Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

I Tyskland er der enighed om jernbanen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 6/7 2020, 10:47 (1362 dage siden) @ Jens Hansen

https://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Artikel/E/zukunftsbuendnis-schiene-uebersicht.html

I forhold til tidligere præsenteret Deutschlandtakt, så er der skruet op for trafikken.

Bemærk blandt andet at der forudsættes 230 km/t fra Hamborg og mod Danmark via Puttgarten!


Borgmesteren i Vejle ville formentlig ikke fatte en dyt, hvis han læste materialet:-D.

I Tyskland er der enighed om Jernbanen!

af Bongo-Anders, 6/7 2020, 12:08 (1362 dage siden) @ Jens Hansen

Bliver deres bane ikke kun bygget til 200 km/t.

I Tyskland er der enighed om Jernbanen!

af Gæst42, 6/7 2020, 13:05 (1362 dage siden) @ Bongo-Anders

Bliver deres bane ikke kun bygget til 200 km/t.

Jo og de 230 km/t er faktisk en forringelse ift de tidligere udkast til D-Takt hvor forudsætningen var 250 km/t. Så forsætningen er for togtypen på København - Hamborg bygger faktisk på København - Ringsted, lidt sjovt.

I Tyskland er der enighed om Jernbanen!

af Claus Hansen, 6/7 2020, 13:55 (1362 dage siden) @ Jens Hansen

Her er en grafik fra materialet der viser den nævnte hastighed:
[image]

I Tyskland er der enighed om Jernbanen!

af Niels Buch, 6/7 2020, 14:40 (1362 dage siden) @ Claus Hansen

Her er en grafik fra materialet der viser den nævnte hastighed:
[image]

Også interessant at der regnes med timedrift mellem Hamburg og København (der er vist en "fed" linje)!! Jeg mener ikke der var regnet med det i Femern-projektet, men kun 2-times interval. Men måske hvert andet tog kun standser i Lübeck, mens de øvrige betjener "mindre stationer".

Niels

I Tyskland er der enighed om Jernbanen!

af steenth, 6/7 2020, 14:54 (1362 dage siden) @ Claus Hansen

Her er en grafik fra materialet der viser den nævnte hastighed:
[image]

Jeg læser som hvad for noget materiel, som skal være på linjerne og ikke strækningshastigheden. Hvis man vil udnytte hastigheden på en del af strækningen skal man have tog, som kører en bestemt hastighed. Fx København-Ringsted kan køres 250 km/t, så der vil det give mening med med 230 km/t materiel.

I Tyskland er der enighed om Jernbanen!

af andersj, Aalborg, 6/7 2020, 15:32 (1362 dage siden) @ Claus Hansen

Her er en grafik fra materialet der viser den nævnte hastighed:
[image]

Det er fortsat op til 200 km/t der er planen Hamburg-København. Man har bare "sparet" en fjerntogsmarkering til 200 km/t væk på kortet. Bemærk at "FR" dækker over en af følgende:

  • En IC2 linie (KISS eller Bombardier Twindexx)
  • En IRE linie
  • En RE der kører igennem flere delstater
  • Et "Open Access" fjerntog. (Flixtrain eksempelvis)

--
Mvh Anders

I Tyskland er der enighed om Jernbanen!

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 6/7 2020, 15:47 (1362 dage siden) @ Claus Hansen

Læser som 160 kmt til Padborg?

I Tyskland er der enighed om Jernbanen!

af Gæst42, 6/7 2020, 18:19 (1362 dage siden) @ Jens Hansen

I forhold til tidligere præsenteret Deutschlandtakt, så er der skruet op for trafikken.

Tja det er vel anpå hvor man kigger, Berlin - Hamborg er stadig kun 4 tog pr. 2 timer eller hvad der alligevel kommer i 2022 - ikke særligt imponerende

De direkte tog hver 2. time Berlin - Schwerin - Lübeck - Danmark er forsvundet.

Så hvor er der egentligt sådan for alvor skruet op for trafikken.

Bemærk at der i øvrigt kun er lagt op til samlet set 4 godstog pr. 2 timer til/fra Danmark, 3 via Femern og 1 via Padborg - altså status quo..

I Tyskland er der enighed om Jernbanen!

af Svend, 6/7 2020, 19:13 (1362 dage siden) @ Gæst42


Bemærk at der i øvrigt kun er lagt op til samlet set 4 godstog pr. 2 timer til/fra Danmark, 3 via Femern og 1 via Padborg - altså status quo..

.
Nu har jeg løbet det hurtigt igennem og kan ikke finde hvor det står, at der kun skal køre 4 godstog/2 timer/retning.
Ideen (og det danske oplæg) er, at der skal (kan) køre 2 tog via Fehmarn og 1 tog via Padborg i hver retning pr time.
Rapporterne er ikke fuldstændige og meget kan også nå at ændre sig, indtil Fehmarn-forbindelsen åbner i 2028/2029. Således nævner tyskerne ikke, at der planlægges med at køre længere godstog Malmö-Maschen-Malmö end den tyske standard på 740 meter. Her vil der kunne køre godstog med en længde på 835 meter.

--
Svend

I Tyskland er der enighed om Jernbanen!

af Winther, Karlskov, 6/7 2020, 19:35 (1362 dage siden) @ Svend

Hej
De er færdig med at planlægge og gennemføre planen med 835 m lange godstog fra Maschen til Malmö,
men Malmö er ikke klar til så lange tog, men der planlægges en ny godsterminal ved Malmö.
I EU vil man gerne have 1000 m godstog i fremtiden.
Bent

I Tyskland er der enighed om Jernbanen!

af Svend, 6/7 2020, 20:38 (1361 dage siden) @ Winther

Hej
De er færdig med at planlægge og gennemføre planen med 835 m lange godstog fra Maschen til Malmö,
men Malmö er ikke klar til så lange tog, men der planlægges en ny godsterminal ved Malmö.
I EU vil man gerne have 1000 m godstog i fremtiden.
Bent

.
De kommer. Det gør 1000 meter godstog til gengæld ikke :-)

--
Svend

I Tyskland er der enighed om Jernbanen!

af Jens Hansen, 7/7 2020, 08:14 (1361 dage siden) @ Svend

Mindes at have hørt at tyskerne pt. arbejder på at køre 2*750 meter godstog i fremtiden.

JH

I Tyskland er der enighed om Jernbanen!

af Svend, 6/7 2020, 20:39 (1361 dage siden) @ Gæst42


Bemærk at der i øvrigt kun er lagt op til samlet set 4 godstog pr. 2 timer til/fra Danmark, 3 via Femern og 1 via Padborg - altså status quo..

.
Nu har jeg løbet det hurtigt igennem og kan ikke finde hvor det står, at der kun skal køre 4 godstog/2 timer/retning.


Det fremgår her:
https://assets.ctfassets.net/scbs508bajse/17cfuH7tnFsRmdKXkCT3ah/5d0e96777d5cc45ff9341f...

.
Tak!
Jeg tror bare at vi skal betragte det som det udkast det er

--
Svend

I Tyskland er der enighed om Jernbanen!

af tgpsen, 7/7 2020, 01:00 (1361 dage siden) @ Svend


Bemærk at der i øvrigt kun er lagt op til samlet set 4 godstog pr. 2 timer til/fra Danmark, 3 via Femern og 1 via Padborg - altså status quo..

.
Nu har jeg løbet det hurtigt igennem og kan ikke finde hvor det står, at der kun skal køre 4 godstog/2 timer/retning.


Det fremgår her:
https://assets.ctfassets.net/scbs508bajse/17cfuH7tnFsRmdKXkCT3ah/5d0e96777d5cc45ff9341f...

.
Tak!
Jeg tror bare at vi skal betragte det som det udkast det er


'In den Randbereichen sind nicht alle Züge dargestellt'

I Tyskland er der enighed om Jernbanen!

af My1201, 7/7 2020, 08:26 (1361 dage siden) @ Svend


Bemærk at der i øvrigt kun er lagt op til samlet set 4 godstog pr. 2 timer til/fra Danmark, 3 via Femern og 1 via Padborg - altså status quo..

.
Nu har jeg løbet det hurtigt igennem og kan ikke finde hvor det står, at der kun skal køre 4 godstog/2 timer/retning.


Det fremgår her:
https://assets.ctfassets.net/scbs508bajse/17cfuH7tnFsRmdKXkCT3ah/5d0e96777d5cc45ff9341f...

.
Tak!
Jeg tror bare at vi skal betragte det som det udkast det er

Enig.
For 10 år siden have vi alle en forventning om at vi kunne suse gennem en Fehmern-tunnel omkring 2020. At der varnye signaler og IC4 kørte mens IC3 var på vej væk fra skinnerne.

Så papirplaner ned i den detajleringsgrad kan man rolig tage med et stort gran salt!

Ingen grund til at spilde tid eller internet på!

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak