Damplokomotiv (Generelt)
Et lille spørgsmål. Asken fra kullene, blev den dumpet undervejs, eller blev den skrabet ud i forbindelse med kulpåfyldning ved kulgårdene?
af Reynard, 10/7 2020, 22:03 (1358 dage siden)
Et lille spørgsmål. Asken fra kullene, blev den dumpet undervejs, eller blev den skrabet ud i forbindelse med kulpåfyldning ved kulgårdene?
af Peter Christensen, 10/7 2020, 22:30 (1358 dage siden) @ Reynard
Hvad sker der om du dumper varm aske (evt. med lidt gløder i) på træsveller?
Måske en lille brand?
Af samme grund blev asken fjernet ved maskindepoterne.
Selv langt op i 90'erne fandtes et område på mdt Gb i København som hed "askekassen" - trods det af DSB ikke havde haft damplokomotiver i regulær drift i mere end 20 år.
af Reynard, 10/7 2020, 22:40 (1358 dage siden) @ Peter Christensen
Tak for svar. Skulle bruge det til maskindepotet ved modeltog.
af Steff, 10/7 2020, 23:10 (1358 dage siden) @ Reynard
Asken fra lokomotivets fyr (kullene) røg ned i askekassen under fyret når forbrændt. Når lokomotivet "kørte i hus" for vedligeholdelse efter endt tur, kørte man først hen over eftersynsgraven enten i eller ved remisen. Her ragede man fyret og asken ud under lokomotivet og normalt ned i en stålkasse, der kørte (hang) på skinner mellem "de rigtige skinner" hvor lokomotivet stod. Herved kunne stålkassen køres frem og tilbage så det passede med lokomotivets askekasse.
Den udragede aske og resterne fra fyret, kunne så enten skovles op i en trillebør og køres væk, eller på større depoter, kunne stålkassen hejses op med en kran og tømmes. Asken blev samlet i en askegård, der normalt var opmuret på en bund af beton. Dette fordi asken eller gløder fra kullene ikke skulle sætte ild i bunden af askegården.
Med mellemrum blev asken og rest kulpartikler i askegården tømt op i en åben godsvogn og transporteret væk.
Herunder et billede af en model af en askegår i spor 1. Hullet passer til, at en remisearbejder med en trillebør lige kan køre ind og tømme børen for aske.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
--
Steffen Dresler
af Reynard, 10/7 2020, 23:19 (1358 dage siden) @ Steff
Takker. Nu blev jeg meget klogere.
af My1201, 11/7 2020, 07:35 (1357 dage siden) @ Reynard
Takker. Nu blev jeg meget klogere.
Og ser du denne engelske film på 25 min vil du vide alt om hvor meget og især hvor ofte og mandskabskrævende et damplokomotiv er i drift.
af Peer Pedersen, 11/7 2020, 14:23 (1357 dage siden) @ Steff
Hej.
Her en video fra 2007 hvor man ser et polsk Damplokomotiv type Tr5-65 blive affyret i askekassen, på Maskindepotet Wolsztyn i Polen.
Hermed link: Damplokomotiv Tr5-65 affyres.
Hilsen Peer.
af Reynard, 11/7 2020, 14:40 (1357 dage siden) @ Peer Pedersen
Takker for interessen. Nularbejdstid jeg noget at arbejde med.
af Reynard, 11/7 2020, 14:41 (1357 dage siden) @ Reynard
Stavekontrolblander sig nogen gange utidigt.
Nu har jeg noget at arbejde med.
af Niels-Erik Hansen, 13/7 2020, 13:40 (1355 dage siden) @ Steff
Bare for at illustrere Steffens forklaring:
Billederne er fra Roskilde i formiddags.
af Steff, 13/7 2020, 15:28 (1355 dage siden) @ Niels-Erik Hansen
Tak Niels-Erik
Billeder fortæller oftere 100 gange mere end ord !
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
--
Steffen Dresler
af AndreasM, 10/7 2020, 23:20 (1358 dage siden) @ Peter Christensen
Selv langt op i 90'erne fandtes et område på mdt Gb i København som hed "askekassen" - trods det af DSB ikke havde haft damplokomotiver i regulær drift i mere end 20 år
Det kaldes det nu stadig, se her i hastighedstabellen
http://dsbinfra.dsb.dk/instrukser.htm#Instruks-1.5
(Bag pølsevognen, på havnen og ved kirken er vidst så til gengæld efterhånden faldet væk.)