DB Cargo indgår rammeaftale på op til 400 Vectron Dual Mode (Generelt)

af andersj @, Aalborg, tirsdag 08. september, 2020, 15:29 (21 dage siden)

DB Cargo har i dag indgået en rammeaftale med Siemens om levering af op til 400 Vectron Dual Mode der kan køre på strøm fra overledninger men også på diesel. I rammeaftalen er der en fast ordre på 100 lokomotiver, der skal leveres fra 2023.

Mon ikke der er en rimelig høj sandsynlighed for at nogle af disse lokomotiver vil blive indsat i Danmark også? De egner sig jo godt til de steder hvor kortere eller længere strækninger ikke er elektrificeret, som eksempelvis Aalborg-Aalborg Øst eller på firmaspor og godsterminaler. At man har valgt Dual Mode med dieselmotor gør også at rækkevidden er lang i forhold til normalt last-mile batteri.

Lokflotte von DB Cargo wird mit neuen Zweikraftloks grüner

[image]

--
Mvh Anders

DB Cargo indgår rammeaftale på op til 400 Vectron Dual Mode

af Gæst42, tirsdag 08. september, 2020, 16:35 (21 dage siden) @ andersj

DB Cargo har i dag indgået en rammeaftale med Siemens om levering af op til 400 Vectron Dual Mode der kan køre på strøm fra overledninger men også på diesel. I rammeaftalen er der en fast ordre på 100 lokomotiver, der skal leveres fra 2023.

Mon ikke der er en rimelig høj sandsynlighed for at nogle af disse lokomotiver vil blive indsat i Danmark også? De egner sig jo godt til de steder hvor kortere eller længere strækninger ikke er elektrificeret, som eksempelvis Aalborg-Aalborg Øst eller på firmaspor og godsterminaler. At man har valgt Dual Mode med dieselmotor gør også at rækkevidden er lang i forhold til normalt last-mile batteri.

Hvis man ellers skal tro Wiki ( https://de.wikipedia.org/wiki/Siemens_Vectron ) så er diesel delen på dualmode lige så stærk som den rene diesel (DE). Så det vil nok ikke kun bruges på Aalborg - Aalborg Øst, men hele vejen Fredericia - Aalborg Øst.

Den er ikke lige så stærk som Stadlers EURODUAL, men nok også en del billigere.

DB Cargo indgår rammeaftale på op til 400 Vectron Dual Mode

af Gæst42, tirsdag 08. september, 2020, 18:53 (21 dage siden) @ Gæst42

DB Cargo har i dag indgået en rammeaftale med Siemens om levering af op til 400 Vectron Dual Mode der kan køre på strøm fra overledninger men også på diesel. I rammeaftalen er der en fast ordre på 100 lokomotiver, der skal leveres fra 2023.

Mon ikke der er en rimelig høj sandsynlighed for at nogle af disse lokomotiver vil blive indsat i Danmark også? De egner sig jo godt til de steder hvor kortere eller længere strækninger ikke er elektrificeret, som eksempelvis Aalborg-Aalborg Øst eller på firmaspor og godsterminaler. At man har valgt Dual Mode med dieselmotor gør også at rækkevidden er lang i forhold til normalt last-mile batteri.


Hvis man ellers skal tro Wiki ( https://de.wikipedia.org/wiki/Siemens_Vectron ) så er diesel delen på dualmode lige så stærk som den rene diesel (DE). Så det vil nok ikke kun bruges på Aalborg - Aalborg Øst, men hele vejen Fredericia - Aalborg Øst.

Den er ikke lige så stærk som Stadlers EURODUAL, men nok også en del billigere.

Jeg retter lige mig selv, nedenfor fremgår det at DB's version kun får 950kW når den køre på diesel:
https://www.railjournal.com/locomotives/db-cargo-awards-siemens-400-bi-mode-locomotive-...

DB Cargo indgår rammeaftale på op til 400 Vectron Dual Mode

af hansenph @, tirsdag 08. september, 2020, 19:09 (21 dage siden) @ Gæst42

Indtil videre er det ikke oplyst om de også kan køre under 25000v/50hz.
Men den der lever får se ;-)

Med venlig hilsen
Poul Henning Hansen

DB Cargo indgår rammeaftale på op til 400 Vectron Dual Mode

af Nordexpress, tirsdag 08. september, 2020, 16:43 (21 dage siden) @ andersj

Tak for meldingen - vi kommer til at flyde rundt i røde Vectroner - indtil vi en dag ikke kan holde ud at se på en rød Vectron! Nå, den tid, den sorg, nu venter vi på en rigtig EB.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen