Moderne el-lokomotiver med 6 aksler (Generelt)

af esni, Frederikssund, fredag 10. juli, 2020, 18:39 (70 dage siden)

Det ser ikke ud til at lokomotiver med 2 treakslede boggier er særligt populære hos infrastrukturforvaltningerne - og der er kun ganske få moderne typer.

Af samme grund byggede SBB type re 6/6 (den hedder vist re660 idag), som havde 3 toakslede boggier.

Den konfiguration ser man sjældent, er der nogen der ved hvorfor?

--
Eskild

Avatar

Moderne el-lokomotiver med 6 aksler

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, fredag 10. juli, 2020, 19:10 (70 dage siden) @ esni

Af samme grund byggede SBB type re 6/6 (den hedder vist re660 idag), som havde 3 toakslede boggier.

Den konfiguration ser man sjældent, er der nogen der ved hvorfor?

Nu ved jeg ikke lige hvor undervognen er bygget på sådan en, men der må være de samme udfordringer som ved 3 akslede vogne, nemlig at den midterste aksel/boggie skal kunne bevæge sig sideværts ved kurvekørsel. Det gør undervognen kompliceret.
En 3 akslet boggie har (nok) ikke problemet, da diverse tolerancer kan optage kurveudsvinget på den midterste aksel, men det sætter nogle grænser for kurveradier.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Moderne el-lokomotiver med 6 aksler

af kme, fredag 10. juli, 2020, 19:54 (70 dage siden) @ esni

Det ser ikke ud til at lokomotiver med 2 treakslede boggier er særligt populære hos infrastrukturforvaltningerne - og der er kun ganske få moderne typer.

De nybygges dog jvf. denne nyhed fra tidligere på ugen:

https://www.railwaygazette.com/traction-and-rolling-stock/launch-customer-orders-euro-6...

Men styktallet er ikke imponerende.

Moderne el-lokomotiver med 6 aksler

af Jens N @, Fredericia, fredag 10. juli, 2020, 20:14 (70 dage siden) @ kme

De nybygges dog jvf. denne nyhed fra tidligere på ugen:

https://www.railwaygazette.com/traction-and-rolling-stock/launch-customer-orders-euro-6...

Men styktallet er ikke imponerende.


Green Cargo modtager nybyggede 6-akslede Mb lokomotiver fra Transmontana:

Mvh. Jens

Moderne el-lokomotiver med 6 aksler - Jarnvagar.nu

af bengt, lørdag 11. juli, 2020, 10:40 (69 dage siden) @ Jens N

De nybygges dog jvf. denne nyhed fra tidligere på ugen:

https://www.railwaygazette.com/traction-and-rolling-stock/launch-customer-orders-euro-6...

Men styktallet er ikke imponerende.

Green Cargo modtager nybyggede 6-akslede Mb lokomotiver fra Transmontana:

Mvh. Jens

Järnvägar.nu

Pris- och prestandamässigt är Transmontan fördelaktigare än Traxx och Vectron. I Sverige tillåts litt Mb att med barlast köra 120 km/h men är byggt och provkört för 160 km/h utan barlast.
Två Mb-lok i multipel framför 3700 ton tåg i 17 o/oo stigningar.

Moderne el-lokomotiver med 6 aksler - Jarnvagar.nu

af P.Jensen, onsdag 15. juli, 2020, 11:19 (65 dage siden) @ bengt

Green Cargo

P.Jensen

Moderne el-lokomotiver med 6 aksler

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, fredag 10. juli, 2020, 20:25 (70 dage siden) @ esni


Den konfiguration ser man sjældent, er der nogen der ved hvorfor?

Markedet er for lille. Den gennemsnitlige togvægt i Europa er omkring 1.200 tons, så det er kun på specifikke lokaliteter og meget store tog, at det giver mening. På de fleste tog, vil prisen være for høj (inkl drift og vedl). Da Bombardier droppede at lave den 6-akslede TRAXX til Europa i 2016 (den findes i Sydafrika ) vurderede man markedet til ca 100 lok indenfor fem år. Til sammenligning ryger der op til 300 fire akslede TRAXX om året gennem produktionen.
Lasse

Moderne el-lokomotiver med 6 aksler

af Andreas Nielsen ⌂, Wismar, Tyskland, fredag 10. juli, 2020, 21:32 (70 dage siden) @ esni

Stadler´s nye EURODUAL er sådant et moderne el-lokomotiv med 6 aksler (Stadler EURODUAL).

Her i Wismar, Tyskland:
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Mvh
Andreas

Moderne el-lokomotiver med 6 aksler

af bastholm @, fredag 10. juli, 2020, 21:46 (70 dage siden) @ esni

Af samme grund byggede SBB type re 6/6 (den hedder vist re660 idag), som havde 3 toakslede boggier.

Den konfiguration ser man sjældent,

Den findes også i Italien, men også her er man gået bort fra den.

Moderne el-lokomotiver med 6 aksler

af pjl, lørdag 11. juli, 2020, 11:15 (69 dage siden) @ esni

Det ser ikke ud til at lokomotiver med 2 treakslede boggier er særligt populære hos infrastrukturforvaltningerne - og der er kun ganske få moderne typer.

Af samme grund byggede SBB type re 6/6 (den hedder vist re660 idag), som havde 3 toakslede boggier.

Den konfiguration ser man sjældent, er der nogen der ved hvorfor?

3*2 boggierne er vist en Italliensk bjergspecialitet, egentlig byggede man lokomotiverne i to korte halvdele fast koblede ryg mod ryg, hvor hver halvdel hvilede på den miderste bogie. Allerede fra 1940 og frem kørte de første lokomotiver med den konstruktion (E.636) rundt i Italien.

I Schweiz var de første to Re 6/6 også bygget sådan. Grunden er primært bjergbaner som Gotthard-strækningen, med mange kurver og lange stigninger, man havde tidligere bygget en serie "Gotthard Lokomotiver" (Ae 6/6), der efterhånden blev kendt som "track killers", derfor gik man på jagt efter et andet design. Efter de to Re 6/6 prototyper fandt man en måde at tilslutte den midterste boggie til de yderste via en kobling, der muliggjorde bevægelse i både horisontal og vertikal retning, derfor blev resten af serien anderledes. I italien er dette design indarbejdet i E.632 og E.633.

Nu hvor man kan lave en C0' boogie som giver plads til meget mere bevægelse tror jeg det er billigere at gøre sådan, som Lasse skriver er der meget få steder hvor designet er nødvendigt, da ÖBB kiggede efter deres nye godstogslokomotiver søgte de faktisk også efter C0'C0' konfigurationer, men blev vist hurtigt overbevist om at koble to normale Vectron sammen var bedre.

Avatar

Rusland

af mss ⌂, onsdag 15. juli, 2020, 11:56 (65 dage siden) @ pjl

Hej,

Russerne bygger også gerne 3x Bo lokomotiver.
Senest EP20:
https://trainspo.com/photo/45808/

Imponerende maskiner! :-)

Klassiske 6-akslere bygges også, her en EP2K:
http://www.kolomnadiesel.com/en/catalog/detail.php?ID=2078

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen