Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Altså blot et smukt syn af 4 Vectroner (Jernbanen i dag)

af Nordexpress, 30/7 2020, 11:33 (1338 dage siden)
redigeret af Tommy Nilsson, 30/7 2020, 21:22

ÖBB er jo helt vilde med at få leveret Vectroner - og flere Vectroner.

Så her er de seneste fire - det kan jo altid give lidt forsmag!

Rail Color

Altså blot et (...) syn af 4 Vectroner

af LHJ, 30/7 2020, 17:33 (1338 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Smag og behag er jo heldigvis forskellig - selv synes jeg nu, at det her syn er mere smukt :-)

https://railcolornews.com/2020/07/04/de-an-impressive-lokzug-db-regio-re-allocates-trax...

/Lasse

Hmmm ... - smag & behag er heldigvis forskellig, men ingen af de to maskiner vinder nu nogen designpriser i min verden.
Vectron'en ser fjollet og dum ud med sit "katteansigt", mens Traxx'en bare er tudegrim, om end den udstråler "power" ...
Det primære er dog, at de fungerer, og det tyder meget jo på, at begge maskiner gør, og så er jeg som skatteyder sådan set tilfreds.
Så lad ikke dette indlæg være en start på en længere design-for-og-imod-debat ;-)

God aften!

/LH

Altså blot et (...) syn af 4 Vectroner

af Scharfenberg, 31/7 2020, 09:59 (1337 dage siden) @ LHJ

Smag og behag er jo heldigvis forskellig - selv synes jeg nu, at det her syn er mere smukt :-)

https://railcolornews.com/2020/07/04/de-an-impressive-lokzug-db-regio-re-allocates-trax...

/Lasse


Hmmm ... - smag & behag er heldigvis forskellig, men ingen af de to maskiner vinder nu nogen designpriser i min verden.
Vectron'en ser fjollet og dum ud med sit "katteansigt", mens Traxx'en bare er tudegrim, om end den udstråler "power" ...
Det primære er dog, at de fungerer, og det tyder meget jo på, at begge maskiner gør, og så er jeg som skatteyder sådan set tilfreds.
Så lad ikke dette indlæg være en start på en længere design-for-og-imod-debat ;-)

God aften!

/LH

Jeg er meget enig, LH.

Lasse: Hvorfor har man valgt de tværbjælker på siden af jeres TRAXX? Kommer der ikke nemt til at sætte sig skidt fast, som er vanskeligt for operatøren at rengøre og holde pænt? Jeg tænker vel, at det også er en del af pakken. At et lokomotiv skal være nemt at renholde, så det kan holde sig præsentabelt.

Altså blot et (...) syn af 4 Vectroner

af krabsen, 31/7 2020, 11:32 (1337 dage siden) @ Scharfenberg

Lasse: Hvorfor har man valgt de tværbjælker på siden af jeres TRAXX? Kommer der ikke nemt til at sætte sig skidt fast, som er vanskeligt for operatøren at rengøre og holde pænt? Jeg tænker vel, at det også er en del af pakken. At et lokomotiv skal være nemt at renholde, så det kan holde sig præsentabelt.

Formentlig af to årsager:

Øget stabilitet. En profileret flade er sværere at knække og har sværere ved at slå sig end en flad plade. Der er en grund til at bærende bjælker ofte er U- I- eller H-formede.

Det æstetiske: En plan flade af den størrelse vil uværgerligt slå sig en anelse og derfor se 'bulet' ud.


Profileringen er så fornuftigvis lodret, så skidt og vand kan løbe fra :-)

Altså blot et (...) syn af 4 Vectroner

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 31/7 2020, 11:51 (1337 dage siden) @ Scharfenberg

Traxx AC3 bygges med "containersider" da det var billigere. I forvejen var der lodrette stolper i vognkassen, mens de ydre plader skal bukkes, da lokomotivrammen i virkeligheden er en smule oval. Det har alle dage været muligt at tilkøbe plane sider, men det har ingen valgt. Derudover har det været muligt at købe "flexpaneler" til siderne også, hvilket vel omkring 100 har gjort (flere har dog droppet det af økonomiske årsager.) Det er altså billigere at producere en vognkasse til en Traxx AC3 end til en Vectron. Så derfor :-)

Siden da er udviklingen i svejseteknik gået stærkt, og vi kan nu producere "glatte" vognsider billigere end "containersiden". Så de nye DC3 og MS3 leveres med glatte sider.

Lasse

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak