Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Utbildningsmateriel för linjeblock (Jernbanen i dag)

af AnWa, 5/6 2020, 09:30 (1415 dage siden)

Hej!

SJ:s skola gav på 1970-talet ut en serie kompendier om svensk linjeblockering. De finns idag att få tag på som PDF:er på internet om man frågar på de svenska järnvägsforumen.

Finns det något motsvarande för DSB/Banedanmark? (Eller motsvarande för Norge, Finland eller Tyskland för den delen.) Jag skulle vilja jämföra lösningarna i de olika systemen.


(SJ-skolan gav också ut en serie kompendier om reläställverk och om vägskydd. Om något är av intresse, så skicka mig ett DM.)

Utbildningsmateriel för linjeblock

af Svend, 5/6 2020, 09:55 (1415 dage siden) @ AnWa

Hej!

SJ:s skola gav på 1970-talet ut en serie kompendier om svensk linjeblockering. De finns idag att få tag på som PDF:er på internet om man frågar på de svenska järnvägsforumen.

Finns det något motsvarande för DSB/Banedanmark? (Eller motsvarande för Norge, Finland eller Tyskland för den delen.) Jag skulle vilja jämföra lösningarna i de olika systemen.


(SJ-skolan gav också ut en serie kompendier om reläställverk och om vägskydd. Om något är av intresse, så skicka mig ett DM.)

.
Du kan starte med at se, om dette har din interesse:

https://www.bane.dk/da/Leverandoer/Krav/Tekniske-normer-og-regler/Vigtige-regelvaerker/...

--
Svend

Utbildningsmateriel för linjeblock

af jaer, 5/6 2020, 13:24 (1415 dage siden) @ AnWa

Hej!

SJ:s skola gav på 1970-talet ut en serie kompendier om svensk linjeblockering. De finns idag att få tag på som PDF:er på internet om man frågar på de svenska järnvägsforumen.

Finns det något motsvarande för DSB/Banedanmark? (Eller motsvarande för Norge, Finland eller Tyskland för den delen.) Jag skulle vilja jämföra lösningarna i de olika systemen.

Der findes også lærebøger fra DSB-tiden. Noget af det kan findes på Jernbanearkivalier.dk, andet kan skaffes på samme måde som du skriver ovenfor.


(SJ-skolan gav också ut en serie kompendier om reläställverk och om vägskydd. Om något är av intresse, så skicka mig ett DM.)

Kunne du ikke opdatere din brugerprofil, så man kan skrive til dig? (Så kommer det lille mail-ikon oppe ved brugernavnet). Så kan vi udveksle materiale :-)

/Jan

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak