Talbot renovere 135 personvogne for Flixtrain (Generelt)

af andersj @, Aalborg, torsdag 02. juli, 2020, 17:28 (78 dage siden)

Talbot i Aachen skal renovere 135, op til 50 år gamle, personvogne, så de kan indgå i Flixtrain's drift i mindst 15 år. Der er tale om de gamle InterRegionaltog-vogne "Bimz" (tidligere "Bm" kupé-vogne) der ombygges til storrumsvogne med 100 siddepladser. Ombygningen omfatter ikke klimaanlæg, så det bliver nok ikke en stor fornøjelse at køre med åbne vinduer i en storrumsvogn med 200 km/t.

TV-indslag fra WDR

Artikel fra WDR

De første vogne er færdige og ser således ud:

[image]

[image]

[image]

--
Mvh Anders

Talbot renovere 135 personvogne for Flixtrain

af Erling Pedersen, torsdag 02. juli, 2020, 18:04 (78 dage siden) @ andersj

Ja, så tuder jeg.

Det samme skulle DSB have gjort med sine A,B,BD,Bk, An, Bn og Bns vogne hos Scandia i Randers, sikke en masse Dansk Arbejde og en stolthed når de kom susende med 200 Km/t efter en vectron eller med en Vetron skydende på og en super ombygget Bns med smart nyt aerodynamsik førerrum forrest.

Men lille Danmark har ikke visioner så vi må købe nyt materiel.

Sikkert med Minden Deutz boogierne fra DSB´s egne vogne, ja de blev alle solgt og ikke ophugget, dem var der gode penge i og kører mange steder i dag, med ekstra støddæmpere og luftpuder nemt 200 km/t.

Ja Politikerne og deres rådgivere (DSB) er gode til at skyde sig selv i fødderne !

Hilsen Erling.

Talbot renovere 135 personvogne for Flixtrain

af ivar @, torsdag 02. juli, 2020, 19:22 (78 dage siden) @ Erling Pedersen

Jo, jeg sidder også her og tænker på, hvad det ikke kunne være blevet til med Trianglerne med tilhørende bivogne. Luftaffjedring, turbodiesel og automatgear i stedet for de elendige LINTer og Desiroer.

Talbot renovere 135 personvogne for Flixtrain

af Peer Pedersen @, fredag 03. juli, 2020, 07:15 (77 dage siden) @ ivar

DSB,s materielpark er igennem mange år blevet kørt hårdt og ikke blevet renoveret rettidigt til stor økonomisk skade for skatteborgerne og til stor gene for kunderne og medarbejderne der har måttet lide under den dårlige vedligeholdelse.
Den økonomiske politik DSB,s ledelse og politikerne har ført har kostet mange syge dage for medarbejderne samt mange ulemper for kunderne, hvilket har ført til kunde tilbagegang og stor utilfredshed fra samme.
Rettidig vedligeholdelse og modernisering af vognpark såvel som lokomotiv park samt togsæt ville have betydet at der i dag kunne være mange arbejdspladser tilbage på DSB værkstederne og i private virksomheder.
Lønningerne til danske medarbejdere, modregnet skatter og afgifter, er meget billigere end at købe nyt i udlandet.
Peer Pedersen

Avatar

DSB A, B, BD, Bk, An, Bn og Bns vogne

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, torsdag 02. juli, 2020, 20:25 (78 dage siden) @ Erling Pedersen

ja de blev alle solgt og ikke ophugget, dem var der gode penge i og kører mange steder i dag, med ekstra støddæmpere og luftpuder nemt 200 km/t


Det har jeg aldrig hørt om før. Hvor kører de i dag med 200 km/t?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Talbot renovere 135 personvogne for Flixtrain

af M. Qvist, fredag 03. juli, 2020, 10:11 (77 dage siden) @ Erling Pedersen

Det samme skulle DSB have gjort med sine A,B,BD,Bk, An, Bn og Bns vogne hos Scandia i Randers, sikke en masse Dansk Arbejde og en stolthed når de kom susende med 200 Km/t efter en vectron eller med en Vetron skydende på og en super ombygget Bns med smart nyt aerodynamsik førerrum forrest.

Problemet med DSB's ældre vogne var at de var fulde af asbest, hvilket jeg mener var en af årsagerne til at de aldrig fik nogen gennemgribende renoveringer.
Havde DSB indkøbt flere Ckm vogne i 80'erne til IC-trafikken, havde disse sikkert stadig været i drift i dag.

Talbot renovere 135 personvogne for Flixtrain

af Peter Christensen, fredag 03. juli, 2020, 11:30 (77 dage siden) @ M. Qvist

Havde DSB indkøbt flere Ckm vogne i 80'erne til IC-trafikken, havde disse sikkert stadig været i drift i dag.

Nej - IC3 var godt igang og satte faktisk spørgsmålstegn ved mange planer.
Derfor har der - klogt nok - været en del tøven om der skulle købes flere vogn (enten a la prototypelyntoget eller løse a la Ckm).
Mig bekendt blev Ckmkun brugt til måletog, udflugter mm. da der stort set ikke var stole indvendigt, men et dejligt stort rum til borde eller teknisk udstyr (i forbindelse med enelleranden test).

Talbot renovere 135 personvogne for Flixtrain

af Niklas Bygdestam @, torsdag 02. juli, 2020, 19:24 (78 dage siden) @ andersj

Talbot i Aachen skal renovere 135, op til 50 år gamle, personvogne, så de kan indgå i Flixtrain's drift i mindst 15 år. Der er tale om de gamle InterRegionaltog-vogne "Bimz" (tidligere "Bm" kupé-vogne) der ombygges til storrumsvogne med 100 siddepladser. Ombygningen omfatter ikke klimaanlæg, så det bliver nok ikke en stor fornøjelse at køre med åbne vinduer i en storrumsvogn med 200 km/t.

TV-indslag fra WDR

Artikel fra WDR

De første vogne er færdige og ser således ud:

[image]


Flixtrain planerar att även köra i Sverige. Detta har varit bestämt ett tag nu. Att de inte kan köra med några svenska vagnar ser vi i Sverige som en självklarhet. Det finns nämligen inga gamla SJ-vagnar som Flixtrain kan få tag på. Så därför förstår vi att det måste vara fd tyska vagnar det handlar om.

Så kanske en del av de vagnar som Talbot renoverar kommer till Sverige.

--
Niklas Bygdestam
[image]

Talbot renovere 135 personvogne for Flixtrain

af Svend @, torsdag 02. juli, 2020, 22:41 (78 dage siden) @ Niklas Bygdestam

Ejerskabet af "de nye" vogne diskuteres på tyske Drehscheibe.
Man er vist ikke blevet helt enige endnu :-)

--
Svend

[image]

Talbot renovere 135 personvogne for Flixtrain

af HLA7, fredag 03. juli, 2020, 07:07 (77 dage siden) @ andersj

Hvor skal passagerenes bagage være?

Talbot renovere 135 personvogne for Flixtrain

af M. Qvist, fredag 03. juli, 2020, 10:12 (77 dage siden) @ HLA7

Hvor skal passagerenes bagage være?

Flixtrain's kunder har sjældent mere end en rygsæk med, så det går nok =)

Talbot renovere 135 personvogne for Flixtrain

af M. Qvist, fredag 03. juli, 2020, 10:18 (77 dage siden) @ andersj

Tyskerne kan være stolte.
De tideligere Bm vogne er så perfekte som de overhovedet kan blive, nemme at renovere, nemme at vedligeholde, og de ligger stadig perfekt i sporet. Snälltåget's "nye" materiel består jo også udelukkende af renoveret Bm materiel, og det fremstår top-moderne i forhold til SJ's vogne, som er 20 år yngre.

Talbot renovere 135 personvogne for Flixtrain

af Niklas Bygdestam @, fredag 03. juli, 2020, 18:10 (77 dage siden) @ M. Qvist

Tyskerne kan være stolte.
De tideligere Bm vogne er så perfekte som de overhovedet kan blive, nemme at renovere, nemme at vedligeholde, og de ligger stadig perfekt i sporet. Snälltåget's "nye" materiel består jo også udelukkende af renoveret Bm materiel, og det fremstår top-moderne i forhold til SJ's vogne, som er 20 år yngre.


Ja i Sverige rullar det omkring fd tyska Bm-vagnar.

Renoverade Bm-vagnar som är moderniserade ser modernare ut än de svenska personvagnarna av den generation som började tillverkas 1979, dvs de i Sverige kallade 80-talsvagnarna. Men egentligen är tyska Bm-vagnar samma generation som de vagnar i Sverige som vi kallar 60-talsvagnarna, dvs de som heter B1, B5, A2, AB3 osv. De som förr gick till Köpenhamn innan Öresundsbron var byggd.

En tysk Bm-vagn i original upplevs i Sverige som lika gammal som en svensk B1 eller B5, eller till och med äldre ibland. Vi har alltid brukat se dessa som samma generation.

De fd tyska Bm-vagnar som rullar i Sverige idag är grundligt ombyggda i Rumänien innan de sattes i trafik i Sverige. Efter ombyggnaden sparades bara det yttre skalet. Resten blev nytt. Så idag ser de egentligen inte längre ut som Bm-vagnar.

Egentligen är det bara två saker som skiljer dessa vagnar i Sverige ifrån modernare EC-vagnar av typ UIC Z1 som bland annat finns i EC-tåg i Tjeckien. Det ena är att vagnarna har kvar vikdörrar av äldre typ. Det andra är att vagnarna har rundade ändar i taket istället för raka. Men annars motsvarar de rent tekniskt. De hade mycket väl kunnat gå i EC-tåg.

Snälltåget planerar dessutom att sätta in tåg som ska gå från Stockholm till Berlin när Covid-19 är över. Det skulle inte förvåna mig att dessa blir EN-tåg då.

Jo, Bm blev lyckad, då den efter ombyggnader går att få till en modern vagn än idag, även om det numera kräver stora jobb.

Svenska vagnar tillverkade 1960-1969 var moderna för sin tid. De hade dessutom mycket hög komfort för sin tid. Hade man satt in luftkonditionering i A2 hade dessa kunnat gå i TEE-tåg, om nu SJ och DSB hade haft intresse av en sådan förbindelse. Komforten i B1 och B5 var högre än vad som var vanligt i Europa på den tiden.

Danska AB och B-vagnar var faktiskt aldrig så populära när de rullade i Sverige till Stockholm eller Göteborg. De jämfördes ofta med svenska AB3 och B1.

Men svenska vagnar tillverkade från 1979 och under 1980-talet var däremot inte alls moderna ens när de var nya. Än idag är det svårt att få in luftkonditionering i dessa. Den stora och klumpiga formen har varit till vagnarnas nackdel i många år. Det enda som var modernt när vagnarna var nya var dels dörrarna och sedan att de var försedda med vakuumtoaletter redan från början.

--
Niklas Bygdestam
[image]

Avatar

Talbot renovere 135 personvogne for Flixtrain

af mss ⌂, fredag 03. juli, 2020, 22:07 (77 dage siden) @ andersj

Kvægtransport...

Først hurtigtogsvogn med 72 pladser i 12 kupéer, så IR-vogn med kombineret kupé- og storrumsindretning, 60 pladser.
Nu 100 pladser i et storrum.
Ubekvemme skalsæder, ingen plads til hverken ben eller bagage. Da ventilationen er arvet fra IR-varianten har de en relativt svag centralventilation og enkelte halvvinduer. Ingen aircondition. Det bliver varmt om sommeren. Ind- og udstigning ved knudepunkterne bliver en presset oplevelse.
Det er vogne for unge studerende og andre der pendler over mellemlange afstande og har en begrænset økonomi. De kan måske leve med det i en periode. Andre bør nok holde sig væk hvis de kan...

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Talbot renovere 135 personvogne for Flixtrain

af Niklas Bygdestam @, fredag 03. juli, 2020, 22:17 (77 dage siden) @ mss
redigeret af Niklas Bygdestam, fredag 03. juli, 2020, 22:34

Kvægtransport...

Først hurtigtogsvogn med 72 pladser i 12 kupéer, så IR-vogn med kombineret kupé- og storrumsindretning, 60 pladser.
Nu 100 pladser i et storrum.
Ubekvemme skalsæder, ingen plads til hverken ben eller bagage. Da ventilationen er arvet fra IR-varianten har de en relativt svag centralventilation og enkelte halvvinduer. Ingen aircondition. Det bliver varmt om sommeren. Ind- og udstigning ved knudepunkterne bliver en presset oplevelse.
Det er vogne for unge studerende og andre der pendler over mellemlange afstande og har en begrænset økonomi. De kan måske leve med det i en periode. Andre bør nok holde sig væk hvis de kan...


Jag har också reagerat på detta. Just satt det sitter halvskjutfönster (halvvinduer) kvar på vagnen gör att jag reagerar på komforten. Man förstår då att den troligen inte har riktigt luftkonditionering. Tyska IR-vagnar brukar sakna riktig luftkonditionering.

Det verkar alltså ändå vara en ganska billig ombyggnad. Jämför dessa med de fd tyska Bm-vagnar som rullar i Sverige. Dessa är försedda med riktig luftkonditionering. Och dessa vagnar har inte heller kvar några halvskjutfönster. Samtliga är istället utbytta mot moderna fönster. Det är viss skillnad alltså på komforten.

--
Niklas Bygdestam
[image]

Talbot renovere 135 personvogne for Flixtrain

af ivar @, fredag 03. juli, 2020, 23:16 (77 dage siden) @ mss

Det kan du så mene, som du vil, men ikke alle mennesker har en ubegrænset økonomi, og de mennesker kunne jo alligevel have et transportbehov - eller?

Avatar

Talbot renovere 135 personvogne for Flixtrain

af mss ⌂, fredag 03. juli, 2020, 23:32 (77 dage siden) @ ivar

Det kan du så mene, som du vil, men ikke alle mennesker har en ubegrænset økonomi, og de mennesker kunne jo alligevel have et transportbehov - eller?

Det skriver jeg jo også...?

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Talbot renovere 135 personvogne for Flixtrain

af ivar @, lørdag 04. juli, 2020, 00:46 (77 dage siden) @ mss

Muligt, men dine bemærkninger er nedsættende

Avatar

Talbot renovere 135 personvogne for Flixtrain

af mss ⌂, lørdag 04. juli, 2020, 01:14 (77 dage siden) @ ivar

Nedsættende?
Jeg er kritisk overfor Flixtrains renovering af vognene, der gør dem til ubekvemme massetransportere, som jeg ikke ville ønske at rejse med. Ikke en tøddel andet.
Hvordan man kan tage det personligt forstår jeg virkeligt ikke... :-|

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Talbot renovere 135 personvogne for Flixtrain

af krabsen, lørdag 04. juli, 2020, 08:52 (76 dage siden) @ mss

Nedsættende?

At udtrykke, at disse vogne er for studerende og andre fattige - som reelt er det du skrev, blot med andre ord - kan vel heller ikke just kaldes inkluderende..

Talbot renovere 135 personvogne for Flixtrain

af Niels Bak, lørdag 04. juli, 2020, 15:14 (76 dage siden) @ krabsen

Jammen så tager vi teknokratversionen:

Publikumssegmenter med høj prisfølsomhed på grund af ringe betalingsvilje eller -evne. :-D :-D

Talbot renovere 135 personvogne for Flixtrain

af krabsen, lørdag 04. juli, 2020, 20:03 (76 dage siden) @ Niels Bak

Jammen så tager vi teknokratversionen:

Publikumssegmenter med høj prisfølsomhed på grund af ringe betalingsvilje eller -evne. :-D :-D

<petitesserytteri>

Der er ikke nødvendigvis sammenhæng mellem prisfølsomhed og betalingsvilje.
(man kan sagtens have en lav betalingsvilje, helt uafhængigt af evt. prisfølsomhed)
</petitesserytteri>

:-P ;-)

Talbot renovere 135 personvogne for Flixtrain

af HLA7, lørdag 04. juli, 2020, 09:01 (76 dage siden) @ mss

Enig!!

Avatar

Talbot renovere 135 personvogne for Flixtrain

af Carsten B. Thomsen @, Frederikshavn, lørdag 04. juli, 2020, 08:38 (76 dage siden) @ mss

Kvægtransport...

Først hurtigtogsvogn med 72 pladser i 12 kupéer, så IR-vogn med kombineret kupé- og storrumsindretning, 60 pladser.
Nu 100 pladser i et storrum.
Ubekvemme skalsæder, ingen plads til hverken ben eller bagage. Da ventilationen er arvet fra IR-varianten har de en relativt svag centralventilation og enkelte halvvinduer. Ingen aircondition. Det bliver varmt om sommeren. Ind- og udstigning ved knudepunkterne bliver en presset oplevelse.
Det er vogne for unge studerende og andre der pendler over mellemlange afstande og har en begrænset økonomi. De kan måske leve med det i en periode. Andre bør nok holde sig væk hvis de kan...

Sammenlignet med hvad studerende "finder sig i" her i Danmark, når bare det er billigt, så er der i en Bm, ombygget med 100 siddepladser, både lys og luft og god plads og god kørekomfort.
Her i busforelskede Danmark hedder tilbuddet at blive stuvet tæt sammen i en bus, der skrumpler og gynger afsted over stok og sten og hvor sikkerheden udelukkende afhænger af den ene person, der sidder bagved rattet, og af at de øvrige trafikanter opfører sig ordentligt på vejen. Det er bl.a. den kedelige Arriva-sag fra 2016 er godt eksempel på - og andre eksempler andre steder fra behøves man ikke at lede længe efter.
Bus er sjældent førstevalget, hvis der findes andre alternativer - det er strækningen mellem Frederikshavn og Aalborg et godt eksempel på. Når der er sporarbejde og derfor indsat togbusser, som følger strækningen station for station, så tager mange i stedet med 973X direkte til Aalborg. Men i samme øjeblik togene kører igen, så bliver rute 973X fravalgt igen.
Og de steder, hvor letbaneruter afløser busruter, der stiger passagertallet sørme.
Der bliver på busfronten derfor gjort nogle patetiske forsøg på at få skrumplebumlebybusser til at ligne letbanetog i disse år, kaldet BRT, i håb om at nogen lader sig narre - især politikere, som sandsynligvis ikke selv kommer til at køre med dem. Aktuelt har ØSJS været i "farezonen", hvad det angår. Erfaringerne burde bare vise, at hvor busser erstatter tog, så falder passagertallet, men hvis den skinnebårne trafik erstatter busser, så stiger passagertallet.
Så tillykke til de studerende, der får mulighed for at køre i komfortable og rummelige tog, frem for at skrumple og gynge afsted i en tætpakket bus.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Talbot renovere 135 personvogne for Flixtrain

af andersj @, Aalborg, lørdag 04. juli, 2020, 11:00 (76 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Bus er sjældent førstevalget, hvis der findes andre alternativer - det er strækningen mellem Frederikshavn og Aalborg et godt eksempel på. Når der er sporarbejde og derfor indsat togbusser, som følger strækningen station for station, så tager mange i stedet med 973X direkte til Aalborg. Men i samme øjeblik togene kører igen, så bliver rute 973X fravalgt igen.

Jeg synes nu at 973X er et bedre produkt end Nordjyske Jernbaners Lint/Desiro, når vi taler Ab-Fh. Den er hurtigere, har gode sæder der kan indstilles og den har flere direkte afgange. I myldretiden kører den tre gange i timen i belastningsretningen, mens NJ kun kører en gang i timen direkte og i myldretiden en ekstra gang med skifte i Hjørring.
De to ekspres-973X om eftermiddagen fra Aalborg til Frederikshavn klarer turen hele 18 minutter hurtigere end toget.

Da der kørte IC4/IC3 var produkterne mere ens.

--
Mvh Anders

Talbot renovere 135 personvogne for Flixtrain

af My1201, lørdag 04. juli, 2020, 11:16 (76 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Her i busforelskede Danmark hedder tilbuddet at blive stuvet tæt sammen i en bus, der skrumpler og gynger afsted over stok og sten og hvor sikkerheden udelukkende afhænger af den ene person, der sidder bagved rattet, og af at de øvrige trafikanter opfører sig ordentligt på vejen.

Med tanke på hvormange busser og buschauffører der bevæger sig rundt i den kollektive bustrafik er det vist ret få dræbte som den transportform har forårsaget i de sidste 50 år.

Tror ikke at tallet er ret forskellig fra hvad jernbanedriften har på samvittigheden i samme periode.

Medtages så alle de der vælger at tage deres eget liv er jernbanedrift suverænt førende.

Avatar

Talbot renovere 135 personvogne for Flixtrain

af mss ⌂, lørdag 04. juli, 2020, 11:31 (76 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Alt sammen rigtigt.
Naturligvis handler det om hvad man sammenligner med.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Talbot renovere 135 personvogne for Flixtrain

af Henrik Tolderlund, lørdag 04. juli, 2020, 11:53 (76 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Det er lidt svært at vurdere benpladsen og ventilationen på varme dage, men interiøret et ser da indbydende ud - lyst og venligt. Desuden "tilbyder" litra Bm/Bim en særdeles behagelig kørsel. Og ja, her ville jeg da hellere sidde end i en langtursbus.

Venlig hilsen

Henrik Tolderlund

Talbot renovere 135 personvogne for Flixtrain

af My1201, lørdag 04. juli, 2020, 12:06 (76 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Det er lidt svært at vurdere benpladsen og ventilationen på varme dage, men interiøret et ser da indbydende ud - lyst og venligt. Desuden "tilbyder" litra Bm/Bim en særdeles behagelig kørsel. Og ja, her ville jeg da hellere sidde end i en langtursbus.

Venlig hilsen

Henrik Tolderlund

De færreste kan klare sig med én togrejse.
For de fleste ibdebærer det alligevel skift, = kørsel med andet tog eller bus og ofte i begge ender af rejsen.

Så komforten skal være klart bedre og prisen konkurrencedygtig.
Begge dele er nok tvivlsomt.

Talbot renovere 135 personvogne for Flixtrain

af Niklas Bygdestam @, søndag 05. juli, 2020, 01:28 (76 dage siden) @ andersj

Jag kan inte låta bli att jämföra med de ombyggda Bm-vagnar som rullar i Sverige. De ser ut så här:

[image]

[image]

Jag måste säga att dessa vagnar ser trevligare ut än de som blivit ombyggda åt Flixtrain. I Sverige är många nöjda med dessa :-)

--
Niklas Bygdestam
[image]

Danske privatbaner

Læs historien om:
Køge - Ringsted Banen
Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver
Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.
 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen