Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Deutsche Bahn bestiller 30 Siemens Velaro (Generelt)

af andersj, Aalborg, 15/7 2020, 19:32 (1380 dage siden)

Udbuddet på op til 90 nye højhastighedstog, der blev igangsat i efteråret 2019, og i dag blev det offentliggjort at Siemens er vinder af udbuddet. Det var dog ikke nogen stor overraskelse, da nogle af "kravene" i udbuddet var levering i 2022 og sammenkobling med Siemens Velaro D (BR 407). "Krav" i den forstand at bud med disse egenskaber blev favoriseret.
Der bestilles 30 togsæt med option på 60 yderligere.

Der var spekuleret i om Siemens ville byde med det nye Velaro Novo koncept, men sandsynligvis pga. den korte leveringstid blev det en tilpasset udgave af de eksisterende Velaro D(eutschland) / BR 407. Der kommer bl.a. cykelpladser samt flere indstigningsdøre end BR 407 - men færre siddepladser.

Pressemeddelelse

[image]

--
Mvh Anders

Deutsche Bahn bestiller 30 Siemens Velaro

af Poul Brandt, Nordsjælland, 15/7 2020, 19:50 (1380 dage siden) @ andersj

Jeg ser det kan køre 320 km/t. Har man overhovedet baner herfor?

Poul

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Deutsche Bahn bestiller 30 Siemens Velaro

af Nordexpress, 15/7 2020, 20:30 (1380 dage siden) @ Poul Brandt

I dag mellem Köln og Frankfurt vv., se kortet i første indlæg. Her kører de BR 407, som de skal kunne kobles med. Det kortet viser: Dortmund-München over hhv. Würzburg-Nürnberg og Stuttgart er helt seriøst, hvis man kan sige det sådan.

Det ser også ud til, at den nyeste højhastighedsstrækning Stuttgart-Ulm vv. får max 250 km/t og måske 300 km/t:

Wikipedia Neubaustrecke Wendlingen-Ulm

I den ny DeutschlandTakt, som der tidligere har været henvist til, tales der nu også om en ny strækning Würzburg-Nürnberg.

Deutsche Bahn bestiller 30 Siemens Velaro

af Poul Brandt, Nordsjælland, 15/7 2020, 20:50 (1380 dage siden) @ Nordexpress

I dag mellem Köln og Frankfurt vv., se kortet i første indlæg. Her kører de BR 407, som de skal kunne kobles med. Det kortet viser: Dortmund-München over hhv. Würzburg-Nürnberg og Stuttgart er helt seriøst, hvis man kan sige det sådan.

Det ser også ud til, at den nyeste højhastighedsstrækning Stuttgart-Ulm vv. får max 250 km/t og måske 300 km/t:

Wikipedia Neubaustrecke Wendlingen-Ulm

I den ny DeutschlandTakt, som der tidligere har været henvist til, tales der nu også om en ny strækning Würzburg-Nürnberg.

.
Tak for det.
Så som jeg læser kortet så er den maksimale hastighed i Tyskland lige nu 300 km/t. Jeg kan ikke finde strækninger med højere hastighed end det.

Jeg antager at grunden til at de så alligevel er bestilt til 320 km/t er fordi det koster det samme som til 300 km/t. Eller måske fordi de simpelthen kun produceres som standard for 320 km/t.

Nogen som ved mere?

Poul

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Deutsche Bahn bestiller 30 Siemens Velaro

af XAL Olesen, 15/7 2020, 21:25 (1380 dage siden) @ Poul Brandt

Så som jeg læser kortet så er den maksimale hastighed i Tyskland lige nu 300 km/t. Jeg kan ikke finde strækninger med højere hastighed end det.

Jeg antager at grunden til at de så alligevel er bestilt til 320 km/t er fordi det koster det samme som til 300 km/t. Eller måske fordi de simpelthen kun produceres som standard for 320 km/t.

Nogen som ved mere?

Poul


Selv om DB skriver i infomaterialet at togene skal bruges i SFS - strækningen Køln - Frankfurt(Main) skal der også køres på de franske LGV - strækninger og der køres ofte 320 km/t. Har selv prøvet det med ICE3 en del gange. Jeg foretrækker ICE3 fremfor TGV.

Deutsche Bahn bestiller 30 Siemens Velaro

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 16/7 2020, 13:40 (1379 dage siden) @ andersj

Det var dog ikke nogen stor overraskelse, da nogle af "kravene" i udbuddet var levering i 2022 og sammenkobling med Siemens Velaro D (BR 407). "Krav" i den forstand at bud med disse egenskaber blev favoriseret.

Der var nu også en række krav om homologering, potentiel højere hastighed end 320 km/t og flerstrømsudgaver, der ganske reelt åbnede op for at også Bombardier/Hitachis V300ZEFIRO såvel som Talgos højhastighedstog havde en fair chance i evalueringen. Der kom dog så vidt jeg har hørt, alene et tilbud fra Siemens, og det giver da også god mening for DB at udvide Velaro flåden. Men udbuddet var altså reelt åbent for alle.

/Lasse

Avatar

Deutsche Bahn bestiller 30 Siemens Velaro

af mss ⌂, 22/7 2020, 14:01 (1373 dage siden) @ XAL Olesen

Fornuftigt at man vælger at bygge videre på den platform.
Jeg kan se at togene får to døre mere end de nuværende Velaro D. Det har været et kritikpunt at BR 407 havde for få døre.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak