DSB dropper perrondøre til førerløse S-tog: Det ville blive (Generelt)
Ingeniøren skriver (desværre bag betalingsvæg);
Der bliver ingen perrondøre på S-togsstationerne, når S-toget efter planen gøres førerløst.
Perrondøre anvendes ofte i nybyggede metrosystemer som for eksempel Cityringen herhjemme og er eftermonteret i den udendørs del af den Københavnske Metro, linje M1 og M2.
Perrondøre kræver en høj grad af tilpasning på perronerne, hvilket gør perrondøre dyre at installere. Installation af perrondøre koster cirka 5,85 mia. kr. ifølge en Rambøll/Parson-rapport, og de er derfor cirka 4,15 milliarder kroner dyrere end en løsning med et detekteringssystem.
Kilde: DSB.
Som jeg husker Rambøll/Parsons anbefalinger, så konkluderede de også dette i 2017.
Virker som om DSB er startet forfra?
JH