IC4 taget ud af drift ??? (Generelt)

af Henrik Hansen ⌂ @, Vejen, onsdag 24. juni, 2020, 16:48 (125 dage siden)

Der går flere rygter på, at 35 stk. IC4 pt. er taget ud af drift pga. manglende reservedele.

Hvis rygtet er sandt - og kun hvis - så kan det ret godt passe sammen med, at der i de seneste dage har været sporadiske aflysninger med IC4 på strækningen ml. Esbjerg og Fredericia, det er så kulmineret i dag, hvor alle regionaltog på denne strækningen er aflyste.

IC4 taget ud af drift ???

af Henrik Prange, onsdag 24. juni, 2020, 16:58 (125 dage siden) @ Henrik Hansen

Det er pga. potentielle fejl i nyrenoverede køre/bremse controllere.
NB: Togsettene kan godt bremse, bare ikke så elegant - hvis fejlen optræder.

IC4 taget ud af drift ???

af Jens Hansen, onsdag 24. juni, 2020, 17:30 (125 dage siden) @ Henrik Prange

Det er pga. potentielle fejl i nyrenoverede køre/bremse controllere.
NB: Togsettene kan godt bremse, bare ikke så elegant - hvis fejlen optræder.

Nyrenoverede - af hvem?

JH

IC4 taget ud af drift ???

af Pip Hans, onsdag 24. juni, 2020, 17:22 (125 dage siden) @ Henrik Hansen

Der er også aflysninger på strækningen Køge-Næstved-Nykøbing F-Rødby

IC4 taget ud af drift ???

af Henrik Hansen ⌂ @, Vejen, onsdag 24. juni, 2020, 17:28 (125 dage siden) @ Pip Hans

Der er også aflysninger på strækningen Køge-Næstved-Nykøbing F-Rødby

Iflg. www.dinstation.dk er alle tog fra Kalundborg på nær kl. 5.45, 7.19 og 11.45 aflyste i morgen - det skal nok gøre pendlerne glade.

Det gode spørgsmål er, hvorfor DSB ikke melder ud omkring årsagen. Man er som regel hurtige til at fortælle hvis det skyldes f.eks. at Banedanmark skal udfører akut sporarbejde, men så snart man selv er skyld i problemerne, så er der dømt radiotavshed over hele linjen.

Det ville styrke DSB i forvejen noget flossede troværdighed, hvis man var åben omkring sådanne problemerne, i stedet for at håbe på, at hverken passagerer, presse eller politikerer finder interesse for sagen - men det gør de forhåbentlig snart, så DSB for muligheden for at give en ordentlig forklaring til deres kunder.

IC4 taget ud af drift ???

af Oliver Løvgard @, Søborg, torsdag 25. juni, 2020, 00:36 (124 dage siden) @ Henrik Hansen

Der er også aflysninger på strækningen Køge-Næstved-Nykøbing F-Rødby


Iflg. www.dinstation.dk er alle tog fra Kalundborg på nær kl. 5.45, 7.19 og 11.45 aflyste i morgen - det skal nok gøre pendlerne glade.

Det gode spørgsmål er, hvorfor DSB ikke melder ud omkring årsagen. Man er som regel hurtige til at fortælle hvis det skyldes f.eks. at Banedanmark skal udfører akut sporarbejde, men så snart man selv er skyld i problemerne, så er der dømt radiotavshed over hele linjen.

Det ville styrke DSB i forvejen noget flossede troværdighed, hvis man var åben omkring sådanne problemerne, i stedet for at håbe på, at hverken passagerer, presse eller politikerer finder interesse for sagen - men det gør de forhåbentlig snart, så DSB for muligheden for at give en ordentlig forklaring til deres kunder.

https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/35-ic4-togsat-tages-midlertidigt-ud-...

--
Oliver L. Løvgard

IC4 taget ud af drift ???

af larsht, torsdag 25. juni, 2020, 07:57 (124 dage siden) @ Henrik Hansen

Der er også aflysninger på strækningen Køge-Næstved-Nykøbing F-Rødby


Iflg. www.dinstation.dk er alle tog fra Kalundborg på nær kl. 5.45, 7.19 og 11.45 aflyste i morgen - det skal nok gøre pendlerne glade.

Det gode spørgsmål er, hvorfor DSB ikke melder ud omkring årsagen. Man er som regel hurtige til at fortælle hvis det skyldes f.eks. at Banedanmark skal udfører akut sporarbejde, men så snart man selv er skyld i problemerne, så er der dømt radiotavshed over hele linjen.

Det ville styrke DSB i forvejen noget flossede troværdighed, hvis man var åben omkring sådanne problemerne, i stedet for at håbe på, at hverken passagerer, presse eller politikerer finder interesse for sagen - men det gør de forhåbentlig snart, så DSB for muligheden for at give en ordentlig forklaring til deres kunder.

Ligner ellers timedrift plus et ekstra morgenmyldretidstog :)

IC4 taget ud af drift ???

af Rail, onsdag 24. juni, 2020, 18:17 (125 dage siden) @ Henrik Hansen

Der går flere rygter på, at 35 stk. IC4 pt. er taget ud af drift pga. manglende reservedele.

Hvis rygtet er sandt - og kun hvis - så kan det ret godt passe sammen med, at der i de seneste dage har været sporadiske aflysninger med IC4 på strækningen ml. Esbjerg og Fredericia, det er så kulmineret i dag, hvor alle regionaltog på denne strækningen er aflyste.

https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/35-ic4-togsat-tages-midlertidigt-ud-...

IC4 taget ud af drift ???

af Poul Brandt @, Nordsjælland, fredag 03. juli, 2020, 06:53 (116 dage siden) @ Rail

Der går flere rygter på, at 35 stk. IC4 pt. er taget ud af drift pga. manglende reservedele.

Hvis rygtet er sandt - og kun hvis - så kan det ret godt passe sammen med, at der i de seneste dage har været sporadiske aflysninger med IC4 på strækningen ml. Esbjerg og Fredericia, det er så kulmineret i dag, hvor alle regionaltog på denne strækningen er aflyste.


https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/35-ic4-togsat-tages-midlertidigt-ud-...

.
Nogen som kender til status for genindsættelsen?

Poul

--
Mvh Poul

Lokalbaner nedlægges i 2030 pga. selvkørende biler.
Alle nye baner bør anlægges for 300 eller 320 km/t.

IC4 taget ud af drift ???

af steenth, fredag 03. juli, 2020, 08:14 (116 dage siden) @ Poul Brandt

Der går flere rygter på, at 35 stk. IC4 pt. er taget ud af drift pga. manglende reservedele.

Nogen som kender til status for genindsættelsen?

Det gik hurtig. Aflysningerne var væk allerede fra lørdag morgen. Så det var kun i forrige uge, at det gav problemer.

IC4 taget ud af drift ???

af Bent Larsen, Kalundborg, fredag 03. juli, 2020, 09:40 (116 dage siden) @ steenth

Hej
Det kan være for der kører færre tog, f.eks. myldertids tog til Kb kører ikke i sommerferien.
Vh
Bent Larsen

IC4 taget ud af drift ???

af steenth, fredag 03. juli, 2020, 11:33 (116 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Det kan være for der kører færre tog, f.eks. myldertids tog til Kb kører ikke i sommerferien.

Det melding, som jeg fik fredag i sidste uge, at de var ved at få løst problemet.

Mvh
Steen

Avatar

IC4 taget ud af drift ???

af Schienenwolf, Læsø, onsdag 24. juni, 2020, 21:44 (125 dage siden) @ Henrik Hansen

Der går flere rygter på, at 35 stk. IC4 pt. er taget ud af drift pga. manglende reservedele.

Hvis rygtet er sandt - og kun hvis - så kan det ret godt passe sammen med, at der i de seneste dage har været sporadiske aflysninger med IC4 på strækningen ml. Esbjerg og Fredericia, det er så kulmineret i dag, hvor alle regionaltog på denne strækningen er aflyste.

Det er for at give coronaen bedre mulighed for at sprede sig i de resterende tog, nu hvor folk skal ud og rejse med de nye billige Rejsepas til 299 kr. De Smitter Bare.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

IC4 taget ud af drift ???

af Thorbjørn @, onsdag 24. juni, 2020, 23:36 (124 dage siden) @ Henrik Hansen

I DSBs pressemeddelelse benyttes ord som aflysninger, forsinkelser og ulemper
ikke, her er blot tale om tilpasninger.

"Med 35 IC4-togsæt midlertidigt ude af drift, vil der komme tilpasninger i køreplanen. Med overgangen til sommerkøreplan mandag den 29. juni, forventes det primært at påvirke kunderne på enkelte regionaltogsstrækninger. I takt med, at DSB trinvist sætter de berørte IC4-togsæt tilbage i drift, vil køreplanen normaliseres."

IC4 taget ud af drift ???

af Jens Hansen, torsdag 25. juni, 2020, 06:35 (124 dage siden) @ Thorbjørn

Kan vi frygte/forvente at DSBs sikkerhedsprocedurer skal underkastet et kontfolbesøg af Trafikstyrelsen?

JH

IC4 taget ud af drift ???

af krabsen, torsdag 25. juni, 2020, 08:32 (124 dage siden) @ Jens Hansen

Hvorfor dog det? Dette viser jo netop, at kontrollen virker..

IC4 taget ud af drift ???

af Jens Hansen, torsdag 25. juni, 2020, 12:56 (124 dage siden) @ krabsen

øh....

man nåede at sætte defekt udstyr ind i 35 togsæt.

man opdagede fejlen, som jeg har opfattet det, ved kørsel med passagerer.

JH

IC4 taget ud af drift ???

af RasmusD, torsdag 25. juni, 2020, 13:24 (124 dage siden) @ Jens Hansen

Men er der sket noget, der giver anledning til at undersøge sikkerhedsprocedurer? Er toget blevet usikkert?

Sikkerhedsbremsen virker jo netop. At de berørte tog så potentielt kun kan farebremse er en anden snak. Men det går kun ud over komforten, ikke sikkerheden.

IC4 taget ud af drift ???

af Jens Hansen, torsdag 25. juni, 2020, 16:00 (124 dage siden) @ RasmusD

Du skal ikke overbevise mig, men Trafikstyrelsen.

JH

IC4 taget ud af drift ???

af RasmusD, torsdag 25. juni, 2020, 17:00 (124 dage siden) @ Jens Hansen

Goddag mand økseskaft.

"Mon ikke trafikstyrelsen kommer efter DSB nu?"

"Hvorfor skulle de dog gøre det?"

"Det må du spørge trafikstyrelsen om!"

IC4 taget ud af drift ???

af mikedk2100, torsdag 25. juni, 2020, 07:47 (124 dage siden) @ Henrik Hansen

Der går flere rygter på, at 35 stk. IC4 pt. er taget ud af drift pga. manglende reservedele.

Hvis rygtet er sandt - og kun hvis - så kan det ret godt passe sammen med, at der i de seneste dage har været sporadiske aflysninger med IC4 på strækningen ml. Esbjerg og Fredericia, det er så kulmineret i dag, hvor alle regionaltog på denne strækningen er aflyste.

Man må sige, at DSB endnu engang får bragt sig i en situation, hvor de ødelægger den lille chance der var, for at forbedre deres image blandt danskerne.

Folk har stået i kø, så hjemmesiden er brudt sammen, for at få det rejsepas til 8 dages billig rejse i hele landet. Men det DSB formår at diske op med er en sommer med de sædvanlige færre tog (for der er jo ingen, der rejser om sommeren i følge DSB), de sædvanlige sporarbejder fra Banedanmark - endda med 10 dage, hvor en rejse mellem Aarhus og København kræver flere skift mellem erstatningsbus og tog. Og så nu, 35 færre tog i den i forvejen begrænsede materielpulje. Endda i en tid, hvor der er brug for markant ekstra plads pga Covid19.

Så hvis danskerne ikke allerede ved det, så bliver de her til sommer overbevist om, at det med tog/DSB bare ikke fungerer. Det kan måske gå, når man har alverdens tid til rådighed, men skal man på job, skole, læge eller alt andet, så er det ikke den kollektive trafik man skal satse på.

Det værste er, at DSB ikke selv ved, hvor dårlig reklame de laver for sig selv. For er man kritisk over for DSB, så kører man jo aldrig med tog.

IC4 taget ud af drift ???

af Scharfenberg, torsdag 25. juni, 2020, 08:30 (124 dage siden) @ mikedk2100

Der går flere rygter på, at 35 stk. IC4 pt. er taget ud af drift pga. manglende reservedele.

Hvis rygtet er sandt - og kun hvis - så kan det ret godt passe sammen med, at der i de seneste dage har været sporadiske aflysninger med IC4 på strækningen ml. Esbjerg og Fredericia, det er så kulmineret i dag, hvor alle regionaltog på denne strækningen er aflyste.


Man må sige, at DSB endnu engang får bragt sig i en situation, hvor de ødelægger den lille chance der var, for at forbedre deres image blandt danskerne.

Folk har stået i kø, så hjemmesiden er brudt sammen, for at få det rejsepas til 8 dages billig rejse i hele landet. Men det DSB formår at diske op med er en sommer med de sædvanlige færre tog (for der er jo ingen, der rejser om sommeren i følge DSB), de sædvanlige sporarbejder fra Banedanmark - endda med 10 dage, hvor en rejse mellem Aarhus og København kræver flere skift mellem erstatningsbus og tog. Og så nu, 35 færre tog i den i forvejen begrænsede materielpulje. Endda i en tid, hvor der er brug for markant ekstra plads pga Covid19.

Så hvis danskerne ikke allerede ved det, så bliver de her til sommer overbevist om, at det med tog/DSB bare ikke fungerer. Det kan måske gå, når man har alverdens tid til rådighed, men skal man på job, skole, læge eller alt andet, så er det ikke den kollektive trafik man skal satse på.

Det værste er, at DSB ikke selv ved, hvor dårlig reklame de laver for sig selv. For er man kritisk over for DSB, så kører man jo aldrig med tog.

Så det er DSB's skyld, at Faively sætter en fejlbehæftet bremsekontroller i 35 togsæt? Og DSB's skyld at der er sporarbejde (sporarbejder der i øvrigt går ud på at vedligeholde og/eller fremtidssikre banen)?

Og nej, der er ikke brug for markant ekstra plads pga. Covid-19, da DSB i F&R må køre med 100 % belægning, jf. myndighedernes retningslinjer. Dette håndteres ved, at alle skal have en (gratis) pladsbillet.

Den nuværende pulje af IC4 er på 64 togsæt, hvorfor der pt. kun er 19 til rådighed i stedet for normalt 30 til driften. Så lige nu mangler der 11 togsæt. Men som man også kan læse af pressemeddelelsen vil man indbygge nogle af de gamle bremsekontroller fra restlageret, og så tror jeg nok, at Faively har travlt med at få fejlrettet deres grej.

Og da sommerkøreplanen i forvejen indebærer reduceret drift, fordi der netop i denne periode er færre kunder (sommerkøreplanen kan godt rumme de 50.000 solgte rejsepas bl.a. fordi alle jo ikke rejser på samme dag og tidspunkt), er det faktisk nok det bedste tidspunkt, det kunne ske. Flere rejsende var blevet ramt, hvis det fx var sket i midten af august. Eller lige før jul.

IC4 taget ud af drift ???

af mikedk2100, torsdag 25. juni, 2020, 09:10 (124 dage siden) @ Scharfenberg

Så det er DSB's skyld, at Faively sætter en fejlbehæftet bremsekontroller i 35 togsæt? Og DSB's skyld at der er sporarbejde (sporarbejder der i øvrigt går ud på at vedligeholde og/eller fremtidssikre banen)?

Og nej, der er ikke brug for markant ekstra plads pga. Covid-19, da DSB i F&R må køre med 100 % belægning, jf. myndighedernes retningslinjer. Dette håndteres ved, at alle skal have en (gratis) pladsbillet.

Den nuværende pulje af IC4 er på 64 togsæt, hvorfor der pt. kun er 19 til rådighed i stedet for normalt 30 til driften. Så lige nu mangler der 11 togsæt. Men som man også kan læse af pressemeddelelsen vil man indbygge nogle af de gamle bremsekontroller fra restlageret, og så tror jeg nok, at Faively har travlt med at få fejlrettet deres grej.

Og da sommerkøreplanen i forvejen indebærer reduceret drift, fordi der netop i denne periode er færre kunder (sommerkøreplanen kan godt rumme de 50.000 solgte rejsepas bl.a. fordi alle jo ikke rejser på samme dag og tidspunkt), er det faktisk nok det bedste tidspunkt, det kunne ske. Flere rejsende var blevet ramt, hvis det fx var sket i midten af august. Eller lige før jul.

Jamen så er alting jo godt. Sådan kan man også få det vendt til en fantastisk reklame for toget, så folk de vælter ind i biksen til efteråret. (jeg er stærkt ironisk).

Men bare 2 ting. Ja, jeg mener det er DSB skyld med de fejlbehæftede bremser - det er DSBs tog og det var DSB, der for mange år siden fastholdt, at det tog kunne de sagtens få til at være et godt tog.

Og 2, jeg skrev Banedanmark har de sædvanlige sporarbejder over sommeren - jeg skrev intet om, at det var DSBs skyld. Det jeg ville frem til er, at det ikke er særlig attraktivt, når togturen erstattes af bus. Det er heller ikke særlig god reklame, når potentielle nye kunder bliver mødt af en bus fremfor et tog. Det ville klæde DSB at forstå det, uanset hvis skyld det er.

IC4 taget ud af drift ???

af krabsen, torsdag 25. juni, 2020, 09:31 (124 dage siden) @ mikedk2100

Men bare 2 ting. Ja, jeg mener det er DSB skyld med de fejlbehæftede bremser - det er DSBs tog og det var DSB, der for mange år siden fastholdt, at det tog kunne de sagtens få til at være et godt tog.

Hvad har alt det med at gøre, at en underleverandør isætter en fejlbehæftet dims? Det kan ske uanset hvilket tog vi snakker om.

Og 2, jeg skrev Banedanmark har de sædvanlige sporarbejder over sommeren - jeg skrev intet om, at det var DSBs skyld. Det jeg ville frem til er, at det ikke er særlig attraktivt, når togturen erstattes af bus. Det er heller ikke særlig god reklame, når potentielle nye kunder bliver mødt af en bus fremfor et tog. Det ville klæde DSB at forstå det, uanset hvis skyld det er.

Hvem siger at DSB ikke forstår det?

Men hvad vil du have dem til at gøre, kom med et konkret forslag - vel og mærke et der kan gennemføres i den nuværende kontekst, for det er den der skal ageres ud fra.

Skal de true BaneDanmark med en pistol for at få dem til at droppe alt det pjat med at vedligeholde sporlegemet? Det vil naturligvis løse problemet definitivt.

IC4 taget ud af drift ???

af mikedk2100, torsdag 25. juni, 2020, 10:46 (124 dage siden) @ krabsen

Men bare 2 ting. Ja, jeg mener det er DSB skyld med de fejlbehæftede bremser - det er DSBs tog og det var DSB, der for mange år siden fastholdt, at det tog kunne de sagtens få til at være et godt tog.


Hvad har alt det med at gøre, at en underleverandør isætter en fejlbehæftet dims? Det kan ske uanset hvilket tog vi snakker om.

Nej du har da ret. Der er jo i bund og grund ikke meget, hvis noget overhovedet, som DSB har ansvar for mere.

Hvem siger at DSB ikke forstår det?

Det er da ikke noget de viser offentlig forståelse for. Men om de har hvisket til politikerne, at det måske er en dårlig idé med et turistfremstød for tog her til sommer, ved jeg selvfølgelig ikke. Det kan også være DSB synes det er en fremragende idé, at vise danskerne, hvad toget (ikke) kan, og så er vi tilbage til, at DSB ikke forstår det.


Men hvad vil du have dem til at gøre, kom med et konkret forslag - vel og mærke et der kan gennemføres i den nuværende kontekst, for det er den der skal ageres ud fra.

Skal de true BaneDanmark med en pistol for at få dem til at droppe alt det pjat med at vedligeholde sporlegemet? Det vil naturligvis løse problemet definitivt.

Der er ikke meget, de kan gøre ved det nu og her. Ud over en forståelse for, at når 50.000 "nye" kunder i løbet af sommeren opdager, hvad det vil sige at køre med tog i Danmark, så kommer de næppe tilbage.

Og som det har været debatteret her på forum mange gange før, så har man i gamle dage kunnet vedligeholde jernbanen uden at lukke banerne i uge- og månedsvis. Her burde DSB stille sig på deres kunders side og kræve anderledes planlægning fra Banedanmark.

IC4 taget ud af drift ???

af krabsen, torsdag 25. juni, 2020, 12:13 (124 dage siden) @ mikedk2100

Men bare 2 ting. Ja, jeg mener det er DSB skyld med de fejlbehæftede bremser - det er DSBs tog og det var DSB, der for mange år siden fastholdt, at det tog kunne de sagtens få til at være et godt tog.


Hvad har alt det med at gøre, at en underleverandør isætter en fejlbehæftet dims? Det kan ske uanset hvilket tog vi snakker om.


Nej du har da ret. Der er jo i bund og grund ikke meget, hvis noget overhovedet, som DSB har ansvar for mere.

Hvem siger at DSB ikke forstår det?


Det er da ikke noget de viser offentlig forståelse for. Men om de har hvisket til politikerne, at det måske er en dårlig idé med et turistfremstød for tog her til sommer, ved jeg selvfølgelig ikke. Det kan også være DSB synes det er en fremragende idé, at vise danskerne, hvad toget (ikke) kan, og så er vi tilbage til, at DSB ikke forstår det.

Men hvad vil du have dem til at gøre, kom med et konkret forslag - vel og mærke et der kan gennemføres i den nuværende kontekst, for det er den der skal ageres ud fra.

Skal de true BaneDanmark med en pistol for at få dem til at droppe alt det pjat med at vedligeholde sporlegemet? Det vil naturligvis løse problemet definitivt.


Der er ikke meget, de kan gøre ved det nu og her. Ud over en forståelse for, at når 50.000 "nye" kunder i løbet af sommeren opdager, hvad det vil sige at køre med tog i Danmark, så kommer de næppe tilbage.

Så du har altså ikke noget forslag til hvad de skulle gøre. :-(

Er essensen at du mener at man ikke skulle have lavet et sommertilbud? Eller have sagt, at det ikke gælder tog, kun bus?

Og som det har været debatteret her på forum mange gange før, så har man i gamle dage kunnet vedligeholde jernbanen uden at lukke banerne i uge- og månedsvis. Her burde DSB stille sig på deres kunders side og kræve anderledes planlægning fra Banedanmark.

Planlægning herfra til den anden side af et-vist-sted kan ikke forhindre, at man er nødt til at lukke en strækning, hvis man piller skinnerne op.

IC4 taget ud af drift ???

af mikedk2100, torsdag 25. juni, 2020, 13:02 (124 dage siden) @ krabsen

Så du har altså ikke noget forslag til hvad de skulle gøre. :-(

Er essensen at du mener at man ikke skulle have lavet et sommertilbud? Eller have sagt, at det ikke gælder tog, kun bus?

Nej der er ikke meget at gøre nu. Og ja, jeg mener det var et helt forkert tidspunkt at indføre sådan et tilbud.

Og som det har været debatteret her på forum mange gange før, så har man i gamle dage kunnet vedligeholde jernbanen uden at lukke banerne i uge- og månedsvis. Her burde DSB stille sig på deres kunders side og kræve anderledes planlægning fra Banedanmark.


Planlægning herfra til den anden side af et-vist-sted kan ikke forhindre, at man er nødt til at lukke en strækning, hvis man piller skinnerne op.

Nej sådan er det jo blevet.

IC4 taget ud af drift ???

af Oliver Løvgard @, Søborg, torsdag 25. juni, 2020, 22:31 (123 dage siden) @ mikedk2100

Så du har altså ikke noget forslag til hvad de skulle gøre. :-(

Er essensen at du mener at man ikke skulle have lavet et sommertilbud? Eller have sagt, at det ikke gælder tog, kun bus?


Nej der er ikke meget at gøre nu. Og ja, jeg mener det var et helt forkert tidspunkt at indføre sådan et tilbud.

Skal vi lige huske på at denne rejsepasbillet gælder til ALT OFFENTLIG TRANSPORT, og ikke kun til DSB? Den gælder jo i hele landet, både offentlig og privatbaner, som offentlig bus, metro og letbane.

--
Oliver L. Løvgard

IC4 taget ud af drift ???

af Jens Hansen, fredag 26. juni, 2020, 05:18 (123 dage siden) @ Oliver Løvgard


Skal vi lige huske på at denne rejsepasbillet gælder til ALT OFFENTLIG TRANSPORT, og ikke kun til DSB? Den gælder jo i hele landet, både offentlig og privatbaner, som offentlig bus, metro og letbane.

Ja.

Og derfor er det også underligt ar Danmarks Radio kalder det DSBs rejsepas. DSB udfører rimeligvis det praktiske arbejde og får givet pengene til billetterne.

JH

IC4 taget ud af drift ???

af mikedk2100, fredag 26. juni, 2020, 07:49 (123 dage siden) @ Oliver Løvgard

Skal vi lige huske på at denne rejsepasbillet gælder til ALT OFFENTLIG TRANSPORT, og ikke kun til DSB? Den gælder jo i hele landet, både offentlig og privatbaner, som offentlig bus, metro og letbane.

Det gør det, men det er saftsuseme svært at komme uden om DSB, hvis man vil udnytte sit rejsepas. Og de fleste har da købt rejsepasset for at komme over Storebælt.

Skulle man nøjes med en tur med Metroen, lokalbanerne i Nordsjælland eller Letbanen, så har både hovedstadsdområdet og Aarhusområdet 24-timers billet, som giver meget mere mening end rejsepasset. Så selvfølgelig har alle da købt rejsepasset for at køre med DSB mellem landsdelene som første prioritet.

IC4 taget ud af drift ???

af krabsen, fredag 26. juni, 2020, 08:16 (123 dage siden) @ mikedk2100

Skal vi lige huske på at denne rejsepasbillet gælder til ALT OFFENTLIG TRANSPORT, og ikke kun til DSB? Den gælder jo i hele landet, både offentlig og privatbaner, som offentlig bus, metro og letbane.


Det gør det, men det er saftsuseme svært at komme uden om DSB, hvis man vil udnytte sit rejsepas. Og de fleste har da købt rejsepasset for at komme over Storebælt.

Skulle man nøjes med en tur med Metroen, lokalbanerne i Nordsjælland eller Letbanen, så har både hovedstadsområdet og Aarhusområdet 24-timers billet, som giver meget mere mening end rejsepasset. Så selvfølgelig har alle da købt rejsepasset for at køre med DSB mellem landsdelene som første prioritet.

Og den bombastiske udmelding har du naturligvis dokumentation for...

Nu kan det være svært at se fra Østerbro ud over Valby bakke, men der er faktisk en del transport også inden for f.eks. Jylland. Og en stor del af denne transport er busser/Arrivatog, da den ikke nødvendigvis følger østkysten, hvor DSB hovedsagelig kører.

IC4 taget ud af drift ???

af mikedk2100, fredag 26. juni, 2020, 08:59 (123 dage siden) @ krabsen

Og den bombastiske udmelding har du naturligvis dokumentation for...

Nu kan det være svært at se fra Østerbro ud over Valby bakke, men der er faktisk en del transport også inden for f.eks. Jylland. Og en stor del af denne transport er busser/Arrivatog, da den ikke nødvendigvis følger østkysten, hvor DSB hovedsagelig kører.

Nej det er en trossag - ligesom du tror, at folk har købt rejsepasset for kun at køre med Arriva eller med en bus. For mig giver det ingen mening, at købe et rejsepas for den slags "småture", der ofte kan gøres billigere med lokale billetter.

Men der vil sikkert også være de mere nørdede imellem, som har købt rejsepasset for at køre med Metroen i 8 dage, eller køre hele S-tog nettet igennem, eller alle Arriva-strækninger osv.

IC4 taget ud af drift ???

af krabsen, fredag 26. juni, 2020, 10:18 (123 dage siden) @ mikedk2100

Og den bombastiske udmelding har du naturligvis dokumentation for...

Nu kan det være svært at se fra Østerbro ud over Valby bakke, men der er faktisk en del transport også inden for f.eks. Jylland. Og en stor del af denne transport er busser/Arrivatog, da den ikke nødvendigvis følger østkysten, hvor DSB hovedsagelig kører.


Nej det er en trossag - ligesom du tror, at folk har købt rejsepasset for kun at køre med Arriva eller med en bus.

Du skal være varsom med at lægge meninger i munden på andre...
...jeg har ikke sagt et kvæk om hvad jeg tror - i dette tilfælde tror jeg ikke nogetsomhelst, for det har jeg ikke forudsætninger for.

Derimod har jeg forsøgt at få andre (ingen nævnt, alle glemt :-P ) til at huske, at transport er meget andet end DSB, selvom selv radioen åbenbart kan have svært med den erkendelse.

For mig giver det ingen mening, at købe et rejsepas for den slags "småture", der ofte kan gøres billigere med lokale billetter.

Jeg ser nu ikke transport mellem f.eks. Aarhus og Fårup Sommerland eller Thisted og Legoland som 'småture', men sådan er vi jo forskellige. :-)


Er der i øvrigt ikke noget med at der er ved at være udsolgt? Så må nogle jo se værdien i tilbudet, hvad enten de skal bruge dem til tog, bus eller begge dele.

God weekend - husk at vælge en bus med aircondition ;-)

IC4 taget ud af drift ???

af Jens Hansen, fredag 26. juni, 2020, 10:23 (123 dage siden) @ mikedk2100

Som pendler imellem Herning og Aarhus er det da oplagt at købe 4 rejsepas isf. et pendler månedskort!

JH

IC4 taget ud af drift ???

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, fredag 26. juni, 2020, 12:26 (123 dage siden) @ Jens Hansen

Rejsepas er det kun til IC4??
duk og væk var han :-)

IC4 taget ud af drift ???

af andersj @, Aalborg, fredag 26. juni, 2020, 13:37 (123 dage siden) @ Jens Hansen

Som pendler imellem Herning og Aarhus er det da oplagt at købe 4 rejsepas isf. et pendler månedskort!

JH

Ja, det var vist en brøler at passet gælder i hele billetdøgnet. I andre lande med lignende fri-rejse billetter gælder de stort set altid først efter klokken 8 eller 9 på hverdage.

--
Mvh Anders

IC4 taget ud af drift ???

af Scharfenberg, fredag 26. juni, 2020, 21:49 (123 dage siden) @ andersj

Som pendler imellem Herning og Aarhus er det da oplagt at købe 4 rejsepas isf. et pendler månedskort!

JH


Ja, det var vist en brøler at passet gælder i hele billetdøgnet. I andre lande med lignende fri-rejse billetter gælder de stort set altid først efter klokken 8 eller 9 på hverdage.

Nej, jeg vil hellere kalde det et smart træk af Transportministeriet/politikerne. Prøv at forestille dig den shitstorm, det ville medføre, hvis alle sommerpendlerne blev forbigået. Det må være lige vilkår for alle.

Avatar

IC4 taget ud af drift ???

af Schienenwolf, Læsø, fredag 26. juni, 2020, 22:31 (122 dage siden) @ Scharfenberg

Som pendler imellem Herning og Aarhus er det da oplagt at købe 4 rejsepas isf. et pendler månedskort!

JH


Ja, det var vist en brøler at passet gælder i hele billetdøgnet. I andre lande med lignende fri-rejse billetter gælder de stort set altid først efter klokken 8 eller 9 på hverdage.


Nej, jeg vil hellere kalde det et smart træk af Transportministeriet/politikerne. Prøv at forestille dig den shitstorm, det ville medføre, hvis alle sommerpendlerne blev forbigået. Det må være lige vilkår for alle.

Nej, der er ikke "lige vilkår for alle". Pendlere, der rejser over kortere afstande bliver ikke tilgodeset, som du påstår. Det er et let gennemskueligt forsøg fra Transportministeriet og regeringen på at skaffe deres elskede Mettemor og hendes parti popularitet, og de fortjener bestemt en shitstorm for på skatteydernes regning åbenlyst at købe sig popularitet, samtidig med at de forbigår tusindvis af sommerpendlere, fordi det ville blive for dyrt, hvis disse også skulle have "gaver". Forhåbentlig er der en vaks journalist, der samler op på den sag

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Avatar

IC4 taget ud af drift ???

af Schienenwolf, Læsø, torsdag 25. juni, 2020, 13:19 (124 dage siden) @ mikedk2100

Men bare 2 ting. Ja, jeg mener det er DSB skyld med de fejlbehæftede bremser - det er DSBs tog og det var DSB, der for mange år siden fastholdt, at det tog kunne de sagtens få til at være et godt tog.


Hvad har alt det med at gøre, at en underleverandør isætter en fejlbehæftet dims? Det kan ske uanset hvilket tog vi snakker om.


Nej du har da ret. Der er jo i bund og grund ikke meget, hvis noget overhovedet, som DSB har ansvar for mere.

Hvem siger at DSB ikke forstår det?


Det er da ikke noget de viser offentlig forståelse for. Men om de har hvisket til politikerne, at det måske er en dårlig idé med et turistfremstød for tog her til sommer, ved jeg selvfølgelig ikke. Det kan også være DSB synes det er en fremragende idé, at vise danskerne, hvad toget (ikke) kan, og så er vi tilbage til, at DSB ikke forstår det.


Men hvad vil du have dem til at gøre, kom med et konkret forslag - vel og mærke et der kan gennemføres i den nuværende kontekst, for det er den der skal ageres ud fra.

Skal de true BaneDanmark med en pistol for at få dem til at droppe alt det pjat med at vedligeholde sporlegemet? Det vil naturligvis løse problemet definitivt.


Der er ikke meget, de kan gøre ved det nu og her. Ud over en forståelse for, at når 50.000 "nye" kunder i løbet af sommeren opdager, hvad det vil sige at køre med tog i Danmark, så kommer de næppe tilbage.

Især ikke, hvis de 50.000 vil have deres cykler med i togene, fordi de gerne vil være "miljøbevidste" og tror, at rejsepasset er et sommerferieprodukt.

Og som det har været debatteret her på forum mange gange før, så har man i gamle dage kunnet vedligeholde jernbanen uden at lukke banerne i uge- og månedsvis. Her burde DSB stille sig på deres kunders side og kræve anderledes planlægning fra Banedanmark.

I gamle dage kunne man vedligeholde jernbanen uden at lukke banerne i uge- og månedsvis, men dels var trafikken ikke så tæt som nu, dels var der flere stationer hvorimellem der kunne etableres venstresporskørsel og endelig var der tale om andre, "gammeldags", sportyper, som de lokale banekolonner kunne håndtere på det eksisterende planum. I dag udskifter man man alt med lsngskonnespor og man går i dybden. Moderne spor er - ligesom meget andet ved jernbanen - ikke som "i gamle dage".

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

IC4 taget ud af drift ???

af Peter Christensen, torsdag 25. juni, 2020, 17:23 (124 dage siden) @ mikedk2100

Der er ikke meget, de kan gøre ved det nu og her. Ud over en forståelse for, at når 50.000 "nye" kunder i løbet af sommeren opdager, hvad det vil sige at køre med tog i Danmark, så kommer de næppe tilbage.

Og som det har været debatteret her på forum mange gange før, så har man i gamle dage kunnet vedligeholde jernbanen uden at lukke banerne i uge- og månedsvis. Her burde DSB stille sig på deres kunders side og kræve anderledes planlægning fra Banedanmark.

Så fandt Ekstra Bladet ud af hvorledes det stiller sig med rejsepas og sporarbejde - Ekstra Bladet
Gad vide om DSB kører efter devisen "dårlig omtale er bedre end ingen omtale"?

Avatar

IC4 taget ud af drift ???

af Morten Beck @, Græsted, torsdag 25. juni, 2020, 11:07 (124 dage siden) @ mikedk2100

Så det er DSB's skyld, at Faively sætter en fejlbehæftet bremsekontroller i 35 togsæt? Og DSB's skyld at der er sporarbejde (sporarbejder der i øvrigt går ud på at vedligeholde og/eller fremtidssikre banen)?

Den nuværende pulje af IC4 er på 64 togsæt, hvorfor der pt. kun er 19 til rådighed i stedet for normalt 30 til driften. Så lige nu mangler der 11 togsæt. Men som man også kan læse af pressemeddelelsen vil man indbygge nogle af de gamle bremsekontroller fra restlageret, og så tror jeg nok, at Faively har travlt med at få fejlrettet deres grej.

Men bare 2 ting. Ja, jeg mener det er DSB skyld med de fejlbehæftede bremser - det er DSBs tog og det var DSB, der for mange år siden fastholdt, at det tog kunne de sagtens få til at være et godt tog.

For h.. mand. Det er da ikke DSB´s skyld at Køre/Bremsecontrolleren ikke virker når de har fået dem renoveret ude i byen, de opdager fejlen og sørger for at få gjort noget ved det.
Det har ikke noget med MG´s bremser at gøre, hvis fejlen opstår, bremses der med farebremse. Det er ikke særligt rart for hverken lokofører eller passagerer...

Men direkte at klandre MG for ikke at kunne bremse og DSB for at tilsidesætte sikkerheden, der synes jeg nok lige du strammer den.

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

IC4 taget ud af drift ???

af mikedk2100, torsdag 25. juni, 2020, 11:17 (124 dage siden) @ Morten Beck

Men direkte at klandre MG for ikke at kunne bremse og DSB for at tilsidesætte sikkerheden, der synes jeg nok lige du strammer den.

Det gjorde jeg heller ikke! Jeg mener det er DSBs skyld/ansvar, at togene må tages ud af drift, men jeg har aldrig skrevet, at toget ikke kunne bremse, eller at DSB har tilsidesat sikkerheden.

IC4 taget ud af drift ???

af Mads, torsdag 25. juni, 2020, 11:26 (124 dage siden) @ mikedk2100

Men direkte at klandre MG for ikke at kunne bremse og DSB for at tilsidesætte sikkerheden, der synes jeg nok lige du strammer den.


Det gjorde jeg heller ikke! Jeg mener det er DSBs skyld/ansvar, at togene må tages ud af drift, men jeg har aldrig skrevet, at toget ikke kunne bremse, eller at DSB har tilsidesat sikkerheden.

Skyld og ansvar er 2 forskellige ting. Du angav det er DSBs skyld. Det er ikke korrekt. Men det er korrekt, at det i sidste ende er DSBs ansvar, at deres underleverandører ikke laver noget juks.

IC4 taget ud af drift ???

af mikedk2100, torsdag 25. juni, 2020, 11:31 (124 dage siden) @ Mads

Men direkte at klandre MG for ikke at kunne bremse og DSB for at tilsidesætte sikkerheden, der synes jeg nok lige du strammer den.


Det gjorde jeg heller ikke! Jeg mener det er DSBs skyld/ansvar, at togene må tages ud af drift, men jeg har aldrig skrevet, at toget ikke kunne bremse, eller at DSB har tilsidesat sikkerheden.


Skyld og ansvar er 2 forskellige ting. Du angav det er DSBs skyld. Det er ikke korrekt. Men det er korrekt, at det i sidste ende er DSBs ansvar, at deres underleverandører ikke laver noget juks.

Jo jeg mener også det er DSBs skyld, kva de for længe siden beholdt et tog, som aldrig skulle være bygget. Det kan vi så diskutere herfra og til juleaften.

Men jeg har aldrig skrevet, at toget ikke kunne bremse, og at DSB har tilsidesat sikkerheden.

IC4 taget ud af drift ???

af Jensen123, torsdag 25. juni, 2020, 11:20 (124 dage siden) @ Morten Beck

Så det er DSB's skyld, at Faively sætter en fejlbehæftet bremsekontroller i 35 togsæt? Og DSB's skyld at der er sporarbejde (sporarbejder der i øvrigt går ud på at vedligeholde og/eller fremtidssikre banen)?

Den nuværende pulje af IC4 er på 64 togsæt, hvorfor der pt. kun er 19 til rådighed i stedet for normalt 30 til driften. Så lige nu mangler der 11 togsæt. Men som man også kan læse af pressemeddelelsen vil man indbygge nogle af de gamle bremsekontroller fra restlageret, og så tror jeg nok, at Faively har travlt med at få fejlrettet deres grej.

Men bare 2 ting. Ja, jeg mener det er DSB skyld med de fejlbehæftede bremser - det er DSBs tog og det var DSB, der for mange år siden fastholdt, at det tog kunne de sagtens få til at være et godt tog.


For h.. mand. Det er da ikke DSB´s skyld at Køre/Bremsecontrolleren ikke virker når de har fået dem renoveret ude i byen, de opdager fejlen og sørger for at få gjort noget ved det.
Det har ikke noget med MG´s bremser at gøre, hvis fejlen opstår, bremses der med farebremse. Det er ikke særligt rart for hverken lokofører eller passagerer...

Men direkte at klandre MG for ikke at kunne bremse og DSB for at tilsidesætte sikkerheden, der synes jeg nok lige du strammer den.

Selvfølgelig er det DSBs ansvar uanset hvem der har lavet bremsekontrolleren. DSB er ansvarlig for deres tog uanset hvad og DSB har ansvar for eventuelt manglende tests eller ikke tilstrækkelige tests før ibrugtagning. At se den totale ansvarsfraskrivning, som også foregår i denne tråd er tåkrummende, men også symptomatisk for hele DSB.

At DSB så eventuelt kan gøre et erstatningskrav gældende overfor leverandøren er en anden sag, men ansvaret er ene og alene DSBs med den ene undtagelse at en leveranfør måtte have forfalsket dokumentation, certifikater etc.

IC4 taget ud af drift ???

af andersj @, Aalborg, torsdag 25. juni, 2020, 12:26 (124 dage siden) @ Jensen123

Så det er DSB's skyld, at Faively sætter en fejlbehæftet bremsekontroller i 35 togsæt? Og DSB's skyld at der er sporarbejde (sporarbejder der i øvrigt går ud på at vedligeholde og/eller fremtidssikre banen)?

Den nuværende pulje af IC4 er på 64 togsæt, hvorfor der pt. kun er 19 til rådighed i stedet for normalt 30 til driften. Så lige nu mangler der 11 togsæt. Men som man også kan læse af pressemeddelelsen vil man indbygge nogle af de gamle bremsekontroller fra restlageret, og så tror jeg nok, at Faively har travlt med at få fejlrettet deres grej.

Men bare 2 ting. Ja, jeg mener det er DSB skyld med de fejlbehæftede bremser - det er DSBs tog og det var DSB, der for mange år siden fastholdt, at det tog kunne de sagtens få til at være et godt tog.


For h.. mand. Det er da ikke DSB´s skyld at Køre/Bremsecontrolleren ikke virker når de har fået dem renoveret ude i byen, de opdager fejlen og sørger for at få gjort noget ved det.
Det har ikke noget med MG´s bremser at gøre, hvis fejlen opstår, bremses der med farebremse. Det er ikke særligt rart for hverken lokofører eller passagerer...

Men direkte at klandre MG for ikke at kunne bremse og DSB for at tilsidesætte sikkerheden, der synes jeg nok lige du strammer den.


Selvfølgelig er det DSBs ansvar uanset hvem der har lavet bremsekontrolleren. DSB er ansvarlig for deres tog uanset hvad og DSB har ansvar for eventuelt manglende tests eller ikke tilstrækkelige tests før ibrugtagning. At se den totale ansvarsfraskrivning, som også foregår i denne tråd er tåkrummende, men også symptomatisk for hele DSB.

Der står intet sted i det du citere at det ikke er DSB's ansvar. Der står at det ikke er DSB's skyld, hvilket er korrekt. Hvis der er en der forsætligt hopper ud foran et tog er det ikke DSB's skyld, men det er DSB's ansvar - altså de komplikationer for kunderne en sådanne hændelse medfører.

--
Mvh Anders

IC4 taget ud af drift ???

af Jensen123, torsdag 25. juni, 2020, 13:21 (124 dage siden) @ andersj

Så det er DSB's skyld, at Faively sætter en fejlbehæftet bremsekontroller i 35 togsæt? Og DSB's skyld at der er sporarbejde (sporarbejder der i øvrigt går ud på at vedligeholde og/eller fremtidssikre banen)?

Den nuværende pulje af IC4 er på 64 togsæt, hvorfor der pt. kun er 19 til rådighed i stedet for normalt 30 til driften. Så lige nu mangler der 11 togsæt. Men som man også kan læse af pressemeddelelsen vil man indbygge nogle af de gamle bremsekontroller fra restlageret, og så tror jeg nok, at Faively har travlt med at få fejlrettet deres grej.

Men bare 2 ting. Ja, jeg mener det er DSB skyld med de fejlbehæftede bremser - det er DSBs tog og det var DSB, der for mange år siden fastholdt, at det tog kunne de sagtens få til at være et godt tog.


For h.. mand. Det er da ikke DSB´s skyld at Køre/Bremsecontrolleren ikke virker når de har fået dem renoveret ude i byen, de opdager fejlen og sørger for at få gjort noget ved det.
Det har ikke noget med MG´s bremser at gøre, hvis fejlen opstår, bremses der med farebremse. Det er ikke særligt rart for hverken lokofører eller passagerer...

Men direkte at klandre MG for ikke at kunne bremse og DSB for at tilsidesætte sikkerheden, der synes jeg nok lige du strammer den.


Selvfølgelig er det DSBs ansvar uanset hvem der har lavet bremsekontrolleren. DSB er ansvarlig for deres tog uanset hvad og DSB har ansvar for eventuelt manglende tests eller ikke tilstrækkelige tests før ibrugtagning. At se den totale ansvarsfraskrivning, som også foregår i denne tråd er tåkrummende, men også symptomatisk for hele DSB.


Der står intet sted i det du citere at det ikke er DSB's ansvar. Der står at det ikke er DSB's skyld, hvilket er korrekt. Hvis der er en der forsætligt hopper ud foran et tog er det ikke DSB's skyld, men det er DSB's ansvar - altså de komplikationer for kunderne en sådanne hændelse medfører.

Nu er installering af nyt udstyr en situation, som DSB har mulighed for og ansvar for at have 100% kontrol over. Det ansvar har DSB ikke levet op til og det er skyldpådragende.

IC4 taget ud af drift ???

af krabsen, torsdag 25. juni, 2020, 15:12 (124 dage siden) @ Jensen123

Der står intet sted i det du citere at det ikke er DSB's ansvar. Der står at det ikke er DSB's skyld, hvilket er korrekt. Hvis der er en der forsætligt hopper ud foran et tog er det ikke DSB's skyld, men det er DSB's ansvar - altså de komplikationer for kunderne en sådanne hændelse medfører.


Nu er installering af nyt udstyr en situation, som DSB har mulighed for og ansvar for at have 100% kontrol over. Det ansvar har DSB ikke levet op til og det er skyldpådragende.

Det er noget ævl..

Hvis udstyret har fungeret efter hensigten ved isætningen og afleveringen, men først fejler efter f.eks. 300 timers drift, så har DSB ikke en kinamands chance for at opdage det før den første maskine runder de 300 timer.
Og så er løsningen at udtage alle med den pågældende montering af driften, indtil problemet er fundet og rettet.

De kunne naturligvis vælge at sige "gad vide om ikke det fejler efter 300 timer (eller 400 - eller 500? vælg selv) - vi må hellere lade alle tog køre tomkørsel indtil da".

Mon ikke det havde givet heftig kritik - fra samme personkreds som nu er ude med riven... ;-)

IC4 taget ud af drift ???

af Jensen123, torsdag 25. juni, 2020, 15:33 (124 dage siden) @ krabsen

Der står intet sted i det du citere at det ikke er DSB's ansvar. Der står at det ikke er DSB's skyld, hvilket er korrekt. Hvis der er en der forsætligt hopper ud foran et tog er det ikke DSB's skyld, men det er DSB's ansvar - altså de komplikationer for kunderne en sådanne hændelse medfører.


Nu er installering af nyt udstyr en situation, som DSB har mulighed for og ansvar for at have 100% kontrol over. Det ansvar har DSB ikke levet op til og det er skyldpådragende.


Det er noget ævl..

Hvis udstyret har fungeret efter hensigten ved isætningen og afleveringen, men først fejler efter f.eks. 300 timers drift, så har DSB ikke en kinamands chance for at opdage det før den første maskine runder de 300 timer.
Og så er løsningen at udtage alle med den pågældende montering af driften, indtil problemet er fundet og rettet.

De kunne naturligvis vælge at sige "gad vide om ikke det fejler efter 300 timer (eller 400 - eller 500? vælg selv) - vi må hellere lade alle tog køre tomkørsel indtil da".

Mon ikke det havde givet heftig kritik - fra samme personkreds som nu er ude med riven... ;-)

Skal dit svar forståes således, at der slet ikke har været udført nogen form for test på en udskiftning af en vital del af bremsesystemet? Du ved godt at test er sådan noget man udfører på et lille antal togsæt i en længere periode, så man undgår at komme i en situation, som den nuværende?

IC4 taget ud af drift ???

af RasmusD, torsdag 25. juni, 2020, 17:11 (124 dage siden) @ Jensen123

Skal dit svar forståes således, at der slet ikke har været udført nogen form for test på en udskiftning af en vital del af bremsesystemet? Du ved godt at test er sådan noget man udfører på et lille antal togsæt i en længere periode, så man undgår at komme i en situation, som den nuværende?

Der er tale om en styrepind i førerbordet, en sliddel som nødvendigvis skal skiftes nu og da, og som tilmed er leveret som reservedel af originalkomponentens fremstiller (hvis ellers Scharfenbergs oplysninger står til troende, og han plejer at vide hvad han taler om).

At skifte dem er ren rutine. Desværre har leverandøren lavet en produktionsfejl. Det svarer lidt til at måtte lave en reklamationssag på en dims man har købt i Silvan.

IC4 taget ud af drift ???

af krabsen, torsdag 25. juni, 2020, 17:22 (124 dage siden) @ RasmusD

At skifte dem er ren rutine. Desværre har leverandøren lavet en produktionsfejl. Det svarer lidt til at måtte lave en reklamationssag på en dims man har købt i Silvan.

Kan også sammenlignes med at bilfabrikanter ofte tilbagekalder store serier af bestemte modeller, fordi det har vist sig at der er problemer med en dims eller et system.

Det sker vist jævnligt uden det store postyr..

IC4 taget ud af drift ???

af krabsen, torsdag 25. juni, 2020, 08:31 (124 dage siden) @ mikedk2100

Ja, DSB burde naturligvis bare køre videre med de defekte bremser. Sker der en ulykke kan vi altid give Coronaen skylden - den står på mål for så meget i denne tid.

Og hvorfor dog stoppe med at køre tog, bare fordi der er sporarbejde? Fuld gas frem, så kommer man nok gennem de par hundrede meter hvor skinnerne mangler.

IC4 taget ud af drift ???

af Henrik Hansen ⌂ @, Vejen, torsdag 25. juni, 2020, 12:32 (124 dage siden) @ mikedk2100

Folk har stået i kø, så hjemmesiden er brudt sammen, for at få det rejsepas til 8 dages billig rejse i hele landet. Men det DSB formår at diske op med er en sommer med de sædvanlige færre tog (for der er jo ingen, der rejser om sommeren i følge DSB), de sædvanlige sporarbejder fra Banedanmark - endda med 10 dage, hvor en rejse mellem Aarhus og København kræver flere skift mellem erstatningsbus og tog. Og så nu, 35 færre tog i den i forvejen begrænsede materielpulje. Endda i en tid, hvor der er brug for markant ekstra plads pga Covid19.

DSB billetsystem har nu været brudt sammen i 2 dage - hvilket slet ikke er første gang det sker. I den seneste måned, har systemet haft 1-2 sammenbrud pr. uge, historikken før omtalte måned, viser også et temmelig ustabilt system igennem flere år.

Det er DSBs ansvar, at deres billetsystem fungerer, selv om det har antaget en sekunda underleverandør, der åbenbart helt at mistet grebet om opgaven - så er det DSBs opgave at slå så hårdt og så kraftigt i bordet overfor denne leverandør, at underleverandøren forstår alvoren og tager sig gevaldigt sammen for at løse opgaven - ultimativt må DSB opsige kontrakten med leverandøren og så finde en ny, hvor prisen ikke vægter 90% men derimod stabilitet.

IC4 taget ud af drift ???

af Scharfenberg, torsdag 25. juni, 2020, 12:47 (124 dage siden) @ Henrik Hansen

DSB billetsystem har nu været brudt sammen i 2 dage - hvilket slet ikke er første gang det sker. I den seneste måned, har systemet haft 1-2 sammenbrud pr. uge, historikken før omtalte måned, viser også et temmelig ustabilt system igennem flere år.

Det er DSBs ansvar, at deres billetsystem fungerer, selv om det har antaget en sekunda underleverandør, der åbenbart helt at mistet grebet om opgaven - så er det DSBs opgave at slå så hårdt og så kraftigt i bordet overfor denne leverandør, at underleverandøren forstår alvoren og tager sig gevaldigt sammen for at løse opgaven - ultimativt må DSB opsige kontrakten med leverandøren og så finde en ny, hvor prisen ikke vægter 90% men derimod stabilitet.

Men hvor fremgår det, at prisen vægter 90 %? Har du et link?

IC4 taget ud af drift ???

af Henrik Hansen ⌂ @, Vejen, torsdag 25. juni, 2020, 13:39 (124 dage siden) @ Scharfenberg

DSB billetsystem har nu været brudt sammen i 2 dage - hvilket slet ikke er første gang det sker. I den seneste måned, har systemet haft 1-2 sammenbrud pr. uge, historikken før omtalte måned, viser også et temmelig ustabilt system igennem flere år.

Det er DSBs ansvar, at deres billetsystem fungerer, selv om det har antaget en sekunda underleverandør, der åbenbart helt at mistet grebet om opgaven - så er det DSBs opgave at slå så hårdt og så kraftigt i bordet overfor denne leverandør, at underleverandøren forstår alvoren og tager sig gevaldigt sammen for at løse opgaven - ultimativt må DSB opsige kontrakten med leverandøren og så finde en ny, hvor prisen ikke vægter 90% men derimod stabilitet.


Men hvor fremgår det, at prisen vægter 90 %? Har du et link?

Prisen har åbenbart vægtet væsentlig højere end tilgængeligheden - ellers var alle de problemer som nu er været generende i flere år formentlig løst, men i bedste DSB standard er det jo bare kundens problem - det er i hvert fald ikke DSB, der har problemet.

Som jeg husker det udliciterede DSB alt deres IT-drift for flere år side - for at spare penge. IT-chefen der forestod udliciteringen ved DSB opsagde sit job kort tid efter.

DSB har i dag udliciteret IT-opgaven til NNIT, og man var åbenbart så tilfreds med NNIT, at man forlængede kontrakten i januar 2019 for en periode på 2 år - så behøves jeg vist ikke at skrive mere omkring DSB syn på tilgængeligheden af deres systemer !!!

https://www.computerworld.dk/art/246136/nnit-forlaenger-dsb-aftale-med-to-aar

IC4 taget ud af drift ???

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, torsdag 25. juni, 2020, 12:49 (124 dage siden) @ Henrik Hansen

tja...

HVIS og jeg skriver hvis, det er en opdatering. Så burde man have dobl system, så man gå tilbage til det gamle.

Selv om det også sker for meget store IT leverandør (HAL), at de synes at begge skal opdateres på samme tid.
Så er det lige vidt.

men vi/jeg kender ikke årsagen

IC4 taget ud af drift ???

af carolus rex, torsdag 25. juni, 2020, 13:24 (124 dage siden) @ Henrik Hansen

når jeg står på stationen og automaten for GUD hvilken gang ikke virker eller S toget igen igen og igen er forsinket, så er jeg og de andre kunder fuldstændige lige glad med om det er bane Danmark eller DSB/ Rip Rap eller Rup der køre tog eller laver spor arbejde, DSB og banedanmark får hvert år en kæmpe pose penge for at drive banerne så må de os bare sørge for at det køre, MEN der er jo ikke nogen andre der kør der hvor DSB køre, så de fuldstændige ligeglade, og når de 50.000 til sommer opdager hvad det vil sige at køre i tog i dagens Danmark, så tar de bilen til efter året igen, DSB er bare ligeglade.....de får jo deres penge..... og taberne......det er alle dem og mig som ikke kan køre med andre......ja men så kan du bare køre med bus eller cykle, ja måske, men for pokker ville det være skønt hvis nogen i de firmaer tog ansvar, i stedet for at flygte fra det og skyde skylden på alle andre, jeg frygter det er for sent skidtet er smadret, det bliver svært at komme igen, og det vil tag mange år, DSB har ikke mange venner mere men jeg mener de selv er skyld i det , havde jeg muglighed for det tog jeg os bilen og jeg kom ikke igen,,,,,,,og jeg elsker tog og at
køre i dem

Danske privatbaner

Læs historien om:
Dansk Jernbane ApS
Gastoget
Gastoget
Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.


 Læs artiklen 

Lokomotivfabrikker

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen