Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB sælger EA'erne

af Chivas, 6/7 2020, 19:47 (1382 dage siden) @ William Skov

Har EA-erne nogensinde haft større betydning for driften?
Det jeg tænker på er, om de blev anskaffet i forventning om en hurtigere og større udbygning af el-strækningerne.

DSB sælger EA'erne

af Niels Bak, 7/7 2020, 10:04 (1381 dage siden) @ Chivas

De blev i sin tid anskaffet især til godsdriften, da den lå under DSB. I passagertrafikken satsede man især på togsæt (IC3, IR4, Øresundstog og IC4), og da DSB solgte godset beholdt man kun nogle få EA til bl.a. nattoget.
Det var kun IC4-skandalen som gjorde, at vi med dobbeltdækkerne fik genintroduceret lokomotivtrukne tog, men heller ikke her har EA haft en særlig stor rolle, og i perioder har kun ganske få af dem været i drift.

DSB sælger EA'erne

af Steff, 7/7 2020, 11:46 (1381 dage siden) @ Niels Bak

Go´middag

Den med at litra EA var anskaffet for godsdriften køber jeg ikke, det var den senere litra EG og det primært for anvendelse af gennemkørende internationale godstog mellem Sverige-Danmark-Tyskland. Hvorfor ellers flerstrømslokomotiver?

Litra EA var anskaffet for dels generelt at afprøve den elektriske drift her primært i pendlertrafikken og dels afprøve den nye teknik disse lokomotiver havde.
Da der jo IKKE var nogen steder at kunne bruge litra EA andet end på prøvestrækningen mellem København og Helsingør, blev de indsat i pendlerstammer, alle de internationale tog på Kysten blev normalt fremført af litra MZ IV.

Som et lille kuriosum, havde man ikke styrevogne ved starten, der kunne anvendes med litra EA, hvorfor man smækkede en EA´er i hver ende.
Efterhånden som elektrificeringen skred frem afbenyttedes litra EA i andre tog end regionaltogene. De største tog og den bedste udnyttelse var nok efter indvielsen af Storstrømsbroen i 1997, hvor elektriske tog kørte til bl.a. Padborg. Sidst anvendtes litra EA bl.a. i de sidste internationale nattog, noget de faktisk var gode til med den togvægt disse tog havde.

Herunder et par billeder fra starten i marts 1986 på Kystbanen. Bemærk at EA´ern i modsatte ende endnu ikke er blevet navngivet. Som toglokomotiv EA 3001 H. C. Ørsted og som ”skyder” EA 3003 endnu ikke navngivet.
[image]
[image]
Steffen Dresler©

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

DSB sælger EA'erne

af Kuld, 7/7 2020, 11:49 (1381 dage siden) @ Steff

Hvornår er Storstrømsbroen blevet elektrificeret?:-)

DSB sælger EA'erne

af Thorbjørn, 7/7 2020, 12:47 (1381 dage siden) @ Kuld

Hvornår er Storstrømsbroen blevet elektrificeret?:-)

For ganske nyligt. Der var ingen ledninger i søndags;-)

DSB sælger EA'erne

af PerR, 7/7 2020, 12:56 (1381 dage siden) @ Steff

Det første persontog med EA afgik kl 05:59 den 20. marts 1986 fra Helsingør til København H.
I toget blev der serveret morgenmad og der var uddelt information om EA lokomotivet og et batch til alle passagerer.

[image]

DSB sælger EA'erne

af YBS, 7/7 2020, 13:08 (1381 dage siden) @ Steff

Som supplement kørte de også IC forløbere på Sjælland i de sidste år inden Storebæltsforbindelsen blev indviet. Og i hvert fald et internationalt tog på Kystbanen blev kørt med EA - der var i en periode også en Skiløberen til Sverige/Norge med 12-13 vogne, den blev trukket af EA (i hvert fald de gange jeg har set den).
Og ikke at forglemme DJK's udflugtstog til indvielsen af Storebæltsforbindelsen (3. passagertog gennem røret) blev kørt af EA og Bn.

DSB sælger EA'erne

af Niels Bak, 9/7 2020, 23:22 (1378 dage siden) @ Steff

Du har nok ret.
Jeg hæftede mig bare ved at de fleste af dem blev solgt i forbindelse med at godsdivisionen også blev afhændet, fordi de på det tidspunkt blev overflødige. Men de kan jo sagtens være købt ind til andre opgaver oprindelig, så der var jeg lidt for hurtig.

DSB sælger EA'erne

af steenth, 7/7 2020, 12:00 (1381 dage siden) @ Niels Bak

De blev i sin tid anskaffet især til godsdriften, da den lå under DSB. I passagertrafikken satsede man især på togsæt (IC3, IR4, Øresundstog og IC4), og da DSB solgte godset beholdt man kun nogle få EA til bl.a. nattoget.

De fleste EA kom længde før der var tænkt på IC3 og IR4. De fleste blev brugt til regionaltog med Bn-vogne fra de blev sat i drift indtil IR4 overtog det meste af den trafik. Det var første efter Storebæltsforbindelsen blev åbnet at de kom til at køre godstog i stor omfang. Og Storebælt medførte at man fik de sidste 12 EA-lokomotiver. Og det blev brugt til at udvide regionaltrafiken til/fra Korsør.

DSB sælger EA'erne

af Flemming Jakielski, Rødovre, 7/7 2020, 18:40 (1381 dage siden) @ Niels Munch

I slutningen af maj 1988 kunne EA 3010 fremføre det officielle indvielsestog til Roskilde.
Bemærk tog rundt om. An vogn og Prototype lyn. Eget foto.

Flemming J

[image]

DSB sælger EA'erne

af Niklas Bygdestam, 29/7 2020, 04:35 (1359 dage siden) @ Flemming Jakielski

I slutningen af maj 1988 kunne EA 3010 fremføre det officielle indvielsestog til Roskilde.
Bemærk tog rundt om. An vogn og Prototype lyn. Eget foto.

Flemming J

[image]


An! Det var trevliga vagnar att åka i tycker jag :-)

--
Niklas Bygdestam
[image]

DSB sælger EA'erne

af Søren Hermansen, 28/7 2020, 20:25 (1359 dage siden) @ William Skov

Jeg kommer til at Savne dem. De kørte på kystbanen da jeg gk i børnehave i 1993 eller 94.

DSB MX1019

Jernbanebøger

Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982

Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982. Pris 340 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak