Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB litra AL og BL (4 fotos)

af Niels Munch, 4/5 2011, 06:09 (4741 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 4/5 2011, 06:51

Kære alle,

Med interesse har jeg fulgt de indlæg i forum, der har handlet om anvendelsen hos DSB af AL- og BL-vognene.

Nogen ørn til DSB-personvogne har jeg aldrig været, så jeg vil straks henvise til "vores" database f.s.v.a. vognenes levnedsløb. Desuden er de passende omtalt i Jens Bruun-Petersens populære "Personvognsmateriellets Historie" fra bane bøger 1986, og hvoraf en ny udgave skulle være på vej.

Så mit bidrag her skal alene være de billeder, jeg trods alt fik i kassen af disse vogne, "som ville have pyntet så fint på en privatbane":

[image]
Bfg 346 på København H, 15.12.1984 (nm).

Den var, som sine 9 søskende, bygget som 1. kl. storrumsvogn litra AL (fra 1970 Afh), men blev 1973 "nedklasset" til Bfh. I 1983 forbarmede man sig og ombyggede dem til Bfg:

[image]
Bfg 346 - gavlparti (Kh 15.12.1984, nm).

Det ses, at gavlen er forsynet med en fiks frembygning, hvori slutlygtehuset er integreret, og hvorpå gummivulsten er monteret. Anderledes elegant end de "skilderhuse", SJ klaskede på gavlene af deres ældre stålvogne ..... Men man har bibeholdt de hængslede, manuelt betjente døre.

Man skulle dog atter forbarme sig, thi i 1985 blev 7 af dem ombygget til Af:

[image]
Af 344 ved Svanemøllen, 06.07.1985 (nm).

De blev altså "opklasset" samt forsynet med dreje-foldedøre, egnet til automatisk dørlukning, og i øvrigt frisket op til brug i bådtogene. De kørte dog stadig på deres 3-meter stålboggier.

Ingen af dem kom til en privatbane; men 1991 solgtes de til NSB, der satte 6 i drift som litra B6, læs også her: http://www.jernbane.net/forum/forums/thread-view.asp?tid=16273&DisplayType=nested&a... Billedlink: http://www.christianbruun.dk/Norge/S%204593.jpg .

[image]
Bf 329 ved Svanemøllen, 06.07.1985 (nm).

BL/Bf 329 var, som sine 19 søskende, bygget som 2. kl. storrumsvogn; men i modsætning til deres "finere fætre" var de født med store dørblade, gummivulstovergange samt 2,5 m Minden-Deutz boggier, alt efter tysk mønster. Ved en ombygning i 70'erne fik de indbygget dreje-foldedøre, egnet til automatisk dørlukning.

Den viste vogn er fra "bådtogs-stadiet".

4 vogne (+ den viste 329 som reservedele) solgtes til OHJ samt 3 til HFHJ, og de fik derved et (kort) privatbaneliv.

Kunne man evt. håbe på flere fotos fra vognenes forskellige stadier?

Bedste hilsener
Niels

DSB litra AL og BL (4 fotos)

af erik andersen @, 4/5 2011, 06:57 (4741 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels

Vedr.: Tidl. DSB AL/BL vogne (BF) kan nævnes, at OHJ havde 4 vogne BF 285 - 288.

venlig hilsen

Erik Andersen

Avatar

DSB litra AL og BL (4 fotos)

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 4/5 2011, 07:25 (4741 dage siden) @ Niels Munch

Ingen af dem kom til en privatbane; men 1991 solgtes de til NSB, der satte 6 i drift som litra B6, læs også her: http://www.jernbane.net/forum/forums/thread-view.asp?tid=16273&DisplayType=nested&a...


Kunne man evt. håbe på flere fotos fra vognenes forskellige stadier?

Hej Niels

Der er nogle spændende fotos af AL/Bfg i norsk udgave i dit link ovenfor.
I Norge blev de udstyret med Minden-Deutz bogier, og de fleste af vognenes delte vinduer blev udskiftet - måske trak der koldt fra vinduerne under disse kølige himmelstrøg ?.

Hvis en dansk modeljernbanefabrikant overvejer at lave DSB AL/Bfg / NSB B6(2) i model, så ville der således være afsætningsmulighed i to lande.

De sidste to tilbageværende eksemplarer skulle ifølge dit link befinde sig her.

DSB litra AL og BL (4 fotos)

af Claus Frost, 4/5 2011, 12:18 (4740 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Ombytningen af vinduer i B6, skulle svjh være pga nogle uheld i de norske tunneller, hvor de gamle vinduer blev trykket ind.

Om det er rigtigt kan jeg ikke svare 100% på, men det er hvad jeg har hørt fra norske ligesindede.

Avatar

DSB litra AL og BL (2 fotos)

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 4/5 2011, 15:40 (4740 dage siden) @ Niels Munch

Ja, og så blev de atter nedklassificeret ved placeringen af et 2-tal ved dørene. Her ses Af 346 i Aarhus den 3. juli 1990.
[image]
[image]

--
[image]

DSB litra AL og BL (2 fotos)

af Holger Cordtz, Kolding, 4/5 2011, 16:31 (4740 dage siden) @ Henrik Thomsen

Ja, og så blev de atter nedklassificeret ved placeringen af et 2-tal ved dørene. Her ses Af 346 i Aarhus den 3. juli 1990.

Når man så satte dem sammen med en A vogn, så var forvirring total :-D

Mvh
Holger Cordtz

[image]
En A vogn og en Af i Århus den 1/7-90 Foto: Holger Cordtz

[image]
Der var mange sjove opr. den sommer i 1990, her er ikke mindre end 3 Af vogne i et tog, taget den 9/9-90 i Kolding Foto: Holger Cordtz

DSB litra AL og BL (4 fotos)

af Lars, 4/5 2011, 17:02 (4740 dage siden) @ Niels Munch

[image]


Hvad skyldtes det brede stykke mellem vindue to og tre,

[image]

og det smalle vindue på den anden side?

--
mvh
Lars
Esbjerg

DSB litra AL og BL (4 fotos)

af Poul Andersen @, 4/5 2011, 17:07 (4740 dage siden) @ Lars

[image]


Hvad skyldtes det brede stykke mellem vindue to og tre,

[image]

og det smalle vindue på den anden side?

I begge vogtyper var her en skillevæg mellem ryger og ikke ryger afdelinger.

DSB litra AL og BL (4 fotos)

af Steff, 4/5 2011, 17:11 (4740 dage siden) @ Lars

Hej lars m. flere!

Mellemrummet skyldes adskellelsen mellem ryger- og ikke rygere. Der skulle jo være benplads i "Akvarievognen" (på Kystbanen, vognen hvor "de store fisk sad").


Lidt udvikling af litra Bfh > Bfg.

Vognene blev flittigt anvendt i de største ”Pendlertog” på Sydbanen (og dermed i Danmark) bl.a. afg. 0710 Næstved. De var rigtigt behagelige at køre i og man sov faktisk rigtigt godt i sæderne.
Pludselig var Bfh vognene væk, men de kom igen senere som ombyggede til Bfg.
[image]
2xBfh, den ene i rød designbemaling - som harmonikavogn! - den anden vinrød, bemærk at sidstnævnte har den venstrestillede ”nye” helvetica påskrift. Næstved 17. maj 1981.
[image]
Så er skiftet sket fra litra Bfh og til litra Bfg, her nr. 346-0 på Kh 1. juni 1984 med gummivulstovergang efter svensk mønster (kukkasse) og indbyggede slutlanterner.

Billederne ikke den bedste kvalitet, men sådan er det nu bare.

--
Steffen Dresler

DSB litra AL og BL (4 fotos)

af Hedegaard, 6/5 2011, 10:41 (4739 dage siden) @ Steff

Man kan ikke kalde dem for verdens kønneste vogne, men de var skønne at køre i, og til tider undrer det mig, at DSB Museumstog ikke har anvendt deres vogn til deres kystbaneture. Ved godt at den er udstationeret i Randers, men de har jo før flyttet deres materiel rundt :)
En nostalgisk kystbanestamme er jo næsten ikke komplet uden sådan en vogn for enden (selvfølgelig i den nordlige ende, så "herskaberne" ikke skal gå for langt) :-P

DSB litra AL og BL (4 fotos)

af UTJ, 6/5 2011, 10:47 (4739 dage siden) @ Hedegaard

Man kan ikke kalde dem for verdens kønneste vogne, men de var skønne at køre i, og til tider undrer det mig, at DSB Museumstog ikke har anvendt deres vogn til deres kystbaneture. Ved godt at den er udstationeret i Randers, men de har jo før flyttet deres materiel rundt :)
En nostalgisk kystbanestamme er jo næsten ikke komplet uden sådan en vogn for enden (selvfølgelig i den nordlige ende, så "herskaberne" ikke skal gå for langt) :-P

En BL har historisk intet at gøre på Kystbanen. En AL, som Museumstog ikke har, er derimod relevant. Men Museumstog kan godt oprangere en AC-CL-CL-CLE-stamme om nødvendigt. Men er omgivelserne på Kystbanen egentlig fotogene med alle de moderniseringer siden 1970? Man kan jo evt. kigge på evp's sider om kystbanen.

DSB litra AL og BL (4 fotos)

af gamle ole, 7/5 2011, 06:35 (4738 dage siden) @ UTJ

næ, og det ville ikke være bedre i dag på Nordbanen, hvor jeg primært kørte med AL

DSB litra AL og BL (4 fotos)

af Peter H, Nærum, 7/5 2011, 11:02 (4738 dage siden) @ UTJ

Hej


Men hvis det skulle være helt korrekt, ville det nok være mere passende med en Ac fra før krigen, altså Ac 11-36. Ac vognene bygget efter krigen blev da ikke benyttet på Kystbanen? Jeg har ihvertfald aldrig set dem i lokaltog på kystbanen.

Er alle de gamle Ac vogne ikke hugget op for ca 30år siden.

Men selvfølgelig ville det ikke gære så meget at sætte Ac 42 ind foran et par Cl og Cle.

Hilsen
Peter

Avatar

DSB personvogne litra Bl idriftsættes 1959

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 25/6 2011, 13:11 (4688 dage siden) @ Niels Munch

Da den nye siddevognstype litra Bl blev idriftsat i 1959, skete det i togene 95/20 København H-Aalborg-København H samt i lyntoget "Sønderjyden".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Meddelelser fra Generaldirektoratet, M 138, 24. marts 1959. Billedet kan i højere opløsning ses her. Arkiv: Danmarks Jernbanemuseum/Thomas Boberg Nielsen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak