Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tog typer (Generelt)

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 8/7 2020, 11:20 (1380 dage siden)

I forbindelse med den kommende plan, hvor vi taler super lyn.

Så tænkte jeg. Findes der en officielle beskrivelse af de typer vi normalt snakker om

Regional tog
Intercity tog
Lyn tog
Super lyn tog

Det er vel dem vi bruger i dag?? Nationalt.

Ved godt så har der være ekspres tog, ildtog, nat tog.

Personligt definitioner er også velkommen.

Tog typer

af kme, 8/7 2020, 12:09 (1380 dage siden) @ hummel_62

Ved godt så har der være ekspres tog, ildtog, nat tog.

Personligt definitioner er også velkommen.

Ildtog vil jeg godt nok fravælge, mens et iltog skal være velkomment :-)

Tog typer

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 8/7 2020, 12:19 (1380 dage siden) @ krabsen

Smiler
Ja det er rigtigt.
Men har der ikke være en form for hurtig tog. Ved det navn?

Tog typer

af kme, 8/7 2020, 12:25 (1380 dage siden) @ hummel_62

Smiler
Ja det er rigtigt.
Men har der ikke være en form for hurtig tog. Ved det navn?

Jo, iltog står i retskrivningsorrdbogen på side 342, og betyder eksprestog.

Tog typer

af HLA7, 10/7 2020, 07:15 (1378 dage siden) @ Niels Munch

Iltog var en mellem ting mellem eksprestog og persontog, ekspresstog kørte med meget få stop, persontog standsede ved alle eller næsten alle stationer, medens iltog standsede ved f.eks Roskilde, Ringsted, Sorø og Slagelse. Skal jeg være lidt fræk så er nutidens Ic tog, iltog standser en h......es masse byer. det kunne være rart med et eksprestog igen

Tog typer

af Niels Bak, 9/7 2020, 22:39 (1379 dage siden) @ hummel_62

Jo men i den grad uden d.

Iltog har ikke noget med ild at gøre, men med at ile, altså det gamle ord for at skynde sig.

Tog typer

af tgpsen, 9/7 2020, 22:53 (1379 dage siden) @ Niels Bak

Jo men i den grad uden d.

Iltog har ikke noget med ild at gøre, men med at ile, altså det gamle ord for at skynde sig.


Vel oversat fra tysk Eilzug.

Tog typer

af larsL, 8/7 2020, 14:50 (1380 dage siden) @ hummel_62

Så tænkte jeg. Findes der en officielle beskrivelse af de typer vi normalt snakker om

Regional tog
Intercity tog
Lyn tog
Super lyn tog

Det er vel dem vi bruger i dag?? Nationalt.

Forleden var der nogen der henviste til en Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032

Deri nævnes "lokaltog" og som jeg tolker det i en sammenhæng hvor det er "noget der er mindre end regionaltog" -- Og så er vi vidst oppe på 5 typer

iltog er vidst udgået af normal beskrivelse af moderne togtyper, så jeg tror ikke vi kan tælle 6

Hilsen Lars

Tog typer

af Scharfenberg, 8/7 2020, 15:29 (1380 dage siden) @ hummel_62

I forbindelse med den kommende plan, hvor vi taler super lyn.

Så tænkte jeg. Findes der en officielle beskrivelse af de typer vi normalt snakker om

Regional tog
Intercity tog
Lyn tog
Super lyn tog

Det er vel dem vi bruger i dag?? Nationalt.

Ved godt så har der være ekspres tog, ildtog, nat tog.

Personligt definitioner er også velkommen.

Jeg tænker, at du nu og fremover i F&R-trafikken skal forestille dig tre former for togbetjening:

Regionaltog, InterCity og InterCityLyn.

Superlyn bliver formentlig en del af det almindelige InterCityLyn men blot med færre stop.

BDK klassificerer også jernbanestrækningerne, og her er fx Roskilde-Holbæk en regionalbane og Holbæk-Kalundborg en lokalbane. Muligvis differentieret pga. strækningshastighed og antal spor. Men altså ikke ud fra den faktiske togbetjening.

Tog typer

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 8/7 2020, 16:19 (1380 dage siden) @ Scharfenberg

Ja det var noget den stil jeg tænkte.
Så for at holde det på et simpelt plan så jeg kan være med.
Ser vi kun på det rullende materiel.

For mig er regional tog, noget der kører en kort strækning, med mange stop/stop på alle stationer. (København-Esbjerg er ikke regionalt. Kunne sige det er en strækning som består af 2-3 regionale strækninger)

For mig er intercity, tillad mig at tage udgangspunkt i Kbh.
København, H Tåstrup, Ringsted, Odense, Kolding, Esbjerg

Intercity lyn.
København Ringsted Odense, Esbjergs.

Har tilladt mig at bruge kbh/Esbjerg. Som eksempel. Da min viden ikke er stor på størrelse forholdet på de jyske byer.

Ringsted, pga. Forbindelsen syd fra. Så man ikke skal til København for at komme med intercity eller intercity til de større jyske byer.

Hvis der skal være en super intercity. Kbh, Esbjerg.

Min point er, at ikke alle byer kan være stop for intercity og især ikke for intercity lyn

Tog typer

af kme, 8/7 2020, 16:51 (1380 dage siden) @ hummel_62

For mig er intercity, tillad mig at tage udgangspunkt i Kbh.
København, H Tåstrup, Ringsted, Odense, Kolding, Esbjerg

Høje Taastrup kan droppes. Det er ikke svært at komme til Ringsted.
[...]

Hvis der skal være en super intercity. Kbh, Esbjerg.

Det er der ikke kunder til. Godt nok er Esbjerg landets 5. største by, men så er den altså ikke større (72.000 indbyggere). Den kan ikke bære et lyntog, for du skal kunne fylde mindst 100 sæder per afgang. Men det kan KBH-Ringsted-Odense-Kolding-Esbjerg godt.

Min point er, at ikke alle byer kan være stop for intercity og især ikke for intercity lyn

Enig.

Tog typer

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 8/7 2020, 18:27 (1380 dage siden) @ kme

Kbh-Esbjerg var også kun fordi jeg havde super lyn i overskud.

Tog typer

af Thorkil Olesen, 9/7 2020, 01:29 (1380 dage siden) @ hummel_62

I forbindelse med den kommende plan, hvor vi taler super lyn.

Så tænkte jeg. Findes der en officielle beskrivelse af de typer vi normalt snakker om

Personligt definitioner er også velkommen.

Så lad min bringe en helt personlig definition :-)

Type 1: Et tog, som kun betjener de største byer: Lyntog, eller i timeplanen "superlyn".

Type 2: Et tog, som betjener de større byer, typisk købstæderne: IC-tog.

Type 3: Et tog, som betjener alle byer, også landstationerne: Regionaltog.

Type 4: Et tog, som forbinder større byer med forstæder og mindre omegnsbyer. På eget banenet: S-tog og lokal-tog (og Aarhus Letbanes ydre strækning). På det almindelige banenet: Nærbanetog.

Type 5: Et tog, som kører indenfor større byer: Metrotog og Letbanetog.

Efter denne definition kan et tog godt skifte type undervejs. Lyntoget København-Frederikshavn kører som lyntog til Fredericia, som IC-tog Fredericia-Aalborg og som regionaltog Aalborg-Frederikshavn. (I øjeblikket er det midlertidigt erstattet af regionaltog Aalborg-Frederikshavn.) Lyntoget kører også som regionaltog Aarhus-Struer og Vejle-Struer. IC-toget kører som IC-tog København-Arhus, som regionaltog Aarhus-Skørping, og som nærbanetog Skørping-Aalborg.

At togene skifter type undervejs kan godt være hensigtmæssigt.

Generelt har man på det almindelige banenet næsten altid haft tre togtyper: type 1-2-3. I oplægget til timeplanen har man tilsyneladende forsøgt at reducere det til to togtyper: type 1 og 3. Det er nok ikke realistisk...

Tog typer

af Jens Hansen, 9/7 2020, 06:32 (1379 dage siden) @ Thorkil Olesen

Det virker som gode definitioner.

Men hvordan afspejler de enkelte typer sig i materiel, eller ee det ligegyldigt?

Vi må dog konstatere at da DSB lancerede deres Fremtidens Tog, var det "samme tog til alt trafik". Det holdt så ikke så længe.

JH

Tog typer

af Scharfenberg, 9/7 2020, 09:47 (1379 dage siden) @ Jens Hansen

Vi må dog konstatere at da DSB lancerede deres Fremtidens Tog, var det "samme tog til alt trafik". Det holdt så ikke så længe.

JH

Når alle Fremtidens Tog er leveret i 2030, vil der på F&R i store træk være to togtyper: Eltogsæt og EB+DD. Nye vogne vil primært betjene tysklandstrafikken, og derfor holder jeg dem ude af ligningen.

I Jylland og på Fyn vil man derfor fra 2030 primært møde eltogsæt (regional, IC og ICLyn) og på Sjælland eltogsæt (regional, IC og ICLyn) og DD (regional).

Så det er stadigvæk langt hen ad vejen (på den lange bane ;-) ) planen, at 'one size fits all'.

Så man må vænne sig til, at det fremover bliver standsningsmønsteret og aviser, snack mv. der differentierer, om det er regional, IC eller ICLyn. Og ikke så meget materiellet.

Tog typer

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 9/7 2020, 09:58 (1379 dage siden) @ Scharfenberg

Tror nu der vil være en økonomisk gevinst i et mindre antal materiel typer.

Samt det vil være nemmere at flytte et tog hen yvor der er behov.

Tog typer

af mikedk2100, 9/7 2020, 10:25 (1379 dage siden) @ Scharfenberg

Så man må vænne sig til, at det fremover bliver standsningsmønsteret og aviser, snack mv. der differentierer, om det er regional, IC eller ICLyn. Og ikke så meget materiellet.

Ja, så længe det er DSB. Dertil kommer forhåbentlig andre operatører, der vil køre i fri trafik med andre tog og en helt anden (og bedre) service end vi kender i Danmark.

Tog typer

af Jens Hansen, 9/7 2020, 11:52 (1379 dage siden) @ mikedk2100

EUs 4. Jernbanepakke indeholder jo krav om udbud af statslig jernbanetrafik fra 2024 - DSBs nuværende kontrakt udløber i 2024.

Det kan vel dog ikke afvises at vi i Danmark prøver at slippe uden om disse krav (vi er ikke så meget EU dukse som vi har været).

I f.eks. Holland har man tildelt NS (den statslige operatør) en kontrakt på 15 år - frem til 2040. Den har de private operatører selvsagt klaget over - afgørelsen kan også få betydning for Danmark.

https://www.railjournal.com/passenger/main-line/regional-operators-appeal-ns-15-year-co...

JH

Tog typer

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 9/7 2020, 12:03 (1379 dage siden) @ Jens Hansen


I f.eks. Holland har man tildelt NS (den statslige operatør) en kontrakt på 15 år - frem til 2040. Den har de private operatører selvsagt klaget over - afgørelsen kan også få betydning for Danmark.

https://www.railjournal.com/passenger/main-line/regional-operators-appeal-ns-15-year-co...

Som en lille detalje så betaler NS vist en afgift til staten for at beholde trafikken, så det er ikke et udbud som sådan...
/Lasse

Tog typer

af Scharfenberg, 9/7 2020, 13:43 (1379 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen


I f.eks. Holland har man tildelt NS (den statslige operatør) en kontrakt på 15 år - frem til 2040. Den har de private operatører selvsagt klaget over - afgørelsen kan også få betydning for Danmark.

https://www.railjournal.com/passenger/main-line/regional-operators-appeal-ns-15-year-co...

Som en lille detalje så betaler NS vist en afgift til staten for at beholde trafikken, så det er ikke et udbud som sådan...
/Lasse

Den fjerde jernbanepakke består overordnet af tre dele: en ”governance søjle”, en ”markedssøjle” og en ”teknisk søjle”. Governance-søjlen sikrer adskillelse mellem infrastruktur og jernbaneselskab og har længe været gennemført i Danmark.

Markedssøjlen åbner rigtignok op for mere fri trafik, hvor passagerernes rettigheder og vilkår sættes i højsædet.

Medlemsstaterne kan dog fortsat indgå kontrakter med jernbaneselskaber uden udbud, hvis kontrakten indeholder præcise bestemmelser om kvalitet og effektivitet. Det er krav, som mange kontrakter om offentlig servicetrafik opfylder allerede i dag. Det er således fortsat op til regeringen og Folketinget, om den vil indgå en forhandlet kontrakt med DSB, eller om den vil sende hele eller dele af jernbanetrafikken i udbud.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak