Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

igangværende anlægs- og byggeprojekter første halvår 2020 (Jernbanen i dag)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 7/7 2020, 00:32 (1380 dage siden)

Status for igangværende anlægs- og byggeprojekter under Transport- og Boligministeriet pr. første halvår 2020

Så er der læsestof til ferien :-)

https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/TRU/bilag/424/index.htm

Poul

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

igangværende anlægs- og byggeprojekter første halvår 2020

af Poul Brandt, Nordsjælland, 7/7 2020, 01:24 (1380 dage siden) @ Poul Brandt

Det er værd at bemærke at der optræder en hel del nye ikke besluttede projekter i banedanmarks anlægsplan.
Antageligvis som følge af at at ministeriet udarbejdede den berømte status for jernbanen.
Og dermed har man så en (mere komplet end tidligere) spiseseddel til forhandlingerne om den kommende finanslov og/eller infrastrukturforlig.

Poul


Projekt
Perroner Ny Ellebjerg Station
Hastighedsopgradering Langå-Hobro
Aarhus H
Hastighedsopgradering Fredericia-(Aarhus)
Ring Syd: Udvidelse af Ørestad Station
Ring Syd: Overhalingspor ved Kalvebod
Ring Syd: Udvidelse af Københavns Lufthavn Station
Ring-Syd: Udbygning af Glostrup Station
Flytning af Herlev Station
Vendespor ved Carlsberg Station
Ombygning Hillerød Station
Hastighedsopgradering på S-banen
Ny bane til Billund
Hastighedsopgradering af regionalbanerne
Horsens Station (perronforængelse)
Ny bane på tværs af Vejle Fjord
Ny bane Hovedgård-Hasselager
Perronforlængelse Haslev og Herfølge
Ny bane Aarhus-Galten-Silkeborg
Dobbeltspor Køge-Køge Nord
Dobbeltspor Tinglev-Padborrg
Esbjerg Nærbane
Yderligere kapacitet ved Ringsted
Stationskapacitet ved Købehavn H
Opgradering af overkørsel Silkeborg
S-tog til Roskilde
Tilslutning til værksted i Brabrand
Elektrificering Aalborg-Frederikshavn
Elektrificering Vejle-Struer
Øget kapacitet, Herning-Holstebro
Ekstra spor ved Gødstrup Station
Ombygning af Nordhavn Station

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

igangværende anlægs- og byggeprojekter første halvår 2020

af Jens Hansen, 7/7 2020, 06:28 (1379 dage siden) @ Poul Brandt

Der er mange spændende projekter på listen, og også nogle jeg ikke kendte.

Hvordan er sammenhængen i disse, hvilke mål søges opnået med disse?

JH

igangværende anlægs- og byggeprojekter første halvår 2020

af Poul Brandt, Nordsjælland, 7/7 2020, 08:32 (1379 dage siden) @ Jens Hansen

Hvordan er sammenhængen i disse, hvilke mål søges opnået med disse?

JH

.
Alle disse projekter er i forskellige faser af undersøgelser. Nogle kræver flere undersøgelser, andre afventer blot finansiering af selve anlægget. Kræver med andre ord at folketinget enten bevilliger penge til yderligere undersøgelser eller til at starte anlæg.

Hvert enkelt projekt er beskrevet i "Banedanmarks Anlægsplan 2030" side 27 og frem, som du finder med linken.

Her er et par eksempel på den beskrivelse du der kan finde:


5.3.10 Ombygning af Hillerød Station
Projektet omfatter ombygning af Hillerød Station med henblik på at forbedre den kollektive trafikbetjening af det kommende regionshospital syd for Hillerød. Banedanmark
undersøger projektet på VVM-niveau og det forventes færdigt ultimo 2020. Tidligste
ibrugtagningsår vil være 2025 (K26).

5.2.3 Hastighedsopgradering af regionalbaner
Projektet omfatter optimering af eksisterende infrastruktur med henblik på at kunne
øge hastigheden på udvalgte regionale strækninger. Udarbejdelse af beslutningsgrund
lag pågår og forventes færdiggjort medio 2020.

Poul

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

igangværende anlægs- og byggeprojekter første halvår 2020

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 7/7 2020, 08:48 (1379 dage siden) @ Poul Brandt

Et par af tingene troede jeg var opgivet,
Bla. S tog til Roskilde.
Lige som doble. Spor Køge-køge nord, var noget dette forum lege med tanken om.

S tog Nordhavn st. , og andre ting kunne jeg ønske blev taget sammen med andre ting. Når man er igang. Her, i forbindelsen med Metro eller nyt signal system. Mener når man nu er i gang med at chikanere kunderne.

PS. Har nu holdt i Køge ved Nordhavn et par gange, har svært ved at se banen blive genetableret så Østerport lersøen bliver muligt. Der er en elevator og stødtemur i beton.
Set fra bilen af altså

igangværende anlægs- og byggeprojekter første halvår 2020

af Jens Hansen, 7/7 2020, 09:18 (1379 dage siden) @ hummel_62

Også interessant at "Førerløse S-tog" ikke er med, trods en politisk aftale (og fortsat flertal).

JH

igangværende anlægs- og byggeprojekter første halvår 2020

af Poul Brandt, Nordsjælland, 7/7 2020, 11:05 (1379 dage siden) @ Jens Hansen

Også interessant at "Førerløse S-tog" ikke er med, trods en politisk aftale (og fortsat flertal).

JH

.
Mon ikke fordi det er DSB, der står for det projekt pt.
Selve hastighedsopgraderingen ("fjernelse af knaster"), som er del af samme forlig, er med.

Poul

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

igangværende anlægs- og byggeprojekter første halvår 2020

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 7/7 2020, 11:24 (1379 dage siden) @ Poul Brandt

Tænker den ikke er komplet.
.
Lige på vej delen. Savner jeg Frederikssund og Hillerød motorvejen.

Så tænker bane måske også mangler noget, uden at kunne sige hvad det skulle være.

igangværende anlægs- og byggeprojekter første halvår 2020

af steenth, 7/7 2020, 12:21 (1379 dage siden) @ hummel_62

Tænker den ikke er komplet.
.
Lige på vej delen. Savner jeg Frederikssund og Hillerød motorvejen.

Så tænker bane måske også mangler noget, uden at kunns sige hvad det skulle være.

Jeg har fundet begge projekter i oversigterne. Frederikssunddmotorvejen har en anlægslov, så VVM for 3. etape skal opdateres. Og der er også en VVM for Hillerødmotorvejens forlængelse.

igangværende anlægs- og byggeprojekter første halvår 2020

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 7/7 2020, 12:48 (1379 dage siden) @ steenth

Jeg prøver at læse igen
Takker

igangværende anlægs- og byggeprojekter første halvår 2020

af Scharfenberg, 8/7 2020, 13:05 (1378 dage siden) @ steenth

Tænker den ikke er komplet.
.
Lige på vej delen. Savner jeg Frederikssund og Hillerød motorvejen.

Så tænker bane måske også mangler noget, uden at kunns sige hvad det skulle være.

Jeg har fundet begge projekter i oversigterne. Frederikssunddmotorvejen har en anlægslov, så VVM for 3. etape skal opdateres. Og der er også en VVM for Hillerødmotorvejens forlængelse.

I et svar til Transportudvalget for nylig fremgik det, at Frederikssundmotorvejen og forlængelse af Hillerødmotorvejen afventer efterårets klimaforhandlinger (ligesom omlægning af afgiftssystemet).

igangværende anlægs- og byggeprojekter første halvår 2020

af Niels Bak, 7/7 2020, 09:51 (1379 dage siden) @ hummel_62

Et par af tingene troede jeg var opgivet,
Bla. S tog til Roskilde.
Lige som doble. Spor Køge-køge nord, var noget dette forum lege med tanken om.

S tog Nordhavn st. , og andre ting kunne jeg ønske blev taget sammen med andre ting. Når man er igang. Her, i forbindelsen med Metro eller nyt signal system. Mener når man nu er i gang med at chikanere kunderne.

PS. Har nu holdt i Køge ved Nordhavn et par gange, har svært ved at se banen blive genetableret så Østerport lersøen bliver muligt. Der er en elevator og stødtemur i beton.
Set fra bilen af altså

Det yderste af de to spor kan sagtens lægges over pladsen uden om elevator, støttemur og trappe ned til metroen. Men man skal bryde den nye forplads helt op og lave den til spor, og det er næppe noget, man sikkerhedsmæssigt vil være ret glade for. Så jeg tror heller ikke på vi ser det igen.

igangværende anlægs- og byggeprojekter første halvår 2020

af steenth, 7/7 2020, 12:25 (1379 dage siden) @ Niels Bak

Et par af tingene troede jeg var opgivet,
Bla. S tog til Roskilde.
Lige som doble. Spor Køge-køge nord, var noget dette forum lege med tanken om.

S tog Nordhavn st. , og andre ting kunne jeg ønske blev taget sammen med andre ting. Når man er igang. Her, i forbindelsen med Metro eller nyt signal system. Mener når man nu er i gang med at chikanere kunderne.

PS. Har nu holdt i Køge ved Nordhavn et par gange, har svært ved at se banen blive genetableret så Østerport lersøen bliver muligt. Der er en elevator og stødtemur i beton.
Set fra bilen af altså


Det yderste af de to spor kan sagtens lægges over pladsen uden om elevator, støttemur og trappe ned til metroen. Men man skal bryde den nye forplads helt op og lave den til spor, og det er næppe noget, man sikkerhedsmæssigt vil være ret glade for. Så jeg tror heller ikke på vi ser det igen.

Sporet kommer igen i 2021. Det skulle være kædet sammen med en fornyelse af sporet. Og nedlæggelse kræver en beslutning via et lov. Og det er mig bekendt ikke på vej.

igangværende anlægs- og byggeprojekter første halvår 2020

af Poul Brandt, Nordsjælland, 7/7 2020, 11:45 (1379 dage siden) @ Poul Brandt
redigeret af Poul Brandt, 7/7 2020, 11:56

Ud af de mange projekter er følgende særligt interessante, fordi banedanmark har forberedt anlægsplan 2030 for dem så anlæg kan påbegyndes i 2021, hvis de kommer med på finansloven for 2021.
Ønsker politikerne at skrue op for økonomien pga. corona, vil det være disse projekter de kan vælge iblandt (omend det i første omgang kun er rådgiverne der får mere at lave):

Perroner Ny Ellebjerg Station
Flytning af Herlev Station
Vendespor ved Carlsberg Station
Hastighedsopgradering på S-banen
Ny bane til Billund
Hastighedsopgradering af regionalbanerne

Hertil kommer så at politikerne kan vælge at fremme (læs: finansiere) yderligere undersøgelser/VVM af projekter, der ønskes forberedt for finanslov 2022 eller senere.
Mon ikke en analyse af Dobbeltspor Tinglev-Padborg bliver fremmet.

Poul

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Lider Venstrefolk af alvorlig erindringsforskydning?

af Poul Brandt, Nordsjælland, 8/7 2020, 07:50 (1378 dage siden) @ LarsJels
redigeret af Poul Brandt, 8/7 2020, 08:22

Lige præcis dobbeltsporsudbygning Tinglev-Padborg er der for nylig truffet beslutning om, at der skal laves en beregning af anlægsomkostninger for: https://jv.dk/artikel/beregning-af-s%C3%B8nderjysk-dobbeltpor-s%C3%A6ttes-i-gang

MVH; Lars

.
Hmmm, den beslutning havde jeg glemt, en erindringsforskydning.

Så ifølge artiklen havde venstre m.fl. afsat milliarder (ikke millioner!) til dobbeltspor Tinglev-Padborg.

Når jeg kigger i den tidligere regerings 2030 plan (112 mia. kr.), så kan jeg ikke finde en kr afsat til den strækning. End ikke til en forundersøgelse. (Befinder JydskeVestkysten sig i et Venstre domineret område? :-) )

Vil nogen venligst hjælpe mig?

Godt nok afsatte man i 2030 planen 2,1 mia. kr. til hastighedsopgraderinger, hvor det bedst kunne betale sig. Men det var alene til at dække togfondprojektet "Hastighedsopgradering af regionalbanerne", så DF kunne sige at de havde opfyldt Togfonden fase 1 (Hvilket de højlydt gjorde, det er nemlig ikke rart at blive beskyldt for forligsbrud). Men det var da påfaldende at det i 2030 planen var beskrev i så vage vendinger, at de senere kunne anvende pengene andre steder end lige projekterne i Hastighedsopgradering af regionalbanerne. Men man kan som bekendt ikke anvende penge to gange, og dermed bør man heller ikke fremture med at bruge de samme penge til to forskellige ting. Eller som der står i artiklen: " I Venstre går vi op i, at pengene passer, ........".

https://www.regeringen.dk/media/6531/aftale-om-et-sammenhaengende-danmark-investeringsp...

Poul

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Lider Venstrefolk af alvorlig erindringsforskydning?

af LarsJels, Jels, 8/7 2020, 22:35 (1378 dage siden) @ Poul Brandt

Hej Poul

Nu er det jo også et helt ny beslutningsforslag, der er vedtaget, så du er undskyldt ;-) . De Radikale havde mere pragmatisk foreslået, at man som udgangspunkt til forhandlingerne om infrastrukturplan kunne anvende tallene fra 1993 som pejlemærke, men Venstre ville altså gerne have en ny beregning af dobbeltsporet.

Om Venstre og Ellen Trane Nørby har glemt, hvad de selv har fremlagt som plan sidste år, tænker jeg egentlig ikke. Er der mon ikke nærmere tale om, at der bliver smurt lidt tykt på i pressemeddelelsen?

MVH; Lars

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak