Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Større ombygning af den sydlige udfletning af Nykøbing F. st (Generelt)

af ulca, 5/8 2020, 22:41 (1357 dage siden)

Der foregår i øjeblikket en større renovering og ombygning af den sydlige udfletning på stationen i Nykøbing Falster, som beskrevet i en artikel fra den lokale avis. Sammen med artiklen er der også et lille galleri på 3 billeder.

https://folketidende.dk/Skinner-og-veje/Travlhed-ved-stationen/artikel/555759

Avatar

Større ombygning af den sydlige udfletning af Nykøbing F. st

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 6/8 2020, 08:27 (1356 dage siden) @ ulca

Ja, den skal vel forberedes til at der skal være dobbeltspor mod Lolland/Rødby?
Som jeg lige husker det er/var der faktisk et udtræksspor, som godt kunne have været tiltænkt et fremtidig dobbeltspor den vej, men som det ofte ses har udviklingen gjort at når man så endelig etablere det skal det gøres på en anden måde :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Større ombygning af den sydlige udfletning af Nykøbing F. st

af ulca, 6/8 2020, 09:29 (1356 dage siden) @ Michael Deichmann

Netop. Jeg mener at have set nogle gamle sporplaner hvor der både i nordlig og sydlig retning var en stiplet linje med teksten "fremt. 2. spor", og landfæstet til broen er der forholdsvis god plads til en sådan udvidelse.

En anden ting som nok spiller ind er strækningshastighed: Strækningen fra Vordingborg til Rødby Færge blev oprindelig anlagt med en tiltænkt maks. hastighed på 120 km/t, med gennemkørsel i Nykøbing med maks 70 km/t. Men i oplægget til den nye strækning skal maks. tilladt hastighed være 200 km/t på strækningen, og hvis diverse internationale tog skal standse i Nykøbing F. (som de tidligere gjorde) og kunne accellere hurtigst muligt hvilket uden tvivl kræver nogle mere slanke sporskifter.

Større ombygning af den sydlige udfletning af Nykøbing F. st

af P.Jensen, 6/8 2020, 11:01 (1356 dage siden) @ ulca

Når et tog skal køre igennem med 200 km/timen vil det vel ikke være hensigtsmæssigt med mange personer ved det spor der benyttes.
I Sverige ser man flere steder to spor i midten uden perron og så to yderligere spor til siderne med perron til standsende spor.

Hvad ville der være i vejen for at man lukkede den midterste perron af og så benyttede sporet langs stationsbygningen til Nakskov-tog og perronen til højre til Københavnertog der vender der. (Og på den måde minimere antal tog der skal ud og vende på Gedserbanen??

På den måde kunne man uden videre køre igennem også med højere hastigheder end 200 km/timen.

P.Jensen

Større ombygning af den sydlige udfletning af Nykøbing F. st

af My1201, 6/8 2020, 11:09 (1356 dage siden) @ P.Jensen

Hvad ville der være i vejen for at man lukkede den midterste perron af og så benyttede sporet langs stationsbygningen til Nakskov-tog og perronen til højre til Københavnertog der vender der. (Og på den måde minimere antal tog der skal ud og vende på Gedserbanen??

På den måde kunne man uden videre køre igennem også med højere hastigheder end 200 km/timen.

P.Jensen

Som jeg husker det drejer jernbanen mod syd for at komme over den bro som skal dubleres.
Tror ikke at 200 km/h kommer til at ske fra før Nykøbing F station og til toget er nået over på Lolland.
Så næppe relevant at lukke perron.

Sådan er det når man gerne vil køre med høj hastighed og samtidig genbruge gamle anlæg.
Det skulle jo nødigt ende med at blive rigtigt godt!

Større ombygning af den sydlige udfletning af Nykøbing F. st

af P.Jensen, 6/8 2020, 11:14 (1356 dage siden) @ My1201

Nu tænkte jeg ikke helt tanken tilende for visse tog stopper i Nykøbing for at fortsætte til Tyskland. Disse tog skulle da benytte den midterste perron, så helt lukkes kan den vel ikke blive.

Men mon ikke der kommer tog der ikke stopper i Nykøbing? (Udover godstog som heller ikke er rare at stå på perron når de kører igennem med 100-120 km/t.)

P.Jensen

Større ombygning af den sydlige udfletning af Nykøbing F. st

af steenth, 6/8 2020, 11:40 (1356 dage siden) @ ulca

En anden ting som nok spiller ind er strækningshastighed: Strækningen fra Vordingborg til Rødby Færge blev oprindelig anlagt med en tiltænkt maks. hastighed på 120 km/t, med gennemkørsel i Nykøbing med maks 70 km/t.

Jeg har tjekket TIB - hastigheden igennem stationen er 120 km/t indtil broen, hvor hastigheden kun er 100 km/t

Men i oplægget til den nye strækning skal maks. tilladt hastighed være 200 km/t på strækningen, og hvis diverse internationale tog skal standse i Nykøbing F. (som de tidligere gjorde) og kunne accellere hurtigst muligt hvilket uden tvivl kræver nogle mere slanke sporskifter.

De store stationer med Nykøbing F og Næstved vil man kun have en hastighed på 120 km/t - det er ret dyrt at ombygge dem til højere hastighed.

Større ombygning af den sydlige udfletning af Nykøbing F. st

af Jens Hansen, 6/8 2020, 12:21 (1356 dage siden) @ steenth

De store stationer med Nykøbing F og Næstved vil man kun have en hastighed på 120 km/t - det er ret dyrt at ombygge dem til højere hastighed.

Det kommer da vist an på "gevinsten" - det var også dyrt at bygge Storebæltsforbindelsen.

Hvor meget sparet rejsetid vil det give, hvis togene kunne køre f.eks. 200 km/t ind/ud af en station som Næstved?

JH

Større ombygning af den sydlige udfletning af Nykøbing F. st

af RasmusR, 6/8 2020, 13:41 (1356 dage siden) @ ulca

Netop. Jeg mener at have set nogle gamle sporplaner hvor der både i nordlig og sydlig retning var en stiplet linje med teksten "fremt. 2. spor"

Ingeniøren(s tidsmaskine) har bragt en meget grundig artikel om Fugleflugtslinien. Omtalte sporplan er på side 16 her:

Link

Vh Rasmus

Større ombygning af den sydlige udfletning af Nykøbing F. st

af Peter Linaa, 6/8 2020, 14:31 (1356 dage siden) @ RasmusR

Netop. Jeg mener at have set nogle gamle sporplaner hvor der både i nordlig og sydlig retning var en stiplet linje med teksten "fremt. 2. spor"


Ingeniøren(s tidsmaskine) har bragt en meget grundig artikel om Fugleflugtslinien. Omtalte sporplan er på side 16 her:

Link

Vh Rasmus

Linket virker ikke. Jeg har prøvet 3 browsere.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak