Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Svendborgbanen (Generelt)

af Jens Hansen, 10/8 2020, 10:59 (1347 dage siden)

Fyens.dk skriver om Svendborgbanen;

Historien om problemerne på togstrækningen mellem Svendborg og Odense er knudret og lang. Nye signaler har været en central del af løsningen på banens udfordringer, men også her er ventetiden et problem

https://fyens.dk/artikel/miseren-om-svendborgbanens-nye-signaler

JH

Svendborgbanen

af Vollensir, 10/8 2020, 22:03 (1346 dage siden) @ Jens Hansen

Nu overtager Arriva jo snart togkørslen på Svendborgbanen, så bliver alt ting jo godt igen..... :-D :-D :-D

NOT....... Samme tog, samme personale (dog i ny uniform) og samme signaler....

Svendborgbanen

af Bent Olsen, 11/8 2020, 13:50 (1346 dage siden) @ Vollensir

Er det stadigvæk meningen at Arriva skal overtage Desirotogene på Svendborgbanen? Eller får vi også Lint 41 at se på strækningen?
Synes ofte der er problemer med Desiroerne. Dejligt at køre med IC3, men de forsvinder jo til december ... ;-)

Svendborgbanen

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 11/8 2020, 14:05 (1346 dage siden) @ Bent Olsen

Er det stadigvæk meningen at Arriva skal overtage Desirotogene på Svendborgbanen? Eller får vi også Lint 41 at se på strækningen?
Synes ofte der er problemer med Desiroerne. Dejligt at køre med IC3, men de forsvinder jo til december ... ;-)

Arriva overtager alle Desiro-togene fra DSB og de skal stadig bruges på Svendborgbanen, bortset fra 3 (?) der skal bruges af Midtjyske jernbaner.

Desiro-togene skal vedligeholdes i Struer, men med en reservestamme placeret i Odense.

Svendborgbanen

af Poul Brandt, Nordsjælland, 11/8 2020, 14:35 (1346 dage siden) @ Henrik Hansen

Arriva overtager alle Desiro-togene fra DSB og de skal stadig bruges på Svendborgbanen, bortset fra 3 (?) der skal bruges af Midtjyske jernbaner.

Desiro-togene skal vedligeholdes i Struer, men med en reservestamme placeret i Odense.

.
4 stk Desiro
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=154900

PS. Kunne den dårligere stabilitet af Desiro skyldes manglende vedligehold?

Poul

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Svendborgbanen

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 11/8 2020, 15:45 (1346 dage siden) @ Poul Brandt

PS. Kunne den dårligere stabilitet af Desiro skyldes manglende vedligehold?

Der er vist en del problemer med STM/ETCS-udstyret i Desiro-togene.

Når udstyret fejler, så skal det genstartes og det tager omkring 5 min. inden toget kan kører igen. Svendborgbanen er meget sårbar hvad angår forsinkelser, så bare omkring 5 min. på ét tog, skaber problemer i 1-2 timer efterfølgende.

Svendborgbanen

af Jens Hansen, 12/8 2020, 07:51 (1345 dage siden) @ Henrik Hansen


Når udstyret fejler, så skal det genstartes og det tager omkring 5 min. inden toget kan kører igen. Svendborgbanen er meget sårbar hvad angår forsinkelser, så bare omkring 5 min. på ét tog, skaber problemer i 1-2 timer efterfølgende.

Kiggede på køreplanen - det ser ekstremt sårbart ud. Der skal givet ikke meget til før "læsset vælter". Derfor bør der nok ofres ressourcer, måske forebyggende vedligehold, indtil Signalprogrammet implementeres, men det er jo ærgelige penge at bruge.

JH

Svendborgbanen

af steenth, 10/8 2020, 22:15 (1346 dage siden) @ Jens Hansen
redigeret af steenth, 10/8 2020, 22:27

Fyens.dk skriver om Svendborgbanen;

Historien om problemerne på togstrækningen mellem Svendborg og Odense er knudret og lang. Nye signaler har været en central del af løsningen på banens udfordringer, men også her er ventetiden et problem

https://fyens.dk/artikel/miseren-om-svendborgbanens-nye-signaler

Tjaa.. Da Alstom fik øst delen annoncerede de 2 nye udgaver af deres sikringsanlæg, hvor den ene udgave er til strækninger som Lille Syd og Svendborgbanen. Jeg har en mistanke om, at de skal have tid at få den udgave modnet på Lille Syd inden de vil rulle den udgave ud til Svendborgbanen.

Det BDK skriver i deres status rapporter, at der mangler validatorressourcer og de har nedprioriteret strækningen og man kan først ressourcer efter 2024.

Svendborgbanen

af Peter Christensen, 11/8 2020, 08:07 (1346 dage siden) @ Gæst19

Så, nu ikke drille.
Vi ved fra både BDK at alt omkring signalprogrammet er fint - når de selv skal sige det. BDK praler med at de både har penge og at udrulningen følger planerne og så må det jo være rigtigt.

Andre har sagt det før og jeg gentager gerne: veje virker.
PT leverer jernbanen som system alle argumenter for at bygge flere veje og denne her sag er nok et eksempel.
Og nu bliver det sjovt:
Kunne man få den tanke at Svendborgbanen "sættes længere ned i rækken" fordi DSB ikke længere skal kører der?
Bare for at drille Arriva?
Hvis jeg var Arriva, så ville jeg nærstudere kontrakten med ministeriet og hvis ministeriet ikke kan levere det i kontrakten beskrevne, så skal der kompenseres.....til Arriva forstås. Det kunne blive dyrt.

Avatar

Svendborgbanen

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 11/8 2020, 09:14 (1346 dage siden) @ Peter Christensen

Hvis jeg var Arriva, så ville jeg nærstudere kontrakten med ministeriet og hvis ministeriet ikke kan levere det i kontrakten beskrevne, så skal der kompenseres.....til Arriva forstås. Det kunne blive dyrt.

Det er jeg ret sikker på at juristerne i Arriva allerede er i fuld gang med. De skal sikre Arrivas røv så de ikke bliver trukket for forsinkelser der skyldes at de skal køre på en nedslidt infrastruktur hvor de var lovet ERMTS.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Svendborgbanen

af andersj, Aalborg, 11/8 2020, 09:46 (1346 dage siden) @ Michael Deichmann

Hvis jeg var Arriva, så ville jeg nærstudere kontrakten med ministeriet og hvis ministeriet ikke kan levere det i kontrakten beskrevne, så skal der kompenseres.....til Arriva forstås. Det kunne blive dyrt.

Det er jeg ret sikker på at juristerne i Arriva allerede er i fuld gang med. De skal sikre Arrivas røv så de ikke bliver trukket for forsinkelser der skyldes at de skal køre på en nedslidt infrastruktur hvor de var lovet ERMTS.

En operatør kan da ikke stilles til ansvar for forsinkelser der skyldes forhold som denne ikke har indflydelse på. Operatøren skal stå til ansvar for de forsinkelser som operatøren er skyld i, mens Banedanmark står til ansvar for de forsinkelser som de er skyld i. Banedanmarks præstationsordning kan læses i bilag 3 her: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/1233

--
Mvh Anders

Svendborgbanen

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 11/8 2020, 13:17 (1346 dage siden) @ Jens Hansen

Tilsvarende gælder for DSB;

https://www.trm.dk/publikationer/2015/dsb-trafikkontrakt/

Ved operatørrettidighed forstås den samlede rettidighed med fradrag af forsinkelser, der skyldes forhold, som DSB ikke er ansvarlig for.

Men lidt uden for denne diskussion, så er der tilsvarende sager i England og andre lande, hvor netop den forbedrede infrastruktur har været grundlag for at indregne passagervækst, der så ikke kommer, når infrastrukturinvesteringer ændres. Jeg kender dog ikke kontrakten for Svendborgbanen, men i England er netop "dynamiske anlægsplaner" angivet som et væsentligt problem i forhold til de kontrakter, der for øjeblikket er i økonomiske vanskeligheder.

/Lasse

Svendborgbanen

af Vollensir, 11/8 2020, 13:28 (1346 dage siden) @ andersj

Kan godt være at selve operatøren ikke kan/skal stilles til ansvar for dårlig infrastruktur hos staten/Banedanmark.

Men hos den almindelige passager der oplever forsinkelserne/aflysningerne er der ikke ret mange der siger nåe ja det er nok Banedanmark der har en fejl.

Nej der er det DSB, Arriva m.m. Der får skylden og samme historie i er altid forsinket.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak