Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Slangerupbanen's Damplokomotiver i 3d. (Generelt)

af Søren Hermansen, 8/7 2020, 20:44 (1381 dage siden)

Se lige her. [image]

[image]

[image]

Kan i huske Damplokomotiverne Litra T Fra KSB Slangerupbanen?

Her er de i 3d.

Slangerupbanen's Damplokomotiver i 3d.

af Steff, 8/7 2020, 22:21 (1380 dage siden) @ Søren Hermansen

Jamen velkommen tilbage Søren, lang tid siden.

Jeg ved ikke lige om jeg kan huske maskinerne fra KSB tiden:-) .

Men det er jo en lidt "morsom" historie, de havde. Konstrueret af en DSB Maskindirektør, men de var alt for svage til banen. Det korte af det lange, de røg lige tilbage til DSB, der ændrede bl.a. vandkasserne og benyttede dem som rangerlokomotiver litra T. Ingen succes historie.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Slangerupbanen's Damplokomotiver i 3d.

af Søren Hermansen, 8/7 2020, 23:28 (1380 dage siden) @ Steff

KSB Litra B er mit Næste projekt.

Slangerupbanen's Damplokomotiver i 3d.

af Steff, 9/7 2020, 15:02 (1380 dage siden) @ Søren Hermansen

Hej Søren

Pas lige på med nummereringen og litra af de to nævnte lokomotiver.

Efter DSB overtagelse af KSB blev nr. 9 og 10 herefter anvendt som rangerlokomotiver på Nørrebro-Lygten (Nøl) Station. Lokomotiverne fik betegnelserne DSB 9 og 10 uden at det blev påført disse. Hvis begge lokomotiver skulle fortsætte i tjeneste ved DSB, skulle de imidlertid have gennemført en såkaldt ”Stor reparation” (S-rev.). Tilsyneladende ville man slet ikke ofre penge på nr. 10, hvorfor det allerede blev hensat og udrangeret i 1950. Nr. 9 derimod, var i en så god stand, at det besluttedes, at det skulle have S-rev. Samtidig hermed skulle det udstyres med fuldt trykluftudstyr. På grund af de store sidevandkasser blev trykluftpumpen monteret helt fremme ved røgkammeret på venstre side. Trykluftledningerne blev ført både frem- og tilbage på lokomotivet, således at lokomotivet ikke skulle vendes, men evt. kun løbe om, hvis det blev anvendt som toglokomotiv.

Efter S-rev., blev nr. 9 indsat som DSB litra B nr. 301. Litra B var blevet ledigt, da sidste lokomotiv af det oprindelige litra blev udrangeret i 1931. Driftsnummer 301 var oprindeligt også anvendt af et andet lokomotiv, nemlig litra O nr. 301, der var blevet udrangeret i 1937. Til slut fik lokomotivet også det rød/hvide/røde slips på skorstenen.
Lokomotivet optaget i DSB Driftsmaterielfortegnelsen (DRM) som litra B pr. oktober kvartal 1949. B 301 rangerede herefter på Nøl og var reserve på Slangerupbanen. Det har sandsynligt også været anvendt som reserverangerlokomotiv ”på den anden side” af hovedsporene på Nørrebros og Lersøens rangerbanegårde. Men da lokomotivet var en ener, ville man ikke ofre yderligere penge, så da lokomotivet igen faldt for en S-rev., blev det henstillet på Nøl og udrangeret. Men dette er ikke bemærket i DRM. Begge lokomotiver blev senere ophuggede.

Altså kun et af de to lokomotiver fik litra B og et nummer!

--
Steffen Dresler

Slangerupbanen's Damplokomotiver i 3d.

af Søren Hermansen, 14/7 2020, 20:57 (1375 dage siden) @ Steff
redigeret af Søren Hermansen, 14/7 2020, 21:08

Bare rolig. Jeg har læst om det. Og det er B 301 jeg kun laver. Og jeg er faktisk i gang lige nu. Med at lave det.[image]

Avatar

Slangerupbanen's Damplokomotiver i 3d.

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 9/7 2020, 12:12 (1380 dage siden) @ Søren Hermansen

Lidt sjovt at de så kører bl.a. på Gribskovbanen (hhv Kagerup og Græsted)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Slangerupbanen's Damplokomotiver i 3d.

af Steff, 9/7 2020, 14:51 (1380 dage siden) @ Michael Deichmann

Tja, men det var lidt svært at finde Slangerup med spor og især i farver, derfor "et og andet" med spor:-)

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Slangerupbanen's Damplokomotiver i 3d.

af Søndenfjords, 9/7 2020, 19:02 (1380 dage siden) @ Michael Deichmann

Lidt sjovt at de så kører bl.a. på Gribskovbanen (hhv Kagerup og Græsted)

;-) Vel egentlig slet ikke så mærkeligt, for det er jo her i Græsted, Slangerupbanen hører hjemme i dag (Eller i det mindste gjorde det på fototidspunktet i sommeren 2005 - og forhåbentlig gør det endnu) :-D
[image]
[image][image][image][image][image]

Avatar

Slangerupbanen's Damplokomotiver i 3d.

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 9/7 2020, 19:28 (1380 dage siden) @ Søndenfjords

Lidt sjovt at de så kører bl.a. på Gribskovbanen (hhv Kagerup og Græsted)

;-) Vel egentlig slet ikke så mærkeligt, for det er jo her i Græsted, Slangerupbanen hører hjemme i dag (Eller i det mindste gjorde det på fototidspunktet i sommeren 2005 - og forhåbentlig gør det endnu) :-D

Point taken - og de er der stadig :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Slangerupbanen's Damplokomotiver i 3d.

af Søren Hermansen, 14/7 2020, 21:06 (1375 dage siden) @ Søndenfjords

En Dag laver jeg også Vognene i 3d. Jeg har tegningerne af dem fra en bog om Helsingør Jernbaneklub og Veterantoget.

Slangerupbanen's Damplokomotiver i 3d.

af Søren Hermansen, 17/7 2020, 08:59 (1372 dage siden) @ Søren Hermansen

Bare et Spørgesmål. Hvordan ser KSB Litra B Lokomotivet's Vandtankdæksel ud? Og Hvor på vandtankene skal de side?[image]

Slangerupbanen's Damplokomotiver i 3d.

af Steff, 17/7 2020, 11:14 (1372 dage siden) @ Søren Hermansen

Kære Søren!

Ka´ ik´ hjælpe dig, har hverken tegninger eller billeder. Men er det ikke angivet på den HL du tegner efter?

God søgning og weekend

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Slangerupbanen's Damplokomotiver i 3d.

af Søren Hermansen, 17/7 2020, 22:52 (1371 dage siden) @ Steff

Pyt med det. Jeg fandt selv på noget.[image]

Og se, Lokomotivet er næsten færdigt. Det mangle bare Hjulene og Gangtøget.[image]

Slangerupbanen's Damplokomotiver i 3d.

af Søren Hermansen, 19/8 2020, 18:01 (1339 dage siden) @ Søren Hermansen

Så. Her er hun.[image]

DSB B 301 fra Slangerupbanen. i 3d.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak