Tegninger af Talgo vogne (Generelt)

af andersj @, Aalborg, fredag 12. juni, 2020, 15:52 (302 dage siden)
redigeret af Tommy Nilsson, torsdag 18. juni, 2020, 13:39

Her er interessante tegninger og informationer omkring de nye Talgo vogne. Tak til Niels for at linke til præsentationen.

<Fjernet efter anmodning fra DSB og IDA>

--
Mvh Anders

Tegninger af Talgo vogne

af My1201, fredag 12. juni, 2020, 17:44 (302 dage siden) @ andersj
redigeret af Tommy Nilsson, torsdag 18. juni, 2020, 13:39

Tilsyneladende bliver der 32 pladser i en kupe.
Med tanke på verdenen efter Covid-19 bør man overveje mindre kupeer.

Tegninger af Talgo vogne

af Niels Munch @, fredag 12. juni, 2020, 18:17 (302 dage siden) @ My1201

Med tanke på verdenen efter Covid-19 bør man overveje mindre kupeer.


Det kommer da an på hastigheden for luftudskiftning.

Tegninger af Talgo vogne

af My1201, fredag 12. juni, 2020, 18:34 (302 dage siden) @ Niels Munch

Med tanke på verdenen efter Covid-19 bør man overveje mindre kupeer.

Det kommer da an på hastigheden for luftudskiftning.

Ikke kun hastighed.
Hvis der ikke er meget effektive filtre - som i fly - vil højere hastighed alt andet lige sprede virus bedre.
Men kan du undgå at folk står op, ikke bevæger sog unødigt rundt, så ksn kupeen måske være større.
Størst risiko for smittespredning er kontorlandskaber.
Men hvad er der galt med mindre kupeer?

Tegninger af Talgo vogne

af Niels Munch @, fredag 12. juni, 2020, 18:46 (302 dage siden) @ My1201

Men hvad er der galt med mindre kupeer?


Det ved jeg ikke; blot er det ikke det, DSB har bestilt.

Tegninger af Talgo vogne

af My1201, fredag 12. juni, 2020, 18:53 (302 dage siden) @ Niels Munch

Men hvad er der galt med mindre kupeer?

Det ved jeg ikke; blot er det ikke det, DSB har bestilt.

Nej. Men det var så også før covid-19!

Verden er en anden - også på jernbanen.

Tegninger af Talgo vogne

af Niels Munch @, fredag 12. juni, 2020, 19:02 (302 dage siden) @ My1201

Men hvad er der galt med mindre kupeer?

Det ved jeg ikke; blot er det ikke det, DSB har bestilt.


Nej. Men det var så også før covid-19!

Verden er en anden - også på jernbanen.


Så skynd dig at belære DSB; togene er ikke bygget endnu.

Tegninger af Talgo vogne

af My1201, lørdag 13. juni, 2020, 00:00 (302 dage siden) @ Niels Munch

Men hvad er der galt med mindre kupeer?

Det ved jeg ikke; blot er det ikke det, DSB har bestilt.


Nej. Men det var så også før covid-19!

Verden er en anden - også på jernbanen.

Så skynd dig at belære DSB; togene er ikke bygget endnu.

Hvis man vil være lidt fremsynet og appelere til ALLE befolkningsgrupper - herunder de ældre og svækkede - så er det nok klogt at tænke sygdomsforebyggelse på så mange områder som muligt.
Men det er jo heller ikke givet at DSB gider have de ca 20% af befolkningen som passagerer og som er særlig udsatte.

Tegninger af Talgo vogne

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, tirsdag 16. juni, 2020, 12:20 (298 dage siden) @ My1201

Men hvad er der galt med mindre kupeer?

Sådan mere generelt går COVID-19 kravene til togmateriel i Europa ikke på mindre kupeer. Istedet snakkes der generelt om HVAC med 100% frisk luft (altså ikke recirkulation), sæder i flyopstilling (så folk sidder i samme retning) og nanoteknologi til at rengøre håndtag og visse flader.

/L

Tegninger af Talgo vogne

af My1201, tirsdag 16. juni, 2020, 12:48 (298 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Men hvad er der galt med mindre kupeer?

Sådan mere generelt går COVID-19 kravene til togmateriel i Europa ikke på mindre kupeer. Istedet snakkes der generelt om HVAC med 100% frisk luft (altså ikke recirkulation), sæder i flyopstilling (så folk sidder i samme retning) og nanoteknologi til at rengøre håndtag og visse flader.

/L

Pointen er at den kupeindretning som aktuelt er på disse nye tog næppe vil leve op til den verden som vi får at se post-Covid-19.;-)

Tegninger af Talgo vogne

af Rail, tirsdag 16. juni, 2020, 17:36 (298 dage siden) @ My1201

Men hvad er der galt med mindre kupeer?

Sådan mere generelt går COVID-19 kravene til togmateriel i Europa ikke på mindre kupeer. Istedet snakkes der generelt om HVAC med 100% frisk luft (altså ikke recirkulation), sæder i flyopstilling (så folk sidder i samme retning) og nanoteknologi til at rengøre håndtag og visse flader.

/L


Pointen er at den kupeindretning som aktuelt er på disse nye tog næppe vil leve op til den verden som vi får at se post-Covid-19.;-)

Inden de vogne bliver leveret er Covid-19 glemt..

Tegninger af Talgo vogne

af My1201, tirsdag 16. juni, 2020, 19:03 (298 dage siden) @ Rail

Men hvad er der galt med mindre kupeer?

Sådan mere generelt går COVID-19 kravene til togmateriel i Europa ikke på mindre kupeer. Istedet snakkes der generelt om HVAC med 100% frisk luft (altså ikke recirkulation), sæder i flyopstilling (så folk sidder i samme retning) og nanoteknologi til at rengøre håndtag og visse flader.

/L


Pointen er at den kupeindretning som aktuelt er på disse nye tog næppe vil leve op til den verden som vi får at se post-Covid-19.;-)


Inden de vogne bliver leveret er Covid-19 glemt..

Ja hvis de først kommer om 10 år, så har du nok ret.
Men kommer de om 2-3 år har vi stadig covid-19 i verdenssamfundet og sporadiske udbrud.

Tegninger af Talgo vogne

af Scharfenberg, tirsdag 16. juni, 2020, 10:43 (299 dage siden) @ My1201

Størst risiko for smittespredning er kontorlandskaber.

Det med smittespredning i kontorlandskaber byggede vist på et enkelt studie fra Sydkorea, hvor det efterfølgende kom frem, at de fleste af medarbejderne var accord-lønnet, hvorfor de gik på arbejde, selv om de havde symptomer på Covid-19. Så det kan ikke umiddelbart overføres til kontorlandskaber generelt.

Generelt har det vist sig, at personlig hygiejne og efterlevelse af myndighedernes anbefalinger er det mest effektive til at begrænse smitten.

Tegninger af Talgo vogne

af Jens Hansen, tirsdag 16. juni, 2020, 12:10 (298 dage siden) @ Scharfenberg

En anden ting i den forbindelse - kontorer koster husleje, så hvis man kan få medarbejderne til at arbejde hjemme, kan der spares.

Rygter indikerer at DSB har set dette!

JH

Tegninger af Talgo vogne

af anho, fredag 12. juni, 2020, 18:13 (302 dage siden) @ andersj

Det er da alligevel meget cool at man er nået til et punkt hvor man kan lave tog hvor gulvhøjden kun lige akkurat er højere end hjulenes højde, og så endda med lavt gulv i hele togets længde, på nær lige de to sektioner under de traditionelle bogier i endevognene.

Tegninger af Talgo vogne

af Niels Munch @, fredag 12. juni, 2020, 18:16 (302 dage siden) @ anho

Det er da alligevel meget cool at man er nået til et punkt hvor man kan lave tog hvor gulvhøjden kun lige akkurat er højere end hjulenes højde, og så endda med lavt gulv i hele togets længde, på nær lige de to sektioner under de traditionelle bogier i endevognene.


..... og så med 760 mm indstigningshøjde i f.t. danske perroner på 550 cm:

[image]

M.v.h.
Niels

Tegninger af Talgo vogne

af anho, fredag 12. juni, 2020, 18:43 (302 dage siden) @ Niels Munch

Mh, det er selvfølgelig ikke optimalt - men ikke desto mindre er det en imponerende teknisk præstation, vil jeg mene.

Apropos ingenting; eftersom der kun bliver købt nok Talgo-stammer til Hamborg-kørslen, er der så nogen der ved noget om hvilke togsæt kørslen til Berlin (når Femern-forbindelsen åbner) kommer til at foregå med? Tyske ICE?

Tegninger af Talgo vogne

af andersj @, Aalborg, fredag 12. juni, 2020, 19:05 (302 dage siden) @ anho

Mh, det er selvfølgelig ikke optimalt - men ikke desto mindre er det en imponerende teknisk præstation, vil jeg mene.

Apropos ingenting; eftersom der kun bliver købt nok Talgo-stammer til Hamborg-kørslen, er der så nogen der ved noget om hvilke togsæt kørslen til Berlin (når Femern-forbindelsen åbner) kommer til at foregå med? Tyske ICE?

Så lang tid er der ikke planlagt frem endnu. Men da der er tale om en rammeaftale på 12 år, så kan DSB frem til 2032 bestille ekstra vognsæt eller enkelte vogne uden nyt udbud. Dog ikke ubegrænset.

--
Mvh Anders

Tegninger af Talgo vogne

af Svend @, fredag 12. juni, 2020, 21:14 (302 dage siden) @ Niels Munch

Det er da alligevel meget cool at man er nået til et punkt hvor man kan lave tog hvor gulvhøjden kun lige akkurat er højere end hjulenes højde, og så endda med lavt gulv i hele togets længde, på nær lige de to sektioner under de traditionelle bogier i endevognene.

..... og så med 760 mm indstigningshøjde i f.t. danske perroner på 550 cm:

[image]

.
Gad vide hvad handicaporganisationerne siger til det? Der skal så åbenbart stadig tilkaldes hjælp fra Falck, når der skal køres en kørestol ind eller ud af vognen.

--
Svend

Tegninger af Talgo vogne

af William Skov ⌂ @, fredag 12. juni, 2020, 21:25 (302 dage siden) @ Svend

Det er da alligevel meget cool at man er nået til et punkt hvor man kan lave tog hvor gulvhøjden kun lige akkurat er højere end hjulenes højde, og så endda med lavt gulv i hele togets længde, på nær lige de to sektioner under de traditionelle bogier i endevognene.

..... og så med 760 mm indstigningshøjde i f.t. danske perroner på 550 cm:

[image]

.
Gad vide hvad handicaporganisationerne siger til det? Der skal så åbenbart stadig tilkaldes hjælp fra Falck, når der skal køres en kørestol ind eller ud af vognen.

Hvad kan DSB gøre ved det?

Hæve alle danske perroner mellem København og Padborg til 76 cm?

--
William S.
[image][image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Tegninger af Talgo vogne

af Svend @, lørdag 13. juni, 2020, 01:44 (302 dage siden) @ William Skov
redigeret af Svend, lørdag 13. juni, 2020, 02:00

Det er da alligevel meget cool at man er nået til et punkt hvor man kan lave tog hvor gulvhøjden kun lige akkurat er højere end hjulenes højde, og så endda med lavt gulv i hele togets længde, på nær lige de to sektioner under de traditionelle bogier i endevognene.

..... og så med 760 mm indstigningshøjde i f.t. danske perroner på 550 cm:

[image]

.
Gad vide hvad handicaporganisationerne siger til det? Der skal så åbenbart stadig tilkaldes hjælp fra Falck, når der skal køres en kørestol ind eller ud af vognen.


Hvad kan DSB gøre ved det?

Hæve alle danske perroner mellem København og Padborg til 76 cm?

.
Købe noget materiel der passer til den danske perronstandard på 55 cm (76 cm er tysk standard .... i dele af Tyskland).
Men bevares. Så kan man jo også købe 76 cm vogne når der skal anskaffes ny S-togsmateriel :-)

Der er et tilsvarende cirkus i Tyskland .... som nu eksporteres til Danmark

https://www.pro-bahn.de/pbz/articles/104_barriere.pdf
https://www.deutschebahn.com/resource/blob/1173544/52654276c4eebdd3e6d2219423424773/ETR...
https://pro-bahn-hessen.de/?p=7219

[image]

--
Svend

Tegninger af Talgo vogne

af William Skov ⌂ @, lørdag 13. juni, 2020, 19:19 (301 dage siden) @ Svend

Det er da alligevel meget cool at man er nået til et punkt hvor man kan lave tog hvor gulvhøjden kun lige akkurat er højere end hjulenes højde, og så endda med lavt gulv i hele togets længde, på nær lige de to sektioner under de traditionelle bogier i endevognene.

..... og så med 760 mm indstigningshøjde i f.t. danske perroner på 550 cm:

[image]

.
Gad vide hvad handicaporganisationerne siger til det? Der skal så åbenbart stadig tilkaldes hjælp fra Falck, når der skal køres en kørestol ind eller ud af vognen.


Hvad kan DSB gøre ved det?

Hæve alle danske perroner mellem København og Padborg til 76 cm?

.
Købe noget materiel der passer til den danske perronstandard på 55 cm (76 cm er tysk standard .... i dele af Tyskland).
Men bevares. Så kan man jo også købe 76 cm vogne når der skal anskaffes ny S-togsmateriel :-)

76 cm er standart på alle moderniserede og nye tyske stationer. Når vognene skal køre til tyskland kan man ikke anskaffe materiel med 55 cm højde over skinneoverkant, fordi man ikke må gå ned i et tog fra en højereliggende perron.
Alternativet var materiel med normal gulvhøjde på 1200-1300 mm.

Nej. Man kan ikke anskaffe nye S-tog med 76 cm højde over skinneoverkant. Af samme årsag som ovenfor.

--
William S.
[image][image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Tegninger af Talgo vogne

af andersj @, Aalborg, lørdag 13. juni, 2020, 22:08 (301 dage siden) @ William Skov

Det er da alligevel meget cool at man er nået til et punkt hvor man kan lave tog hvor gulvhøjden kun lige akkurat er højere end hjulenes højde, og så endda med lavt gulv i hele togets længde, på nær lige de to sektioner under de traditionelle bogier i endevognene.

..... og så med 760 mm indstigningshøjde i f.t. danske perroner på 550 cm:

.
Gad vide hvad handicaporganisationerne siger til det? Der skal så åbenbart stadig tilkaldes hjælp fra Falck, når der skal køres en kørestol ind eller ud af vognen.


Hvad kan DSB gøre ved det?

Hæve alle danske perroner mellem København og Padborg til 76 cm?

.
Købe noget materiel der passer til den danske perronstandard på 55 cm (76 cm er tysk standard .... i dele af Tyskland).
Men bevares. Så kan man jo også købe 76 cm vogne når der skal anskaffes ny S-togsmateriel :-)


76 cm er standart på alle moderniserede og nye tyske stationer. Når vognene skal køre til tyskland kan man ikke anskaffe materiel med 55 cm højde over skinneoverkant, fordi man ikke må gå ned i et tog fra en højereliggende perron.
Alternativet var materiel med normal gulvhøjde på 1200-1300 mm.

Nu kører der massere af tog i Tyskland med indstigning på 55 cm ved 76 cm perroner, især dobbeltdækkerstyrevogne samt DB's nye IC 2 KISS de har købt fra Østrigske Westbahn. I Flensburg kan man også se de nye Twindexx Vario motorstyrevogne med 55 cm indstigning på en 76 cm perron.

På IC3'erne træder man også fra perronen og ned på første trin i bl.a. Flensburg og Hamburg Hbf.

--
Mvh Anders

Tegninger af Talgo vogne

af Svend @, søndag 14. juni, 2020, 01:28 (301 dage siden) @ William Skov
redigeret af Svend, søndag 14. juni, 2020, 01:59

76 cm er standart på alle moderniserede og nye tyske stationer. Når vognene skal køre til tyskland kan man ikke anskaffe materiel med 55 cm højde over skinneoverkant, fordi man ikke må gå ned i et tog fra en højereliggende perron.

.
Ikke korrekt. Der er forskellige standarder i Tyskland alt efter hvilken delstat der tales om. Markeret med blå viser de dele af Tyskland, hvor standarden er 76 cm, grøn viser hvor standarden er 55 cm.
Men det er korrekt at standarden for fjernbaneperroner er 76 cm i Schleswig-Holstein og Hamburg

[image]

Jeg vil dog ikke afvise, at nyanlæg kan ske med 76 cm perroner, hvor det passer med den aktuelle trafik (det indsatte materiel).
Læs mere her

--
Svend

Tegninger af Talgo vogne

af 1993matias ⌂ @, KH, fredag 12. juni, 2020, 22:25 (302 dage siden) @ Svend

Gad vide hvad handicaporganisationerne siger til det? Der skal så åbenbart stadig tilkaldes hjælp fra Falck, når der skal køres en kørestol ind eller ud af vognen.

Dobbeltdækkervognene i den sjællandske regionaltrafik har heller ikke niveaufri indstigning. Men det klares med en hydraulisk drevet rampe, som kan skudes ud af togføreren. Øresundstoget gør det endnu lettere, her er det en rampe, som togføreren blot lægger ud mellem vogn og perron, så er den klaret. Skulle det være sværere med Talgo-vogne?

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IC4, S-tog, Y-tog, Lint 41 samt fem veterantog

DD PRM-rampe, var: Tegninger af Talgo vogne

af AndreasM, lørdag 13. juni, 2020, 09:18 (302 dage siden) @ 1993matias

Gad vide hvad handicaporganisationerne siger til det? Der skal så åbenbart stadig tilkaldes hjælp fra Falck, når der skal køres en kørestol ind eller ud af vognen.


Dobbeltdækkervognene i den sjællandske regionaltrafik har heller ikke niveaufri indstigning. Men det klares med en hydraulisk drevet rampe, som kan skudes ud af togføreren.

Mekanisk drevet af en elmotor, ikke noget hydraulik der.

Tegninger af Talgo vogne

af Big Buddha, lørdag 13. juni, 2020, 08:29 (302 dage siden) @ Svend

Det er nu Stationservice som fortager handicapassistancer og Taxa når der ikke er personale på stationerne. Det er en del år siden Falck tabte den kontrakt.

Tegninger af Talgo vogne

af Niels Munch @, lørdag 13. juni, 2020, 10:16 (302 dage siden) @ Big Buddha

I IDA Rails webinar, hvor toget gennemgås, tales om "manuelle ramper". Sådanne findes f.eks. i S-tog.

Tegninger af Talgo vogne

af Rail, lørdag 13. juni, 2020, 11:49 (302 dage siden) @ Niels Munch

I IDA Rails webinar, hvor toget gennemgås, tales om "manuelle ramper". Sådanne findes f.eks. i S-tog.

Ja og ved s-tog er højdeforskellen på 18 cm imens det her bliver 21 cm. Her fungere det uden tilkald - så har det kommer det nok også til her!

Tegninger af Talgo vogne

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, lørdag 13. juni, 2020, 12:29 (301 dage siden) @ Rail

Hvad høje bruges på nye fjerntog og S tog stationer?

Tegninger af Talgo vogne

af Svend @, lørdag 13. juni, 2020, 16:55 (301 dage siden) @ hummel_62

Hvad høje bruges på nye fjerntog og S tog stationer?

.
55 cm hhv 92 cm

--
Svend

Tegninger af Talgo vogne

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, lørdag 13. juni, 2020, 17:52 (301 dage siden) @ Svend

Takker
Troede ikke det var så meget, men super med (for mig) ny viden

Tegninger af Talgo vogne

af Svend @, lørdag 13. juni, 2020, 02:25 (302 dage siden) @ Niels Munch

Sådan skrev ministeren i januar 2020:

"Helt konkret vil de nye tog overholde internationale handicapkonventioner og europæiske handicapregler (TSI-PRM), der blandt andet sikrer niveaufri indstigning på perroner med en standardhøjde på 55 cm. Det betyder, at det vil være muligt for kørestols- og rollatorbrugere at stige ind og ud af togene uden bemanding på perroner, der har den europæiske standardhøje på 55 cm – og dermed uden et forvarsel på 12 timer."

https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/tru/spm/207/svar/1628411/2140906.pdf

.
.
Se også her
https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/rail-nip/nip-prm-tsi-denmark.pdf

"Ved at have en perronhøjde, der matcher det givne togmateriel, forbedres tilgængeligheden og spontanrejser uden forudgående varsling. Selvstændig adgang fra perron til tog gøres dermed muligt for fx kørestolsbrugere.
Standardhøjden på alle nye fjern- og regionaltogsperroner i Danmark er 55 cm. Ud af de 225 fjern- og regionaltogstationer har 66 stationer i dag en standardperronhøjde på 55 cm på alle perroner"

--
Svend

Tegninger af Talgo vogne

af Henrik Hansen ⌂ @, Vejen, lørdag 13. juni, 2020, 09:02 (302 dage siden) @ Svend

Sådan skrev ministeren i januar 2020:

"Helt konkret vil de nye tog overholde internationale handicapkonventioner og europæiske handicapregler (TSI-PRM), der blandt andet sikrer niveaufri indstigning på perroner med en standardhøjde på 55 cm. Det betyder, at det vil være muligt for kørestols- og rollatorbrugere at stige ind og ud af togene uden bemanding på perroner, der har den europæiske standardhøje på 55 cm – og dermed uden et forvarsel på 12 timer."

Det havde i sig selv også været en begivenhed på linje med månelandingen, hvis DSB have formået at indkøbe materiel der rent faktisk passer til infrastrukturen her i landet. Det bliver spændende til hvilken perronhøjde DSB vil indkøbe de nye fjerntog...

Tegninger af Talgo vogne

af Peter Christensen, lørdag 13. juni, 2020, 11:13 (302 dage siden) @ Henrik Hansen

Det bliver spændende til hvilken perronhøjde DSB vil indkøbe de nye fjerntog...

Det bliver den perronhøjde som billigste tilbud har.....
Skulle perronhøjden være forskellig fra den af BDK anvendte, så er det bare ærgerligt (og BDKs problem - mener DSB).
Jeg forventer ikke at ministeriet formå at tøjle DSB i denne retning.

Tegninger af Talgo vogne

af Rail, lørdag 13. juni, 2020, 11:50 (302 dage siden) @ Peter Christensen

Det bliver spændende til hvilken perronhøjde DSB vil indkøbe de nye fjerntog...

Det bliver den perronhøjde som billigste tilbud har.....
Skulle perronhøjden være forskellig fra den af BDK anvendte, så er det bare ærgerligt (og BDKs problem - mener DSB).
Jeg forventer ikke at ministeriet formå at tøjle DSB i denne retning.

Jeg kan berolige dig med at de nye togsæt får 55cm, så skal BDK bare lige have ombygget alle de perroner der ikke er 55cm, så kan vi nok få niveaufri indstigning når togene skal udrangeres...

Tegninger af Talgo vogne

af Rail, lørdag 13. juni, 2020, 11:47 (302 dage siden) @ Henrik Hansen

Sådan skrev ministeren i januar 2020:

"Helt konkret vil de nye tog overholde internationale handicapkonventioner og europæiske handicapregler (TSI-PRM), der blandt andet sikrer niveaufri indstigning på perroner med en standardhøjde på 55 cm. Det betyder, at det vil være muligt for kørestols- og rollatorbrugere at stige ind og ud af togene uden bemanding på perroner, der har den europæiske standardhøje på 55 cm – og dermed uden et forvarsel på 12 timer."


Det havde i sig selv også været en begivenhed på linje med månelandingen, hvis DSB have formået at indkøbe materiel der rent faktisk passer til infrastrukturen her i landet. Det bliver spændende til hvilken perronhøjde DSB vil indkøbe de nye fjerntog...

Hvad mener du DSB skal tilpasse deres tog til?

Infrastrukturen her i landet tilsiger perronhøjder på 26cm, 35cm, 50cm, 55cm og 72cm

Avatar

EU perronhøjde?

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, lørdag 13. juni, 2020, 13:46 (301 dage siden) @ Rail

Det havde i sig selv også været en begivenhed på linje med månelandingen, hvis DSB have formået at indkøbe materiel der rent faktisk passer til infrastrukturen her i landet. Det bliver spændende til hvilken perronhøjde DSB vil indkøbe de nye fjerntog...


Hvad mener du DSB skal tilpasse deres tog til?

Infrastrukturen her i landet tilsiger perronhøjder på 26cm, 35cm, 50cm, 55cm og 72cm

Er der ikke nogle EU anbefalinger? Det virker barokt at man på alle mulige andre områder søger at ensrette forskellige forhold omkring banerne, så togene kan køre på tværs af Europa, og så ikke har en "foretrukken" perronhøjde.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

EU perronhøjde?

af My1201, lørdag 13. juni, 2020, 13:55 (301 dage siden) @ Michael Deichmann

Det havde i sig selv også været en begivenhed på linje med månelandingen, hvis DSB have formået at indkøbe materiel der rent faktisk passer til infrastrukturen her i landet. Det bliver spændende til hvilken perronhøjde DSB vil indkøbe de nye fjerntog...


Hvad mener du DSB skal tilpasse deres tog til?

Infrastrukturen her i landet tilsiger perronhøjder på 26cm, 35cm, 50cm, 55cm og 72cm

Er der ikke nogle EU anbefalinger? Det virker barokt at man på alle mulige andre områder søger at ensrette forskellige forhold omkring banerne, så togene kan køre på tværs af Europa, og så ikke har en "foretrukken" perronhøjde.

Det ville være fornuftigt.
Det samme gælder ensartet regler for akseltryk, vognbredde, lngde af godstog og højde af broer og tunneller.

Men krumpningen af agurker og kondomer på fiskekuttere er åbenbart vigtigere?

EU perronhøjde?

af Svend @, lørdag 13. juni, 2020, 15:42 (301 dage siden) @ Michael Deichmann
redigeret af Svend, lørdag 13. juni, 2020, 16:23

Er der ikke nogle EU anbefalinger? Det virker barokt at man på alle mulige andre områder søger at ensrette forskellige forhold omkring banerne, så togene kan køre på tværs af Europa, og så ikke har en "foretrukken" perronhøjde.

.
Jo:

55 cm og 76 cm

[image]

EU-standard ved nyanlæg:
Grøn: 550 mm
Blå: 760 mm (Belgien, Holland og Norge)
Tyrkis: begge (Tyskland og Polen)
Mørkegrå: Ingen EU-standard

--
Svend

EU perronhøjde?

af Svend @, lørdag 13. juni, 2020, 16:49 (301 dage siden) @ Svend

Perronhøjder Tyskland:

[image]

Grøn: 550 mm
Blå: 760 mm

--
Svend

Avatar

EU perronhøjde?

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, lørdag 13. juni, 2020, 22:09 (301 dage siden) @ Svend

Tak Svend. Det kunne jo have været meget værre :-) men er dog stadig 2 ret forskellige højder.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

EU perronhøjde?

af Svend @, søndag 14. juni, 2020, 01:06 (301 dage siden) @ Michael Deichmann
redigeret af Svend, søndag 14. juni, 2020, 02:01

Tak Svend. Det kunne jo have været meget værre :-) men er dog stadig 2 ret forskellige højder.

.
"Meget værre". Der er da voldsom forskel på 55 cm, 76 cm og 92 cm. Det er en ren jammer at se forskellige indstigningshøjder/perronhøjder i Tyskland og nu indfører vi det sør´me også i Danmark. DSB kan naturligvis sige, at de ikke kan få højden til at passe både på København H og på Hamburg Hbf, men hvis der er arbejdet frem mod en "barrierefri" indstigning, er projektet altså ikke lykkedes.

Der er ikke så mange der ved det endnu, eller har bemærket det, men vent til Talgo-vognene kommer til Danmark og skal præsenteres for pressen. Journalisterne kommer i hvert fald til at se noget, de ikke har set tidligere .... med mindre DSB er så snedige, at præsentationen sker på de ikke ombyggede perroner på København H, hvor perronhøjden er 72 cm. Men så bliver det i hvert fald opdaget i Padborg, hvor perronhøjden er 26 cm. Perronhøjder i Danmark fremgår af Banedanmarks Netredegørelse Bilag 3.6

Men, men .....
Hvis der kommer "udskubbelige" trin som vist på denne video, kan det være at det hjælper er smule
https://www.youtube.com/watch?v=cruFuSrY6lY&list=PL6A5FoDp-34gnHyajL4dqWuGHca3hORku...

Problematikken er for øvrigt ikke ny. BR 605 var også bygget til 76 cm peroner.
;-) :-| :-D

--
Svend

EU perronhøjde?

af Henrik Hansen ⌂ @, Vejen, søndag 14. juni, 2020, 10:06 (301 dage siden) @ Svend

Tak Svend. Det kunne jo have været meget værre :-) men er dog stadig 2 ret forskellige højder.

.
"Meget værre". Der er da voldsom forskel på 55 cm, 76 cm og 92 cm. Det er en ren jammer at se forskellige indstigningshøjder/perronhøjder i Tyskland og nu indfører vi det sør´me også i Danmark. DSB kan naturligvis sige, at de ikke kan få højden til at passe både på København H og på Hamburg Hbf, men hvis der er arbejdet frem mod en "barrierefri" indstigning, er projektet altså ikke lykkedes.

DSBs aftale med DB om kørsel til Hamburg forhandles hvert 4. år, så i værste fald kan DSB efter relativ kort tid stå med at antal vogne der først og fremmest er tilpasset kørsel i Tyskland og ikke i Danmark. Det havde derfor nok været mere smart, at indkøbe vogne der var tilpasset til den danske perronhøjde på 55 cm og ikke den tyske på 76 cm, hvis DB skulle opsige aftalen med DSB.

EU perronhøjde?

af mikedk2100, søndag 14. juni, 2020, 10:37 (301 dage siden) @ Henrik Hansen

DSBs aftale med DB om kørsel til Hamburg forhandles hvert 4. år, så i værste fald kan DSB efter relativ kort tid stå med at antal vogne der først og fremmest er tilpasset kørsel i Tyskland og ikke i Danmark. Det havde derfor nok været mere smart, at indkøbe vogne der var tilpasset til den danske perronhøjde på 55 cm og ikke den tyske på 76 cm, hvis DB skulle opsige aftalen med DSB.

Det er da ligegyldigt, hvis vi (som Rail skriver tidligere) har perronhøjder på både 26cm, 35cm, 50cm, 55cm og 72cm i Danmark.

Man kan mere undre sig over, at vi efter 170 år med jernbane i Danmark endnu ikke har fået en perronhøjdestandard. På den anden side, så har vi alligevel formået at stige ombord på toget. Så det klarer vi nok også med "tyskervognene".

EU perronhøjde?

af Henrik Hansen ⌂ @, Vejen, søndag 14. juni, 2020, 11:18 (301 dage siden) @ mikedk2100

DSBs aftale med DB om kørsel til Hamburg forhandles hvert 4. år, så i værste fald kan DSB efter relativ kort tid stå med at antal vogne der først og fremmest er tilpasset kørsel i Tyskland og ikke i Danmark. Det havde derfor nok været mere smart, at indkøbe vogne der var tilpasset til den danske perronhøjde på 55 cm og ikke den tyske på 76 cm, hvis DB skulle opsige aftalen med DSB.


Det er da ligegyldigt, hvis vi (som Rail skriver tidligere) har perronhøjder på både 26cm, 35cm, 50cm, 55cm og 72cm i Danmark.

Ved ombygningen eller ny anlæg, anlægges perroner i Danmark med en højde på 55 cm over SO, Derfor vil valget på 55 cm være det fornuftige valg, hvis man har et ønske om at gøre adgangen til toget niveau fri.

Her kan de forskellige perronhøjder i Danmark findes på de enkelte stationer: https://www.bane.dk/-/media/Bane/Jernbanevirksomhed/Netredegoerelse/2020/Bilag-2020/3_6...

EU perronhøjde?

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, søndag 14. juni, 2020, 11:36 (301 dage siden) @ Henrik Hansen

Er da igså noget af en udfordring med at købe et tog, når perronen svinger mellem 26 og 72 cm.

Som nævnt i anden tråd.

Sæt nogen lokale håndværker til at rette op på det. I disse corona tider.

EU perronhøjde?

af Svend @, søndag 14. juni, 2020, 13:29 (300 dage siden) @ hummel_62

Du kan foreslå dine lokale folketingspolitikere, at de skal arbejde målrettet på at der sættes nogle milliarder af til ombygning af de resterende perroner i Danmark til den danske 55 cm standard

--
Svend

EU perronhøjde?

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, søndag 14. juni, 2020, 13:31 (300 dage siden) @ hummel_62

Sæt nogen lokale håndværker til at rette op på det. I disse corona tider.

...hvorefter man så kommer til næste problem: Der er heller ikke enighed om standard længderne af perroner....

/Lasse

Tegninger af Talgo vogne

af Mbm, tirsdag 23. marts, 2021, 08:37 (19 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Mbm, tirsdag 23. marts, 2021, 08:56

Skal tegningen forståes således, at gulvhøjden er ca 76 cm i hele togets længde - eller blot i indstigningssektionen? Til sammenligning en metroens gulvhøjde vist 85 cm, hvilket blev regnet for lidt af en bedrift for 20 år siden.

Selvom de fleste jo nok kan overkomme et trin på 21 cm (danske perroner er som nævnt typisk 55 cm), er det lidt uheldigt, at man i EU har to officielle standarder for perronhøjde - men selvfølgelig langt bedre end at bygge i arbitrære højder, som man mere eller mindre har gjort historisk.

Selvom togtrafikken til Tyskland af gode grunde ikke kommer til at få niveaufri indstigning på danske stationer (på nær kbh h), er jeg nu ret begejstret over udsigten til at de danske fjerntog får det.

Tegninger af Talgo vogne

af andersj @, Aalborg, tirsdag 23. marts, 2021, 11:39 (18 dage siden) @ Mbm

Skal tegningen forståes således, at gulvhøjden er ca 76 cm i hele togets længde - eller blot i indstigningssektionen? Til sammenligning en metroens gulvhøjde vist 85 cm, hvilket blev regnet for lidt af en bedrift for 20 år siden.

Ja, toget har 76 cm i hele togets længde. Det kan lade sig gøre fordi hjulene i Talgo-tog er placeret mellem vognene stedet for under vognene. Der er lidt tekst og billeder af teknologien her: http://web.talgoamerica.com/overview

--
Mvh Anders

Tegninger af Talgo vogne

af Mbm, tirsdag 23. marts, 2021, 15:19 (18 dage siden) @ andersj

Imponerende... Tak for svar.

Tegninger af Talgo vogne

af Rail, tirsdag 23. marts, 2021, 18:52 (18 dage siden) @ andersj

Skal tegningen forståes således, at gulvhøjden er ca 76 cm i hele togets længde - eller blot i indstigningssektionen? Til sammenligning en metroens gulvhøjde vist 85 cm, hvilket blev regnet for lidt af en bedrift for 20 år siden.


Ja, toget har 76 cm i hele togets længde. Det kan lade sig gøre fordi hjulene i Talgo-tog er placeret mellem vognene stedet for under vognene. Der er lidt tekst og billeder af teknologien her: http://web.talgoamerica.com/overview

Næsten. I enden af endevognene er der højgulv, men ellers ja!

Tegninger af Talgo vogne

af andersj @, Aalborg, tirsdag 23. marts, 2021, 20:48 (18 dage siden) @ Rail

Skal tegningen forståes således, at gulvhøjden er ca 76 cm i hele togets længde - eller blot i indstigningssektionen? Til sammenligning en metroens gulvhøjde vist 85 cm, hvilket blev regnet for lidt af en bedrift for 20 år siden.


Ja, toget har 76 cm i hele togets længde. Det kan lade sig gøre fordi hjulene i Talgo-tog er placeret mellem vognene stedet for under vognene. Der er lidt tekst og billeder af teknologien her: http://web.talgoamerica.com/overview


Næsten. I enden af endevognene er der højgulv, men ellers ja!

Ja, det er rigtigt. Det er også der hvor der kommer en tjenestekupé til togpersonalet som man havde "glemt" at få med i det oprindelige design. (Glemt i den forstand at man fra DSB's side ville have at togpersonalet skulle bruge en almindelig plads uden mulighed for at trække sig tilbage - den løsning var nok heller ikke gået hos det tyske togpersonale).

https://www.tpo-dsb.dk/tpo-info-26-2020-vigtigt-gennembrud-for-togpersonalets-arbejdsmi...

--
Mvh Anders

Tegninger af Talgo vogne

af Trainee, tirsdag 23. marts, 2021, 21:05 (18 dage siden) @ andersj

Skal tegningen forståes således, at gulvhøjden er ca 76 cm i hele togets længde - eller blot i indstigningssektionen? Til sammenligning en metroens gulvhøjde vist 85 cm, hvilket blev regnet for lidt af en bedrift for 20 år siden.


Ja, toget har 76 cm i hele togets længde. Det kan lade sig gøre fordi hjulene i Talgo-tog er placeret mellem vognene stedet for under vognene. Der er lidt tekst og billeder af teknologien her: http://web.talgoamerica.com/overview


Næsten. I enden af endevognene er der højgulv, men ellers ja!


Ja, det er rigtigt. Det er også der hvor der kommer en tjenestekupé til togpersonalet som man havde "glemt" at få med i det oprindelige design. (Glemt i den forstand at man fra DSB's side ville have at togpersonalet skulle bruge en almindelig plads uden mulighed for at trække sig tilbage - den løsning var nok heller ikke gået hos det tyske togpersonale).

https://www.tpo-dsb.dk/tpo-info-26-2020-vigtigt-gennembrud-for-togpersonalets-arbejdsmi...

Jeg læste tilfældigvis forleden at DSB også havde "glemt" tjenestekupé i IC4, og at det (yderligere) forsinkede indsættelsen af dem at de senere skulle installeres. Jeg kan desværre ikke huske hvor jeg læste det, men har fundet denne artikel hvor noget af det kort bliver nævnt i sidste afsnit. Bemærk "IC4-tillæg", som var et løntillæg personalet fik når de kørte med IC4 pga. den manglende kupé.

Edit: Det drejede sig vidst om at personalet skulle dele en meget lille kupé med stewardessen, og ikke at kupéen helt manglede.

Tegninger af Talgo vogne

af Rail, fredag 26. marts, 2021, 21:17 (15 dage siden) @ andersj

Skal tegningen forståes således, at gulvhøjden er ca 76 cm i hele togets længde - eller blot i indstigningssektionen? Til sammenligning en metroens gulvhøjde vist 85 cm, hvilket blev regnet for lidt af en bedrift for 20 år siden.


Ja, toget har 76 cm i hele togets længde. Det kan lade sig gøre fordi hjulene i Talgo-tog er placeret mellem vognene stedet for under vognene. Der er lidt tekst og billeder af teknologien her: http://web.talgoamerica.com/overview


Næsten. I enden af endevognene er der højgulv, men ellers ja!


Ja, det er rigtigt. Det er også der hvor der kommer en tjenestekupé til togpersonalet som man havde "glemt" at få med i det oprindelige design. (Glemt i den forstand at man fra DSB's side ville have at togpersonalet skulle bruge en almindelig plads uden mulighed for at trække sig tilbage - den løsning var nok heller ikke gået hos det tyske togpersonale).

Ja efter det var bygget ind efterfølgende i både IC4 og Øresundstog ville man lige prøve en gang til. Nu må vi se om der også ender med at blive en i Nye Tog, de er også udbudt uden.

Men der er allerede flere ting der er ændre på de Talgo vogne. Sådan er det når virkeligheden melder sig.

Tegninger af Talgo vogne

af Mbm, tirsdag 23. marts, 2021, 23:00 (18 dage siden) @ Rail

Så må det vel også være muligt at få niveaufri indstigning i næste generations s-tog. Det vil formentlig gøre det lidt lettere at holde køreplanen.

Tegninger af Talgo vogne

af Rail, fredag 26. marts, 2021, 21:18 (15 dage siden) @ Mbm

Så må det vel også være muligt at få niveaufri indstigning i næste generations s-tog. Det vil formentlig gøre det lidt lettere at holde køreplanen.

Bortset fra at stort set alt andet køreplanen afhænger af nok bliver dårligere.

Tegninger af Talgo vogne

af TeamBaumann, Hjordkær, fredag 12. juni, 2020, 18:28 (302 dage siden) @ andersj

undskyld at jeg spørger af uvidenhed ... hvad betyder PRM?
Nu er jeg ikke den store expert med forkortelse af fagbegreb i det tekniske verden...

Tegninger af Talgo vogne

af Rail, fredag 12. juni, 2020, 18:35 (302 dage siden) @ TeamBaumann

undskyld at jeg spørger af uvidenhed ... hvad betyder PRM?
Nu er jeg ikke den store expert med forkortelse af fagbegreb i det tekniske verden...

PRM = Persons with reduced mobility

Tegninger af Talgo vogne

af 1993matias ⌂ @, KH, fredag 12. juni, 2020, 20:19 (302 dage siden) @ andersj

Hmm... Der mangler vel to vigtige ting? En togførerkupe og et sted at få noget at spise og drikke - helst en bar, men der er ikke engang plads til automater!

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IC4, S-tog, Y-tog, Lint 41 samt fem veterantog

Tegninger af Talgo vogne

af andersj @, Aalborg, fredag 12. juni, 2020, 20:44 (302 dage siden) @ 1993matias

Hmm... Der mangler vel to vigtige ting? En togførerkupe og et sted at få noget at spise og drikke - helst en bar, men der er ikke engang plads til automater!

Der er plads til en togførerkupé i endevognene op til lokomotivet, men om det er der de skal være ved jeg ikke. Automaterne og det lille "caféområde" ser ud til at være placeret i PRM-vognen mellem indgangsdøren og toilettet.

--
Mvh Anders

Tegninger af Talgo vogne

af nielsm, lørdag 13. juni, 2020, 11:26 (302 dage siden) @ andersj

Er vogntypen i drift nogen steder i verden endnu, eller er der stadig kun tegninger og 3D animationer af den?

Tegninger af Talgo vogne

af larsht, lørdag 13. juni, 2020, 12:27 (301 dage siden) @ nielsm

Er vogntypen i drift nogen steder i verden endnu, eller er der stadig kun tegninger og 3D animationer af den?

https://c8.alamy.com/comp/X8RP7P/berlin-germany-talgo-germany-gmbh-X8RP7P.jpg

Tegninger af Talgo vogne

af Niels Munch @, lørdag 13. juni, 2020, 12:38 (301 dage siden) @ nielsm

Er vogntypen i drift nogen steder i verden endnu, eller er der stadig kun tegninger og 3D animationer af den?


https://en.wikipedia.org/wiki/Talgo .

Vh N.

Tegninger af Talgo vogne

af andersj @, Aalborg, lørdag 20. juni, 2020, 12:28 (294 dage siden) @ andersj

Her er interessante tegninger og informationer omkring de nye Talgo vogne. Tak til Niels for at linke til præsentationen.

<Fjernet efter anmodning fra DSB og IDA>

Nå, det var vist et wake-up call til at få mere styr på IT-sikkerheden hos IDA.

Da jeg går ud fra at billederne er blevet slettet fordi informationerne er fortrolige, har jeg bedt om at få dem fjernet fra et andet forum hvor jeg også har delt dem. Jeg vil anbefale at billederne også slettes fra serveren, for man kan stadig dyblinke til billederne her på siden.

--
Mvh Anders

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen