Pris 2-300 mio. kr. i 2020 priser. Det er selvfølgelig noget af et prisspænd, og indikerer at screeningen nok har været ret overfladisk.

Nu har jeg spurgt ministeriet via e-mail. Bliver spændende at høre nærmere.

Poul

Hej!

Jeg kender en grundejer hvis grund grænser op til banen lige i nærheden af røret. Han har fået besked på at en del af hans grund er reserveret til Banebyggeri. Så et eller andet har "nogen" jo forholdt sig til et eventuelt dobbeltspor. Om det så var en del af en Screening eller en del af anlæget af den nye bane må man jo stadig fundere over.

/Bjørn

Avatar

2. spor Køge-Køge Nord

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 25/5 2020, 13:29 (1425 dage siden) @ bth

Jeg kender en grundejer hvis grund grænser op til banen lige i nærheden af røret. Han har fået besked på at en del af hans grund er reserveret til Banebyggeri


Det lyder som en arealreservation. Måske er den tinglyst. Det kunne være interessant at se det tinglyste dokument. Det kan man se, hvis man logger på tinglysning med NemID og søger lidt på de matrikelnumre, der ligger op til banen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Faktaark om dobbeltspor Køge Nord

af Poul Brandt, Nordsjælland, 29/5 2020, 17:30 (1421 dage siden) @ Poul Brandt

Så har jeg modtaget et "Faktaark om dobbeltspor Køge Nord". Men ikke selve screeningen. Jeg har derfor gentaget min forespørgsel til TRM.

Men indtil da er en link til faktaarket i min dropbox:

https://www.dropbox.com/s/unpvik9z7t3qq4z/15%2002%2005%20Faktaark%20om%20dobbeltspor%20...

Jeg ved ikke hvordan jeg klipper billedet ud og lægger ind på siden her, men selve teksten er her:
(hvis nogen kan sakse billedet og uploade det vil det være fint, da jeg fjerner filen igen i dropbox engang.)

Poul

------------------------------------------------------------

Faktaark om dobbeltspor nord for Køge
I forbindelse med ny bane mellem København og Ringsted etableres der ved Køge Nord station en
afgrening, der muliggør gennemkørende tog mellem København og Næstved via Køge. Denne afgrening
tilsluttes den bestående enkeltsporede bane Roskilde – Køge nord for Ølby. Fra den nordlige udkant af
Køge station og ind til Køge er der som del af København – Ringsted projektet afsat penge til at udvide
med et ekstra spor mellem Københavnsvej og Køge, men der resterer en ca. 3 km delstrækning.
enkeltsporet
På strækningen mellem Køge Nord og Køge skal der - jf. ny DSB kontrakt - afvikles 2 tog pr time i hver
retning mellem København og Næstved via Køge. Hertil kommer, at der på strækningen indtil de to
baner udfletter nord for Ølby skal køre yderligere 2 tog pr time og retning mellem Roskilde og Køge –
forventelig med region Sjælland som trafikkøber. Disse lokale tog stopper i Ølby og bruger dermed
yderligere kapacitet. Ved Ølby anlægges det nye regionssygehus, og med et dobbeltspor lettes også
muligheden for eventuelt fremtidigt DSB regionaltogsstop her.
Det planlagte trafikomfang vil netop kunne afvikles på strækningen. Men på grund af enkeltsporet
opstår en flaskehals, som vil være en begrænsning for køreplanlægningen og som i alle tilfælde
udelukker videre udvidelser af trafikken. Enkeltsporet forhindrer f. eks. at der kunne indsættes
eventuelle ekstra tog mellem København og Køge/Køge Nord i unormale situationer eller som eventuel
aflastning i myldretiden.
Det ideelle vil være fuldt ud at etablere dobbeltspor mellem Køge og Køge Nord. Men da togtrafikken på
strækningen mellem Køge Nord og sammenfletningen med banen til Roskilde i Ølby kun er to tog pr.
time hver vej og den enkeltsporede strækning kun er ca. 500 meter udgør denne delstrækning ikke
noget kapacitetsmæssigt problem. Da den samtidigt vil være meget dyr at udføre på grund af
komplicerede broanlæg under S-banen og motorvejen planlægges den opretholdt som enkeltsporet. Da
dobbeltsporet således anlægges hvor trafikken er stor opfyldes alle forudseelige trafikale behov med
den angivne løsning.
Projektet vurderes at kunne etableres inden for en ramme af 200 - 300 mio. kr.

Faktaark om dobbeltspor Køge Nord - nu med billede

af Niels, Aarhus, 29/5 2020, 17:54 (1421 dage siden) @ Poul Brandt

Værsgo'

[image]

Venlige hilsner

Niels H:

--
Niels

Faktaark om dobbeltspor Køge Nord

af Frank Poulsen, 29/5 2020, 19:40 (1421 dage siden) @ Poul Brandt

Ja, hvis de 2-300 mio kr. holder stik synes jeg jo det er småpenge for at få det lavet! Det vil have en enorm effekt på mulighederne.

Faktaark om dobbeltspor Køge Nord

af ThomasLarsen, 29/5 2020, 20:27 (1421 dage siden) @ Frank Poulsen

Østbanen ville kunne få 15 min drift mellem Køge og Roskilde, som de ønsker.
Og så vil man kunne undgå større forstyrrelser, som følge af et enkelt togs forsinkelse.

Så jeg syntes bare at man skal komme igang.

Faktaark om dobbeltspor nord for Køge

af Rask Ingemann Lambertsen, 30/5 2020, 12:54 (1420 dage siden) @ Poul Brandt

Så har jeg modtaget et "Faktaark om dobbeltspor Køge Nord". Men ikke selve screeningen. Jeg har derfor gentaget min forespørgsel til TRM.

Faktaark om dobbeltspor nord for Køge

[klip]

På strækningen mellem Køge Nord og Køge skal der - jf. ny DSB kontrakt - afvikles 2 tog pr time i hver
retning mellem København og Næstved via Køge. Hertil kommer, at der på strækningen indtil de to
baner udfletter nord for Ølby skal køre yderligere 2 tog pr time og retning mellem Roskilde og Køge –
forventelig med region Sjælland som trafikkøber.

[klip]

Det ideelle vil være fuldt ud at etablere dobbeltspor mellem Køge og Køge Nord. Men da togtrafikken på
strækningen mellem Køge Nord og sammenfletningen med banen til Roskilde i Ølby kun er to tog pr.
time hver vej og den enkeltsporede strækning kun er ca. 500 meter udgør denne delstrækning ikke
noget kapacitetsmæssigt problem.

Her hoppede kæden vist af. Hvorfra har de, at "togtrafikken på strækningen mellem Køge Nord og sammenfletningen med banen til Roskilde i Ølby kun er to tog pr.
time hver vej"? Der er vel snarere tale om mindst to tog pr. time hver vej, idet, som det også fremgår af faktaarket, alene DSBs trafik forventes at udgøre to tog pr. time hver vej. F.eks. kunne nogle af godstogsoperatørerne tænkes at lægge lokomotivførerskiftet i Næstved i stedet for Ringsted og derfor ikke være interesserede i at køre omvejen via Ringsted, hvor de alligevel ikke kan udnytte den højere strækningshastighed.

Problemet med en enkeltsporet strækning er jo, at uanset hvor kort, den er, så kan to tog ikke passere samtidigt. Der vil således være begrænsninger på de minuttal, der kan optræde i køreplanerne, hvilket er særdeles uhensigtsmæssigt, når man skal sikre gode skiftemuligheder. Netop gode skiftemuligheder bliver afgørende på Køge Nord station og Køge station. Derfor dur det ikke, at binde køreplanlæggerne på hænder og fødder.

Da den samtidigt vil være meget dyr at udføre på grund af
komplicerede broanlæg under S-banen og motorvejen planlægges den opretholdt som enkeltsporet.

Der er fra starten lagt to spor under Køge Bugt Motorvejen. Det er simpelthen for dumt, at man ikke fra starten har lavet plads til to spor under Køge Bugt Banen også.
Hvad mener man mere præcist med "meget dyr"? Hvordan er man nået frem til den konklusion uden at sætte en størrelse på?

Da dobbeltsporet således anlægges hvor trafikken er stor opfyldes alle forudseelige trafikale behov med den angivne løsning.

Transportministeriet kunne med fordel belyse mere konkret, hvordan man mener at opfylde "alle forudseelige trafikale behov" uden at medregne godstrafik på en delstrækning af transitruten mellem Femern Bælt og Øresund.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Faktaark om dobbeltspor Køge Nord

af Poul Brandt, Nordsjælland, 7/7 2020, 01:03 (1383 dage siden) @ Poul Brandt

Nu optræder dobbeltsporet i banedanmarks anlægsoversigt 1. halvår 2020 (i afdelingen for ikke besluttede projekter):

5.4.10 Dobbeltspor Køge-Køge Nord
Projektet blev undersøgt på screeningsniveau i 2015. Strækningen er i dag enkeltsporet, hvilket giver kapacitetsbegrænsninger efter åbningen af København-Køge Ringsted. Projektets udførelse og ibrugtagning vil skulle indarbejdes i Banedanmarks anlægsplan efter politisk stillingtagen og VVM-undersøgelse.


Poul

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Faktaark om dobbeltspor Køge Nord

af Niels Bak, 7/7 2020, 10:01 (1382 dage siden) @ Poul Brandt

Det betyder vel lige nu ikke andet, end at projektet stadig findes i minsteriets skuffer, og ikke ligger i papirkurven.
Det er selvfølgelig i sig selv positivt, men der er hverken beslutning eller penge endnu, og det mangler at en af trafikordførerne vil tage det med på prioriteringslisten til de kommende forhandlinger. Der står en hel del foran, desværre.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak