Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Godsbane til Årslev trafikcenter (Trafikpolitik)

af plaudrup, 19/6 2020, 21:06 (1400 dage siden)

Nu er der igen tale om, at vi skal have bygget en tunnel gennem Aarhus, for at tage den tunge trafik fra havnen.
Som jeg forstår det, var det en forudsætning, da man i 1997 vedtog etablering af det nye transportcenter ved Årselv at
at jernbanetrafikken til og fra centret kan afvikles tilfredsstillende til og fra den eksisterende hovedbane
ved at der inden idriftsættelse af kombiterminalen etableres tilslutning til hovedbanen.
Nogen der ved, hvorfor den forudsætning forsvandt ?

Godsbane til Årslev trafikcenter

af Niels Munch, 19/6 2020, 21:27 (1400 dage siden) @ plaudrup

Kunne det tænkes, at behovet for sportilslutning er af samme størrelsesorden som ved Skandinavisk Transportcenter i Køge?

Men nu skal DSB bygge eltogs-værksted ved Aarslev Logistikcenter, og mon ikke det bliver med sporforbindelse?

Godsbane til Årslev trafikcenter

af Svend, 19/6 2020, 23:45 (1400 dage siden) @ Niels Munch

Kunne det tænkes, at behovet for sportilslutning er af samme størrelsesorden som ved Skandinavisk Transportcenter i Køge?

Men nu skal DSB bygge eltogs-værksted ved Aarslev Logistikcenter, og mon ikke det bliver med sporforbindelse?

.
Det eneste der er på tegnebrættet, er det nye DSB værksted ved Årslev (nord for Aarhus).
Alt andet - tunnel under Aarhus og ny kombiterninal - er remisesnak og gætterier.

--
Svend

Avatar

Godsbane til Årslev trafikcenter

af Ove Nygaard, 20/6 2020, 16:35 (1399 dage siden) @ Niels Munch

Hvor stort var behovet for transport til Skandinavisk Transportcenter i Køge, da dette sidespor blev etableret ?
Bedste hilsener
Ove af Erritsø

Godsbane til Årslev trafikcenter

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 20/6 2020, 17:04 (1399 dage siden) @ Ove Nygaard

Hvor stort var behovet for transport til Skandinavisk Transportcenter i Køge, da dette sidespor blev etableret ?
Bedste hilsener
Ove af Erritsø

Det kan jeg ikke svare på. Men til gengæld blev der bevilget penge til 3 "centre" : Hirtshals - Esbjerg og
omtalte nær Køge. De skulle deles om en bestemt sum penge og så blev det derefter. Man spurgte ikke
"brugerne" til råds om faciliteter. Det viste sig at "brugerne" ikke fandt "centrene" aktraktive" pga. besværlige
rangerings-muligheder og dermed økonomisk rentabilitet. Det kunne politikerne ikke tage sig af, nu havde de
tilgodeset jernbanen. Esbjerg er en lille smule i brug, men at bygge nogle "centre" der ligger stort set øde hen
hvad jernbanegodstransport angår, er sgu da spild af penge ...... eller hvad ?

Godsbane til Årslev trafikcenter nu Esbjerg

af Lars, 20/6 2020, 18:17 (1399 dage siden) @ Steen Nielsen

Ja, der er da trafik på Esbjerg Havn, omend ikke så meget.

BaneDK lagde nye skærver på sporene i centret forleden, så er sker da noget. Om det er reparation eller forstærkning i forventning om nye opgaver, ved jeg ikke.

--
mvh
Lars
Esbjerg

Godsbane til Årslev trafikcenter

af Niels Munch, 20/6 2020, 18:06 (1399 dage siden) @ Ove Nygaard
redigeret af Niels Munch, 20/6 2020, 18:17

Hvor stort var behovet for transport til Skandinavisk Transportcenter i Køge, da dette sidespor blev etableret ?


Der er der vist ikke andre, der kunne svare på, end den daværende, senere afdøde borgmester i Køge, som insisterede på sporets anlæggelse. Ved indvielsen udtalte en repræsentant for en af transportcentrets større virksomheder adspurgt, at de da nok kunne forestille sig 1 - 2 ugentlige vognladninger mellem Randers og Køge.

Det var kommunen, der i sin tid bekostede sporet. Jf. "netredegørelsen" (bilag 3.2C GRÆNSEFLADER TIL ANDRE INFRASTRUKTURFORVALTERE SAMT FIRMA- STAM OG HAVNESPOR) har sporet i dag status som "firmaspor på fri bane".

Reportage fra indvielsen her.


Bedste hilsener
Niels

Avatar

Godsbane til Årslev trafikcenter

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/6 2020, 19:49 (1399 dage siden) @ Niels Munch

Jf. "netredegørelsen" (bilag 3.2C GRÆNSEFLADER TIL ANDRE INFRASTRUKTURFORVALTERE SAMT FIRMA- STAM OG HAVNESPOR) har sporet i dag status som "firmaspor på fri bane"


Kære Niels

Tak for info. Jeg må hellere interessere mig lidt for emnet - sidst jeg var forbi (rent "administrativt"), lå sidesporet jo på "en station" (Lille Skensved). Det nye signalprogram ødelægger meget for sidespor-på-fri-bane-nørder.

Bedste hilsner

Thomas

Godsbane til Årslev trafikcenter

af Mester, 19/6 2020, 22:58 (1400 dage siden) @ plaudrup

Som jeg husker det var der fem mulige placeringer. Hasselager, Hørning og en mere syd for Aarhus og Årslev og en mere nord for Aarhus.
Hasselager var længe favorit, men blev fravalgt pga af frygt for at den placering ville give problemer for grundvandet.
Da man valgte placeringen i Årslev blev tilslutning til jernbanen fravalgt på grund af tidsspilde som følge af omløb i Aarhus.

Godsbane til Årslev trafikcenter

af plaudrup, 21/6 2020, 09:26 (1398 dage siden) @ Mester

Jeg kunne se, at man havde projekteret en shunt, så toget kunne køre direkte sydpå, og ikke ville give væsentligte natur eller miljø-påvirkninger
https://www.aarhus.dk/media/7542/transportctr_konsekvenser_af_godstogsshunt.pdf

Min tanke var egentlig, at godtoget skulle køre den relativt korte strækning, gennem Aarhus, fra Havnen i Øst til transportcentret Vest for byen, tæt på eksisterende motorvejsnet. Hermed sparer lastvognene turen gennem byen. Næste 15min udregnet en dag uden trafik.

Godsbane til Årslev trafikcenter

af keld ⌂, Malling, 21/6 2020, 11:24 (1398 dage siden) @ Mester

Der blev lagt spor til trafikcenter i Hasselager. Sporene er senere blevet taget op.

Blev sporene nogen sinde anvendt?
Hvornår blev sporenne taget op?

M.v.h.
Keld Zumbach

Godsbane til Årslev trafikcenter

af Jens Hansen, 20/6 2020, 11:02 (1399 dage siden) @ plaudrup

Er det som nævnes ikke en aflastning af Marselis Bouleward - alts en tunnel ned til Østhavnen?

Transportcenteret i Aarslev - dette blev foretrukket isf. Hasselager, netop på grund af miljø problemer i Hasselager. Jernbane ind til Transportcenteret mindes jeg er blevet undersøgt ?

Et hjørne af området i Aarslev indgår også i undersøgelsen af en ny bane Aarhus - Silkeborg;

https://www.ft.dk/samling/20161/almdel/tru/bilag/9/1672981.pdf

JH

Godsbane til Årslev trafikcenter

af plaudrup, 21/6 2020, 09:28 (1398 dage siden) @ Jens Hansen

Hej Jens,
Jo - ideen var at forsøge at gøre Marselistunnellen overflødig, ved at køre containerne til Aarslev, tæt på det eksisterende motervejsnet. Derudover vil det gavne langt flere. I stedet for at forøge trafikken gennem Marselistunnelen, så vil man kunne mindske lastbilstrafikken inde i byen og dermed også mindske luftforureningen i Aarhus Centrum og spare en masse Co2-udledning. Og det vil blive langt mindre besværligt for lastbilchaufførerne, når de vil kunne slippe for at skulle ind og køre bykørsel.
Jeg tænker at det kan blive godt for alle ....

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak