Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Samspil 2030 - Et Østjylland, der hænger sammen (Trafikpolitik)

af Niels Munch, 27/8 2020, 08:43 (1332 dage siden)

Nyhedsbrev fra Aarhus Letbane den 26.08.2020:

"Samspil 2030
Et Østjylland, der hænger sammen

Visionen for den højklassede kollektive infrastruktur i Østjylland, Samspil 2030, er netop blevet godkendt i Letbanesamarbejdet. Parterne står sammen om en fælles østjysk plan til forhandlingerne om en ny statslig infrastrukturplan. Bæredygtig mobilitet og mindre trængsel på vejene er nøgleord i visionsplanen, hvor Letbanen spiller en central rolle."

.....

"Letbanesamarbejdet består af de otte østjyske kommuner, Aarhus, Favrskov, Norddjurs, Odder, Randers, Silkeborg, Skanderborg og Syddjurs samt Region Midtjylland og Midttrafik. I fællesskab har parterne den fælles mission at etablere højklasset kollektiv infrastruktur i Østjylland. Letbanens etape 1 har været det første skridt i denne etablering."

F.eks. om udbygning af Letbanen kan læses:

"Letbanestrækningerne Aarhus Ø-Brabrand og Lisbjergskolen-Hinnerup er allerede i færd med at blive undersøgt (læs her). Derudover rummer den nye vision to afgreninger videre fra Brabrand-strækningen – fra Hasle Torv nordpå mod Aarhus Universitetshospital, hvor strækningen går gennem tætte boligområder, og fra Hasle Torv og vestpå til Tilst, hvor der også er tætte boligområder samt kommunens største kollegie."


Læs hele "Samspil 2030" her: https://www.letbanen.dk/nyheder/nyheder/2020/40-samspil-2030/ .


M.v.h.
Niels

Samspil 2030 - Et Østjylland, der hænger sammen

af andersj, Aalborg, 27/8 2020, 10:27 (1332 dage siden) @ Niels Munch

Det er sådan en plan der vil være 1000 gange mere relevant at gennemføre inden man overhovedet begynder at overveje projekter som en Kattegatforbindelse.

Aarhus er på vej til at bryde sammen trafikalt. Projekterne i Samspil 2025 og nu 2030 er så latterligt billige, når man sammenligner med de 20 mia. kr. bare en enkelt minimetro-linie i København koster, og som ingen har nogen problemer med og som ikke løser nogle trængselsproblemer ind og ud af København.

Man kan få letbane til Hinnerup, Aarhus Ø, Brabrand og Hasselager samtidig med en ny regionalbane til Silkeborg for under det halve af hvad en minimetro-linie i København koster.

Der er også stadig mange fans på borgen af en 20 mia. dyr Hærvejsmotorvej som ifølge flere analyser absolut ingen trængselsproblemer løser. Men lur mig om ikke man sagtens kan finde de penge...

Jeg er godt klar over at kommunerne i København selv finansiere en stor del af metrobyggeriet gennem grundsalg, hvilket bare igen skaber det problem at metroerne stopper ved kommunegrænsen selvom der også er stort behov for højklasset offentlig transport til og fra områder i eksempelvis Hvidovre Kommune.

--
Mvh Anders

Samspil 2030 - Et Østjylland, der hænger sammen

af My1202, 27/8 2020, 11:12 (1332 dage siden) @ andersj

Det er sådan en plan der vil være 1000 gange mere relevant at gennemføre inden man overhovedet begynder at overveje projekter som en Kattegatforbindelse.

Aarhus er på vej til at bryde sammen trafikalt. Projekterne i Samspil 2025 og nu 2030 er så latterligt billige, når man sammenligner med de 20 mia. kr. bare en enkelt minimetro-linie i København koster, og som ingen har nogen problemer med og som ikke løser nogle trængselsproblemer ind og ud af København.

Man kan få letbane til Hinnerup, Aarhus Ø, Brabrand og Hasselager samtidig med en ny regionalbane til Silkeborg for under det halve af hvad en minimetro-linie i København koster.

Der er også stadig mange fans på borgen af en 20 mia. dyr Hærvejsmotorvej som ifølge flere analyser absolut ingen trængselsproblemer løser. Men lur mig om ikke man sagtens kan finde de penge...

Jeg er godt klar over at kommunerne i København selv finansiere en stor del af metrobyggeriet gennem grundsalg, hvilket bare igen skaber det problem at metroerne stopper ved kommunegrænsen selvom der også er stort behov for højklasset offentlig transport til og fra områder i eksempelvis Hvidovre Kommune.

Helt enig - men der er jo folk som ikke vil se hvor udfordringerne er - men hellere vil have fantasiprojekter som Kattegatforbindelse og nattog.
Det er da også langt sjovere at beskæftige sig med end noget så trivielt som at sikre at de mange daglige rejsende kan komme frem og tilbage på en ordentlig måde.

--
[image]

Samspil 2030 - Et Østjylland, der hænger sammen

af carlhansen, 27/8 2020, 13:31 (1331 dage siden) @ andersj

Hold op hvor er jeg enig... ;)
Det er simpelthen så utroligt sørgerligt hvis letbanens startvanskeligheder (/manglende forståelse for marketing og information) nu gør at folkestemningen får politikere i Aarhus til at vælge en andenrangsløsning med en masse elbusser/BRT eller bare biler. Synes også bare man skal sætte i gang

Samspil 2030 - Et Østjylland, der hænger sammen

af OnkelJørn, 27/8 2020, 18:50 (1331 dage siden) @ carlhansen

Hold op hvor er jeg enig... ;)
Det er simpelthen så utroligt sørgerligt hvis letbanens startvanskeligheder (/manglende forståelse for marketing og information) nu gør at folkestemningen får politikere i Aarhus til at vælge en andenrangsløsning med en masse elbusser/BRT eller bare biler. Synes også bare man skal sætte i gang

Nu er elbusser ikke andenrangs løsninger ! Og slet ikke i forhold til letbanen.

Samspil 2030 - En københavner vinkel

af steenth, 27/8 2020, 17:36 (1331 dage siden) @ andersj

Aarhus er på vej til at bryde sammen trafikalt. Projekterne i Samspil 2025 og nu 2030 er så latterligt billige, når man sammenligner med de 20 mia. kr. bare en enkelt minimetro-linie i København koster, og som ingen har nogen problemer med og som ikke løser nogle trængselsproblemer ind og ud af København.

Københavns Kommune er sammen med Transportministeriet ved at forbedrede planarbejdet med næste metrosystem, som kommer til at koste endnu engang 20 mia. kr. En af årsager er at M1 og M2 nærmere sig kapacitetsgrænsen (plus man vil have en betjening af Lynetteholm med metro). Og en letbane vil ikke kunne aflaste i samme grad.

Der er så meget trafik intern i København, da det giver mening. Trængselsproblemer er svært at løse...

Man kan få letbane til Hinnerup, Aarhus Ø, Brabrand og Hasselager samtidig med en ny regionalbane til Silkeborg for under det halve af hvad en minimetro-linie i København koster.

Metroen har ret stor både stor grundlag for både indbyggere, arbejdspladser og fritidsliv pga. befolkningstætheden.

Jeg er godt klar over at kommunerne i København selv finansiere en stor del af metrobyggeriet gennem grundsalg, hvilket bare igen skaber det problem at metroerne stopper ved kommunegrænsen selvom der også er stort behov for højklasset offentlig transport til og fra områder i eksempelvis Hvidovre Kommune.

60% af indbyggere i Hvidovre Kommune bor i nærheden af Avedøre og Friheden Stationer. Der, hvor der er undersøgt metro, er det kun Hvidovre Hospital, som er en stor arbejdsplads. Området omkring hospitalet er ikke specielt tæt befolket i forhold til Københavns Kommune. Og befolkningstætheden falder en del ved kommunegrænsen.

Samspil 2030 - En københavner vinkel

af andersj, Aalborg, 27/8 2020, 20:28 (1331 dage siden) @ steenth

Aarhus er på vej til at bryde sammen trafikalt. Projekterne i Samspil 2025 og nu 2030 er så latterligt billige, når man sammenligner med de 20 mia. kr. bare en enkelt minimetro-linie i København koster, og som ingen har nogen problemer med og som ikke løser nogle trængselsproblemer ind og ud af København.


Københavns Kommune er sammen med Transportministeriet ved at forbedrede planarbejdet med næste metrosystem, som kommer til at koste endnu engang 20 mia. kr. En af årsager er at M1 og M2 nærmere sig kapacitetsgrænsen (plus man vil have en betjening af Lynetteholm med metro). Og en letbane vil ikke kunne aflaste i samme grad.

Der er så meget trafik intern i København, da det giver mening. Trængselsproblemer er svært at løse...

Man kan få letbane til Hinnerup, Aarhus Ø, Brabrand og Hasselager samtidig med en ny regionalbane til Silkeborg for under det halve af hvad en minimetro-linie i København koster.


Metroen har ret stor både stor grundlag for både indbyggere, arbejdspladser og fritidsliv pga. befolkningstætheden.

Jeg er godt klar over at kommunerne i København selv finansiere en stor del af metrobyggeriet gennem grundsalg, hvilket bare igen skaber det problem at metroerne stopper ved kommunegrænsen selvom der også er stort behov for højklasset offentlig transport til og fra områder i eksempelvis Hvidovre Kommune.


60% af indbyggere i Hvidovre Kommune bor i nærheden af Avedøre og Friheden Stationer. Der, hvor der er undersøgt metro, er det kun Hvidovre Hospital, som er en stor arbejdsplads. Området omkring hospitalet er ikke specielt tæt befolket i forhold til Københavns Kommune. Og befolkningstætheden falder en del ved kommunegrænsen.

Du skal ikke se det som et angreb på metroen i København, for jeg er tilhænger af metroen (bortset fra den manglende fremtidssikring af kapaciteten). Det er mere den offentlige holdning til letbanerne. Ja selv BRT projektet til blot 500 mio. kr. i Aalborg møder enorm kritik. Men det er måske også fordi bilen stadig er kongen i Aarhus og Aalborg. Det hjælper heller ikke at der er politisk splittelse internt i kommunerne.

--
Mvh Anders

Samspil 2030 - En københavner vinkel

af Gæst42, 27/8 2020, 21:56 (1331 dage siden) @ andersj


Du skal ikke se det som et angreb på metroen i København, for jeg er tilhænger af metroen (bortset fra den manglende fremtidssikring af kapaciteten).

Havde godt nok svært ved at se det som andet end et meget surt opstød imod Metroen.

Nå men når det er sagt så er det rigtigt at valget af toglængden tilbage i 90'erne nu nok koster en ekstra metrostrækning.

Samspil 2030 - En københavner vinkel

af Frank Poulsen, 27/8 2020, 21:59 (1331 dage siden) @ Gæst42

Er det helt umuligt at forestille sig man udvider de nuværende stationer på første del af metroen så man kan køre med længere tog?

Samspil 2030 - En københavner vinkel

af RasmusR, 27/8 2020, 22:08 (1331 dage siden) @ Frank Poulsen

Er det helt umuligt at forestille sig man udvider de nuværende stationer på første del af metroen så man kan køre med længere tog?

De eksisterende stationer på M1+M2 er forberedt for 4-vogns-tog. Stationskasserne er lange nok, men der mangler døre på perronerne, og ATC-systemet er heller ikke (mig bekendt) umiddelbart klar til det. Men, der skal svjv ikke graves for at køre med en vogn mere end tilfældet er pt.

/R

Samspil 2030 - En københavner vinkel

af ThomasLarsen, 28/8 2020, 16:26 (1330 dage siden) @ Frank Poulsen

Dette er sakset fra berlingske.

“En alternativ løsning, der kan afhjælpe kapacitetsproblemerne på metrolinjerne ved valget af M4 er, at man indfører længere tog. Det er teknisk muligt at indføre tog med fire vogne i stedet for tre, men det kræver ombygning af fire kritiske stationer. Og det vil blandt andet medføre flere års midlertidig lukning Kongens Nytorv Station, begrænset brug af Nørreport Station i to et halvt år og midlertidig lukning af stationerne ved Christianshavn og Amagerbro.”

Samspil 2030 - En københavner vinkel

af mpp, 28/8 2020, 21:29 (1330 dage siden) @ ThomasLarsen

Virker mærkeligt hvis det skulle medføre så store gener. Og hvordan kan det være, at det kun er de 4 stationer, der skal bygges om? Er de ikke alle sammen bygget over samme skabelon?

Samspil 2030 - En københavner vinkel

af ThomasLarsen, 28/8 2020, 22:31 (1330 dage siden) @ mpp

Såvidt jeg forstår, er der transfer tunneller og udgange der skal udvides.
Men hvis de syntes at det er et problem med mange mennesker på stationerne. Så skulle de prøve undergrunden i London.

Samspil 2030 - En københavner vinkel

af mpp, 28/8 2020, 22:56 (1330 dage siden) @ ThomasLarsen

Funky. Man får vel de samme udfordringer med øget frekvens, men der har det ikke været nævnt. Omvendt dumper længere tog flere passagerer af på en gang, men det kunne også ske med de korte tog. Det virker pudsigt.

Samspil 2030 - En københavner vinkel

af andersj, Aalborg, 27/8 2020, 22:40 (1331 dage siden) @ Gæst42


Du skal ikke se det som et angreb på metroen i København, for jeg er tilhænger af metroen (bortset fra den manglende fremtidssikring af kapaciteten).


Havde godt nok svært ved at se det som andet end et meget surt opstød imod Metroen.

Nå men når det er sagt så er det rigtigt at valget af toglængden tilbage i 90'erne nu nok koster en ekstra metrostrækning.

Jeg kan godt se at det kan opfattes sådan. Det er mere for at sætte det i perspektiv, både økonomisk men også politisk.

--
Mvh Anders

Samspil 2030 - Et Østjylland, der hænger sammen

af pjl, 27/8 2020, 22:05 (1331 dage siden) @ andersj

Aarhus er på vej til at bryde sammen trafikalt. Projekterne i Samspil 2025 og nu 2030 er så latterligt billige, når man sammenligner med de 20 mia. kr. bare en enkelt minimetro-linie i København koster, og som ingen har nogen problemer med og som ikke løser nogle trængselsproblemer ind og ud af København.

Der er omkring 10 millioner mennesker som kører i Metro (M1-M4) hver måned, så et eller andet behov opfylder den da. Når M4 når til Ny Ellebjerg vil det sandsynligvis også flytte en del over i kollektiv trafik - men det store skifte kommer ikke gennem nye tog, metroer og letbaner men ved en ændring af samfund og byplanlægning, noget som vi ikke rigtig har fanget endnu i Danmark. Corona har dog lært mange virksomheder at produktiviteten ikke falder selvom folk arbejder remote, det er en positiv ting for miljø og trængsel, men næppe for tog, metro og bus.

Samspil 2030 - Et Østjylland, der hænger sammen

af RasmusR, 27/8 2020, 21:27 (1331 dage siden) @ Niels Munch

Bæredygtig mobilitet og mindre trængsel på vejene er nøgleord i visionsplanen, hvor Letbanen spiller en central rolle."

Kan man ikke undersøge markedet for en letbane der kan køre i frostvejr, inden man kommer alt for godt igang?

:-)

/R

Ringsted i snestorm
Ringsted i snestorm

Webmaster Tommy Nilsson var den 28. december 2001 i Ringsted midt i en snestorm. Det kom der denne fotoreportage ud af. Det lykkedes at holde kameraet nogenlunde fri for sne selv om sneen væltede ned.

Læs mere

Jernbanebøger

Danmark set fra en togkupe

Danmark set fra en togkupe. Pris 300 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak