Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvor er MZ 1439 (Generelt)

af Fynboen, 3/8 2020, 10:39 (1354 dage siden)

Som en forlængelse af min anden tråd om ME 1501, hvor er MZ 1439 henne i verdenen lige nu?

Jeg kan kan kun finde status indtil 2015:
Niebüll 2010-13 (hensat). Udlejet 2013 til Railcare. Juni 2013 fra Niebüll til Padborg. I drift 2014. Udlejet 2015 til Captrain.

Avatar

Hvor er MZ 1439

af gaest, 3/8 2020, 13:15 (1354 dage siden) @ Fynboen

Som en forlængelse af min anden tråd om ME 1501, hvor er MZ 1439 henne i verdenen lige nu?

Jeg kan kan kun finde status indtil 2015:
Niebüll 2010-13 (hensat). Udlejet 2013 til Railcare. Juni 2013 fra Niebüll til Padborg. I drift 2014. Udlejet 2015 til Captrain.

Jeg så den hensat i Padborg ved CFL sammenmed Mx1030 i midten af 2019. Den ser ikke ud til at blive brugt.

Hvor er MZ 1439

af Fynboen, 3/8 2020, 14:54 (1354 dage siden) @ gaest

Tak for info.

BLDX MX 1030 ser også noget sørgelig ud på de nyeste billeder jeg kan finde af den. Formoder 1439 er lidt det samme så?

De burde jo (specielt 1439) bevares og sættes i magasin et sted..... MZ III-serien adskiler sig jo også fra de øvrige serier med deres karakteristiske "Dame Edna" vinduesrammer på foruden. :-)

Hvor er MZ 1439

af Peter Christensen, 3/8 2020, 15:09 (1354 dage siden) @ Fynboen

De burde jo (specielt 1439) bevares og sættes i magasin et sted..... MZ III-serien adskiler sig jo også fra de øvrige serier med deres karakteristiske "Dame Edna" vinduesrammer på foruden. :-)

Mig bekendt er 1439 ikke pt. til salg, men får ejenen (som jeg ikke ved hvem er) et godt tilbud, så er jeg overbevist om at den er til salg.
Prisidé: nogle millioner kroner - hvem har lige råd til det blandt private eller museumsforeninger?
Hvor meget man end måtte ønske det, så har det nok lange udsigter at få bevaret en MzIII i Danmark.

Iøvrigt, så er de 20 cyl. motorer temmelig tørstige med hensyn til brændstof, en turbolader er en dyr ting at vedligeholde (et havari vil sandsynligvis betyde hensættelse grundet pengemangel). Derudover hele showet med nyt signalprogram oveni....
På baggrund af ovenstående, så er jeg ikke optimist når det gælder bevaring af en kørende MzIII.
MzIV - måske - når DB cargo ikke længere har behov for dem.

Hvor er MZ 1439

af Bent Larsen, Kalundborg, 3/8 2020, 16:25 (1354 dage siden) @ Peter Christensen

Hej
Ifølge DJKs bane index 2018/19, så er det stadig Dan Behr der er ejer af MZ 1439 og NEG operatør.
Vh
Bent Larsen

Avatar

Hvor er MZ 1439

af gaest, 3/8 2020, 17:50 (1354 dage siden) @ Peter Christensen

De burde jo (specielt 1439) bevares og sættes i magasin et sted..... MZ III-serien adskiler sig jo også fra de øvrige serier med deres karakteristiske "Dame Edna" vinduesrammer på foruden. :-)

Mig bekendt er 1439 ikke pt. til salg, men får ejenen (som jeg ikke ved hvem er) et godt tilbud, så er jeg overbevist om at den er til salg.
Prisidé: nogle millioner kroner - hvem har lige råd til det blandt private eller museumsforeninger?
Hvor meget man end måtte ønske det, så har det nok lange udsigter at få bevaret en MzIII i Danmark.

Iøvrigt, så er de 20 cyl. motorer temmelig tørstige med hensyn til brændstof, en turbolader er en dyr ting at vedligeholde (et havari vil sandsynligvis betyde hensættelse grundet pengemangel). Derudover hele showet med nyt signalprogram oveni....
På baggrund af ovenstående, så er jeg ikke optimist når det gælder bevaring af en kørende MzIII.
MzIV - måske - når DB cargo ikke længere har behov for dem.

Inden nogen enthusiaster slagter sparegrisen for at købe 1439 bør de spørge sig selv hvorfor den maskine bare står og laver ingenting. Der burde nok være jobs til en ATC maskine hen ad vejen. Den har kun været brugt undtagelsesvist siden "genoplivningen", og kun når alt andet disponibelt materiel allerede var sat ind.
Skulle den fejle noget er det også en god ide at vide hvor man kan få reservedele til en MZIII

Hvor er MZ 1439

af OD, Od ⌂, 3/8 2020, 18:17 (1353 dage siden) @ gaest

De burde jo (specielt 1439) bevares og sættes i magasin et sted..... MZ III-serien adskiler sig jo også fra de øvrige serier med deres karakteristiske "Dame Edna" vinduesrammer på foruden. :-)

Mig bekendt er 1439 ikke pt. til salg, men får ejenen (som jeg ikke ved hvem er) et godt tilbud, så er jeg overbevist om at den er til salg.
Prisidé: nogle millioner kroner - hvem har lige råd til det blandt private eller museumsforeninger?
Hvor meget man end måtte ønske det, så har det nok lange udsigter at få bevaret en MzIII i Danmark.

Iøvrigt, så er de 20 cyl. motorer temmelig tørstige med hensyn til brændstof, en turbolader er en dyr ting at vedligeholde (et havari vil sandsynligvis betyde hensættelse grundet pengemangel). Derudover hele showet med nyt signalprogram oveni....
På baggrund af ovenstående, så er jeg ikke optimist når det gælder bevaring af en kørende MzIII.
MzIV - måske - når DB cargo ikke længere har behov for dem.


. Den har kun været brugt undtagelsesvist siden "genoplivningen", og kun når alt andet disponibelt materiel allerede var sat ind.


Undtagelsesvis? Den kørte flere år i streg for Captrain!

Hvor er MZ 1439

af Niels, Aarhus, 3/8 2020, 19:16 (1353 dage siden) @ OD, Od

God aften i forrummet

Ang. MZ 1439, så giver et opslag d.d. på NEGs hjemmeside disse oplysninger:

Lokomotiven

Die neg-eigenen Lokomotiven haben folgende Einsatzbereiche:

- Niebüll - Dagebüll
- Niebüll - Tønder (Mz 1439 hat hierfür eine Sondergenehmigung)
- Sonderzugeinsätze auf anderen Strecken (nicht Mz)
- Mz 1439 darf generell nur in Dänemark eingesetzt werden

Heraf kan man altså udlede, at MZ 1439 ejes af NEG.
Den er ikke opført som ukampdygtig - blot at den generelt kun må bruges på danske strækninger.

Venlige hilsner

Niels H.

--
Niels

Hvor er MZ 1439

af Niels, Aarhus, 3/8 2020, 19:46 (1353 dage siden) @ Niels

Endnu en gang godaften i forummet

Man bør jo altid være lidt kritisk overfor egne konklusioner og forsøge dem efterprøvet af andre - specielt når de sker på baggrund af en tysk tekst, og at det er omkring 45 år siden, man sidst blev udsat for tyskundervisning af lektor Daugbjerg på Aarhus Statsgymnasium - kort sagt: jeg er blevet i tvivl om, hvorvidt nedenstående betyder, at NEG er den egentlige ejer af MZ 1439, eller at en anden (måske Dan Behr?) ejer lokomotivet.
Måske nogle af forummets mere tyskkyndige kan hjælpe.

Der står - som tidligere anført:
Die NEG-eigenen Lokomotiven. Betyder dette at NEG ejer dem, eller betyder det bare, at det er NEGs "egne" lokomotiver - altså lokomotiver, der kun står til rådighed for NEG?

Videre står der nemlig på siden med data for de enkelte lokomotiver ved MZ 1439, at "NEG ist nur Fahrzeughalter". Betyder Fahrzeughalter i denne sammenhæng, at NEG blot forvalter MZ 1439, og at en anden er den egentlige ejer?

Google Translate er hér - som i mange andre tilfælde - ikke til megen hjælp, og jeg har sjældent min gamle tysk-dansk ordbog med i sommerhus;-) .

Håber som sagt, at en mere tyskkyndig kan træde til og afklare, hvad der er op og ned i dette.

På forhånd tak

Niels H

--
Niels

Hvor er MZ 1439

af andersj, Aalborg, 3/8 2020, 19:59 (1353 dage siden) @ Niels

Endnu en gang godaften i forummet

Man bør jo altid være lidt kritisk overfor egne konklusioner og forsøge dem efterprøvet af andre - specielt når de sker på baggrund af en tysk tekst, og at det er omkring 45 år siden, man sidst blev udsat for tyskundervisning af lektor Daugbjerg på Aarhus Statsgymnasium - kort sagt: jeg er blevet i tvivl om, hvorvidt nedenstående betyder, at NEG er den egentlige ejer af MZ 1439, eller at en anden (måske Dan Behr?) ejer lokomotivet.
Måske nogle af forummets mere tyskkyndige kan hjælpe.

Der står - som tidligere anført:
Die NEG-eigenen Lokomotiven. Betyder dette at NEG ejer dem, eller betyder det bare, at det er NEGs "egne" lokomotiver - altså lokomotiver, der kun står til rådighed for NEG?

Videre står der nemlig på siden med data for de enkelte lokomotiver ved MZ 1439, at "NEG ist nur Fahrzeughalter". Betyder Fahrzeughalter i denne sammenhæng, at NEG blot forvalter MZ 1439, og at en anden er den egentlige ejer?

Fahrzeughalter = Den der har brugsretten over køretøjet og bruger det for egen regning.
Fahrzeugbesitzer = Ejer af køretøjet.

Eksempelvis hvis man leaser en bil så er leasingtageren "Fahrzeughalter" mens leasingselskabet er "Fahrzeugbesitzer".

Den tyske ordbog siger: "jemand, der die Verfügungsgewalt über ein Kraftfahrzeug besitzt und es für eigene Rechnung gebraucht".

--
Mvh Anders

Hvor er MZ 1439

af Niels, Aarhus, 3/8 2020, 20:10 (1353 dage siden) @ andersj


Fahrzeughalter = Den der har brugsretten over køretøjet og bruger det for egen regning.
Fahrzeugbesitzer = Ejer af køretøjet.

Eksempelvis hvis man leaser en bil så er leasingtageren "Fahrzeughalter" mens leasingselskabet er "Fahrzeugbesitzer".

Den tyske ordbog siger: "jemand, der die Verfügungsgewalt über ein Kraftfahrzeug besitzt und es für eigene Rechnung gebraucht".

Lieber Andersj

Vielen dank für deine Antwort - es erklärt alles, und Ich kan wieder ruhig schlafen;-)

Venlige hilsner

Niels H.

--
Niels

Hvor er MZ 1439

af FutteV, 4/8 2020, 15:39 (1353 dage siden) @ gaest

Den kom tilbage i 2018 eller var det 19. Den har jo fået skiftet stempler, så den skulle være i fin stand. Den mangler bare revision, og en lejer. Problem med lejer er oftest at de vil leje et lokomotiv som er revideret. Dan Behr vil nok ikke sætte lokomotivet i revision, medmindre han har en der vil leje den. Så det er lidt af en knækket bro.

Hvor er MZ 1439

af Fynboen, 3/8 2020, 21:03 (1353 dage siden) @ Peter Christensen

Ja, det er nemt at sidde bag tasterne og kræve det ene diesellokomotiv efter det andet bevaret uden selv at have midler eller evner til selv at bidrage med ret meget.... :-D
Men det er jo nu, de skal sikres for eftertiden og jeg lever fint med de ikke holdes driftklare...

Meget snart er diesellokomotiver jo lige så historiske som damplokomotiver.

Var det ikke også snak om, at Svanemølleværket skal blive til Danmarks Tekniske Museum. Selvfølgelig skal de da også have et historisk lokomotiv eller to i samlingen.... :-)

Avatar

Hvor er MZ 1439

af gaest, 4/8 2020, 21:50 (1352 dage siden) @ Fynboen

Var det ikke også snak om, at Svanemølleværket skal blive til Danmarks Tekniske Museum. Selvfølgelig skal de da også have et historisk lokomotiv eller to i samlingen.... :-)

- men om det så lige skal være en MZ ?

Men selvfølgelig skal vi da bevare som minimum:

MZ(I) 3 stk: En vinrød med hjørnevinduer, en designmalet og en i Banestyrelsen design

MZ(II) 3 stk: Samme bemalingsvarianter som MZ(I)

MZ(III) 2 stk: Så vi kan se dem i dobbeltraktion.

MZ(IV) 2 stk: samme argument som MZ(III)

Selvfølgelig skal "nogen" holde dem alle køreklare og udstyret med opdateret version af det til enhver tid gældende togkontrolsystem...

Jeg så hellere et vist unævneligt diesellokomotiv der pt befinder sig på en nabostation til Hjerm kom dertil hvis ikke gammelt nag fortsat hindrer dette.

Hvor er MZ 1439

af Fynboen, 4/8 2020, 22:24 (1352 dage siden) @ gaest

Var det ikke også snak om, at Svanemølleværket skal blive til Danmarks Tekniske Museum. Selvfølgelig skal de da også have et historisk lokomotiv eller to i samlingen.... :-)


- men om det så lige skal være en MZ ?

Men selvfølgelig skal vi da bevare som minimum:

MZ(I) 3 stk: En vinrød med hjørnevinduer, en designmalet og en i Banestyrelsen design

MZ(II) 3 stk: Samme bemalingsvarianter som MZ(I)

MZ(III) 2 stk: Så vi kan se dem i dobbeltraktion.

MZ(IV) 2 stk: samme argument som MZ(III)

Selvfølgelig skal "nogen" holde dem alle køreklare og udstyret med opdateret version af det til enhver tid gældende togkontrolsystem...

Jeg så hellere et vist unævneligt diesellokomotiv der pt befinder sig på en nabostation til Hjerm kom dertil hvis ikke gammelt nag fortsat hindrer dette.

Ja, det kunne da være fedt, hvis man kan bevare alle disse varianter og tilmed holde dem køreklare..... :-) Beklager jeg sådan fik dig op i det røde felt, det var bestemt ikke min hensigt.

Hvor er MZ 1439

af Niels Munch, 4/8 2020, 22:42 (1352 dage siden) @ Fynboen

Ja, det kunne da være fedt, hvis man kan bevare alle disse varianter og tilmed holde dem køreklare..... :-) Beklager jeg sådan fik dig op i det røde felt, det var bestemt ikke min hensigt.


Jeg tror ikke, du fik nogen "op i det røde felt". Men jeg tror, vi er nogle, som har overstået det dér med pubertetsdrømmene ;-) .

Hvor er MZ 1439

af Fynboen, 4/8 2020, 22:49 (1352 dage siden) @ Niels Munch

Ja, det kunne da være fedt, hvis man kan bevare alle disse varianter og tilmed holde dem køreklare..... :-) Beklager jeg sådan fik dig op i det røde felt, det var bestemt ikke min hensigt.

Jeg tror ikke, du fik nogen "op i det røde felt". Men jeg tror, vi er nogle, som har overstået det dér med pubertetsdrømmene ;-) .

Fair nok.... vi stopper den her.

Hvor er MZ 1439 (1 foto)

af Niels Munch, 9/9 2020, 17:02 (1317 dage siden) @ Fynboen

Her er et dugfrisk - eller måske snarere i fesent støvregn - billede af MZ 1439:

[image]MZ 1439 i Padborg 09.09.2020 (nm).

..... i selskab med DH 440, MX 1030 og CFL Cargo 02 samt nogle luxembourgske Ninja Turtles.

Med de sædvanlige beklagelser af den forringede billedkvalitet; men éns vejrguder er ikke altid med os :-| .


M.v.h.
Niels

Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

Der kommer altid en sporvogn

Der kommer altid en sporvogn. Pris 310 kr.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak