Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Sporspærring Langå-Brønderslev i pinsen 2020 (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/5 2020, 11:45 (1402 dage siden)
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 27/5 2020, 12:08

Ifølge Banedanmarks hjemmeside er strækningen Langå-Brønderslev totalspærret lørdag-søndag-mandag-tirsdag i pinsen 30. maj-2. juni 2020.

Jeg gætter på at der bl. a. skal rives nogle broer ned - formentlig én mellem Aalborg og Skalborg, én mellem Skalborg og Svenstrup og én mellem Svenstrup og Ellidshøj. Men der er formentlig flere rundt omkring.

Er der nogen der kan bidrage med lidt mere detaljeret viden om, hvad der skal udføres af arbejder på strækningen under totalspærringen? Skal der også ske noget i f.eks. Lindholm?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Sporspærring Langå-Brønderslev i pinsen 2020

af Peter Linaa, 27/5 2020, 12:48 (1402 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ifølge Banedanmarks hjemmeside er strækningen Langå-Brønderslev totalspærret lørdag-søndag-mandag-tirsdag i pinsen 30. maj-2. juni 2020.

Jeg gætter på at der bl. a. skal rives nogle broer ned - formentlig én mellem Aalborg og Skalborg, én mellem Skalborg og Svenstrup og én mellem Svenstrup og Ellidshøj. Men der er formentlig flere rundt omkring.

Er der nogen der kan bidrage med lidt mere detaljeret viden om, hvad der skal udføres af arbejder på strækningen under totalspærringen? Skal der også ske noget i f.eks. Lindholm?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Gode Thomas

Jeg tror, du blander et par ting sammen, for der er "kun" sporspærring Langå-Aalborg, efter hvad jeg kan se/læse på DSBs hjemmeside. Det andet er noget med pendling mellem Langå og Brønderslev - se/læs:
https://www.dsb.dk/trafikinformation/nordjylland/

Med venlig hilsen
Peter Linaa

Avatar

Sporspærring Langå-Brønderslev i pinsen 2020

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/5 2020, 12:52 (1402 dage siden) @ Peter Linaa

Ifølge Banedanmarks hjemmeside er strækningen Langå-Brønderslev totalspærret lørdag-søndag-mandag-tirsdag i pinsen 30. maj-2. juni 2020.

Jeg gætter på at der bl. a. skal rives nogle broer ned - formentlig én mellem Aalborg og Skalborg, én mellem Skalborg og Svenstrup og én mellem Svenstrup og Ellidshøj. Men der er formentlig flere rundt omkring.

Er der nogen der kan bidrage med lidt mere detaljeret viden om, hvad der skal udføres af arbejder på strækningen under totalspærringen? Skal der også ske noget i f.eks. Lindholm?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Gode Thomas

Jeg tror, du blander et par ting sammen, for der er "kun" sporspærring Langå-Aalborg, efter hvad jeg kan se/læse på DSBs hjemmeside. Det andet er noget med pendling mellem Langå og Brønderslev - se/læs:
https://www.dsb.dk/trafikinformation/nordjylland/

Med venlig hilsen
Peter Linaa


Kære Peter

Banedanmark siger Langå-Brønderslev:

https://www.bane.dk/Borger/Baneprojekter/Udvikling-af-jernbanen-2020/Langaa_Aalborg_Bro...

Når DSB ikke nævner noget nord for Aalborg, skyldes det formentlig, at DSB ikke kører nord for Aalborg?

Bedste hilsner

Thomas

Sporspærring Langå-Brønderslev i pinsen 2020

af Peter Linaa, 27/5 2020, 12:58 (1402 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ifølge Banedanmarks hjemmeside er strækningen Langå-Brønderslev totalspærret lørdag-søndag-mandag-tirsdag i pinsen 30. maj-2. juni 2020.

Jeg gætter på at der bl. a. skal rives nogle broer ned - formentlig én mellem Aalborg og Skalborg, én mellem Skalborg og Svenstrup og én mellem Svenstrup og Ellidshøj. Men der er formentlig flere rundt omkring.

Er der nogen der kan bidrage med lidt mere detaljeret viden om, hvad der skal udføres af arbejder på strækningen under totalspærringen? Skal der også ske noget i f.eks. Lindholm?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Gode Thomas

Jeg tror, du blander et par ting sammen, for der er "kun" sporspærring Langå-Aalborg, efter hvad jeg kan se/læse på DSBs hjemmeside. Det andet er noget med pendling mellem Langå og Brønderslev - se/læs:
https://www.dsb.dk/trafikinformation/nordjylland/

Med venlig hilsen
Peter Linaa

Kære Peter

Banedanmark siger Langå-Brønderslev:

https://www.bane.dk/Borger/Baneprojekter/Udvikling-af-jernbanen-2020/Langaa_Aalborg_Bro...

Når DSB ikke nævner noget nord for Aalborg, skyldes det formentlig, at DSB ikke kører nord for Aalborg?

Bedste hilsner

Thomas

Kære Thomas

Jeg bøjer mig i støvet, for den side havde jeg ikke været opmærksom på findes, jeg havde "kun" set på Trafikinformationssiden, så undskyld.

Med venlig hilsen
Peter

Avatar

Sporspærring Langå-Brønderslev i pinsen 2020

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/6 2020, 21:02 (1383 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ifølge Banedanmarks hjemmeside er strækningen Langå-Brønderslev totalspærret lørdag-søndag-mandag-tirsdag i pinsen 30. maj-2. juni 2020.

Jeg gætter på at der bl. a. skal rives nogle broer ned - formentlig én mellem Aalborg og Skalborg, én mellem Skalborg og Svenstrup og én mellem Svenstrup og Ellidshøj


Vi starter med den mellem Svenstrup og Ellidshøj. Den førte Svenstrup Banevej over jernbanen. Banedanmark nummererede den nr. 21159 og anfører, at den lå i km 238,0.

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

-----

www.lindholm-aalborg-lufthavn.dk
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk


[image]Når man nu til dags nedriver vejoverføringer i forbindelse med kommende elektrificering, sker det ofte på den måde, at man graver vejoverføringen fuldstændig fri, mens jernbanetrafikken opretholdes. Vejoverføringen bliver efterfølgende nedbrudt under en sporspærring. Selve nedbrydningen tager kun få timer. Billedet her er taget pinselørdag 30. maj 2020 kl. 14.41. Nedbrydningen påbegyndtes efter kl. 16.15, og ved 19-tiden var vejoverføringen brudt ned. Klik på billedet for højere opløsning. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Sporspærring Langå-Brønderslev i pinsen 2020

af Niels Buch, 14/6 2020, 21:08 (1383 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ifølge Banedanmarks hjemmeside er strækningen Langå-Brønderslev totalspærret lørdag-søndag-mandag-tirsdag i pinsen 30. maj-2. juni 2020.

Jeg gætter på at der bl. a. skal rives nogle broer ned - formentlig én mellem Aalborg og Skalborg, én mellem Skalborg og Svenstrup og én mellem Svenstrup og Ellidshøj

Vi starter med den mellem Svenstrup og Ellidshøj. Den førte Svenstrup Banevej over jernbanen. Banedanmark nummererede den nr. 21159 og anfører, at den lå i km 238,0.

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

-----

www.lindholm-aalborg-lufthavn.dk
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk


[image]Når man nu til dags nedriver vejoverføringer i forbindelse med kommende elektrificering, sker det ofte på den måde, at man graver vejoverføringen fuldstændig fri, mens jernbanetrafikken opretholdes. Vejoverføringen bliver efterfølgende nedbrudt under en sporspærring. Selve nedbrydningen tager kun få timer. Billedet her er taget pinselørdag 30. maj 2020 kl. 14.41. Nedbrydningen påbegyndtes efter kl. 16.15, og ved 19-tiden var vejoverføringen brudt ned. Klik på billedet for højere opløsning. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Hej Thomas

Super billeder, hvor man ser broens egentlige konstruktion. Godt det blev foreviget.

Hilsen
Niels

Avatar

Sporspærring Langå-Brønderslev i pinsen 2020

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/6 2020, 08:53 (1383 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ifølge Banedanmarks hjemmeside er strækningen Langå-Brønderslev totalspærret lørdag-søndag-mandag-tirsdag i pinsen 30. maj-2. juni 2020.

Jeg gætter på at der bl. a. skal rives nogle broer ned - formentlig én mellem Aalborg og Skalborg, én mellem Skalborg og Svenstrup og én mellem Svenstrup og Ellidshøj. Men der er formentlig flere rundt omkring

Når man nu til dags nedriver vejoverføringer i forbindelse med kommende elektrificering, sker det ofte på den måde, at man graver vejoverføringen fuldstændig fri, mens jernbanetrafikken opretholdes. Vejoverføringen bliver efterfølgende nedbrudt under en sporspærring. Selve nedbrydningen tager kun få timer.


Vi fortsætter med vejoverføringen mellem Svenstrup og Skalborg. Den førte Hjortevej over jernbanen. Banedanmark nummererede den nr. 21170 og anfører, at den lå i km 242,56.

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

-----

www.lindholm-aalborg-lufthavn.dk
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk


[image]Billedet her er taget pinselørdag 30. maj 2020 kl. 14.55. Nedbrydningen påbegyndtes efter kl. 16.15, og ved 19-tiden var vejoverføringen brudt ned. Klik på billedet for højere opløsning. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Emnet har tidligere været behandlet i denne tråd:

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=154710#p154710

Lasse Duusgaard har en meget fin video fra nedrivningen her (start ved 1:28):

https://www.youtube.com/watch?v=7GQg2Dnwd-s&feature=youtu.be

Nordjyske Stiftstidende har fine billeder og en video fra nedrivningen her:

https://nordjyske.dk/nyheder/aalborg/foelg-med-her-jernbanebro-i-aalborg-rives-ned/9f26...

Avatar

Sporspærring Langå-Brønderslev i pinsen 2020

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 16/6 2020, 07:45 (1382 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ifølge Banedanmarks hjemmeside er strækningen Langå-Brønderslev totalspærret lørdag-søndag-mandag-tirsdag i pinsen 30. maj-2. juni 2020.

Jeg gætter på at der bl. a. skal rives nogle broer ned - formentlig én mellem Aalborg og Skalborg, én mellem Skalborg og Svenstrup og én mellem Svenstrup og Ellidshøj. Men der er formentlig flere rundt omkring

Når man nu til dags nedriver vejoverføringer i forbindelse med kommende elektrificering, sker det ofte på den måde, at man graver vejoverføringen fuldstændig fri, mens jernbanetrafikken opretholdes. Vejoverføringen bliver efterfølgende nedbrudt under en sporspærring. Selve nedbrydningen tager kun få timer.


Vi slutter med vejoverføringen mellem Skalborg og Aalborg. Den førte Planetvej over jernbanen. Banedanmark nummererede den nr. 21174 og anfører, at den lå i km 245,51.

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

-----

www.lindholm-aalborg-lufthavn.dk
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk


[image]Billedet her er taget pinselørdag 30. maj 2020 kl. 15.39 Nedbrydningen påbegyndtes dagen efter og ved 17-tiden var vejoverføringen væk . Noget af fundamentet fik lov til blive stående, idet det skal genbruges til en kommende stioverføring. Bemærk at vejoverføringen på et tidspunkt har fået nogle af sine bærende jernbetonsøjler erstattet af stålsøjler. Klik på billedet for højere opløsning. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

Sporspærring Langå-Brønderslev i pinsen 2020

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/8 2020, 08:23 (1334 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ifølge Banedanmarks hjemmeside er strækningen Langå-Brønderslev totalspærret lørdag-søndag-mandag-tirsdag i pinsen 30. maj-2. juni 2020.

Jeg gætter på at der bl. a. skal rives nogle broer ned - formentlig én mellem Aalborg og Skalborg, én mellem Skalborg og Svenstrup og én mellem Svenstrup og Ellidshøj. Men der er formentlig flere rundt omkring

Når man nu til dags nedriver vejoverføringer i forbindelse med kommende elektrificering, sker det ofte på den måde, at man graver vejoverføringen fuldstændig fri, mens jernbanetrafikken opretholdes. Vejoverføringen bliver efterfølgende nedbrudt under en sporspærring. Selve nedbrydningen tager kun få timer.

Vi slutter med vejoverføringen mellem Skalborg og Aalborg. Den førte Planetvej over jernbanen. Banedanmark nummererede den nr. 21174 og anfører, at den lå i km 245,51.

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

-----

www.lindholm-aalborg-lufthavn.dk
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk


[image]Billedet her er taget pinselørdag 30. maj 2020 kl. 15.39 Nedbrydningen påbegyndtes dagen efter og ved 17-tiden var vejoverføringen væk . Noget af fundamentet fik lov til blive stående, idet det skal genbruges til en kommende stioverføring. Bemærk at vejoverføringen på et tidspunkt har fået nogle af sine bærende jernbetonsøjler erstattet af stålsøjler. Klik på billedet for højere opløsning. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.


[image]2. august 2020. Intet af det tidligere fundament blev genbrugt. Så vidt jeg umiddelbart kan se, bliver alle de tre vejoverføringer, der syd for Aalborg måtte lade livet i slutningen af maj måned 2020, erstattet af nye stioverføringer beregnet til gående og cyklende trafik. Her er vi ved den nordligste, der skaber forbindelse mellem Planetvej og kolonihaveforeningen "Engen". Er der mon tale om en ny form for "standardbro" og findes den type anvendt andre steder i landet? Klik på billedet for højere opløsning. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

-----

www.lindholm-aalborg-lufthavn.dk
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk

Sporspærring Langå-Brønderslev i pinsen 2020

af Lasse Duusgaard, Aalborg SØ, 8/8 2020, 23:00 (1328 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

Skønne billeder af planetvejs broen... det bliver dejligt når vi atter kan tage billeder derfra.

Jeg var ved at undersøge BaneDanmarks hjemmeside for information om broen. På denne side LINK kan man læse om de broændringer der skal ske mellem bl.a. Hobro og Aalborg i årene 2019-2022. Hvis man klikker på linket til Planetvej kan man se at broen er (vil jeg tro) identisk med den på Hjortevej og Svenstrup Banesti.
Så om det er en standard bro kan jeg ikke finde informationer om, men man kan skrive en mail til dem på aarhus-lindholm@bane.dk, så kan det være de kan svare på det der.

Med venlig hilsen
Lasse Duusgaard


DSB Hs422Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak