Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

CFL Cargo, forsvundet fra Jernbanenettet (Generelt)

af Erling Pedersen, 13/6 2020, 10:11 (1412 dage siden)

Hejsa.

Undrer mig, er CFL Cargo gået helt bag af dansen, eller er det tre maskiner måske taget ud for stor renovering og visioner om ERTMS indbygning ?

Må være dyrt at få andre til at køre sine løb !
Ja så ser vi andre maskiner i samme tog, men undres !
Nogle her som har hørt noget på jungletrommerne ?

Hilsen Erling.

Avatar

CFL Cargo, forsvundet fra Jernbanenettet

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 13/6 2020, 10:21 (1412 dage siden) @ Erling Pedersen

Undrer mig, er CFL Cargo gået helt bag af dansen, eller er det tre maskiner måske taget ud for stor renovering og visioner om ERTMS indbygning ?


Det er desværre mere af tvang end af lyst.

De opnåede desværre ikke fornyelse af deres sikkerhedscertifikat inden udløb af det tidligere, så de har på nuværende tidspunkt ikke noget sikkerhedscertifikat og må dermed ikke køre i Danmark.

Der blev også spurgt til det for nogle måneder siden.

CFL Cargo, forsvundet fra Jernbanenettet

af Svend, 13/6 2020, 10:29 (1412 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Undrer mig, er CFL Cargo gået helt bag af dansen, eller er det tre maskiner måske taget ud for stor renovering og visioner om ERTMS indbygning ?


Det er desværre mere af tvang end af lyst.

De opnåede desværre ikke fornyelse af deres sikkerhedscertifikat inden udløb af det tidligere, så de har på nuværende tidspunkt ikke noget sikkerhedscertifikat og må dermed ikke køre i Danmark.

Der blev også spurgt til det for nogle måneder siden.

.
Dengang var forventningen, at det at det var noget, som kunne ordnes i løbet af et par dage. Men et eller andet må være gået helt galt .....

--
Svend

Avatar

CFL Cargo, forsvundet fra Jernbanenettet

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 13/6 2020, 10:39 (1412 dage siden) @ Svend

Dengang var forventningen, at det at det var noget, som kunne ordnes i løbet af et par dage. Men et eller andet må være gået helt galt .....


Ikke nødvendigvis og det kan jeg ikke forestille mig nogen seriøst har regnet med.
Der er ikke noget der hedder hasteekspedition af sager hos Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. Der tager sagerne den tid de tager og bliver behandlet i den rækkefølge de bliver modtaget. Skal vi andre have hastebehandlet en helbredsgodkendelse eller en jernbanevirksomhed har glemt at bestille lokomotivførerlicenser til et helt hold nyuddannede lokomotivførere så tager tingene bare det antal uger det nu engang tager. Jeg har aldrig hørt om at man kan få ordnet noget i løbet af et par dage der.

CFL Cargo, forsvundet fra Jernbanenettet

af Peter Christensen, 13/6 2020, 11:08 (1412 dage siden) @ Svend

Dengang var forventningen, at det at det var noget, som kunne ordnes i løbet af et par dage. Men et eller andet må være gået helt galt .....

For at være meget grov (og med risiko for at få tæsk i en skummel gyde en mørk aften), er CFL så ikke ved at lære hvad MHVJ lærte for et par år siden?
Altså: Trafikstyrelsen kommer med sine løse ønsker og så er det op til operatøren at få formuleret noget fornuftigt, som tilfredsstiller Trafikstyrelsen?
Hvis man ikke gør det, så ryger driftstilladelsen. Det har et par veteranbaneklubber lært på den grimme måde. Nu er turen så kommet til CFL.

Processen er ikke meget anderledes end den jeg kender når olieselskaber vurdere tankskibsrederier/operatører på kontorsiden (skibene er dækket via SIRE VIQ).
At møder med olieselskaberne i den forbindelse og af visse blandt rederne refereres som koutou; det er en helt anden snak.

Skulle man i ren afmagt overfor Trafikstyrelse/olieselskab sige "kan du ikke bare skive hvad du vil have vi skal", så har du klart vist, at du har givet op og at du ikke har det fornødne overblik. Derfra er det op ad bakke for at få noget som helst igennem.

CFL Cargo, forsvundet fra Jernbanenettet

af Jens Hansen, 13/6 2020, 11:23 (1412 dage siden) @ Peter Christensen

Ja, det er ganske mange ting som skal opfyldes, for at få et sikkerhedscertifikat;

For at virksomheder kan få en sikkerhedsgodkendelse og/eller et sikkerhedscertifikat kræves et sikkerhedsledelsessystem, der blandt andet omfatter følgende:

Identifikation af aktiviteter, interessenter, eksterne krav og farer som sikkerhedsledelsessystemet skal dække
Opbygning af systemet omkring virksomhedens risikoprofil
Demonstration af ansvar for systemet og udvisning af lederskab fra den øverste ledelse
En formuleret jernbanesikkerhedspolitik
Formulering af specifikke sikkerhedsmål og handlingsplaner for at nå dem
Systemer og procedurer til kompetencestyring, dokumentstyring og kommunikation
Procedurer for at håndtere alle forhold i relation til godkendelse, vedligehold, drift og nødsituationer
Procedurer for registrering og opsamling af ulykker, forløbere til ulykker og andre sikkerhedsmæssige uregelmæssigheder
Procedurer for styring af eksterne leverancer og eksterne krav
Procedurer for håndtering af risici ved ændringer samt dispensationer
En overvågningsstrategi samt planer og procedurer for overvågning af mål og indikatorer, samt interne audits og inspektioner
Procedurer for ledelsens evaluering
Procedurer for håndtering af afvigelser og korrigerende handlinger

Men andre kan finde ud af det, så mon ikke CFL også klarer det, hvis det kan betale sig.

JH

CFL Cargo, forsvundet fra Jernbanenettet

af Peter Christensen, 13/6 2020, 11:47 (1412 dage siden) @ Jens Hansen

Identifikation af aktiviteter, interessenter, eksterne krav og farer som sikkerhedsledelsessystemet skal dække
Opbygning af systemet omkring virksomhedens risikoprofil
Demonstration af ansvar for systemet og udvisning af lederskab fra den øverste ledelse
En formuleret jernbanesikkerhedspolitik
Formulering af specifikke sikkerhedsmål og handlingsplaner for at nå dem
Systemer og procedurer til kompetencestyring, dokumentstyring og kommunikation
Procedurer for at håndtere alle forhold i relation til godkendelse, vedligehold, drift og nødsituationer
Procedurer for registrering og opsamling af ulykker, forløbere til ulykker og andre sikkerhedsmæssige uregelmæssigheder
Procedurer for styring af eksterne leverancer og eksterne krav
Procedurer for håndtering af risici ved ændringer samt dispensationer
En overvågningsstrategi samt planer og procedurer for overvågning af mål og indikatorer, samt interne audits og inspektioner
Procedurer for ledelsens evaluering
Procedurer for håndtering af afvigelser og korrigerende handlinger

Men andre kan finde ud af det, så mon ikke CFL også klarer det, hvis det kan betale sig.

Naturligvis. Når andre kan, hvorfor skulle CFL så ikke også kunne hitte ud af det?
Men der er intet i ovenstående smøre, som lyder specielt meget anderledes end hvad der findes i MARPOL, SOLAS, ISM/IBC/IBG eller TMSA (for denne - se TMSA. Reelt bedes om nogenlunde det samme om end ordlyd og praksis er noget anderledes mellem tankskibe og tog.

CFL Cargo, forsvundet fra Jernbanenettet

af My1201, 13/6 2020, 11:58 (1412 dage siden) @ Jens Hansen

Ja, det er ganske mange ting som skal opfyldes, for at få et sikkerhedscertifikat;

For at virksomheder kan få en sikkerhedsgodkendelse og/eller et sikkerhedscertifikat kræves et sikkerhedsledelsessystem, der blandt andet omfatter følgende:

Identifikation af aktiviteter, interessenter, eksterne krav og farer som sikkerhedsledelsessystemet skal dække
Opbygning af systemet omkring virksomhedens risikoprofil
Demonstration af ansvar for systemet og udvisning af lederskab fra den øverste ledelse
En formuleret jernbanesikkerhedspolitik
Formulering af specifikke sikkerhedsmål og handlingsplaner for at nå dem
Systemer og procedurer til kompetencestyring, dokumentstyring og kommunikation
Procedurer for at håndtere alle forhold i relation til godkendelse, vedligehold, drift og nødsituationer
Procedurer for registrering og opsamling af ulykker, forløbere til ulykker og andre sikkerhedsmæssige uregelmæssigheder
Procedurer for styring af eksterne leverancer og eksterne krav
Procedurer for håndtering af risici ved ændringer samt dispensationer
En overvågningsstrategi samt planer og procedurer for overvågning af mål og indikatorer, samt interne audits og inspektioner
Procedurer for ledelsens evaluering
Procedurer for håndtering af afvigelser og korrigerende handlinger

Men andre kan finde ud af det, så mon ikke CFL også klarer det, hvis det kan betale sig.

JH

Det er jo opskriften på at få flere DJØF'ER i arbejde!

Stort set intet at ovenstående gavner den daglige drift udover hvad enhver fornuftig virksomhed har af regler og procedurer.

Men lur mig - er det ikke skrevet med de rette formuleringer vil det bæive afvist!

CFL Cargo, forsvundet fra Jernbanenettet

af QN903Qnr0779, 13/6 2020, 17:28 (1412 dage siden) @ My1201

Stort set intet at ovenstående gavner den daglige drift udover hvad enhver fornuftig virksomhed har af regler og procedurer.

Det er helt uforståeligt hvad det så er du brokker dig over. Listen beskriver jo lige netop hvad enhver fornuftigt drevet jernbanevirksomhed bør (og efter gældende lovgivning også skal) have af regler og procedurer. Det er helt kort ISO9000 appliceret på en jernbanevirksomhed.

Havde man under udviklingen af My 1201 haft et tilsvarende veldefineret kvalitetsstyringssystem kunne den måske have været i drift endnu....

CFL Cargo, forsvundet fra Jernbanenettet

af My1201, 13/6 2020, 17:48 (1412 dage siden) @ QN903Qnr0779

Stort set intet at ovenstående gavner den daglige drift udover hvad enhver fornuftig virksomhed har af regler og procedurer.


Det er helt uforståeligt hvad det så er du brokker dig over. Listen beskriver jo lige netop hvad enhver fornuftigt drevet jernbanevirksomhed bør (og efter gældende lovgivning også skal) have af regler og procedurer. Det er helt kort ISO9000 appliceret på en jernbanevirksomhed.

Havde man under udviklingen af My 1201 haft et tilsvarende veldefineret kvalitetsstyringssystem kunne den måske have været i drift endnu....

Og en akkreditering ala en iso9000 og tilsvarende sikrrer at produktet er perfekt?

Gad vide hvorfor IC4 endte med et skodprodukt?

(Ansaldobreda er faktisk akkrediteret)

CFL Cargo, forsvundet fra Jernbanenettet

af YBS, 13/6 2020, 18:57 (1411 dage siden) @ My1201

Skal vi nu lige bevare overblikket - CFL Cargo er ejet af de statsbanerne i Luxemburg, og har certifikater i Luxemburg, Belgien, Frankrig, Tyskland og Sverige udover Danmark, så mon ikke de kunne have fundet ud af at bevare certifikatet i Danmark, hvis de havde været vågne - det er næppe sværere end i nogen af de andre lande.

CFL Cargo, forsvundet fra Jernbanenettet

af My1201, 13/6 2020, 19:07 (1411 dage siden) @ YBS

Skal vi nu lige bevare overblikket - CFL Cargo er ejet af de statsbanerne i Luxemburg, og har certifikater i Luxemburg, Belgien, Frankrig, Tyskland og Sverige udover Danmark, så mon ikke de kunne have fundet ud af at bevare certifikatet i Danmark, hvis de havde været vågne - det er næppe sværere end i nogen af de andre lande.

Er så reglerne for at få certifikat de samme som i de andre lande?

CFL Cargo, forsvundet fra Jernbanenettet

af Erling Pedersen, 13/6 2020, 19:10 (1411 dage siden) @ YBS

Hej YBS.

Tror du slår hovedet på sømmet.
CFL Cargo har nok valgt at Danmark er for småt til at drive forretning i !

Måske deres "datterselskab" Contec skal køre forretningen videre !

Ja skriver "datterselskab" da der har været mange salg af CFL Cargo materiel til netop denne partner, virker som de to har meget tæt samarbejde !

Har de aktier i Railcare ?

I dag, ved ingen hvor investeringer ligger og bruges, samt kan trækkes fra, som jo er det allervigtigste, når man kan jonglere et potentielt overskud, til et underskud, så man slipper for at betale skat til fællesskabet.

Hilsen Erling

CFL Cargo, forsvundet fra Jernbanenettet

af bth, 13/6 2020, 21:07 (1411 dage siden) @ Erling Pedersen


Ja skriver "datterselskab" da der har været mange salg af CFL Cargo materiel til netop denne partner, virker som de to har meget tæt samarbejde !

Kære Erling
Er du ikke sød lige at opfriske min hukommelse. Jeg husker simpelthen ikke de salg du her referere til.
/Bjørn

CFL Cargo, forsvundet fra Jernbanenettet

af Erling Pedersen, 14/6 2020, 10:35 (1411 dage siden) @ bth

Hvordan var det nu.

Mx 1006, 1008, My 1154,1158.

Maskiner med ATC som bare lige blev solgt til Contec, mystisk, når CFL Cargo selv kunne have brugte dem, hvis så det havde været skrot lokomotiver som Mx 1030 var det forståeligt.

Allerede dengang afgav de transporter til Contec, det gør man ikke frivilligt, der stikker noget bag!

Derfor må de have aktier i hinandens selskaber, tror ikke CFL Cargo som stort statsejet privat selskab, skyder dig selv i foden og humber videre.

Hilsen Erling.

CFL Cargo, forsvundet fra Jernbanenettet

af bth, 14/6 2020, 11:31 (1411 dage siden) @ Erling Pedersen

Hvordan var det nu.

Mx 1006, 1008, My 1154,1158.

Maskiner med ATC som bare lige blev solgt til Contec, mystisk, når CFL Cargo selv kunne have brugte dem, hvis så det havde været skrot lokomotiver som Mx 1030 var det forståeligt.

Allerede dengang afgav de transporter til Contec, det gør man ikke frivilligt, der stikker noget bag!

Derfor må de have aktier i hinandens selskaber, tror ikke CFL Cargo som stort statsejet privat selskab, skyder dig selv i foden og humber videre.

Hilsen Erling.

Kære Erling!
Tak for at du mindede mig om disse 10-14 år gamle handler.

Jeg er imponeret over din forestillingsevne :-) Og du må jo naturligvis tror hvad du vil, men jeg tror at du ser "syner" :-)

/Bjørn

CFL Cargo, forsvundet fra Jernbanenettet

af Erling Pedersen, 14/6 2020, 11:40 (1411 dage siden) @ bth

Ser Syner.

Jeg har købt en del brugte biler og hvergang køber jeg en anden mands problemer, har aldrig købt en brugt bil som var i orden !
De kunne ikke synes uden problemer, eller også var de synet med store problemer, hmmm !

Man sælger kun noget brugt, hvis man ikke skal bruge det, eller det er defekt !
Som jeg så kørte disse lok hos CFL og var i revision, altså var der brug for dem, dette undrer mig meget.

Hilsen Erling.

Avatar

CFL Cargo, forsvundet fra Jernbanenettet

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 14/6 2020, 14:41 (1411 dage siden) @ Erling Pedersen

Erling,

hvis du nu gad gøre en minimal indsats og undersøge tingene i stedet for at lukke spekulativ naturgas ud, så vil du i løbet af 30 nanosekunder kunne finde ud af, at Contec Rail Aps ejes af Contec Rail Holding Aps.

30 nanosekunder senere, vil du så kunne erfare, at Contec Rail Holding Aps ejes 100% af Kenneth Dam.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

CFL Cargo, forsvundet fra Jernbanenettet

af larsht, 14/6 2020, 14:48 (1411 dage siden) @ Michael Deichmann

Erling,

hvis du nu gad gøre en minimal indsats og undersøge tingene i stedet for at lukke spekulativ naturgas ud, så vil du i løbet af 30 nanosekunder kunne finde ud af, at Contec Rail Aps ejes af Contec Rail Holding Aps.

30 nanosekunder senere, vil du så kunne erfare, at Contec Rail Holding Aps ejes 100% af Kenneth Dam.

sarkasme start
Jamen......Google ejes af Illuminati, så de informationer kan vi ikke stole på.....
sarkasme slut

....jeg finder selv ud.....

Avatar

CFL Cargo, forsvundet fra Jernbanenettet

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 14/6 2020, 14:51 (1411 dage siden) @ larsht

sarkasme start
Jamen......Google ejes af Illuminati, så de informationer kan vi ikke stole på.....
sarkasme slut

....jeg finder selv ud.....

Google var overhovedet ikke indblandet. Det var Erhvervsministeriet portal Virk.dk, der har en underafdeling, der hedder cvr.dk, hvor du kan se mangt og meget om Aps og A/S og iøvrigt også foreninger. CVR er den moderne udgave af "Aktieselskabregisteret".

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

CFL Cargo, forsvundet fra Jernbanenettet

af Erling Pedersen, 14/6 2020, 17:24 (1411 dage siden) @ Michael Deichmann

Michael.

Lyder fint.

Men hvem står bag, ja han ejer, men kan du se pengestrømmen ?
Hvor kommer indtægterne fra, ja det kan ikke ses i regnskabet, som du og jeg har tilgang til.

Forøvrigt vil du vil nok også påstå at Contec og BLDX er to firmaer.
Underligt samme navne så optræder i deres bestyrelser !

Forøvrigt er det spændende at CFL Cargo giver overskud, Hvor Contec og BLDX alle dage har givet underskud !

Hilsen Erling.

CFL Cargo, forsvundet fra Jernbanenettet

af QN903Qnr0779, 13/6 2020, 22:57 (1411 dage siden) @ My1201

Gad vide hvorfor IC4 endte med et skodprodukt?

Det er nemt at svare på, det kræver en uduelig leverandør plus en totalt uduelig køber at fuck'e et projekt så totalt op..... - Desværre ser det på nogle punkter ud som om den totalt uduelige køber er undervejs igen med nye togsæt.....

CFL Cargo, forsvundet fra Jernbanenettet

af My1201, 14/6 2020, 06:22 (1411 dage siden) @ QN903Qnr0779

Gad vide hvorfor IC4 endte med et skodprodukt?


Det er nemt at svare på, det kræver en uduelig leverandør plus en totalt uduelig køber at fuck'e et projekt så totalt op..... - Desværre ser det på nogle punkter ud som om den totalt uduelige køber er undervejs igen med nye togsæt.....

Lige netop!
Og her har diverse certificeringer, akkrediteringer m.v IKKE forhindret at man får et tog som ikke levede op til forventningerne.
Tilsvarende med ulykken på Storebælt for1,5 år siden.
Her hjalp alverdens regelsæt ikke på at en vogn rev sig løs.

Min pointe er derfor at vi har fået bureaukratiseret og besværliggjort mange ting, som i den sidste ende IKKE betyder større sikkerhed, præcision m.m. men blot sikrer at en masse kan sidde tilbage og vaske hænder og henvise til at man havde en retningslinie for området.

Og den slags regler og bestemmelser medfører altid at der konstant laves nye så til sidst er alt så gennemreguleret og "velbeskrevet" at folk har mistet overblikket og blot forsøger at få tingene til at fungere.

CFL Cargo, forsvundet fra Jernbanenettet

af OLL, Ballerup, 15/6 2020, 10:45 (1410 dage siden) @ My1201

Gad vide hvorfor IC4 endte med et skodprodukt?


Det er nemt at svare på, det kræver en uduelig leverandør plus en totalt uduelig køber at fuck'e et projekt så totalt op..... - Desværre ser det på nogle punkter ud som om den totalt uduelige køber er undervejs igen med nye togsæt.....


Lige netop!
Og her har diverse certificeringer, akkrediteringer m.v IKKE forhindret at man får et tog som ikke levede op til forventningerne.
Tilsvarende med ulykken på Storebælt for1,5 år siden.
Her hjalp alverdens regelsæt ikke på at en vogn rev sig løs.

Min pointe er derfor at vi har fået bureaukratiseret og besværliggjort mange ting, som i den sidste ende IKKE betyder større sikkerhed, præcision m.m. men blot sikrer at en masse kan sidde tilbage og vaske hænder og henvise til at man havde en retningslinie for området.

Og den slags regler og bestemmelser medfører altid at der konstant laves nye så til sidst er alt så gennemreguleret og "velbeskrevet" at folk har mistet overblikket og blot forsøger at få tingene til at fungere.

Når du nævner ulykken på Storebælt, så skal du jo tænke på at det var et scenarie ingen havde regnet med kunne ske. De scenarier man regnede med kunne ske var der jo lavet risikovurderinger på og der blev også testet for derefter.
Jeg har selv kørt lastbil og været ude for at kongetapen ikke var låst til skamlen, på trods af at lås og tap var gået i hak, så da jeg skulle til at trille stod traileren stadig stille.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

CFL Cargo, forsvundet fra Jernbanenettet

af My1201, 15/6 2020, 11:55 (1410 dage siden) @ OLL
redigeret af My1201, 15/6 2020, 12:18

Gad vide hvorfor IC4 endte med et skodprodukt?


Det er nemt at svare på, det kræver en uduelig leverandør plus en totalt uduelig køber at fuck'e et projekt så totalt op..... - Desværre ser det på nogle punkter ud som om den totalt uduelige køber er undervejs igen med nye togsæt.....


Lige netop!
Og her har diverse certificeringer, akkrediteringer m.v IKKE forhindret at man får et tog som ikke levede op til forventningerne.
Tilsvarende med ulykken på Storebælt for1,5 år siden.
Her hjalp alverdens regelsæt ikke på at en vogn rev sig løs.

Min pointe er derfor at vi har fået bureaukratiseret og besværliggjort mange ting, som i den sidste ende IKKE betyder større sikkerhed, præcision m.m. men blot sikrer at en masse kan sidde tilbage og vaske hænder og henvise til at man havde en retningslinie for området.

Og den slags regler og bestemmelser medfører altid at der konstant laves nye så til sidst er alt så gennemreguleret og "velbeskrevet" at folk har mistet overblikket og blot forsøger at få tingene til at fungere.


Når du nævner ulykken på Storebælt, så skal du jo tænke på at det var et scenarie ingen havde regnet med kunne ske. De scenarier man regnede med kunne ske var der jo lavet risikovurderinger på og der blev også testet for derefter.
Jeg har selv kørt lastbil og været ude for at kongetapen ikke var låst til skamlen, på trods af at lås og tap var gået i hak, så da jeg skulle til at trille stod traileren stadig stille.

Det er jo netop min pointe.
Du kan IKKE forudse ALLE situationer.
Men du kan "forpeste" tilværelsen for mange mennesker med at lave mange regler og retningslinier, især hvis du så opdaterer dem hyppigt.
Jeg hørte - men ved ikke om det er rigtigt - at DSB lokofører får mellem 5-10 mails daglig omkring ændringer / nye forhold.
Det gør jo at de færreste bevarer overblikket.

CFL Cargo, forsvundet fra Jernbanenettet

af RasmusD, 15/6 2020, 13:40 (1410 dage siden) @ My1201

Jeg hørte - men ved ikke om det er rigtigt - at DSB lokofører får mellem 5-10 mails daglig omkring ændringer / nye forhold.

Det passer så ikke.

CFL Cargo, forsvundet fra Jernbanenettet

af My1201, 15/6 2020, 13:57 (1410 dage siden) @ RasmusD

Jeg hørte - men ved ikke om det er rigtigt - at DSB lokofører får mellem 5-10 mails daglig omkring ændringer / nye forhold.


Det passer så ikke.

OK - hvad er da det rigtige antal - pågældende er nu en ældre erfaren lokofører.
Så jeg tror indtil videre mere på pågældende end dit udsagn.

CFL Cargo, forsvundet fra Jernbanenettet

af RasmusD, 15/6 2020, 21:53 (1409 dage siden) @ My1201

Vi kan da starte med at slå fast at sikkerhedsrelateret materiale slet ikke bliver sendt ud på mail...

CFL Cargo, forsvundet fra Jernbanenettet

af Jens Hansen, 16/6 2020, 08:45 (1409 dage siden) @ RasmusD

Men der er givet meget at holde styr på.

Jeg mindes at min "baneven" engang nævnte, at Banedanmark, alene for ændringer i DSBs trafik, i 2018 havde udsendt ca. 20.000 toganmeldelser.

JH

CFL Cargo, forsvundet fra Jernbanenettet

af RasmusR, 15/6 2020, 15:38 (1410 dage siden) @ OLL

Tilsvarende med ulykken på Storebælt for1,5 år siden.
Her hjalp alverdens regelsæt ikke på at en vogn rev sig løs.

Når du nævner ulykken på Storebælt, så skal du jo tænke på at det var et scenarie ingen havde regnet med kunne ske.

Hmm, mon ikke der et sted står, at gods skal sikres forsvarligt mod løsrivelse? Det kan godt være, at den eksakte fremgangsmåde på de eksakte vogne ikke var eksplicit formuleret inden ulykken på Storebælt, men det gør det jo ikke uforudsigeligt at gods river sig løs fra en vogn under kørsel...

/R

CFL Cargo, forsvundet fra Jernbanenettet

af OLL, Ballerup, 15/6 2020, 20:48 (1409 dage siden) @ RasmusR

Tilsvarende med ulykken på Storebælt for1,5 år siden.
Her hjalp alverdens regelsæt ikke på at en vogn rev sig løs.

Når du nævner ulykken på Storebælt, så skal du jo tænke på at det var et scenarie ingen havde regnet med kunne ske.


Hmm, mon ikke der et sted står, at gods skal sikres forsvarligt mod løsrivelse? Det kan godt være, at den eksakte fremgangsmåde på de eksakte vogne ikke var eksplicit formuleret inden ulykken på Storebælt, men det gør det jo ikke uforudsigeligt at gods river sig løs fra en vogn under kørsel...

/R

Jo, men tror at de havde en metode som de vidst testede for, men dette var vidst en løsrivelse man ikke havde regnet vil kunne ske.
Jeg ved det dog ikke, men kun noget jeg kunne tænke mig til.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

CFL Cargo, forsvundet fra Jernbanenettet

af Svend, 15/6 2020, 21:05 (1409 dage siden) @ RasmusR

Tilsvarende med ulykken på Storebælt for1,5 år siden.
Her hjalp alverdens regelsæt ikke på at en vogn rev sig løs.

Når du nævner ulykken på Storebælt, så skal du jo tænke på at det var et scenarie ingen havde regnet med kunne ske.


Hmm, mon ikke der et sted står, at gods skal sikres forsvarligt mod løsrivelse? Det kan godt være, at den eksakte fremgangsmåde på de eksakte vogne ikke var eksplicit formuleret inden ulykken på Storebælt, men det gør det jo ikke uforudsigeligt at gods river sig løs fra en vogn under kørsel...

/R

.
Inden du går videre skal du (og andre) læse Havarikommisionens undersøgelse af uheldet
https://havarikommissionen.dk/jernbanearkiv/2019/2019-2-endelig/

--
Svend

CFL Cargo, forsvundet fra Jernbanenettet

af RasmusR, 15/6 2020, 21:48 (1409 dage siden) @ Svend

Inden du går videre skal du (og andre) læse Havarikommisionens undersøgelse af uheldet

OK, du vinder - jeg giver op...

Avatar

CFL Cargo, forsvundet fra Jernbanenettet

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 16/6 2020, 09:48 (1409 dage siden) @ RasmusR

Inden du går videre skal du (og andre) læse Havarikommisionens undersøgelse af uheldet

OK, du vinder - jeg giver op...

Ja, der er ikke noget som fakta der kan stoppe enhver god debat!
(Duk og væk)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

CFL Cargo, forsvundet fra Jernbanenettet

af RasmusR, 16/6 2020, 10:39 (1409 dage siden) @ Michael Deichmann

Inden du går videre skal du (og andre) læse Havarikommisionens undersøgelse af uheldet

OK, du vinder - jeg giver op...


Ja, der er ikke noget som fakta der kan stoppe enhver god debat!
(Duk og væk)

Jeg ved ikke hvilke fakta du henviser til? Min pointe var, at man kan godt have en overordnet regel, som sikrer en ulykke mod at ske - og så har man en mere specifik regel, som yderligere sikrer mod den samme ulykke:

Fx (Med risiko for at jeg har ledt det forkerte sted, men jeg er sikker på nogen vil gøre mig opmærksom herpå):

Jernbaneloven § 57 burde jo egentlig være nok:

Jernbanevirksomheder og infrastrukturforvaltere er ansvarlige for sikkerheden på deres respektive del af jernbanesystemet.

Så springer vi til konklusionen fra havarikommissionens rapport:

... at skamlen ikke var låst inden ulykken.

men:

- Skammelfabrikantens manual beskrev, at skamlen var låst, når håndtaget var fuldt tilbagetrukket og udskæringen på betjeningshåndtaget ikke var synligt. Havarikommissionens undersøgelser har vist at skamlen kunne være ulåst, selv når betjeningshåndtaget var langt inde og udskæringen ikke var synlig. Det var ikke muligt visuelt at verificere at håndtaget var helt tilbagetrukket.

og:

- Operatørens læsseinstrukser indeholdt på ulykkestidspunkt ingen funktionscheck af skamlen før læsning, hvilket der heller ikke var krav om. Operatørens kontrol af at skamlen var låst, når en sættevognstrailer var læsset, var baseret på fabrikantens manual. Denne kontrol ifølge manualen var ikke tilstrækkelig til at sikre, at skamlen var låst

Snikkesnakke - operatøren havde næsten gjort som fabrikanten havde foreskrevet (eller i hvert fald tænkt), men i alle tilfælde ikke efterlevet § 57

/R

CFL Cargo, forsvundet fra Jernbanenettet

af esni, Frederikssund, 16/6 2020, 12:24 (1409 dage siden) @ RasmusR

Sammenlign med smæklåse på døre-

Leverandørens vejledning fortæller hvornår og hvordan smæklåsen låser

Du er alligevel ofte nødt til at tage i døren for at vide at det er sket.

Og for at vende tilbage til ulykkestoget - leverandørens manual forudsatte at skamlen blev vedligeholdt korrekt

--
Eskild

Avatar

CFL Cargo, forsvundet fra Jernbanenettet

af gaest, 7/8 2020, 22:25 (1356 dage siden) @ My1201

Tilsvarende med ulykken på Storebælt for1,5 år siden.
Her hjalp alverdens regelsæt ikke på at en vogn rev sig løs.

Regler der ikke overholdes korrekt har svært ved at gøre gavn.

CFL Cargo, forsvundet fra Jernbanenettet

af esni, Frederikssund, 13/6 2020, 12:39 (1412 dage siden) @ Jens Hansen

Ja, det er ganske mange ting som skal opfyldes, for at få et sikkerhedscertifikat;

For at virksomheder kan få en sikkerhedsgodkendelse og/eller et sikkerhedscertifikat kræves et sikkerhedsledelsessystem, der blandt andet omfatter følgende:

Identifikation af aktiviteter, interessenter, eksterne krav og farer som sikkerhedsledelsessystemet skal dække
Opbygning af systemet omkring virksomhedens risikoprofil
Demonstration af ansvar for systemet og udvisning af lederskab fra den øverste ledelse
En formuleret jernbanesikkerhedspolitik
Formulering af specifikke sikkerhedsmål og handlingsplaner for at nå dem
Systemer og procedurer til kompetencestyring, dokumentstyring og kommunikation
Procedurer for at håndtere alle forhold i relation til godkendelse, vedligehold, drift og nødsituationer
Procedurer for registrering og opsamling af ulykker, forløbere til ulykker og andre sikkerhedsmæssige uregelmæssigheder
Procedurer for styring af eksterne leverancer og eksterne krav
Procedurer for håndtering af risici ved ændringer samt dispensationer
En overvågningsstrategi samt planer og procedurer for overvågning af mål og indikatorer, samt interne audits og inspektioner
Procedurer for ledelsens evaluering
Procedurer for håndtering af afvigelser og korrigerende handlinger

Men andre kan finde ud af det, så mon ikke CFL også klarer det, hvis det kan betale sig.

JH

Hvor tit skal certifikatet fornys?

Hvis det var de samme krav, der var gældende da det udløbne certifikat blev udstedt, så må det enten være en bevidst udeladelse fra CFL's side eller der må have været en årsag til at certifikatet skulle granskes yderligere

--
Eskild

CFL Cargo, forsvundet fra Jernbanenettet

af Erling Pedersen, 14/6 2020, 10:23 (1411 dage siden) @ esni

Hmm.

Får en til at tænke, måske bare de mangler at skænke pågældende embedsmænd kompensationsbidrag !
Så glider alt nok meget lettere.

Ja den slags kender vi jo i hele EU, syd for lille Danmark er dette jo hverdag.
Kunne være vi Danskere har lært for meget af dem syd for grænsen !

Hilsen Erling.

Avatar

CFL Cargo, forsvundet fra Jernbanenettet

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 14/6 2020, 14:36 (1411 dage siden) @ Erling Pedersen

Hmm.

Får en til at tænke, måske bare de mangler at skænke pågældende embedsmænd kompensationsbidrag !
Så glider alt nok meget lettere.

Kan du gå ud og vaske din mund??!!! Eller hænderne en ekstra gang!

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

CFL Cargo, forsvundet fra Jernbanenettet

af Niels Bak, 17/6 2020, 00:45 (1408 dage siden) @ Erling Pedersen

Hvis man vil fremsætte injurier, så er det en god ide at have beviser...

CFL Cargo, forsvundet fra Jernbanenettet

af Bent Olsen, 13/6 2020, 19:05 (1411 dage siden) @ Erling Pedersen

Hvem skal så fremover køre for Koppers i Nyborg? :-(

CFL Cargo, forsvundet fra Jernbanenettet

af FutteV, 13/6 2020, 22:48 (1411 dage siden) @ Bent Olsen

Det gør DB Cargo med en lejet Victoria eller med hjælp fra Contec Rail. DB står også for Cembrittogne lige PT, hvor der skal bruges MZ eller 2 My/Mx maskiner (Da de ikke er stærke nok til at trække fyldt Cembrittog med en My/Mx maskine)

DB kører også Cementtoget og Contec hjælper med biltoget.

Personligt har det været fint med en forandring, Mz lok og Contec er blevet mere sjælende at se med gods mellem Vamdrup og Padborg. Men jeg håber nu stadig at CFL kommer på banen igen, hvis CFL Luxembourg mener at det kan betale sig.

CFL Cargo, forsvundet fra Jernbanenettet

af ivar, 14/6 2020, 17:18 (1411 dage siden) @ Erling Pedersen

Måske årsagen er den enkle, at CFL ikke ser et forretningsmæssigt grundlag for, at opretholde en dansk egenproduktion, men i stedet lægger transportarbejdet ud til underleverandører og samarbejdspartnere.

- men det er naturligvis morsommere at dyrke konspirationsteorier, der inddrager Trafikstyrelsen.

mvh
-ivar


ContecRailSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak