Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Materiel på Nordbanen (Generelt)

af Knielsen, 4/8 2020, 21:41 (1354 dage siden)

Jeg har er spørgsmål, som jeg håber i kan hjælpe med. Jeg skal på forhånd undskylde min manglende indsigt i jernbane-terminologi og kommer måske til at spørge lidt dumt eller forkert.

Er der nogle der ved hvilke typer rullende materiel (diesel, damp, el) der har været benytte på Nordbanen (i denne sammenhæng København-Hillerød).

Strækningen er selvfølgelig en s-togs strækning i dag, men gik man direkte fra damptog til elektriske tog? Eller var der en mellemliggende periode hvor man benyttede dieseltog og i så fald hvor mange år.

Hvornår blev strækningen i øvrigt en del af s-togs-nettet?

Materiel på Nordbanen

af Steff, 4/8 2020, 21:59 (1354 dage siden) @ Knielsen

Kære Hr. Nielsen!

Hvis ikke det er presserende her og nu, håber jeg du kan vente lidt endnu med et fyldestgørende svar på alle dine spørgsmål, da Banebøger netop nu er ved at færdiggøre den helt nye bog om netop Nordbanen. Og jeg ved at der kommer meget om lige netop trækkraft, litra (typer), tidspunkter mm.
Jeg kender ikke lige her og nu Banebøgers udgivelsestidspunkt, men tror det er op over!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Fik lige set på BB hjemmeside. Bogen udkommer her til efteråret!

--
Steffen Dresler

Materiel på Nordbanen

af Niels Munch, 4/8 2020, 22:04 (1354 dage siden) @ Knielsen

Hej Knielsen,

Et litteraturtip:

Titel: Nordbanen - med tog til Nordsjælland gennem 125 år
Af: John Poulsen (f. 1951)
Udgiver: Historisk-topografisk Selskab for Lyngby-Taarbæk Kommune
Udgivelsesår: 1991
Omfang: 208 sider, illustreret
ISBN 87-87298-20-1

Du skal nok på biblioteket. Hvis jeg har "hørt rigtigt", er der vist en ny bog om banen på trapperne.


M.v.h.
Niels

Avatar

Materiel på Nordbanen

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 5/8 2020, 10:20 (1354 dage siden) @ Knielsen

Du har fået flere hints til hvor du kan søge information, men der har kørt både damp og dieselelektrisk inden banen i 1968 blev omlagt til S-bane.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Materiel på Nordbanen

af carolus rex, 5/8 2020, 20:58 (1353 dage siden) @ Knielsen

hej jeg ved at der har kørt med damp og det er S maskinen og sidenhen med Mx men lige præcis hvornår og til må jeg være dig svar skyldig, da det er mest tyske tog det har min store interesse, hov O maskinen damp igen har os kørt på banen, af vogne er der kørt med Cl vong, en sjov ting er at S-tog har kørt med 1 klasse på nordbanen, jeg håber det gav lidt at gå efter

Venlig Hilsen

Materiel på Nordbanen

af JesperF, 11/8 2020, 16:15 (1347 dage siden) @ carolus rex

Der har åbenlyst også ikke kun kørt MX men også MY på Nordbanen! :-)
Det fremgår af billedet i dette link: https://arkiv.dk/vis/4470987
Og uden nummer på fronten, så det må være en maskine fra én af de første to leverancer (1101-1124)

Materiel på Nordbanen

af Svend, 11/8 2020, 18:54 (1347 dage siden) @ JesperF

Det er der sådan set ikke noget nyt i ;-)

--
Svend

Materiel på Nordbanen

af JesperF, 14/8 2020, 14:44 (1344 dage siden) @ Svend

Right you are! ;-) - men da jeg fornylig så det viste arkivbillede i en lokalhistorisk FB-gruppe, så kunne jeg ikke nære mig, når nu der var et bevis på at også MY havde trafikeret Nordbanen. :-)

Materiel på Nordbanen

af Steff, 5/8 2020, 21:24 (1353 dage siden) @ Knielsen

Kære Knielsen!

Skriv til mig på min "konvelut", så skal jeg prøve at hjælpe dig igang med noget absolut brugbart, ok?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

Der kommer flere tog

Der kommer flere tog. Pris 270 kr.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak