Så er spørgsmålet bare, om de fire åbninger i døgnet er tilstrækkeligt i forhold til skibstrafikken og hvor længe den skal være åben per gang.
Med den indgåede løsning bevares muligheden for at åbne broen, og det må være det vigtigste.
Hyppigheden af disse åbninger kan justeres hen ad vejen, det er (trafik)politisk problem og vel et spørgsmål om at klemme hårdt nok.
Ja det kan de godt, men det må være i god tid hvis der på nogle tider af døgnet kører tog hvert 5 - 10 minut. I så fald skal det planlægges allerede når der skal laves køreplan hhv tildeles kanaler i trafikken. Så det må vel blive måske 6 - 12 måneder i forvejen at åbninger planlægges.
Sikkert nok.
Men pudlens kerne er, at det er et politisk/beslutningsmæssigt problem: Ønsker man at åbne for flere åbninger ( ) er der mulighed for det - med de fordele og ulemper, det måtte give for de forskellige trafikformer.
Hvis der omvendt blev etableret en bro uden oplukningsmulighed, vil det ikke senere være muligt at omgøre beslutningen.