Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kong Frederik IX's Bro forbliver klapbro

af ulca, 18/6 2020, 14:21 (1407 dage siden) @ andersj

Det er formentlig en løsning som alle brugere af Nykøbing F.s havn (såvel lystsejlere og erhverv) bliver glade for.
Det ville måske være mere optimalt, fra et trafikalt synspunkt, med en tunnel, men det ville så også være noget dyrere.
Så er spørgsmålet bare, om de fire åbninger i døgnet er tilstrækkeligt i forhold til skibstrafikken og hvor længe den skal være åben per gang.

Kong Frederik IX's Bro forbliver klapbro

af krabsen, 18/6 2020, 14:34 (1407 dage siden) @ ulca

Så er spørgsmålet bare, om de fire åbninger i døgnet er tilstrækkeligt i forhold til skibstrafikken og hvor længe den skal være åben per gang.

Med den indgåede løsning bevares muligheden for at åbne broen, og det må være det vigtigste. :-)

Hyppigheden af disse åbninger kan justeres hen ad vejen, det er (trafik)politisk problem og vel et spørgsmål om at klemme hårdt nok. ;-)

Kong Frederik IX's Bro forbliver klapbro

af ulca, 18/6 2020, 20:10 (1407 dage siden) @ krabsen

Så er spørgsmålet bare, om de fire åbninger i døgnet er tilstrækkeligt i forhold til skibstrafikken og hvor længe den skal være åben per gang.


Med den indgåede løsning bevares muligheden for at åbne broen, og det må være det vigtigste. :-)

Hyppigheden af disse åbninger kan justeres hen ad vejen, det er (trafik)politisk problem og vel et spørgsmål om at klemme hårdt nok. ;-)

Ja det kan de godt, men det må være i god tid hvis der på nogle tider af døgnet kører tog hvert 5 - 10 minut. I så fald skal det planlægges allerede når der skal laves køreplan hhv tildeles kanaler i trafikken. Så det må vel blive måske 6 - 12 måneder i forvejen at åbninger planlægges.

Kong Frederik IX's Bro forbliver klapbro

af krabsen, 18/6 2020, 22:07 (1407 dage siden) @ ulca

Så er spørgsmålet bare, om de fire åbninger i døgnet er tilstrækkeligt i forhold til skibstrafikken og hvor længe den skal være åben per gang.


Med den indgåede løsning bevares muligheden for at åbne broen, og det må være det vigtigste. :-)

Hyppigheden af disse åbninger kan justeres hen ad vejen, det er (trafik)politisk problem og vel et spørgsmål om at klemme hårdt nok. ;-)


Ja det kan de godt, men det må være i god tid hvis der på nogle tider af døgnet kører tog hvert 5 - 10 minut. I så fald skal det planlægges allerede når der skal laves køreplan hhv tildeles kanaler i trafikken. Så det må vel blive måske 6 - 12 måneder i forvejen at åbninger planlægges.

Sikkert nok.

Men pudlens kerne er, at det er et politisk/beslutningsmæssigt problem: Ønsker man at åbne for flere åbninger ( :-P ) er der mulighed for det - med de fordele og ulemper, det måtte give for de forskellige trafikformer.

Hvis der omvendt blev etableret en bro uden oplukningsmulighed, vil det ikke senere være muligt at omgøre beslutningen.

Kong Frederik IX's Bro forbliver klapbro

af Niels Bak, 20/6 2020, 00:50 (1405 dage siden) @ ulca

Det er snart mange år siden der har gået erhvervssejlads syd ud af Guldborgsund. Sejlløbet er for snævert og for kringlet, så erhvervssejlads til Nykøbing kommer ind fra nord.

Så det er udelukkende fritidssejlere. Det er til gengæld ikke helt uvigtigt, da området tiltrækker et betydeligt antal tyske sejlere, og det ville blive væsentligt mindre attraktivt for dem uden gennemsejlingsmuligheden.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak