Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Flere S-tog Solrød Strand-Køge og Holte-Hillerød (Generelt)

af KKLD, 25/5 2020, 21:11 (1425 dage siden)

Hej alle,

Der er en ting jeg har undret mig over. På Linje F på Ny Ellebjerg er der 2 spor og der er 5 minutters drift. Jeg mener at der i 2011 endda var 4 minutters drift.
Vil det derfor så ikke være muligt at både linje A og E i dagstimerne kørte helt til Hillerød og Køge?

Både Hillerød og Køge har 2 endespor ligesom Ny Ellebjerg ved Linje F. Ved at begge linjer kører helt ud i enderne kunne der vel også være en mere jævn fordeling af passagererne i togene samt færre skift for rejsende.
Fordi folk er fordelt mere jævnt ud kan man bruge samme antal tog fordi de behøver ikke at være lige så lange.

For at tage det et skridt videre kunne man vel også gøre det samme med Linje C hvor den forlænges fra Ballerup til Frederikssund så der er 7,5 minutter i gennemsnit mellem hvert tog (9 i timen) og/eller Linje H fra Østerport til Klampenborg - men her er der måske ikke passagerbehov?

Avatar

Flere S-tog Solrød Strand-Køge og Holte-Hillerød

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 25/5 2020, 21:17 (1425 dage siden) @ KKLD

Du kan ikke dele S-togene op frit, så det kan godt være at du kommer til at mange materiel. Det kræver en nøje analyse.
Og så kommer du helt klart til at mangle elektroførere/lokomotivførere.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Flere S-tog Solrød Strand-Køge og Holte-Hillerød

af Rail, 25/5 2020, 21:19 (1425 dage siden) @ KKLD

men her er der måske ikke passagerbehov?

Du glemmer hele tiden at ting koster penge...

Derudover så svømmer DSB ikke ligefrem i overskydende togsæt på s-banen der bare venter på at blive indsat...

Flere S-tog Solrød Strand-Køge og Holte-Hillerød

af Rørvig Station, 25/5 2020, 21:28 (1425 dage siden) @ KKLD

Vil det derfor så ikke være muligt at både linje A og E i dagstimerne kørte helt til Hillerød og Køge?
Fordi folk er fordelt mere jævnt ud kan man bruge samme antal tog fordi de behøver ikke at være lige så lange.

Lyseslukkersvaret:
Hvor vil du få lokoførerne fra?
Hvordan vil du få pengene fra politikerne?

Og til materiellet? Kan det lade sig gøre? Vil da kræve et større puslespil at omlægge omløbsplanerne. Mange afgange køres da af 2 MA, og ja, så har man jo to MA. Men hvis afgangen køres af 1 MA nu kræver det jo groft regnet at man skaffer to ME, hvis toget skal ændres til to.

Flere S-tog Solrød Strand-Køge og Holte-Hillerød

af William Skov ⌂, 25/5 2020, 23:02 (1425 dage siden) @ Rørvig Station

Og til materiellet? Kan det lade sig gøre? Vil da kræve et større puslespil at omlægge omløbsplanerne. Mange afgange køres da af 2 MA, og ja, så har man jo to MA. Men hvis afgangen køres af 1 MA nu kræver det jo groft regnet at man skaffer to ME, hvis toget skal ændres til to.

Har vi fået MA lyntogene tilbage? Selvom at jeg bor i Veksø har jeg endnu ikke set en MA på S-banen.

Det er jo SA eller SE som S-togene har som litra. :-)

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Flere S-tog Solrød Strand-Køge og Holte-Hillerød

af larsht, 25/5 2020, 21:31 (1425 dage siden) @ KKLD

Hej alle,

Der er en ting jeg har undret mig over. På Linje F på Ny Ellebjerg er der 2 spor og der er 5 minutters drift. Jeg mener at der i 2011 endda var 4 minutters drift.
Vil det derfor så ikke være muligt at både linje A og E i dagstimerne kørte helt til Hillerød og Køge?

Både Hillerød og Køge har 2 endespor ligesom Ny Ellebjerg ved Linje F. Ved at begge linjer kører helt ud i enderne kunne der vel også være en mere jævn fordeling af passagererne i togene samt færre skift for rejsende.
Fordi folk er fordelt mere jævnt ud kan man bruge samme antal tog fordi de behøver ikke at være lige så lange.

For at tage det et skridt videre kunne man vel også gøre det samme med Linje C hvor den forlænges fra Ballerup til Frederikssund så der er 7,5 minutter i gennemsnit mellem hvert tog (9 i timen) og/eller Linje H fra Østerport til Klampenborg - men her er der måske ikke passagerbehov?

Som sikringsanlæg og linjeblok er bygget op i dag - STOR forskel på Ringbanen og Køgebugtbanen - kapaciteten ER større på Ringbanen.

9 tog i timen giver 6 minutter og 40 sekunder mellem togene, ikke 7:30

Jeg undrer mig over du blander passagerbehov ind i Frederikssundsbanen, men på Køgebugtbanen anfører brug af præcis samme kapacitet - det bliver hurtigt til æbler og appelsiner.

Og som andre har skrevet - der er SLET ikke mandskab til din idé - og faktisk heller ikke materiel - da din idé fordrer at alle tog har fuld længde i dag hvis de skal deles til bare en antydningsvis anstændig længde hver især i 5-minutters drift......

Flere S-tog Solrød Strand-Køge og Holte-Hillerød

af Banemanden, 25/5 2020, 22:50 (1425 dage siden) @ KKLD

Der er også det aspekt i det, at DSB o kontrakterne er forpligtet til er bestemt antal afgange Per station og strækning. Passagergrundlaget for at køre to linjer på kryds og tværs er der simpelthen ikke - fx mellem Solrød og Køge.

Flere S-tog Solrød Strand-Køge og Holte-Hillerød

af Niels Bak, 25/5 2020, 23:41 (1425 dage siden) @ Banemanden

Der er også lige det aspekt at gevinsten for passagererne ikke er særlig stor, da den linje, som i dag kører hele vejen til endestationen, kører ekspres på den inderste del. Derfor ville togene fra fx Køge ikke afgå jævnt med 5 minutters mellemrum, men parvis i klumper med blot et par minutter mellem de to linjer for at ekspreslinjen ikke skal indhente det forankørende stoptog (det gør de også i dag fra hhv Holte og Hundige). Det bagerste, som er det stoppende tog og derfor tager noget længere til byen, vil kun blive benyttet af de få, som skal af på de små stationer, der springes over af ekspreslinjen og så af dem, som lige nøjagtigt er kommet for sent til det andet. Så passagererne vil langt fra fordele sig jævnt, og hvis man så oven i købet har halveret toglængderne for at skaffe materiel, så har man opskriften på overfyldte tog på ekspreslinjerne.

De danske Sukkerfabrikker
De danske Sukkerfabrikker

Aktieselskabet De danske Sukkerfabrikker (DdS) blev grundlagt i 1872 af finansmanden etatsråd C. F. Tietgen og blev snart en af Danmarks største virksomheder. Ved at bygge nye og opkøbe eksisterende sukkerfabrikker, fik DdS monopol på sukkerproduktion.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak