Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ÖBB og Siemens præsenterer indretning af Railjet 2 (Generelt)

af andersj, Aalborg, 18/6 2020, 01:01 (1407 dage siden)

ÖBB har foreløbigt bestilt 8 vognsæt af Siemens Viaggio Low Floor til kørsel mellem München og Italien. De skal skubbes/trækkes af Taurus lokomotiver der frigives ved at sætte nye Vectron lokomotiver ind i godstrafikken.

Samme type vogn har Siemens sandsynligvis tabt DSB's udbud med.

Bemærk at ÖBB har bestilt kupéer i alle tre klasser.

Kupé 2. klasse
[image]


Storrum 2. klasse
[image]


Bistro (En markant forringelse i forhold til restaurantvognene der i dag kører på strækningen)
[image]


Sædegruppe 2. klasse
[image]

Alle illustrationer kommer fra Siemens/ÖBB.

Video med flere informationer

Informationer om vognene her

--
Mvh Anders

ÖBB og Siemens præsenterer indretning af Railjet 2

af M. Qvist, 18/6 2020, 14:33 (1406 dage siden) @ andersj

Sædegruppe 2. klasse
[image]

Av mine knæ!
Kan ikke se hvad den forhøjelse under bordet skal til for? Det er i hvert fald ikke tiltænkt folk over 180 :-|

ÖBB og Siemens præsenterer indretning af Railjet 2

af andersj, Aalborg, 18/6 2020, 15:21 (1406 dage siden) @ M. Qvist

Sædegruppe 2. klasse
[image]


Av mine knæ!
Kan ikke se hvad den forhøjelse under bordet skal til for? Det er i hvert fald ikke tiltænkt folk over 180 :-|

Det er nok teknisk betinget. Sæderne er også hævet i forhold til den sædegruppe til højre. På billede 2 kan man også se at det er de to nærmeste sædegrupper i lavgulvsafdelingen der har den forhøjning.

--
Mvh Anders

ÖBB og Siemens præsenterer indretning af Railjet 2

af 1993matias ⌂, KH, 18/6 2020, 19:17 (1406 dage siden) @ M. Qvist

Hvad er grunden til den noget aparte sædenummerering? 51, 52, 53 ... og 58 sammen? Hvorfor ikke bare 51-54 sammen? DSB laver vist samme nummer med IC3/IR4, jeg har bare aldrig vidst hvorfor...

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Avatar

Sædenummerering

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/6 2020, 19:32 (1406 dage siden) @ 1993matias

Hvad er grunden til den noget aparte sædenummerering? 51, 52, 53 ... og 58 sammen? Hvorfor ikke bare 51-54 sammen? DSB laver vist samme nummer med IC3/IR4, jeg har bare aldrig vidst hvorfor...


Efter hukommelsen (det er 34 år siden jeg lagde billettangen): Det er "internationalt" (europæisk) bestemt. Nogen kan sikkert grave regelsættet frem.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Sædenummerering

af andersj, Aalborg, 18/6 2020, 19:43 (1406 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvad er grunden til den noget aparte sædenummerering? 51, 52, 53 ... og 58 sammen? Hvorfor ikke bare 51-54 sammen? DSB laver vist samme nummer med IC3/IR4, jeg har bare aldrig vidst hvorfor...

Efter hukommelsen (det er 34 år siden jeg lagde billettangen): Det er "internationalt" (europæisk) bestemt. Nogen kan sikkert grave regelsættet frem.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Ja, og det er baseret på kupévogne.

Lad os tage IC3 som eksempel. Her er en kupé de 8 pladser der er på tværs af vognen omkring to borde.
Første ciffer er kupénummer. Ved andet ciffer gælder:
5+6 er altid vinduespladser
1+2 er altid længst væk fra 5+6 (ved gangen i kupévogne, ved modsatte vindue i IC3)

Derefter ser det ud til at lige numre er på den ene side og ulige på den anden side, så den ene række har x6+x4 (gang) x8+x2 og den anden x5+x7 (gang) x3+x1.

--
Mvh Anders

ÖBB Railjet 2 video - flere interiør billeder

af Nordexpress, 23/6 2020, 10:58 (1402 dage siden) @ andersj

I denne video på YT fra "Eisenbahn in Österreich Deutschland und der Schweiz" forklarer den unge redaktør nogle af diskussionerne om de nye Railjets. Den er ikke svær at forstå.

Det interessante er de flere ny computeranimationer af indretningen, bl.a. cykelstativerne, der vises løbende.

Eisenbahn Railjet 2

ÖBB Railjet 2 video - flere interiør billeder

af Rail, 23/6 2020, 18:04 (1401 dage siden) @ Nordexpress

I denne video på YT fra "Eisenbahn in Österreich Deutschland und der Schweiz" forklarer den unge redaktør nogle af diskussionerne om de nye Railjets. Den er ikke svær at forstå.

Det interessante er de flere ny computeranimationer af indretningen, bl.a. cykelstativerne, der vises løbende.

Eisenbahn Railjet 2

Billedet af cykelstativerne er ikke en computeranimation og fra et DB tog...


MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype

Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak