Et par timer i Niebüll/Süderlügum (+33 billeder) (Jernbanen i dag)
Mit fædrene ophav og jeg tilbragte et par timer i Niebüll over middag i dag.
Det fik jeg lidt blandede billeder ud af.
--
Med venlig hilsen
Thomas D. Rithmester
af T. Rithmester , Struer, 12/7 2020, 23:27 (1355 dage siden)
Mit fædrene ophav og jeg tilbragte et par timer i Niebüll over middag i dag.
Det fik jeg lidt blandede billeder ud af.
--
Med venlig hilsen
Thomas D. Rithmester
af Niels Munch, 13/7 2020, 00:10 (1355 dage siden) @ T. Rithmester
Kære Thomas,
Mange tak for fine fotos fra Niebüll, hvor vejret under mit seneste besøg var noget ringere:
NEG T4 (95 80 0627 103-4 D-NEG), NEG Niebüll 30.06.2016 (nm).
Autozug Sylt DE 2700-02 (92 80 1251 002-2 D-VL), NEG Niebüll 30.06.2016 (nm).
Det skrupregnede faktisk.
Bedste hilsener
Niels
af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 13/7 2020, 00:27 (1355 dage siden) @ T. Rithmester
Har man forsat arm signaler i Tyskland?
af anho, 13/7 2020, 01:30 (1355 dage siden) @ hummel_62
Der er så vidt jeg ved mindst ét der stadig benyttes et sted på linjen mellem Lübeck og Puttgarden... så det kan godt være at der også er sådan nogen på andre lokalbaner.
af Niels Munch, 13/7 2020, 06:31 (1355 dage siden) @ hummel_62
Har man forsat arm signaler i Tyskland?
De findes endnu en del steder, men er stille og roligt på vej ud til fordel for moderne sikringsanlæg.
af pjl, 13/7 2020, 01:02 (1355 dage siden) @ T. Rithmester
Mit fædrene ophav og jeg tilbragte et par timer i Niebüll over middag i dag.
Det fik jeg lidt blandede billeder ud af.
De sidste tre gange jeg har været i Niebüll har det været det samme, en større mængde inaktive BR245 og en masse gamle BR218 i drift på Autozug. Troede egentlig at BR245 var indkøbt til at afløse 218'erne, nogle der ved hvad der er sket?
af Gæst42, 13/7 2020, 01:30 (1355 dage siden) @ pjl
De sidste tre gange jeg har været i Niebüll har det været det samme, en større mængde inaktive BR245 og en masse gamle BR218 i drift på Autozug. Troede egentlig at BR245 var indkøbt til at afløse 218'erne, nogle der ved hvad der er sket?
BR245 er jo et Bombardier produkt og de befinder sig åbenbart bedst ude på et sidespor (Se også Talent 3, DB IC2 mv.)
For 245 specifikt er der en længere beskrivelse af de mange problemer der har været på tyske wiki (sidste afsnit lige over Traxx3):
https://de.wikipedia.org/wiki/Bombardier_Traxx#Baureihe_245
af TeamBaumann, Hjordkær, 14/7 2020, 15:58 (1353 dage siden) @ pjl
Hej
Er der nogen der kender svaret på ....
Hvor længe kommer 218'er til at køre endnu, sådan som AutoZug Niebüll-Westerland eller
Regionalbahn Kiel - Lübeck?
De lever vist på lån tid ... skulle havde været udfaset de sidste 2-3 år? og ersattet med en anden type lokomotiv?
af carolus rex, 14/7 2020, 18:32 (1353 dage siden) @ TeamBaumann
Jeg håber de skal køre i lang tid i nu, har lige fundet ud af DB EL lok 120 er taget ud af drift....men de har nok haft deres bedste tid
af Niels Munch, 14/7 2020, 18:54 (1353 dage siden) @ TeamBaumann
DB anskaffede 7 stk. Bombardier Traxx P160 DE ME (BR245) med henblik på udfasning af BR218 i SyltShuttle. Udfasning af BR218 her vil afhænge af, at pålideligheden af BR245 bliver tilfredsstillende.
Se f.eks. her: https://de.wikipedia.org/wiki/Bombardier_Traxx#P160_DE_ME .
M.v.h.
Niels
af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 3/8 2020, 15:19 (1333 dage siden) @ Niels Munch
Så kom jeg retur fra ferie, og har fået lidt svar fra det tyske omkring TRAXX DE ME.
Der skulle ikke være aktuelle problemer med nogen, af de idriftværende maskiner. Der er lidt udfordringer med godkendelse af softwaren i de 6 nye maskiner som DB Fernverkehr forventes at modtage i år (bevidst flyttet til i år, for at få ETCS Bl 3.6.0 samt radiostyring og automatisk bremseprøve ifm tilkobling til ICE tog). To af disse er dog overleveret til DB.
Til gengæld kører der mange historier i de tyske medier, der dog alle baserer sig på "unavngivne kilder" (hvilket wikipedia forresten også gør ) I een af artiklerne, som jeg desværre ikke har link til, udtaler DB sig om situationen på Marskbanen, og nævner ikke noget om nogle problemer eller mangler. til gengæld nævnes at:
Sylt Shuttle ejer ikke længere nogle BR 218, og skal derfor lejlighedsvis indleje BR 218 fra andre selskaber - Blandt andet fra DB Regio. Dette sker da BR 245 lejlighedsvis også indsættes i anden trafik i Tyskland, hvor man af "tekniske årsager" kun kan indsætte BR 245. Alt efter køreplansperiode varierer dette antal.
For IC-trafikken til Westerland gælder, at 218erne dér, vil blive erstattet af BR 245 med de nye Talgovogne, når disse leveres.
Regionaltrafikken til Westerland er efter en "tillægsordre" ændret til at kræve 17 BR 245 i bestanden. Da der kun er 15 af de blå, skal DB altså ud af eksisterende bestand finde to stk BR 245 mere.
På lang sigt forventes:
1: Sylt Shuttle vil køre alle afgange med egne BR 245
2: Alle tog i Regionaltrafikken vil blive kørt med BR 245
3: Alle IC tog vil blive kørt med nye Talgo vogne og BR 245
Der er ordre på flere lok til DB i bogen.
/Lasse
af Niels Munch, 3/8 2020, 16:57 (1333 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen
Kære Lasse,
Mange tak for grundig info - som altid.
Bedste hilsener
Niels
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 13/7 2020, 07:07 (1355 dage siden) @ T. Rithmester
Fine billeder fra et pænt større jernbaneanlæg.
Jeg konstaterer at naturen har lige så stor vækstkraft som nord for grænsen....
--
Venligst
Michael Deichmann
af pvc, 13/7 2020, 11:25 (1355 dage siden) @ Michael Deichmann
Flotte billeder af armsignalerne. Det er jo fantastisk at de har overlevet så længe, men er der nogen, der ved, om der fortsat også bruges skiveforsignaler og hvor man kan komme til at fotografere dem?
--
PVC
af Niels Munch, 13/7 2020, 11:49 (1355 dage siden) @ pvc
Hej,
Der er et par eksempler fra i år her:
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,9231365,9231365
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,9252283,9252283
De er hastigt fundet på www.drehscheibe-online.de med søgekriteriet "Formsignal" på "Bild-Sichtungen". Her jagter de tyske "Fuzzies" bl.a. armsignaler. Man skal være indlogget for at kunne bruge søgefunktionen.
M.v.h.
Niels
af pvc, 13/7 2020, 12:00 (1355 dage siden) @ Niels Munch
Tak for svaret. Flotte billeder, men lidt langt, hvis man selv skal ud med kamera. Jeg håbede at der måske fandtes signaler på banen omkring Niebüll.
--
PVC
af Niels Buch, 13/7 2020, 12:11 (1355 dage siden) @ pvc
Med mindre der er sket ændringer indenfor de sidste par år, så er der også et mekanisk sikringsanlæg i Klanxbüll lige inden Hindenburgdæmningen til Sild.
Niels
af John Nissen, 14/7 2020, 19:23 (1353 dage siden) @ Niels Buch
På Marskbanen mellem Elmshorn og Westerland på Sild, finder der fortsat en del armsignaler på den nordlige del af banen.
Fra syd drejer det sig om følgende:
Langenhorn (Schlesw.) - mellemblok
Stedesand - station uden publikumsbetjening
Lindholm - station uden publikumsbetjening, og forgrening til den lukkede bane til Flensburg-Weiche. Forsignal og I-signal herfra findes stadig, ligesom en kommandopost i hver ende.
Niebüll
Lehnshallig - krydsningsstation uden publikumsbetjening
Klanxbüll
Westerland (Sylt)
Mellemblokken "Hindenburgdamm" ude midt i vadehavet samt Morsum og Keitum stationer har desværre ikke længere armsignaler.
John
af Niels Munch, 14/7 2020, 20:27 (1353 dage siden) @ John Nissen
af Niels Munch, 13/7 2020, 12:14 (1355 dage siden) @ pvc
Jeg tillod mig at følge mit eget søgetip med "Formsignal Niebüll". Se billede nr. 10 her:
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,9104901,9104901 .
Serien er taget af Andreas "Ölfuss", der nu & da også skriver herinde.
af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 13/7 2020, 12:07 (1355 dage siden) @ Niels Munch
Hvad betyder disse signaler? I sær dette plade signal klods op af et hovdet signal?
af Niels Munch, 13/7 2020, 12:16 (1355 dage siden) @ hummel_62
Hvad betyder disse signaler? I sær dette plade signal klods op af et hovdet signal?
Du kan f.eks. starte her: https://de.wikipedia.org/wiki/Eisenbahnsignale_in_Deutschland .
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 13/7 2020, 13:18 (1354 dage siden) @ Niels Munch
I vores egen videodokumentarist Kennys video om det sidste tog overført til Puttgarden er der en sekvens fra strækningen syd for Puttgarden, hvor der er "fuld plade" med både armsignal og forsignal. Endda hvor de bevæger sig.
Så det burde da være til at komme i nærheden af?
--
Venligst
Michael Deichmann
af sj51, 14/7 2020, 18:31 (1353 dage siden) @ Michael Deichmann
Neustadt (Holstein), midtvejs mellem Puttgarden og Lübeck, har stadigvæk de gode gamle "Formsignale" samt lokalt betjente bomme, men det er på lånt tid.
af T. Rithmester , Struer, 13/7 2020, 12:39 (1354 dage siden) @ pvc
Flotte billeder af armsignalerne. Det er jo fantastisk at de har overlevet så længe, men er der nogen, der ved, om der fortsat også bruges skiveforsignaler og hvor man kan komme til at fotografere dem?
Der gør der flere steder på strækningen ud mod Westerland.
Her ved det fremskudte signal til Niebüll (??) fra Westerland, 11. august 2018 (thr)
Her ved det fremskudte signal til Niebüll (??) fra Westerland, 11. august 2018 (thr)
Her ude på strækningen, 11. august 2018 (thr)
Her ude på strækningen, 11. august 2018 (thr)
--
Med venlig hilsen
Thomas D. Rithmester
af pvc, 13/7 2020, 13:00 (1354 dage siden) @ T. Rithmester
Tak for gode billeder og henvisninger. Dér må jeg ned!
--
PVC
af andersj, Aalborg, 13/7 2020, 17:29 (1354 dage siden) @ T. Rithmester
Første billeder må være fra indkørselssignalet, hvor det fremskudte signal viser stillingen på næste signal (så man kan se om der er sat gennemkørsel).
Det fremskudte signal til indkørselssignalet ses så på de sidste billeder.
--
Mvh Anders
af T. Rithmester , Struer, 13/7 2020, 21:59 (1354 dage siden) @ andersj
Første billeder må være fra indkørselssignalet, hvor det fremskudte signal viser stillingen på næste signal (så man kan se om der er sat gennemkørsel).
Det fremskudte signal til indkørselssignalet ses så på de sidste billeder.
Tak.
Vi er her ude i noget jeg ikke ved så meget om
--
Med venlig hilsen
Thomas D. Rithmester
af Vestjyden, 13/7 2020, 13:50 (1354 dage siden) @ T. Rithmester
Flotte billeder. Var selv forbi station for et par år siden da jeg skulle videre over tog-dæmningen til øen Sild/ Sylt. Det er også en tur der kan anbefales, med skinner gennem vadehavet.
Sild/ Sylt Westerland station
Mvh vestjyden
--
AR 2052
af HLA7, 13/7 2020, 16:02 (1354 dage siden) @ Vestjyden
Ja, og ved Dagebull mole med privatbanen fra Niebull , litra 628 , og medbringer kursvogne fra Hamburg. Og så er der færgerne til de Nordfrisiske øer
af TeamBaumann, Hjordkær, 13/7 2020, 19:06 (1354 dage siden) @ T. Rithmester
Der skal lige siges at NEG ( Norddeutsche Eisenbahngesellschaft GmbH ) fejrer 125 år her i 2020
Officelt havde det været planlagt en jubilæumsfest d. 29. august 2020 med hvis en sær plantog, inden Covid-19 ramte
Tyskland.
Den modelbane butik, har jeg hørt fra lokale beboer at den er vist lukket og slukket, og efter de par gange jeg har været i Niebüll , har jeg selv aldrig set den åbent.
af Nomisdk , Galten, 15/7 2020, 08:56 (1353 dage siden) @ T. Rithmester
Jeg var også en tur nede på Marschbahn i mandags - dog kun ude på strækningen.
Her et par billeder der fra, og flere kan ses her:
https://www.simontog.dk/marschbahn-juli-2020/
--
Mvh
Simon Mosbjerg Mørch
https://www.simontog.dk