Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/6 2020, 11:05 (1415 dage siden)

Trænger vi ikke til at ryge lidt i struberne på hinanden? Det er ved at være så længe siden:-D.

Jeg bidrager med ministerens svar på et samrådsspørgsmål:

https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/tru/spm/516/svar/1669057/2206702.pdf

Duk og væk.

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 10/6 2020, 11:41 (1415 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Så mødet. og ja pinligt at se på.
" I har sagt og vi har sagt ...."

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord

af mikkelwf, 10/6 2020, 11:55 (1415 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Var afgiftnedsættelsen på Storebælt ikke lige stor for såvel persontog som personbiler?

Såvidt jeg husker var det kun godstog der ikke fik en afgiftsnedsættelse...

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord

af Bent Larsen, Kalundborg, 10/6 2020, 12:45 (1415 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej
Jeg kalder det tastatur krig.
Vh
Bent Larsen

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord

af mpp, 10/6 2020, 14:32 (1415 dage siden) @ Bent Larsen

Jo, og især pendlerne fik nogle gode rabatter. Det blev også marginalt billigere at køre over på enkeltbilletter, men ikke helt nok til at det var værd at lave kampagne over.

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord

af Niels Bak, 10/6 2020, 23:33 (1415 dage siden) @ mpp

Det store ryk i forhold til at styrke biltrafikken var nedsættelsen af afgifterne på nye biler - sammen med de historisk billige benzinpriser, som ikke er et resultat af en regeringsbeslutning, men som man heller ikke har besluttet at gøre noget ved trods de uønskede effekter af flere biler.

Til gengæld kan det så nu bruges som argument for ikke at investere i jernbanen. Det er flot!

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord

af Scharfenberg, 10/6 2020, 13:19 (1415 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Følgende fra ministerens talepapir er værd at fremhæve:

"Det en anelse mærkværdigt, at Venstre er imod en togforbindelse over eller under Vejle Fjord og i den forbindelse henviser til CO2 belastningen i anlægsfasen. Samtidig med det kan man så læse i den tidligere regerings investeringsplan, at Vejdirektoratet skal gå i dialog med Vejle Kommune om løsningsmodeller og anvendelsen af alternative ruter ved trængsel på Vejlefjordbroen.

Venstre er således villige til et bygge en bro over Vejle Fjord – bare den ikke er til tog. Der er åbenbart i Venstres optik forskel på klima- og naturhensyn alt efter, om infrastrukturen er til biler eller tog."

"Hertil kommer, at jernbanen har været præget af mange sporarbejder, og at de infrastrukturforbedringer, som var forudsat i passagerprognosen, blandt andet København-Ringstedbanen og opgraderingen af banen mellem Ringsted og Odense, ikke er slået igennem endnu."

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord

af Jens Hansen, 10/6 2020, 15:16 (1415 dage siden) @ Scharfenberg

"Hertil kommer, at jernbanen har været præget af mange sporarbejder, og at de infrastrukturforbedringer, som var forudsat i passagerprognosen, blandt andet København-Ringstedbanen og opgraderingen af banen mellem Ringsted og Odense, ikke er slået igennem endnu."

Og så skulle han have tilføjet, "fordi der ikke har været styr på tingen i ministeriet, Banedanmark og DSB.

JH

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord

af Scharfenberg, 10/6 2020, 16:06 (1415 dage siden) @ Jens Hansen

"Hertil kommer, at jernbanen har været præget af mange sporarbejder, og at de infrastrukturforbedringer, som var forudsat i passagerprognosen, blandt andet København-Ringstedbanen og opgraderingen af banen mellem Ringsted og Odense, ikke er slået igennem endnu."


Og så skulle han have tilføjet, "fordi der ikke har været styr på tingen i ministeriet, Banedanmark og DSB.

JH

Det med ministeriet og DSB må du gerne lige uddybe.

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord

af esni, Frederikssund, 10/6 2020, 16:11 (1415 dage siden) @ Scharfenberg

"Hertil kommer, at jernbanen har været præget af mange sporarbejder, og at de infrastrukturforbedringer, som var forudsat i passagerprognosen, blandt andet København-Ringstedbanen og opgraderingen af banen mellem Ringsted og Odense, ikke er slået igennem endnu."


Og så skulle han have tilføjet, "fordi der ikke har været styr på tingen i ministeriet, Banedanmark og DSB.

JH


Det med ministeriet og DSB må du gerne lige uddybe.

Hvis pressens fremstilling af striden om indbygningen af ETCS i fx IC3 er sand, så har ministeriet et ansvar for ikke i tide at gribe ind

--
Eskild

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord

af Jens Hansen, 10/6 2020, 20:54 (1415 dage siden) @ esni

Banedanmarks manglende styr på noget, taler for sig selv.

DSBs træghed, givet svært at se for en DSB ansat, men jeg mener faktisk at man kunne have været mere fremme i skoene. men valgte en strategi, hvor alt skal passe sammen og til en trafik, som ikke er mere. Husk udgangspunktet var 275 ens togsæt.

JH

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord

af Scharfenberg, 11/6 2020, 10:28 (1414 dage siden) @ Jens Hansen

Banedanmarks manglende styr på noget, taler for sig selv.

DSBs træghed, givet svært at se for en DSB ansat, men jeg mener faktisk at man kunne have været mere fremme i skoene. men valgte en strategi, hvor alt skal passe sammen og til en trafik, som ikke er mere. Husk udgangspunktet var 275 ens togsæt.

JH

Status er at man indkøber et litra til at afløse IC3, IR4 og IC4. Det er med til at forenkle både uddannelse, værksteder og meget andet. Hvor mange af disse togsæt, man ender med at købe ligger ikke fast, men det bliver mindst 100 stk. Dernæst 8 vognstammer med ca. 440 siddepladser primært til tysklandstrafikken og dels til enkelte myldretidstog mellem Nyk. F, Næstved og Kbh. H. Og så EB til DD. De nye togsæt vil både kunne køre som regionaltog, IC- og lyntog på strækninger, hvor maks.hastigheden overvejende vil være 200 km/t.

Hvad mener du med "en trafik som ikke er mere"? Og hvordan tænker du, at man kunne være mere fremme i skoene?

MH

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord

af pjl, 11/6 2020, 11:11 (1414 dage siden) @ Scharfenberg

Hvad mener du med "en trafik som ikke er mere"? Og hvordan tænker du, at man kunne være mere fremme i skoene?

Der synes at være en uoverensstemmelse mellem DSB og resten af verden vedrørende timeplanen - specielt at de 200 km/t ikke er nok til at gennemføre planen, mens politikerne stadig fremhæver dette (én times rejsetid mellem større byer) som rygraden i planen. Noget i den stil?

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord

af Scharfenberg, 11/6 2020, 12:04 (1414 dage siden) @ pjl
redigeret af Scharfenberg, 11/6 2020, 12:21

Hvad mener du med "en trafik som ikke er mere"? Og hvordan tænker du, at man kunne være mere fremme i skoene?


Der synes at være en uoverensstemmelse mellem DSB og resten af verden vedrørende timeplanen - specielt at de 200 km/t ikke er nok til at gennemføre planen, mens politikerne stadig fremhæver dette (én times rejsetid mellem større byer) som rygraden i planen. Noget i den stil?

Jeg tror nu snarere, der er en uoverensstemmelse mellem, hvad politikerne ønsker og den hastighed, de bevilger penge til projekterne. Timeplanen mellem Odense og Aarhus kræver en gennemsnitshastighed på vist nok 190 km/t. Derfor er det ikke nok med en Vmax på kun 200 km/t. Med andre ord skal der bygges højhastighedsjernbaner på ca. 35 km på Vestfyn, over eller under Vejle Fjord (nu kom vi tilbage til mailtrådens emne) og en højhastighedsbane mellem Skanderborg og Hovedgård på ca. 23 km.

Vestfynsbanen er finansieret, men byggestart bliver først i 2023 med ibrugtagning i 2029.

Derfor er der ikke planlagt at købe tog til mere end 200 km/t. De 60 km på Ringstedbanen kan ikke retfærdiggøre, at du køber en hel flåde af 250 km/t-togsæt. Når Vestfyn åbner i 2029 kan man måske køre med 250 km/t-tog mellem Kbh.-Odense-Esbjerg Mod Aarhus vil det ydermere nok som minimum kræve, at Vejle Fjord-forbindelsen er etableret.

Det er derfor, at der i den politiske aftale om fremtidens eltogsæt bl.a. står, at indkøb af 200 km/t-tog ikke udelukker evt. indkøb af højhastighedstog på et senere tidspunkt (når infrastrukturen understøtter det).

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord

af My1201, 11/6 2020, 12:25 (1414 dage siden) @ Scharfenberg

Vestfynsbanen er finansieret, men byggestart bliver først i 2023 med ibrugtagning i 2029.

Derfor er der ikke planlagt at købe tog til mere end 200 km/t. De 60 km på Ringstedbanen kan ikke retfærdiggøre, at du køber en hel flåde af 250 km/t-togsæt. Når Vestfyn åbner i 2029 kan man måske køre med 250 km/t-tog mellem Kbh.-Odense-Esbjerg Mod Aarhus vil det ydermere nok som minimum kræve, at Vejle Fjord-forbindelsen er etableret.

Kan du køre 250 fra Ringsted til Odense?
Der er vist planer om en opgradering af strækningen på Sjælland vest for Ringsted - men såvel tunnel / bro og strækningen på Østfyn er næppe til mere end 180.

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord

af Scharfenberg, 11/6 2020, 12:33 (1414 dage siden) @ My1201

Vestfynsbanen er finansieret, men byggestart bliver først i 2023 med ibrugtagning i 2029.

Derfor er der ikke planlagt at købe tog til mere end 200 km/t. De 60 km på Ringstedbanen kan ikke retfærdiggøre, at du køber en hel flåde af 250 km/t-togsæt. Når Vestfyn åbner i 2029 kan man måske køre med 250 km/t-tog mellem Kbh.-Odense-Esbjerg Mod Aarhus vil det ydermere nok som minimum kræve, at Vejle Fjord-forbindelsen er etableret.


Kan du køre 250 fra Ringsted til Odense?
Der er vist planer om en opgradering af strækningen på Sjælland vest for Ringsted - men såvel tunnel / bro og strækningen på Østfyn er næppe til mere end 180.

Planen er Kbh.-Ringsted (60 km): 250 km/t og Ringsted-Odense (100 km): 200 km/t. Men Ringsted-Odense opgraderes først ifm. Signalprogrammet. Vist nok i 2026. Vestbroen på Storebælt er testet til 235 km/t med Taurus. Storebæltstunnellen klarer vist fint 200 km/t for passagertog, hvis ellers toget er tryktestet og dørene skruet ordentligt på.

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord

af My1201, 11/6 2020, 12:39 (1414 dage siden) @ Scharfenberg

Vestfynsbanen er finansieret, men byggestart bliver først i 2023 med ibrugtagning i 2029.

Derfor er der ikke planlagt at købe tog til mere end 200 km/t. De 60 km på Ringstedbanen kan ikke retfærdiggøre, at du køber en hel flåde af 250 km/t-togsæt. Når Vestfyn åbner i 2029 kan man måske køre med 250 km/t-tog mellem Kbh.-Odense-Esbjerg Mod Aarhus vil det ydermere nok som minimum kræve, at Vejle Fjord-forbindelsen er etableret.


Kan du køre 250 fra Ringsted til Odense?
Der er vist planer om en opgradering af strækningen på Sjælland vest for Ringsted - men såvel tunnel / bro og strækningen på Østfyn er næppe til mere end 180.


Planen er Kbh.-Ringsted (60 km): 250 km/t og Ringsted-Odense (100 km): 200 km/t. Men Ringsted-Odense opgraderes først ifm. Signalprogrammet. Vist nok i 2026. Vestbroen på Storebælt er testet til 235 km/t med Taurus. Storebæltstunnellen klarer vist fint 200 km/t for passagertog, hvis ellers toget er tryktestet og dørene skruet ordentligt på.

Men så mangler der stadig lidt til de 250 km/h på flere af strækninger som blev anført fra København-Odense. ;-)

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord

af Scharfenberg, 11/6 2020, 13:54 (1414 dage siden) @ My1201

Vestfynsbanen er finansieret, men byggestart bliver først i 2023 med ibrugtagning i 2029.

Derfor er der ikke planlagt at købe tog til mere end 200 km/t. De 60 km på Ringstedbanen kan ikke retfærdiggøre, at du køber en hel flåde af 250 km/t-togsæt. Når Vestfyn åbner i 2029 kan man måske køre med 250 km/t-tog mellem Kbh.-Odense-Esbjerg Mod Aarhus vil det ydermere nok som minimum kræve, at Vejle Fjord-forbindelsen er etableret.


Kan du køre 250 fra Ringsted til Odense?
Der er vist planer om en opgradering af strækningen på Sjælland vest for Ringsted - men såvel tunnel / bro og strækningen på Østfyn er næppe til mere end 180.


Planen er Kbh.-Ringsted (60 km): 250 km/t og Ringsted-Odense (100 km): 200 km/t. Men Ringsted-Odense opgraderes først ifm. Signalprogrammet. Vist nok i 2026. Vestbroen på Storebælt er testet til 235 km/t med Taurus. Storebæltstunnellen klarer vist fint 200 km/t for passagertog, hvis ellers toget er tryktestet og dørene skruet ordentligt på.


Men så mangler der stadig lidt til de 250 km/h på flere af strækninger som blev anført fra København-Odense. ;-)

Hvis du kan køre 250 km/t på 60 km ud af de i alt 160 km til Odense fra ca. 2026, kan det muligvis godt retfærdiggøre, at man indkøber tog til 250 km/t. Men så længe du kun kan køre 250 km/t på de første 60 km fra København og 'kun' 180/200 km/t de sidste ca. 300 km til Aarhus, synes jeg ikke rigtig, man kan retfærdiggøre at købe 250 km/t-tog til Kbh.-Aarhus. Spørgsmålet er så, om Kbh. H-Odense med 250/200 km/t i sig selv kan retfærdiggøre 250 km/t-materiel. Det kan det muligvis godt, selv om man nok helst venter på Vestfyn i 2029. Så mit bud er, at man bør købe 250 km/t-tog til idriftsættelse i 2029 og køre timemodel Kbh.-Odense-(Kolding)-Esbjerg og så muligvis Kbh. H-Aarhus på 2:15, eller hvad det nu kan blive til, så længe Vejle Fjord og Skanderborg-Hovedgård ikke er færdige.

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord

af pjl, 11/6 2020, 13:25 (1414 dage siden) @ Scharfenberg

Jeg tror nu snarere, der er en uoverensstemmelse mellem, hvad politikerne ønsker og den hastighed, de bevilger penge til projekterne. Timeplanen mellem Odense og Aarhus kræver en gennemsnitshastighed på vist nok 190 km/t. Derfor er det ikke nok med en Vmax på kun 200 km/t. Med andre ord skal der bygges højhastighedsjernbaner på ca. 35 km på Vestfyn, over eller under Vejle Fjord (nu kom vi tilbage til mailtrådens emne) og en højhastighedsbane mellem Skanderborg og Hovedgård på ca. 23 km.

Det er noget mere end nu, DSB står over for at skulle bestille en hel flåde af nye togsæt, som bliver rygraden i alt fra lyntog til regionaltog. Disse togsæt forventes at være hér i 30? år og i mindst 20? derfor vil disse togsæt være de-facto tilbuddet fra DSB på fjernbanen indtil 2050 (ca. 20-25 år efter hovedparten af togsættene er leveret). Nu har man så bygget København-Rigsted til 250 km/t, ingen af DSB's umiddelbare (Litra EB) indkøb kan udnytte den hastighed og de fremtidige togsæt ser således heller ikke ud til at kunne udnytte det.

Vestfynsbanen er finansieret, men byggestart bliver først i 2023 med ibrugtagning i 2029.

Så omkring 20 år med mulighed for højere hastighed, men uden mulighed for at udnytte det med indkøbt materiel.

Derfor er der ikke planlagt at købe tog til mere end 200 km/t. De 60 km på Ringstedbanen kan ikke retfærdiggøre, at du køber en hel flåde af 250 km/t-togsæt. Når Vestfyn åbner i 2029 kan man måske køre med 250 km/t-tog mellem Kbh.-Odense-Esbjerg Mod Aarhus vil det ydermere nok som minimum kræve, at Vejle Fjord-forbindelsen er etableret.

Lad os sige at den ender med at være hér i 2035, det giver 15 år hvor strækningshastigheden ikke kan udnyttes til fulde.

Det er derfor, at der i den politiske aftale om fremtidens eltogsæt bl.a. står, at indkøb af 200 km/t-tog ikke udelukker evt. indkøb af højhastighedstog på et senere tidspunkt (når infrastrukturen understøtter det).

Ja, men er vi enige om at de nye togsæt er rygraden i timeplanen eller ej, for ellers læser jeg det hele forkert. Det er det jeg mener når jeg siger at DSB og politikerne er noget mere ud af sync end man umiddelbart tror.

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord

af Jens Hansen, 11/6 2020, 13:45 (1414 dage siden) @ pjl


Ja, men er vi enige om at de nye togsæt er rygraden i timeplanen eller ej, for ellers læser jeg det hele forkert. Det er det jeg mener når jeg siger at DSB og politikerne er noget mere ud af sync end man umiddelbart tror.

Fremtidens Tog er ryggraden i DSBs produktion og det tilbud som de tilbyder kunderne. EUs fjerde Jernbanepakke indebærer at den kontrakt som DSB pt. har med den danske stat, er den sidste. Andre operatører står på spring og de har materiel som kan køre mere end 200 km/t. Som vi har kunnet se i Transportministeriets serviceeftersyn, er det netop fjerntogsstrækningerne, som der er penge i.

OG DSB har jo lige købt tog, som godkendes til 230 km/t i Tyskland - og de satser angiveligt på at "få det gratis med" (men Vectron lokomotivet kan kun køre 200 km/t).

Danskerne skal nok få tog, som kører mere end 200 km/t. Så kan fremtidens tog køre regionaltog (omend det bliver nogle dyre regionaltog).

JH

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord

af ThomasTT, 11/6 2020, 13:53 (1414 dage siden) @ Jens Hansen


Ja, men er vi enige om at de nye togsæt er rygraden i timeplanen eller ej, for ellers læser jeg det hele forkert. Det er det jeg mener når jeg siger at DSB og politikerne er noget mere ud af sync end man umiddelbart tror.


Fremtidens Tog er ryggraden i DSBs produktion og det tilbud som de tilbyder kunderne. EUs fjerde Jernbanepakke indebærer at den kontrakt som DSB pt. har med den danske stat, er den sidste. Andre operatører står på spring og de har materiel som kan køre mere end 200 km/t. Som vi har kunnet se i Transportministeriets serviceeftersyn, er det netop fjerntogsstrækningerne, som der er penge i.

OG DSB har jo lige købt tog, som godkendes til 230 km/t i Tyskland - og de satser angiveligt på at "få det gratis med" (men Vectron lokomotivet kan kun køre 200 km/t).

Danskerne skal nok få tog, som kører mere end 200 km/t. Så kan fremtidens tog køre regionaltog (omend det bliver nogle dyre regionaltog).

JH

Fordi "danskerne" ligger vågne om natten i bare iver efter at kunne krydse landet 4 minutter hurtigere om 17 år i nogle dyre tog, der forstyrrer kapaciteten i en rodet køreplan

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord

af kme, 11/6 2020, 14:03 (1414 dage siden) @ Jens Hansen

Danskerne skal nok få tog, som kører mere end 200 km/t. Så kan fremtidens tog køre regionaltog (omend det bliver nogle dyre regionaltog).

Den har jeg heller aldrig forstået. Regionaltog vil udgøre massivt de fleste passager-km og så vil man bruge Lyn/IC materiel til noget der aldrig kommer over 100 km/t i gennemsnit*. Regionaltog har helt andre behov end Lyntog - især volumen.

*) sidst jeg regnede på den pt. hurtigske strækning i DK (Odense- Høje Taastrup non-stop) fik jeg det til 115 km/t men der er usikkerhed på beregningen om den reelle afstand i skinne-km, så tag det som et forbehold.

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord

af Scharfenberg, 11/6 2020, 14:17 (1414 dage siden) @ kme

Danskerne skal nok få tog, som kører mere end 200 km/t. Så kan fremtidens tog køre regionaltog (omend det bliver nogle dyre regionaltog).

Den har jeg heller aldrig forstået. Regionaltog vil udgøre massivt de fleste passager-km og så vil man bruge Lyn/IC materiel til noget der aldrig kommer over 100 km/t i gennemsnit*. Regionaltog har helt andre behov end Lyntog - især volumen.

*) sidst jeg regnede på den pt. hurtigske strækning i DK (Odense- Høje Taastrup non-stop) fik jeg det til 115 km/t men der er usikkerhed på beregningen om den reelle afstand i skinne-km, så tag det som et forbehold.

Hurtigste strækning er pt. Kbh. H-Odense. De 160 km tilbagelægger lyntoget på 1:11. Er det ikke en gennemsnitlig rejsetid på ca. 145 km/t?

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord

af kme, 11/6 2020, 14:25 (1414 dage siden) @ Scharfenberg

Danskerne skal nok få tog, som kører mere end 200 km/t. Så kan fremtidens tog køre regionaltog (omend det bliver nogle dyre regionaltog).

Den har jeg heller aldrig forstået. Regionaltog vil udgøre massivt de fleste passager-km og så vil man bruge Lyn/IC materiel til noget der aldrig kommer over 100 km/t i gennemsnit*. Regionaltog har helt andre behov end Lyntog - især volumen.

*) sidst jeg regnede på den pt. hurtigske strækning i DK (Odense- Høje Taastrup non-stop) fik jeg det til 115 km/t men der er usikkerhed på beregningen om den reelle afstand i skinne-km, så tag det som et forbehold.


Hurtigste strækning er pt. Kbh. H-Odense. De 160 km tilbagelægger lyntoget på 1:11. Er det ikke en gennemsnitlig rejsetid på ca. 145 km/t?

Jeg kan nu ikke få det mere end 135 km/t, men min afstand må have været upræcis.

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord

af Claus Hansen, 11/6 2020, 15:07 (1414 dage siden) @ Scharfenberg

135,2

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord

af Scharfenberg, 11/6 2020, 14:03 (1414 dage siden) @ Jens Hansen


Ja, men er vi enige om at de nye togsæt er rygraden i timeplanen eller ej, for ellers læser jeg det hele forkert. Det er det jeg mener når jeg siger at DSB og politikerne er noget mere ud af sync end man umiddelbart tror.


Fremtidens Tog er ryggraden i DSBs produktion og det tilbud som de tilbyder kunderne. EUs fjerde Jernbanepakke indebærer at den kontrakt som DSB pt. har med den danske stat, er den sidste. Andre operatører står på spring og de har materiel som kan køre mere end 200 km/t. Som vi har kunnet se i Transportministeriets serviceeftersyn, er det netop fjerntogsstrækningerne, som der er penge i.

OG DSB har jo lige købt tog, som godkendes til 230 km/t i Tyskland - og de satser angiveligt på at "få det gratis med" (men Vectron lokomotivet kan kun køre 200 km/t).

Danskerne skal nok få tog, som kører mere end 200 km/t. Så kan fremtidens tog køre regionaltog (omend det bliver nogle dyre regionaltog).

JH

Ja, 250 km/t skal nok komme før eller siden. Mit bud: i 2029 når man kan køre 250 km/t på Ny bane på Vestfyn. Eller måske i 2026 hvis en fremmed operatør finder det interessant at køre Kbh.-Odense. SJ måske? Fremtidens eltogsæt kan ikke realisere timeplanen, og det ved politikerne også godt. Derfor forbeholdet med at Fremtidens eltogsæt til 200 km/t ikke udelukker indkøb af højhastighedstog til at realisere timeplanen. Jeg tror, det med Vmax på 200 km/t kan blive til 1:05 Kbh-Odense. Med nye baner Vejle Fjord og Skanderborg-Hovedgård kan man vist ikke komme længere ned end 2:10 Kbh.-Aarhus, hvis Vmax er 200 km/t.

Hvis vi får tog til +200 km/t, tænker jeg, at Fremtidens Eltogsæt fortsat skal køre regional-, IC- og lyntog. Højhastighedstogene vil så skulle køre superlyn.

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord

af Jens Hansen, 11/6 2020, 14:25 (1414 dage siden) @ Scharfenberg

Ryggraden i den danske fjerntrafik i 2035, når Kattegat er bygget, vil være tog som kører > 200 km/t. 1 time København - Aarhus det vil danskerne gerne.

JH

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord

af Niels Bak, 11/6 2020, 18:36 (1414 dage siden) @ Scharfenberg

Bingo

Hvis nu nogen i den her tråd gad læse oplæggene til timeplanen i stedet for bare at sidde og gøre sig lystige/pinlige, så ville de også vide, at hvis den bliver realiseret, så er planen også at køre flere tog. Det er ikke regnet ind i det nuværende indkøb, der er lagt an på den nuværende trafikplan, og derfor så skal der alligevel skaffes nye. Det nuværende indkøb bliver så til intercitytog, som stopper i købstæderne på Sjælland og i Østjylland, og et senere til Superlyn i timemodelsdrift.

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord

af pjl, 11/6 2020, 14:57 (1414 dage siden) @ Jens Hansen

Fremtidens Tog er ryggraden i DSBs produktion og det tilbud som de tilbyder kunderne. EUs fjerde Jernbanepakke indebærer at den kontrakt som DSB pt. har med den danske stat, er den sidste. Andre operatører står på spring og de har materiel som kan køre mere end 200 km/t. Som vi har kunnet se i Transportministeriets serviceeftersyn, er det netop fjerntogsstrækningerne, som der er penge i.

Det er vist ikke sådan det hænger sammen. "DSB" skal stille materiale til rådighed for bydere, oplægget er så at udbyde trafikken og ikke forlange at de kommer med materiale, alt andet er kørsel i fri trafik og det tvivler jeg på giver gode kanaler i køreplanen i forhold til den foretrukne/valgte byder.

OG DSB har jo lige købt tog, som godkendes til 230 km/t i Tyskland - og de satser angiveligt på at "få det gratis med" (men Vectron lokomotivet kan kun køre 200 km/t).

Får hvad gratid med? Vectron skal køre hele vejen og hastigheden bliver 200 km/t.

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord

af Jens Hansen, 11/6 2020, 15:09 (1414 dage siden) @ pjl

Fremtidens Tog er ryggraden i DSBs produktion og det tilbud som de tilbyder kunderne. EUs fjerde Jernbanepakke indebærer at den kontrakt som DSB pt. har med den danske stat, er den sidste. Andre operatører står på spring og de har materiel som kan køre mere end 200 km/t. Som vi har kunnet se i Transportministeriets serviceeftersyn, er det netop fjerntogsstrækningerne, som der er penge i.


Det er vist ikke sådan det hænger sammen. "DSB" skal stille materiale til rådighed for bydere, oplægget er så at udbyde trafikken og ikke forlange at de kommer med materiale, alt andet er kørsel i fri trafik og det tvivler jeg på giver gode kanaler i køreplanen i forhold til den foretrukne/valgte byder.

Ikke givet at det er sådan, når DSB ikke længere har kontrakten.

OG DSB har jo lige købt tog, som godkendes til 230 km/t i Tyskland - og de satser angiveligt på at "få det gratis med" (men Vectron lokomotivet kan kun køre 200 km/t).


Får hvad gratid med? Vectron skal køre hele vejen og hastigheden bliver 200 km/t.

Hvis vognene kan køre 230 km/t, så er det nærliggende at DSB bestiller et lokomotiv, som passer til toget. DSB har selv tidligere plæderet for muligheden af, at sælge Vectron igen.

JH

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord

af pjl, 11/6 2020, 15:34 (1414 dage siden) @ Jens Hansen

Ikke givet at det er sådan, når DSB ikke længere har kontrakten.

Jo, det er.
https://www.dsb.dk/globalassets/om-dsb-test/job/psi_strategibog_a4-2008-v3.pdf

Hvis vognene kan køre 230 km/t, så er det nærliggende at DSB bestiller et lokomotiv, som passer til toget. DSB har selv tidligere plæderet for muligheden af, at sælge Vectron igen.

Så DSB planlægger at sælge et lokomotiv de modtager og 2-3 år igen om 5-6 år fordi de egentlig skulle bruge nogle som kunne køre 230 km/t?

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord

af Jens Hansen, 11/6 2020, 19:17 (1414 dage siden) @ pjl

Hvis vognene kan køre 230 km/t, så er det nærliggende at DSB bestiller et lokomotiv, som passer til toget. DSB har selv tidligere plæderet for muligheden af, at sælge Vectron igen.


Så DSB planlægger at sælge et lokomotiv de modtager og 2-3 år igen om 5-6 år fordi de egentlig skulle bruge nogle som kunne køre 230 km/t?

Nu er det sådan set ikke mig som plæderer for dette. DSB fremførte selv argumentet, da deres køb skulle godkendes af politikerne.

JH

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord

af andersj, Aalborg, 11/6 2020, 19:25 (1414 dage siden) @ Jens Hansen

Hvis vognene kan køre 230 km/t, så er det nærliggende at DSB bestiller et lokomotiv, som passer til toget. DSB har selv tidligere plæderet for muligheden af, at sælge Vectron igen.


Så DSB planlægger at sælge et lokomotiv de modtager og 2-3 år igen om 5-6 år fordi de egentlig skulle bruge nogle som kunne køre 230 km/t?


Nu er det sådan set ikke mig som plæderer for dette. DSB fremførte selv argumentet, da deres køb skulle godkendes af politikerne.

JH

Det var vel mere i forhold til dobbeltdækkernes restlevetid, der teoretisk er kortere end Vectron lokomotivernes.

--
Mvh Anders

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord

af Jens Hansen, 11/6 2020, 19:30 (1414 dage siden) @ andersj

Givet

Men de havde vel heller ikke set,at der var mulighed for at få materiel (vogne) som kunne køre mere end 200 km/t. Siemens Vectron kan jo pt. kun køre 200 km/t.

JH

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord

af ThomasTT, 11/6 2020, 13:47 (1414 dage siden) @ Scharfenberg

Hvad mener du med "en trafik som ikke er mere"? Og hvordan tænker du, at man kunne være mere fremme i skoene?


Der synes at være en uoverensstemmelse mellem DSB og resten af verden vedrørende timeplanen - specielt at de 200 km/t ikke er nok til at gennemføre planen, mens politikerne stadig fremhæver dette (én times rejsetid mellem større byer) som rygraden i planen. Noget i den stil?


Jeg tror nu snarere, der er en uoverensstemmelse mellem, hvad politikerne ønsker og den hastighed, de bevilger penge til projekterne. Timeplanen mellem Odense og Aarhus kræver en gennemsnitshastighed på vist nok 190 km/t. Derfor er det ikke nok med en Vmax på kun 200 km/t. Med andre ord skal der bygges højhastighedsjernbaner på ca. 35 km på Vestfyn, over eller under Vejle Fjord (nu kom vi tilbage til mailtrådens emne) og en højhastighedsbane mellem Skanderborg og Hovedgård på ca. 23 km.

Vestfynsbanen er finansieret, men byggestart bliver først i 2023 med ibrugtagning i 2029.

Derfor er der ikke planlagt at købe tog til mere end 200 km/t. De 60 km på Ringstedbanen kan ikke retfærdiggøre, at du køber en hel flåde af 250 km/t-togsæt. Når Vestfyn åbner i 2029 kan man måske køre med 250 km/t-tog mellem Kbh.-Odense-Esbjerg Mod Aarhus vil det ydermere nok som minimum kræve, at Vejle Fjord-forbindelsen er etableret.

Det er derfor, at der i den politiske aftale om fremtidens eltogsæt bl.a. står, at indkøb af 200 km/t-tog ikke udelukker evt. indkøb af højhastighedstog på et senere tidspunkt (når infrastrukturen understøtter det).


Man kan køre timeplan Aarhus- odense med en betydeligt lavere gennemsnitshastighed. Eksempelvis kan man flytte stationsopholdet i Aarhus over på etapen til Aalborg og her skaffe de fem minutter ved en udretning langs motorvejen til meget få penge. Det vil samtidig være en stor gevinst for lokale tog.

Desuden må en ny lillebæltsbro anses for nødvendig på et tidspunkt. (Det virker man til at tage meget let på, selvom der må være en reel risiko for en skandale, der får den nuværende styring af jernbanen til at fremstå topprofessionel). Her vil der også være minutter at hente alt efter hvordan den bygges. Timeplanen afhænger både af hastigheder, nye strækninger og hvilke etapper, der skal bære stationsopholdene, og den kan fint køres med en tophastighed på 200 km/t

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord

af Peter Christensen, 11/6 2020, 14:34 (1414 dage siden) @ ThomasTT

Desuden må en ny lillebæltsbro anses for nødvendig på et tidspunkt. (Det virker man til at tage meget let på, selvom der må være en reel risiko for en skandale, der får den nuværende styring af jernbanen til at fremstå topprofessionel). Her vil der også være minutter at hente alt efter hvordan den bygges. Timeplanen afhænger både af hastigheder, nye strækninger og hvilke etapper, der skal bære stationsopholdene, og den kan fint køres med en tophastighed på 200 km/t

Nemlig og nu bliver det rigtig sjovt.
Bygges den 3. Lillebæltsbro således at trafikken ledes udenom Fredericia - altså en nordlig retning melem Fyn og Jylland - så spares der lige et par minutter og så behøves Vejle Fjord broen ikke.
Dermed kan diverse lokalpolitikere i Vejle få tog, som larmer gennem byen uden at stoppe. Naturligvis vil lokalpolitikerne hyle op om at de fine hurtigtog skal stoppe i Vejle.....men er det en fremmed operatør med kommercielle hensyn, så må borgmesten til lommen. Efter meget hyl og skrigen vil sagen død for at poppe med mellemrum....
Det er så heromkring man skal minde lokalpolitikerne om deres modstand mod en jernbanebro over Vejle fjord.

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord

af Rail, 11/6 2020, 19:49 (1414 dage siden) @ Peter Christensen

Det er så heromkring man skal minde lokalpolitikerne om deres modstand mod en jernbanebro over Vejle fjord.

Derefter kan man så bygge Vejle Fjord og gennemføre timemodellen (til Aarhus) med 200 km/t-tog

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord

af Peter Christensen, 11/6 2020, 19:57 (1414 dage siden) @ Rail

Derefter kan man så bygge Vejle Fjord og gennemføre timemodellen (til Aarhus) med 200 km/t-tog

Hvis du ellers får fat i noget materiel, som accelerer hurtigere og har lavere teknisk reaktionstid end de (efterhånden) gamle 250 km/t tog, som time-modellem bygger på, så kan du få time-model med 200 km/t uden Vejle fjord (men med ny Lillebæltsbro nord om Fredericia).
Ikke at jeg tror det sker; hverken BDK eller DSB har fattet begrebet "teknisk reaktisktid", så nu skal folk bare være i toget lang tid før afgang.
Det er ligesom en flyvemaskine....gad vide om indflydelsen fra tidligere SAS-folk er ved at slå igennem?

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord

af Rail, 11/6 2020, 20:12 (1414 dage siden) @ Peter Christensen

Derefter kan man så bygge Vejle Fjord og gennemføre timemodellen (til Aarhus) med 200 km/t-tog

Hvis du ellers får fat i noget materiel, som accelerer hurtigere og har lavere teknisk reaktionstid end de (efterhånden) gamle 250 km/t tog, som time-modellem bygger på, så kan du få time-model med 200 km/t uden Vejle fjord (men med ny Lillebæltsbro nord om Fredericia).
Ikke at jeg tror det sker; hverken BDK eller DSB har fattet begrebet "teknisk reaktisktid", så nu skal folk bare være i toget lang tid før afgang.

Nej det var desværre meget svært for de fleste at forstå og fra K20 er begrebet således også taget ud af køreplanlægning.
Når det er sagt så er det svært at hente 3-4 minutter ud af den tekniske reaktionstid når man kun standser én gang og derved kun få gavn af en reduceret tekniske reaktionstid 1-2 gange an på hvilke køreplanlægningsprincipper der bliver brugt.

Men ellers kan man jo altid nedsætte køretidstilægget som man gjorde i den oprindelige timemodelrapport.

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord

af Svend, 11/6 2020, 21:00 (1414 dage siden) @ Rail

Derefter kan man så bygge Vejle Fjord og gennemføre timemodellen (til Aarhus) med 200 km/t-tog

Hvis du ellers får fat i noget materiel, som accelerer hurtigere og har lavere teknisk reaktionstid end de (efterhånden) gamle 250 km/t tog, som time-modellem bygger på, så kan du få time-model med 200 km/t uden Vejle fjord (men med ny Lillebæltsbro nord om Fredericia).
Ikke at jeg tror det sker; hverken BDK eller DSB har fattet begrebet "teknisk reaktisktid", så nu skal folk bare være i toget lang tid før afgang.


Nej det var desværre meget svært for de fleste at forstå og fra K20 er begrebet således også taget ud af køreplanlægning.
Når det er sagt så er det svært at hente 3-4 minutter ud af den tekniske reaktionstid når man kun standser én gang og derved kun få gavn af en reduceret tekniske reaktionstid 1-2 gange an på hvilke køreplanlægningsprincipper der bliver brugt.

Men ellers kan man jo altid nedsætte køretidstilægget som man gjorde i den oprindelige timemodelrapport.

.
Den tekniske reaktionstid er den tid der anvendes til dørlukning (mm). Men da togene (i hvert fald DSBs) nu skal køre "på sekundet" og altså afgangsproceduren går i gang inden den køreplansmæssige afgangstid, er tillægget ikke længere aktuelt. Ud fra erindringen er (var) den tekniske reaktionstid fra omkring 5 sekunder til omkring 40 sekunder, afhængig af materieltype.

Køretidstillægget er noget helt andet. Ud over det har DSB flere steder lagt ekstra tid ind i deres køreplansønsker for at være sikker på at overholde køreplanen - uanset hvad.

--
Svend

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord

af Rail, 11/6 2020, 22:34 (1414 dage siden) @ Svend

Derefter kan man så bygge Vejle Fjord og gennemføre timemodellen (til Aarhus) med 200 km/t-tog

Hvis du ellers får fat i noget materiel, som accelerer hurtigere og har lavere teknisk reaktionstid end de (efterhånden) gamle 250 km/t tog, som time-modellem bygger på, så kan du få time-model med 200 km/t uden Vejle fjord (men med ny Lillebæltsbro nord om Fredericia).
Ikke at jeg tror det sker; hverken BDK eller DSB har fattet begrebet "teknisk reaktisktid", så nu skal folk bare være i toget lang tid før afgang.


Nej det var desværre meget svært for de fleste at forstå og fra K20 er begrebet således også taget ud af køreplanlægning.
Når det er sagt så er det svært at hente 3-4 minutter ud af den tekniske reaktionstid når man kun standser én gang og derved kun få gavn af en reduceret tekniske reaktionstid 1-2 gange an på hvilke køreplanlægningsprincipper der bliver brugt.

Men ellers kan man jo altid nedsætte køretidstilægget som man gjorde i den oprindelige timemodelrapport.

.
Den tekniske reaktionstid er den tid der anvendes til dørlukning (mm). Men da togene (i hvert fald DSBs) nu skal køre "på sekundet" og altså afgangsproceduren går i gang inden den køreplansmæssige afgangstid, er tillægget ikke længere aktuelt. Ud fra erindringen er (var) den tekniske reaktionstid fra omkring 5 sekunder til omkring 40 sekunder, afhængig af materieltype.

Køretidstillægget er noget helt andet. Ud over det har DSB flere steder lagt ekstra tid ind i deres køreplansønsker for at være sikker på at overholde køreplanen - uanset hvad.

Hvor har jeg påstået at den tekniske reaktionstid og køretidstillægget er det samme?

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord

af mikedk2100, 11/6 2020, 11:14 (1414 dage siden) @ Scharfenberg

Status er at man indkøber et litra til at afløse IC3, IR4 og IC4. Det er med til at forenkle både uddannelse, værksteder og meget andet. Hvor mange af disse togsæt, man ender med at købe ligger ikke fast, men det bliver mindst 100 stk. Dernæst 8 vognstammer med ca. 440 siddepladser primært til tysklandstrafikken og dels til enkelte myldretidstog mellem Nyk. F, Næstved og Kbh. H. Og så EB til DD. De nye togsæt vil både kunne køre som regionaltog, IC- og lyntog på strækninger, hvor maks.hastigheden overvejende vil være 200 km/t.

Hvad mener du med "en trafik som ikke er mere"? Og hvordan tænker du, at man kunne være mere fremme i skoene?

MH

Nu ved jeg jo ikke, hvordan indretningen i de nye togsæt bliver, og hvordan de bliver at køre i. Men jeg tænker, at der er stor forskel på, om toget skal køre som regionaltog eller lyntog.

Regionaltog er med mange stop og stor udskiftning af passagererne på kortere strækninger - lyntog er med passagerer, der skal sidde der op til 5-6 timer på rejser fra fx Aalborg til København, gerne vil have roligere omgivelser og mulighed for køb af mad/drikke undervejs.

Ja jeg sammenligner med Sverige. Jeg har én gang kørt med Øresundstog til Göteborg. Det gør jeg aldrig mere - her er X2000, trods deres 30 år, lysår forud, både i komfort og service.

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord

af Scharfenberg, 11/6 2020, 12:08 (1414 dage siden) @ mikedk2100
redigeret af Scharfenberg, 11/6 2020, 12:26

Status er at man indkøber et litra til at afløse IC3, IR4 og IC4. Det er med til at forenkle både uddannelse, værksteder og meget andet. Hvor mange af disse togsæt, man ender med at købe ligger ikke fast, men det bliver mindst 100 stk. Dernæst 8 vognstammer med ca. 440 siddepladser primært til tysklandstrafikken og dels til enkelte myldretidstog mellem Nyk. F, Næstved og Kbh. H. Og så EB til DD. De nye togsæt vil både kunne køre som regionaltog, IC- og lyntog på strækninger, hvor maks.hastigheden overvejende vil være 200 km/t.

Hvad mener du med "en trafik som ikke er mere"? Og hvordan tænker du, at man kunne være mere fremme i skoene?

MH


Nu ved jeg jo ikke, hvordan indretningen i de nye togsæt bliver, og hvordan de bliver at køre i. Men jeg tænker, at der er stor forskel på, om toget skal køre som regionaltog eller lyntog.

Regionaltog er med mange stop og stor udskiftning af passagererne på kortere strækninger - lyntog er med passagerer, der skal sidde der op til 5-6 timer på rejser fra fx Aalborg til København, gerne vil have roligere omgivelser og mulighed for køb af mad/drikke undervejs.

Ja jeg sammenligner med Sverige. Jeg har én gang kørt med Øresundstog til Göteborg. Det gør jeg aldrig mere - her er X2000, trods deres 30 år, lysår forud, både i komfort og service.

Regn med IC-standard. Ombordbetjening bliver med drikke- og vareautomater. Regn med at lyntog Kbh.-Aalborg fremover (2026+) tager 3-4 timer via Aarhus og 2 timer via Kattegat.

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord

af mikedk2100, 11/6 2020, 12:45 (1414 dage siden) @ Scharfenberg

Regn med IC-standard. Ombordbetjening bliver med drikke- og vareautomater. Regn med at lyntog Kbh.-Aalborg fremover (2026+) tager 3-4 timer via Aarhus og 2 timer via Kattegat.

Kattegat bliver næppe i min levetid. Men fordelen er jo, at når der kommer el op, så åbner det også for, at andre end DSB kan køre tog på hovedstrækningerne. Hvis andre tilbyder menneskelig ombordbetjening, fx med en bistro som svenskerne gør, så ved jeg godt, hvilket tog jeg vælger.

Hastighed, sporarbejde og signalproblemer vil ramme alle. Men der kan konkurreres på komfort og service.

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord

af Scharfenberg, 11/6 2020, 14:22 (1414 dage siden) @ mikedk2100

Regn med IC-standard. Ombordbetjening bliver med drikke- og vareautomater. Regn med at lyntog Kbh.-Aalborg fremover (2026+) tager 3-4 timer via Aarhus og 2 timer via Kattegat.


Kattegat bliver næppe i min levetid. Men fordelen er jo, at når der kommer el op, så åbner det også for, at andre end DSB kan køre tog på hovedstrækningerne. Hvis andre tilbyder menneskelig ombordbetjening, fx med en bistro som svenskerne gør, så ved jeg godt, hvilket tog jeg vælger.

Hastighed, sporarbejde og signalproblemer vil ramme alle. Men der kan konkurreres på komfort og service.

Men Rom blev ikke bygget på én dag. Lige nu gælder det først og fremmest om at få en pålidelig og moderne jernbane med attraktive rejsetider. Når det er på plads, kan man begynde at drømme om gourmet-restaurantvogne mv. I Finland er VR vist ret ambitiøse med ombordservering. Men jeg kender ikke det præcise koncept, og om det kan løbe rundt.

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord

af mikedk2100, 11/6 2020, 15:24 (1414 dage siden) @ Scharfenberg

Men Rom blev ikke bygget på én dag. Lige nu gælder det først og fremmest om at få en pålidelig og moderne jernbane med attraktive rejsetider. Når det er på plads, kan man begynde at drømme om gourmet-restaurantvogne mv. I Finland er VR vist ret ambitiøse med ombordservering. Men jeg kender ikke det præcise koncept, og om det kan løbe rundt.

Det er sandt - Rom blev ikke bygget på en dag. Og her i Danmark tager alting bare meget længere tid. Men når der først er el og nyt signalsystem på hovedstrækningerne, så kan vi få andre operatører på banen og dermed få en pålidelig, moderne, komfortabel og serviceminded jernbane igen. Hvis der så er passagerer tilbage til den.

Jeg nævnte nu ikke gourmet-restaurantvogne. En bistro ombord, som svenskerne har, hvor man kan købe en kop frisklavet kaffe (ikke termokande brygget en time før afgang fra København) og en lille snitte, er udmærket til de rejsetider vi har mellem de største byer i Danmark. Og det løber i øvrigt rigtig godt rundt for svenskerne.

Men det bliver også først, når andre operatører kommer til fadet, selvom det faktisk var nu, med alle de besværligheder, som sporarbejder, signalproblemer og nedslidte tog, at det ville være en ekstra god service overfor passagererne. ;)

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord

af OnkelJørn, 11/6 2020, 21:24 (1414 dage siden) @ mikedk2100
redigeret af OnkelJørn, 11/6 2020, 21:37

Men Rom blev ikke bygget på én dag. Lige nu gælder det først og fremmest om at få en pålidelig og moderne jernbane med attraktive rejsetider. Når det er på plads, kan man begynde at drømme om gourmet-restaurantvogne mv. I Finland er VR vist ret ambitiøse med ombordservering. Men jeg kender ikke det præcise koncept, og om det kan løbe rundt.


Det er sandt - Rom blev ikke bygget på en dag. Og her i Danmark tager alting bare meget længere tid. Men når der først er el og nyt signalsystem på hovedstrækningerne, så kan vi få andre operatører på banen og dermed få en pålidelig, moderne, komfortabel og serviceminded jernbane igen. Hvis der så er passagerer tilbage til den.

Når signalsystemet virker 100 % og der er el på hovedstrækningerne skal Banedanmark nok finde på noget nyt til togbusserne.

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord

af Peter Christensen, 11/6 2020, 11:15 (1414 dage siden) @ Scharfenberg

Og hvordan tænker du, at man kunne være mere fremme i skoene?

Have indstillet IC4 til skort for 10 år siden og påbegyndt lobby-arbejdet for at få elektrificeret de resterende hovedlinjer.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak