Oversigt over omfattende sporspærringer i 2020 (Generelt)
Ministeren har fremsendt oversigt over omfattende sporarbejder til Transportudvalget;
https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/TRU/bilag/416/2218097.pdf
JH
af Jens Hansen, 29/6 2020, 08:04 (1369 dage siden)
Ministeren har fremsendt oversigt over omfattende sporarbejder til Transportudvalget;
https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/TRU/bilag/416/2218097.pdf
JH
af Jens N, Fredericia, 29/6 2020, 08:23 (1369 dage siden) @ Jens Hansen
Ministeren har fremsendt oversigt over omfattende sporarbejder til Transportudvalget;
https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/TRU/bilag/416/2218097.pdf
Hvor finder man de afledte påvirkninger for godstrafikken?
Mvh. Jens
af Peter Christensen, 29/6 2020, 09:03 (1369 dage siden) @ Jens N
Hvor finder man de afledte påvirkninger for godstrafikken?
Godstog eller godstrafik er vidst ikke nævnt?
Er konklusionen så at BDK/DSB ikke ved at der faktisk er godstog på visse strækninger?
Eller er BDK bare pisse-ligeglad og arrogant?
af Scharfenberg, 29/6 2020, 12:09 (1369 dage siden) @ Peter Christensen
Hvor finder man de afledte påvirkninger for godstrafikken?
Godstog eller godstrafik er vidst ikke nævnt?
Er konklusionen så at BDK/DSB ikke ved at der faktisk er godstog på visse strækninger?
Eller er BDK bare pisse-ligeglad og arrogant?
De fleste togpassagerer har stemmeret til Folketingsvalgene. Det har godscontainere ikke.
Du skal nok bare se notatet som et udtryk for, at der er trafikkontrakt på persontransporten. Det er der ikke på godstransporten.
af Peter Christensen, 29/6 2020, 13:41 (1369 dage siden) @ Scharfenberg
Du skal nok bare se notatet som et udtryk for, at der er trafikkontrakt på persontransporten. Det er der ikke på godstransporten.
Takker for bekræftigelsen af at BDK er bedøvende ligeglad med godstrafik.
Ikke at det er nogen overraskelse; det har været tydeligt i flere år.
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 29/6 2020, 13:59 (1369 dage siden) @ Peter Christensen
Du skal nok bare se notatet som et udtryk for, at der er trafikkontrakt på persontransporten. Det er der ikke på godstransporten.
Takker for bekræftigelsen af at BDK er bedøvende ligeglad med godstrafik.
Ikke at det er nogen overraskelse; det har været tydeligt i flere år.
Eller også svarer BDK som de bliver spurgt. Udvalget har bedt om inflydelsen på persontrafikken, som samme politikere betaler til. Ikke et totalt overblik.
--
Venligst
Michael Deichmann
af Jens Hansen, 29/6 2020, 14:06 (1369 dage siden) @ Michael Deichmann
Nu er vel også 95 % af gods på de danske jernbaner vel også gods som alene skal igennem Danmark.
Der er jo heller ikke nogen som interesserer sig for lastbilerne, som alene kører igennem Danmark.
JH
af Svend, 29/6 2020, 21:14 (1369 dage siden) @ Peter Christensen
Hvor finder man de afledte påvirkninger for godstrafikken?
Godstog eller godstrafik er vidst ikke nævnt?
Er konklusionen så at BDK/DSB ikke ved at der faktisk er godstog på visse strækninger?
Eller er BDK bare pisse-ligeglad og arrogant?
.
Mon ikke godstogene er kommet gennem Danmark på en eller anden måde. Nok som omlagte tog .......
--
Svend
af Peter Christensen, 29/6 2020, 22:09 (1369 dage siden) @ Svend
Mon ikke godstogene er kommet gennem Danmark på en eller anden måde. Nok som omlagte tog .......
Hvordan vil du omlægge godstoget til Ålborg?
Der er ikke jernbanefærge mellem Frederikshavn og Göteborg mere, så det bliver næppe den vej. Og skulle vi lege med tanken, så er der lige noget med et signalsystem nord for Limfjorden og at der ikke rigtig findes lokomotiver med det nye signalsystem.
af Svend, 29/6 2020, 22:31 (1369 dage siden) @ Peter Christensen
Mon ikke godstogene er kommet gennem Danmark på en eller anden måde. Nok som omlagte tog .......
Hvordan vil du omlægge godstoget til Ålborg?
Der er ikke jernbanefærge mellem Frederikshavn og Göteborg mere, så det bliver næppe den vej. Og skulle vi lege med tanken, så er der lige noget med et signalsystem nord for Limfjorden og at der ikke rigtig findes lokomotiver med det nye signalsystem.
Der er sikkert aftaler med modtagerne om alternative løsninger
--
Svend
af Peter Linaa, 29/6 2020, 23:04 (1369 dage siden) @ Peter Christensen
Mon ikke godstogene er kommet gennem Danmark på en eller anden måde. Nok som omlagte tog .......
Hvordan vil du omlægge godstoget til Ålborg?
Der er ikke jernbanefærge mellem Frederikshavn og Göteborg mere, så det bliver næppe den vej. Og skulle vi lege med tanken, så er der lige noget med et signalsystem nord for Limfjorden og at der ikke rigtig findes lokomotiver med det nye signalsystem.
Der kører da stadig godstog til Aalborg.
M v h
Peter L
af andersj, Aalborg, 29/6 2020, 23:24 (1369 dage siden) @ Peter Linaa
Mon ikke godstogene er kommet gennem Danmark på en eller anden måde. Nok som omlagte tog .......
Hvordan vil du omlægge godstoget til Ålborg?
Der er ikke jernbanefærge mellem Frederikshavn og Göteborg mere, så det bliver næppe den vej. Og skulle vi lege med tanken, så er der lige noget med et signalsystem nord for Limfjorden og at der ikke rigtig findes lokomotiver med det nye signalsystem.
Der kører da stadig godstog til Aalborg.M v h
Peter L
Jep. De kører tidlig morgen til Aalborg og ca. 9:20 i en IC-kanal sydpå. DSB sætter togbusser ind istedet for den afgang, da der kun er en kanal i timen pt.
I de to uger sidst i juli der er totalspærret, er godsmængderne nok alligevel så minimale at det ikke får den store betydning. Bemærk at man opgradere en strækning fra 120 km/t og op til 200 km/t med blot to ugers totalspærring... Gad vide hvor hurtigt man kunne køre på den "gamle" infrastruktur hvis der havde været ATC?
--
Mvh Anders
af Bjarke Hvass, Valby, 30/6 2020, 08:17 (1368 dage siden) @ andersj
Gad vide hvor hurtigt man kunne køre på den "gamle" infrastruktur hvis der havde været ATC?
En ikke urealistisk hastighed med den eksisterende geometri ville have været 160 km/t det meste af vejen hvis der udelukkende ses på sporgeometrien.
af KKLD, 29/6 2020, 11:40 (1369 dage siden) @ Jens Hansen
Ministeren har fremsendt oversigt over omfattende sporarbejder til Transportudvalget;
https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/TRU/bilag/416/2218097.pdf
JH
"Implementeringen af det nye signalsystem på strækningerne Farum-Nordhavn, Hellerup-Nordhavn og Ringbanen, der tilsammen udgør Roll Out Nord, vil markere endnu en
milepæl i udrulningen af det nye digitale signalsystem på S-banen. Udrulningen forløber
planmæssigt frem mod den forventede ibrugtagning i januar 2021."
Vil dette betyde at der ikke kommer en ny S-togskøreplan i december som der plejer, men at den kommer en måned senere i januar?
af steenth, 29/6 2020, 13:05 (1369 dage siden) @ KKLD
"Implementeringen af det nye signalsystem på strækningerne Farum-Nordhavn, Hellerup-Nordhavn og Ringbanen, der tilsammen udgør Roll Out Nord, vil markere endnu en
milepæl i udrulningen af det nye digitale signalsystem på S-banen. Udrulningen forløber
planmæssigt frem mod den forventede ibrugtagning i januar 2021."Vil dette betyde at der ikke kommer en ny S-togskøreplan i december som der plejer, men at den kommer en måned senere i januar?
Den nye køreplan kommer i december sammen med fjerntog. Der netop stop på Vinge Station med i den nye køreplan, som kræver en ny køreplan. Og der er ingen ændringer med pga. det nye signalsystem. Det er der allerede tage højde for. Men når teknisk løsning af glatte skinner er plads om et år, så det giver det mulighed for at justere minutal på de berørte strækninger. Om det sker ved jeg ikke endnu.
af KKLD, 29/6 2020, 15:50 (1369 dage siden) @ steenth
"Implementeringen af det nye signalsystem på strækningerne Farum-Nordhavn, Hellerup-Nordhavn og Ringbanen, der tilsammen udgør Roll Out Nord, vil markere endnu en
milepæl i udrulningen af det nye digitale signalsystem på S-banen. Udrulningen forløber
planmæssigt frem mod den forventede ibrugtagning i januar 2021."Vil dette betyde at der ikke kommer en ny S-togskøreplan i december som der plejer, men at den kommer en måned senere i januar?
Den nye køreplan kommer i december sammen med fjerntog. Der netop stop på Vinge Station med i den nye køreplan, som kræver en ny køreplan. Og der er ingen ændringer med pga. det nye signalsystem. Det er der allerede tage højde for. Men når teknisk løsning af glatte skinner er plads om et år, så det giver det mulighed for at justere minutal på de berørte strækninger. Om det sker ved jeg ikke endnu.
Tak for dit svar - det giver god mening. Dog undrer jeg mig over at køreplanen allerede er tilpasset det nye signalsystem før det er taget i brug.
af Peter Bo Larsen, 29/6 2020, 12:12 (1369 dage siden) @ Jens Hansen
Fra teksten omk. Sydbanen:
Ved totalspærringen fra d. 28/03/20 – 30/11/20 spærres strækningen Ringsted – Næstved, inklusive dele af Næstved St. Der skal der laves en hastighedsopgradering, den nye station, Møllebakken, skal opføres, og nuværende Glumsø St. skal ombygges til et trinbræt.
Ny station "Møllebakken". Det har jeg ikke hørt om før, og kan ikke umiddelbart finde noget med Google. Hvor skal den ligge?
af Thomas, 29/6 2020, 12:46 (1369 dage siden) @ Peter Bo Larsen
Fra teksten omk. Sydbanen:
Ved totalspærringen fra d. 28/03/20 – 30/11/20 spærres strækningen Ringsted – Næstved, inklusive dele af Næstved St. Der skal der laves en hastighedsopgradering, den nye station, Møllebakken, skal opføres, og nuværende Glumsø St. skal ombygges til et trinbræt.
Ny station "Møllebakken". Det har jeg ikke hørt om før, og kan ikke umiddelbart finde noget med Google. Hvor skal den ligge?
Nord for Glumsø.
af Peter Bo Larsen, 29/6 2020, 15:21 (1369 dage siden) @ Thomas
Er der tale om en reel fysisk station med standsninger, eller bare en eller anden form for jernbaneteknisk foranstaltning? Synes ikke jeg på et kort kan se noget sted nord for Glumsø, hvor det er oplagt at der er brug for en station.
af AndreasM, 29/6 2020, 15:40 (1369 dage siden) @ Peter Bo Larsen
redigeret af AndreasM, 29/6 2020, 16:14
Er der tale om en reel fysisk station med standsninger, eller bare en eller anden form for jernbaneteknisk foranstaltning? Synes ikke jeg på et kort kan se noget sted nord for Glumsø, hvor det er oplagt at der er brug for en station.
Jernbaneteknisk foranstaltning. Der er tale om et midtliggende overhalingsspor, i sporgeometri meget lig Lundby, men ingen passagervendt funktion.
https://www.google.dk/maps/place/55°22'31.9%22N+11°42'45.7%22E , vælg satellitfoto så ses tydeligt på skærveudlægningen hvor 2 spor bliver til 3.
af sil1207, 29/6 2020, 18:29 (1369 dage siden) @ AndreasM
Bliver der i første omgang tale om teknisk station med lokalaflåste sporskifter indtil videre i stil med alle dem langs ny bane, eller vil den være fuldt funktionel?
af andersj, Aalborg, 29/6 2020, 19:41 (1369 dage siden) @ sil1207
Bliver der i første omgang tale om teknisk station med lokalaflåste sporskifter indtil videre i stil med alle dem langs ny bane, eller vil den være fuldt funktionel?
Aflåst med et midlertidigt nyt linieblokanlæg (Ringsted-Næstved) som det på Ringsted-Køge-København. Det nye anlæg er immuniseret og derfor kan man elektrificere når sporarbejdet er færdigt.
--
Mvh Anders
af Jens Hansen, 29/6 2020, 12:57 (1369 dage siden) @ Jens Hansen
Tankevækkende;
Banedanmark har en ambition om, at 75 pct. procent af alle spærringer med trafikal konsekvens benyttes. I 2019 lå benyttelsesgraden til og med oktober på 67 pct.
Dvs hver fjerde spærring som er til gene for persontogene forventer Banedanmark slet ikke skal bruges.
I virkeligheden blev tallet så lidt større, så 1/3 af alle spærringer, ja der blev der slet ikke arbejdet.
JH
af Scharfenberg, 29/6 2020, 20:54 (1369 dage siden) @ Jens Hansen
Tankevækkende;
Banedanmark har en ambition om, at 75 pct. procent af alle spærringer med trafikal konsekvens benyttes. I 2019 lå benyttelsesgraden til og med oktober på 67 pct.
Dvs hver fjerde spærring som er til gene for persontogene forventer Banedanmark slet ikke skal bruges.
I virkeligheden blev tallet så lidt større, så 1/3 af alle spærringer, ja der blev der slet ikke arbejdet.
JH
Her er også nogle interessante budskaber, som aldrig eller kun sjældent kommer ud til offentligheden:
"I januar-oktober 2019 foretog Banedanmark f.eks. 24.858 spærringer, der ikke har haft trafikal konsekvens. Derudover var der 8.262 spærringer med trafikal konsekvens. 91 pct. af alle sporspærringer med trafikal konsekvens har ligget i tidsrummet kl. 23-05, og af disse er 80 pct. blevet udført på hverdagsaftener/-nætter (fra søndag aften til fredag morgen), hvor afgangsfrekvensen er mindre end på weekendaftener/-nætter."
af Gæst42, 29/6 2020, 22:06 (1369 dage siden) @ Scharfenberg
Tankevækkende;
Banedanmark har en ambition om, at 75 pct. procent af alle spærringer med trafikal konsekvens benyttes. I 2019 lå benyttelsesgraden til og med oktober på 67 pct.
Dvs hver fjerde spærring som er til gene for persontogene forventer Banedanmark slet ikke skal bruges.
I virkeligheden blev tallet så lidt større, så 1/3 af alle spærringer, ja der blev der slet ikke arbejdet.
JH
Her er også nogle interessante budskaber, som aldrig eller kun sjældent kommer ud til offentligheden:"I januar-oktober 2019 foretog Banedanmark f.eks. 24.858 spærringer, der ikke har haft trafikal konsekvens. Derudover var der 8.262 spærringer med trafikal konsekvens. 91 pct. af alle sporspærringer med trafikal konsekvens har ligget i tidsrummet kl. 23-05, og af disse er 80 pct. blevet udført på hverdagsaftener/-nætter (fra søndag aften til fredag morgen), hvor afgangsfrekvensen er mindre end på weekendaftener/-nætter."
Hvad tæller så som en spærring ? Er dette års spærring Ringsted - Næstved talt med som én spærring på lige fod med en natlig spærring én nat fra 23-05? I min optik burde det være opgjort som spærringstimer...
De danske gasværker og banerne omkring. Pris 330 kr.
Læs mere