Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

SE 24, skiltereduktion (m.b.) (Generelt)

af mss ⌂, 30/6 2020, 16:59 (1395 dage siden)

Hej,
Nogle gange på det sidste har jeg bemærket SE-tog der har fået fjernet destinationsskiltene over de midterste døre, igår fik jeg et par hurtige fotos i kassen:

[image]
[image]
SE 24 på Ishøj St. d. 29/6 2020.

Mon det er planen at strippe alle SE for de midterste skilte...?
Man kan selvfølgelig få en god bunke reserveskilte hvis man gennemfører denne reduktion på alle SE. Det giver vel først og fremmest mere tid til at reparere hvert enkelte skilt. Det er dog lidt underligt at se denne tilbagegang til 2.Generations (MM-FU-MU-FS) informationsniveau. Nåh ja, og Wifi har de jo heller ikke mere, selvom det stadig fremgår i rød på lyserød bund ;-)

Så må vi se hvornår S-togene får den store foryngelseskur. I første omgang er renoveringen af togene åbenbart p.t. udsat på ubestemt tid.

Til slut et billede fra bedre tider:
[image]
SE 22 på Flintholm st. d. 9/3 2012.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

SE 24, skiltereduktion (m.b.)

af 1993matias ⌂, KH, 30/6 2020, 22:13 (1395 dage siden) @ mss

Det skulle efter sigende være manglende reservedele efter leverandørens konkurs, der gør at destinationsskiltene fjernes.

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

SE 24, skiltereduktion (m.b.)

af ivar, 30/6 2020, 23:51 (1395 dage siden) @ 1993matias

Det kan sgu da ikke være rigtigt. Det er simpel elektronik, som enhver førsteårsstuderende kan strikke sammen, med mindre - med IC4 in memento - at skidtet er specialudviklet og interfacet er patenteret.

mvh
-ivar

SE 24, skiltereduktion (m.b.)

af larsht, 30/6 2020, 23:58 (1395 dage siden) @ ivar

Det kan sgu da ikke være rigtigt. Det er simpel elektronik, som enhver førsteårsstuderende kan strikke sammen, med mindre - med IC4 in memento - at skidtet er specialudviklet og interfacet er patenteret.

mvh
-ivar

Så tænker jeg da at det må være lige op over at du skriver til DSB og tilbyder din hjælp for passende pris naturligvis :)

SE 24, skiltereduktion (m.b.)

af ivar, 1/7 2020, 00:05 (1395 dage siden) @ larsht

Du kan tænke, hvad du vil, men jeg har de facto i adskillige år arbejdet sammen med personer, der kan de ting, så jeg ved udmærket hvad, der kan lade sig gøre.

Avatar

SE 24, skiltereduktion (m.b.)

af mss ⌂, 1/7 2020, 00:25 (1395 dage siden) @ ivar

Det lader nu til ikke at være så enkelt endda.Det er jo mekanik der slides. Egentlig gammel teknologi der burde udskiftes med moderne displays. Men det koster jo penge man åbenbart ikke kan få bevilliget (endnu).
Det er lidt trist at se så relativt nye tog forfalde på den måde.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

SE 24, skiltereduktion (m.b.)

af Jens Hansen, 1/7 2020, 05:17 (1395 dage siden) @ mss

Men det koster jo penge man åbenbart ikke kan få bevilliget (endnu).

Ja det er jo DSBs egen prioritering om man vil bruge penge på det.

JH

SE 24, skiltereduktion (m.b.)

af Peter Christensen, 1/7 2020, 06:04 (1395 dage siden) @ mss

Det lader nu til ikke at være så enkelt endda.Det er jo mekanik der slides. Egentlig gammel teknologi der burde udskiftes med moderne displays. Men det koster jo penge man åbenbart ikke kan få bevilliget (endnu).
Det er lidt trist at se så relativt nye tog forfalde på den måde.

Tja, de nuværende S-tog er da 20-25 år eller så. Det er ikke nyt i min verden; det er faktisk ved at være tjenligt til udskiftning om nogle år.
DSB er - måske - blevet fanget i at det ikke er til at få reservedele mere (eller også vil DSB ikke betale prisen for det som kan fås).

SE 24, skiltereduktion (m.b.)

af Jens Hansen, 1/7 2020, 06:37 (1395 dage siden) @ Peter Christensen

Andet sted i dette forum har vi kunne læse, at DSBs projekt "Fremtidens S-tog" anbefalede ikke at satse på screendoors fremadrettet. Så DSB er jo i fuld gang med at forberede indkøb af nye S-tog.

JH

SE 24, skiltereduktion (m.b.)

af RasmusD, 1/7 2020, 07:59 (1394 dage siden) @ Jens Hansen

Altså, ja. Det fik de jo besked på at gøre af den forrige trafikminister dengang et (ikke længere eksisterende) flertal i Folketinget aftalte at lave førerløse s-tog.

SE 24, skiltereduktion (m.b.)

af steenth, 1/7 2020, 13:38 (1394 dage siden) @ RasmusD

Altså, ja. Det fik de jo besked på at gøre af den forrige trafikminister dengang et (ikke længere eksisterende) flertal i Folketinget aftalte at lave førerløse s-tog.

Der er stadig 91 mandater bag forliget. Og de ordfører, som jeg snakkede med (SF og EL), efter forliget blev indgået, var ikke imod førerløse S-tog, men kunne ikke lide at det skulle ske som et OPP.

SE 24, skiltereduktion (m.b.)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 1/7 2020, 08:23 (1394 dage siden) @ Jens Hansen

Andet sted i dette forum har vi kunne læse, at DSBs projekt "Fremtidens S-tog" anbefalede ikke at satse på screendoors fremadrettet. Så DSB er jo i fuld gang med at forberede indkøb af nye S-tog.

Alt imens nutidens DSB mest ligner en virksomhed under afvikling, hvor bl.a. nødvendigt vedligehold udsættes eller helt opgives, så er ledelsens fokus på 'fremtiden' - det være sig 'fremtidens togsæt' og 'fremtidens s-tog'. En fremtid, hvor man håber, at alle nutidens problemer er forsvundet og hvor man kan leve i sin egen veldefinerede fremtidsverden, hvor nutidens trælse problemer er afløst af fremgang og håb - men vi drømmer vel alle om en bedre fremtid, nok specielt DSB.

Indtil 'fremtiden' indtræffer, så var det måske godt at fokuserer på nutidens problemer, hvor et elendigt salgssystem, nedslidte tog og manglende sans for hvad kunderne efterspørger er virkeligt problemstillinger, som burde have ledelsens fokus. Det er selvfølgelig anderledes bekvemt og mindre udfordrende, at gå og lege fremtidsforsker ude i Telegade og tænke sig til en anden og bedre virkelighed...

Avatar

SE 24, skiltereduktion (m.b.)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 1/7 2020, 12:31 (1394 dage siden) @ Henrik Hansen

Indtil 'fremtiden' indtræffer, så var det måske godt at fokuserer på nutidens problemer, hvor et elendigt salgssystem, nedslidte tog....

Jeg så lige i Compoterworld at DSB's salgssystem er 30+ år gammelt og det var medvirkende til nedbruddet forleden. Så det er jævnaldrende eller ældre end S-togene.....

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

SE 24, skiltereduktion (m.b.)

af mss ⌂, 1/7 2020, 08:34 (1394 dage siden) @ Peter Christensen

Tja, de nuværende S-tog er da 20-25 år eller så. Det er ikke nyt i min verden; det er faktisk ved at være tjenligt til udskiftning om nogle år.
DSB er - måske - blevet fanget i at det ikke er til at få reservedele mere (eller også vil DSB ikke betale prisen for det som kan fås).

Forserien er fra 1996, resten fra 1998-2006. Så de er 14-24 år gamle.
Før der kommer nye S-tog går der mindst 10 år, og en total udskiftning vil nok tage 10 år oveni. Altså går der op til 20 år før en udskiftning er gennemført.
En levetidsforlængelse er som jeg ser det uomgængelig.
P.t. virker det bare som om DSB prøver at udskyde regningen, formentlig fordi man mangler pengene.
Kan det virkelig være sådan, at man har indefrosset midler til undersøgelse af førerløse S-tog fra drift/vedligeholdelse af de nuværende? Det vil udfra tidslinien være helt i hampen.. .

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

SE 24, skiltereduktion (m.b.)

af KKLD, 1/7 2020, 10:57 (1394 dage siden) @ mss

Tja, de nuværende S-tog er da 20-25 år eller så. Det er ikke nyt i min verden; det er faktisk ved at være tjenligt til udskiftning om nogle år.
DSB er - måske - blevet fanget i at det ikke er til at få reservedele mere (eller også vil DSB ikke betale prisen for det som kan fås).


Forserien er fra 1996, resten fra 1998-2006. Så de er 14-24 år gamle.
Før der kommer nye S-tog går der mindst 10 år, og en total udskiftning vil nok tage 10 år oveni. Altså går der op til 20 år før en udskiftning er gennemført.
En levetidsforlængelse er som jeg ser det uomgængelig.
P.t. virker det bare som om DSB prøver at udskyde regningen, formentlig fordi man mangler pengene.
Kan det virkelig være sådan, at man har indefrosset midler til undersøgelse af førerløse S-tog fra drift/vedligeholdelse af de nuværende? Det vil udfra tidslinien være helt i hampen.. .

Hvorfra får du informationen om at det tager mindst 10 år før der kommer nye S-tog?

Jeg fandt denne rapport fra maj 2017 (https://www.ft.dk/samling/20161/almdel/TRU/bilag/365/1767938/index.htm) og ifølge den er det muligt fra 2022 hvis man besluttede at gennemføre projektet i 2019 hvilket jo var tilfældet sidste år. Her er et citat:

"Hvis der træffes beslutning om at gennemføre projektet senest i 2019 kan pilotfasen på Ringbanen finde sted i årene 2022-2026, mens udrulning på de øvrige strækninger kan finde sted i årene 2025-2030. Der er tale om en konceptuel tidsplan, idet projektets udrulning evt. kan udskydes ved at levetidsforlænge eksisterende S-tog, hvilket dog kan blive omkostningsfuldt og påvirkedriftsstabiliteten på S-banen negativt."

Ekstra tilføjelse så fandt jeg den fulde rapport over de næste S-tog hvis nogen er nysgerrige: https://www.ft.dk/samling/20161/almdel/TRU/bilag/365/1767939.pdf

SE 24, skiltereduktion (m.b.)

af andersj, Aalborg, 1/7 2020, 11:14 (1394 dage siden) @ KKLD

Tja, de nuværende S-tog er da 20-25 år eller så. Det er ikke nyt i min verden; det er faktisk ved at være tjenligt til udskiftning om nogle år.
DSB er - måske - blevet fanget i at det ikke er til at få reservedele mere (eller også vil DSB ikke betale prisen for det som kan fås).


Forserien er fra 1996, resten fra 1998-2006. Så de er 14-24 år gamle.
Før der kommer nye S-tog går der mindst 10 år, og en total udskiftning vil nok tage 10 år oveni. Altså går der op til 20 år før en udskiftning er gennemført.
En levetidsforlængelse er som jeg ser det uomgængelig.
P.t. virker det bare som om DSB prøver at udskyde regningen, formentlig fordi man mangler pengene.
Kan det virkelig være sådan, at man har indefrosset midler til undersøgelse af førerløse S-tog fra drift/vedligeholdelse af de nuværende? Det vil udfra tidslinien være helt i hampen.. .


Hvorfra får du informationen om at det tager mindst 10 år før der kommer nye S-tog?

Jeg fandt denne rapport fra maj 2017 (https://www.ft.dk/samling/20161/almdel/TRU/bilag/365/1767938/index.htm) og ifølge den er det muligt fra 2022 hvis man besluttede at gennemføre projektet i 2019 hvilket jo var tilfældet sidste år. Her er et citat:

"Hvis der træffes beslutning om at gennemføre projektet senest i 2019 kan pilotfasen på Ringbanen finde sted i årene 2022-2026, mens udrulning på de øvrige strækninger kan finde sted i årene 2025-2030. Der er tale om en konceptuel tidsplan, idet projektets udrulning evt. kan udskydes ved at levetidsforlænge eksisterende S-tog, hvilket dog kan blive omkostningsfuldt og påvirkedriftsstabiliteten på S-banen negativt."

Man må gå ud fra at pilotfasen er med ombyggede SE/SA.
Hvis vi kigger mod Berlin og Hamburg, som begge er ved at få leveret specielbyggede S-tog, kan vi se at levering tager ca. 5 år fra kontraktindgåelse. Hertil lægges ca. 2 år til at gennemføre udbud. Så 7 år fra beslutning om at sætte togene i udbud til at de første kører med passagerer er ikke urealistisk.

--
Mvh Anders

SE 24, skiltereduktion (m.b.)

af KKLD, 1/7 2020, 11:33 (1394 dage siden) @ andersj

Tja, de nuværende S-tog er da 20-25 år eller så. Det er ikke nyt i min verden; det er faktisk ved at være tjenligt til udskiftning om nogle år.
DSB er - måske - blevet fanget i at det ikke er til at få reservedele mere (eller også vil DSB ikke betale prisen for det som kan fås).


Forserien er fra 1996, resten fra 1998-2006. Så de er 14-24 år gamle.
Før der kommer nye S-tog går der mindst 10 år, og en total udskiftning vil nok tage 10 år oveni. Altså går der op til 20 år før en udskiftning er gennemført.
En levetidsforlængelse er som jeg ser det uomgængelig.
P.t. virker det bare som om DSB prøver at udskyde regningen, formentlig fordi man mangler pengene.
Kan det virkelig være sådan, at man har indefrosset midler til undersøgelse af førerløse S-tog fra drift/vedligeholdelse af de nuværende? Det vil udfra tidslinien være helt i hampen.. .


Hvorfra får du informationen om at det tager mindst 10 år før der kommer nye S-tog?

Jeg fandt denne rapport fra maj 2017 (https://www.ft.dk/samling/20161/almdel/TRU/bilag/365/1767938/index.htm) og ifølge den er det muligt fra 2022 hvis man besluttede at gennemføre projektet i 2019 hvilket jo var tilfældet sidste år. Her er et citat:

"Hvis der træffes beslutning om at gennemføre projektet senest i 2019 kan pilotfasen på Ringbanen finde sted i årene 2022-2026, mens udrulning på de øvrige strækninger kan finde sted i årene 2025-2030. Der er tale om en konceptuel tidsplan, idet projektets udrulning evt. kan udskydes ved at levetidsforlænge eksisterende S-tog, hvilket dog kan blive omkostningsfuldt og påvirkedriftsstabiliteten på S-banen negativt."


Man må gå ud fra at pilotfasen er med ombyggede SE/SA.
Hvis vi kigger mod Berlin og Hamburg, som begge er ved at få leveret specielbyggede S-tog, kan vi se at levering tager ca. 5 år fra kontraktindgåelse. Hertil lægges ca. 2 år til at gennemføre udbud. Så 7 år fra beslutning om at sætte togene i udbud til at de første kører med passagerer er ikke urealistisk.

Det er ikke rigtigt hvad du skriver ifølge rapporten:

"This implementation approach implies that the new UTO trains (operated in UTO) and existing S-trains will be operated in mixed operation during the roll-out. This reduces the need for drivers, allowing smooth driver attrition and will reduce cost for Rolling stock (no temporary driver cab). This type of migration – mixed operation – has been implemented on a range of projects e.g. the RATP Paris Line 1 and Nuremberg."

Og: "Furthermore, the advantage to use the Ring line is that it is not interfering with the central section and that any new timetable can be easily implemented. The roll-out on the Ring line will take place from 2022-2026.

Once the Ring line has been converted to UTO, the following step-wise rollout is recommended:
1. Migrate Høje Taastrup – Klampenborg (2025-2028)
2. Repeat the migration steps on Farum – Frederiksund (2026-2030)
3. Repeat the migration steps on Hillerød – Køge (2026-2030)"

Så der vil løbende være en udfasing af SA og SE i takt med at de nye bliver leveret. Faktisk er det ret smart at starte med Ringbanen så der kommer til at være flere tog tilovers til de andre linjer så man kan undgå at købe reservedele eller helt at reparere tog der går i stykker.

Avatar

SE 24, skiltereduktion (m.b.)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 1/7 2020, 12:36 (1394 dage siden) @ KKLD


Det er ikke rigtigt hvad du skriver ifølge rapporten:

Papir, powerpoint- og Word filer er taknemmelige. Det er et drømmescenarie. Virkeligheden er/bliver nok en anden.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

SE 24, skiltereduktion (m.b.)

af KKLD, 1/7 2020, 12:38 (1394 dage siden) @ Michael Deichmann


Det er ikke rigtigt hvad du skriver ifølge rapporten:

Papir, powerpoint- og Word filer er taknemmelige. Det er et drømmescenarie. Virkeligheden er/bliver nok en anden.

Så du har sat dig mere ind i det end dem der har udarbejdet rapporten? Hvis det er tilfældet hører jeg gerne hvad virkeligheden bliver :-)

SE 24, skiltereduktion (m.b.)

af andersj, Aalborg, 1/7 2020, 13:09 (1394 dage siden) @ KKLD


Det er ikke rigtigt hvad du skriver ifølge rapporten:

Papir, powerpoint- og Word filer er taknemmelige. Det er et drømmescenarie. Virkeligheden er/bliver nok en anden.


Så du har sat dig mere ind i det end dem der har udarbejdet rapporten? Hvis det er tilfældet hører jeg gerne hvad virkeligheden bliver :-)

Der er efterhånden en del eksempler på at man er for optimistiske. DSB var helt sikre på at nye vogne kunne leveres til at indgå i passagerdriften fra primo 2022. Det blev så medio 2023 efter at man havde ramt virkeligheden.

Nogle i ministeriet var også helt sikre på at 4-5 togproducenter ville kunne levere batteritog til testkørsler fra august i år. Det blev så til "måske 2022, men helst ikke" efter at man havde ramt virkeligheden.

Midtjyske Jernbaner forventede at få tog fra Alstom leveret på lidt over et år og til nogenlunde samme pris som det Nordjyske Jernbaner havde betalt. Det blev så ikke til noget efter at man havde ramt virkeligheden på både leveringstid og især pris.

DSB har hele tiden insisteret på at "Fremtidens Tog" kan sættes i drift i 2024, også selvom tildeling af kontrakt er rykket fra "2. halvår 2019" til "årsskiftet 2020/21". Desuden er det er jo også efterhånden kotyme at afgørelser af udbud på togmateriel indklages. Det kan tage op til et år at afgøre sådan en klage, og kun hvis der ikke gives medhold.

--
Mvh Anders

SE 24, skiltereduktion (m.b.)

af steenth, 1/7 2020, 13:15 (1394 dage siden) @ andersj


Det er ikke rigtigt hvad du skriver ifølge rapporten:

Papir, powerpoint- og Word filer er taknemmelige. Det er et drømmescenarie. Virkeligheden er/bliver nok en anden.


Så du har sat dig mere ind i det end dem der har udarbejdet rapporten? Hvis det er tilfældet hører jeg gerne hvad virkeligheden bliver :-)


Der er efterhånden en del eksempler på at man er for optimistiske. DSB var helt sikre på at nye vogne kunne leveres til at indgå i passagerdriften fra primo 2022. Det blev så medio 2023 efter at man havde ramt virkeligheden.

Det var ikke DSB, som skrevet rapporter. Det er transportministreret, som ligner ikke har føling med hvordan gør i det praksis.

Men nu er projektet i gang i DSB regie. Så kommer på et eller andet tidspunkt noget om det.

Mvh
Steen

SE 24, skiltereduktion (m.b.)

af Jens Hansen, 1/7 2020, 13:38 (1394 dage siden) @ steenth


Det var ikke DSB, som skrevet rapporter. Det er transportministreret, som ligner ikke har føling med hvordan gør i det praksis.

Korrekt den ære skal DSB ikke have, men det tilfalder heller ikke Transportministeriet.

Det fremgår af rapporten at denne er lavet af Rambøll og Parson, med dialog og rådgivning fra blandt andet Banedanmark.

JH

SE 24, skiltereduktion (m.b.)

af steenth, 1/7 2020, 13:11 (1394 dage siden) @ andersj

"Hvis der træffes beslutning om at gennemføre projektet senest i 2019 kan pilotfasen på Ringbanen finde sted i årene 2022-2026, mens udrulning på de øvrige strækninger kan finde sted i årene 2025-2030. Der er tale om en konceptuel tidsplan, idet projektets udrulning evt. kan udskydes ved at levetidsforlænge eksisterende S-tog, hvilket dog kan blive omkostningsfuldt og påvirkedriftsstabiliteten på S-banen negativt."


Man må gå ud fra at pilotfasen er med ombyggede SE/SA.

SA/SE kan ikke ombygges til førerløse tog. Der er en del funktioner, som skal kunne fjernstyres, når der er problemer.

Hvis vi kigger mod Berlin og Hamburg, som begge er ved at få leveret specielbyggede S-tog, kan vi se at levering tager ca. 5 år fra kontraktindgåelse. Hertil lægges ca. 2 år til at gennemføre udbud. Så 7 år fra beslutning om at sætte togene i udbud til at de første kører med passagerer er ikke urealistisk.

Jeg også synes at det var urealistisk at få pilotdrift i gang på 3 år. Når der skal købes nye tog selv om, hvis det var en kendt platform. De kiggende i rapporterne i nogle metro-typer til formålet.

SE 24, skiltereduktion (m.b.)

af mikedk2100, 1/7 2020, 08:33 (1394 dage siden) @ 1993matias

Det skulle efter sigende være manglende reservedele efter leverandørens konkurs, der gør at destinationsskiltene fjernes.

I bedste DSB stil kan man jo bare fortælle kunderne, at de da kan se, hvor toget kører hen forrest på toget, på perronskiltene eller slå det op på en app. Sidstnævnte er vel også fremtiden, da det er nemmest for DSB. Ingen reservedele eller mekanik, der skal vedligeholdes, og det bliver passagerens eget problem at sørge for at komme med rette tog, uanset om app'en fungerer eller ej.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak