Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Henne st 2020 (Generelt)

af Ullrich Lück, D-Wasbek, 11/9 2020, 14:36 (1321 dage siden)

Hej,

i ferien kunne jeg lave nogen bílleder fra Henne station på strækningen Nørre Nebel - Varde. Stationen eller trinbrættet ligger midt i landsbyen
og har endda internationale forbindelser, også hvis det ikke fremgår af køreplanen som hænger i venteskuret. I gamle tider kunne togene krydse her.

Den gamle stationsbygning bruges nu privat, til højre står det gamle pakhus:
[image]

her er venteskuret, hvor alle informationer er samlet:
[image]

perron mod nord:
[image]

fra perronenden kan man lige ane sporskifteren til det gamle sidespor:
[image]

180° drejning og vi kikker mod syd. Desværre skiller det røde hegn (som jo rent farvemæsigt passer til resten) stationsbzgning og perron:
[image]

fra sydenden et kik på parkeringspladsen og overkørslen ved Strandvejen:
[image]

det gamle pakhus med rampe:
[image]

Ullrich

Henne st 2020

af Poul Andersen, 11/9 2020, 14:54 (1321 dage siden) @ Ullrich Lück

Henne er togfølgestation, fjernstyret fra FC Vestbanen.
Stationen er som nævnt udstyret med et kort sidespor, som udelukkende anvendes af banetjenesten.
Stationen er som de fleste øvrige stationer og alle trinbrætter, udstyret med passagersignal,
idet der er behovsstandsning på Vestbanen.

Mvh.
Poul.

Henne st 2020

af John Nissen, 11/9 2020, 18:49 (1321 dage siden) @ Poul Andersen

Lørdag den 8. oktober 2011 kunne der ses hele 3 forskellige tog i Henne på én gang!

Ys 81-Ym 71 er rangeret ind på sidesporet, hvor MT 2 i forvejen holdt.
Ym 73-Ys 83 passerer på vej mod Nørre Nebel.

[image]

John

Henne st 2020

af Niels Munch, 11/9 2020, 15:00 (1321 dage siden) @ Ullrich Lück

Hej Ullrich,

Tak for billeder, jeg kvitterer med et enkelt:

[image]Vestbanen - Henne 25.06.2020 (nm). Toget er AR LINT nr. 45.


M.v.h.
Niels

Avatar

Henne st 2020

af Ove Nygaard, 11/9 2020, 16:05 (1321 dage siden) @ Niels Munch

Hej.

Jeg ved godt, hvor det er henne! Jeg husker også fra et besøg "først i halvfemserne" hos daværende direktør B A Christensen, som jeg senere iøvrigt tilfældigvis senere blev kollega med, at der var usædvanligt ryddeligt overalt på Vestbanen.
Jeg tror, det hang meget sammen med, at der var "synlig ledelse", et begreb der vist desværre er gået lidt af mode i dag - men jeg ved det ikke!;-)

Bedste hilsener

Ove af Erritsø

Henne st 2020

af Niels Munch, 11/9 2020, 19:21 (1321 dage siden) @ Ove Nygaard

Kære Ove,

Måske "den synlige ledelse" er ved at skifte karakter, i hvert fald langs de statslige banestrækninger: https://www.bane.dk/da/Presse/Pressemeddelelser/Banedanmark-vil-hjaelpe-den-vilde-natur... ?

Sagen nyder transportministerens bevågenhed:

”Naturen langs det danske jernbanenet er flere steder helt unik. For at fremme biodiversiteten og opelske den fantastiske natur langs skinnerne har jeg derfor bedt Banedanmark om at undersøge, hvordan vi bedst muligt kan pleje den smukke natur langs skinnerne. For ved at inddrage de arealer, som jernbanenettet samlet set dækker over – svarende til 9.000 fodboldbaner – kan det på sigt bidrage til at gøre Danmark endnu grønnere,” siger transportminister Benny Engelbrecht.

Bedste hilsener
Niels

Henne st 2020

af ivar, 12/9 2020, 00:33 (1321 dage siden) @ Niels Munch

Jeg har på fornemmelsen, at man har været i gang med projektet i adskillige år, men det er da godt, at trafikministeren har fået øjnene op for det.
Er jeg lidt for mistroisk, når jeg forudser vildtvoksende natur indskrevet i resultatkontrakterne - med deraf følgende udbetaling af bonus?

vh
-ivar

Henne st 2020

af Niels Munch, 12/9 2020, 08:26 (1321 dage siden) @ ivar

Jeg erindrer blot vores evindelige kamp for at holde overbygningen fri for ukrudt og profilet fri for grene samt bevare grøfternes drænevne.

M.v.h.
Niels

Henne st 2020

af PrebenSk, Varde, 11/9 2020, 21:58 (1321 dage siden) @ Ove Nygaard

Du har fuldstændig ret, Ove.
Der var ryddeligt overalt dengang

mvh Preben

Henne st 2020

af Johnni Chr, 12/9 2020, 08:54 (1321 dage siden) @ Ullrich Lück

Og nogle gange kan man se noget lidt mere eksotisk og spændende i Henne, som her den 7/6-2007 hvor MY 1159 og 1135 er på tur med målevognen.

[image]

Hilsen
Johnni Christensen

Henne st 2020

af Vestjyden, 12/9 2020, 21:16 (1320 dage siden) @ Ullrich Lück

Byen er også kun opstået pga. banen, deraf Henne st. by. Udover denne er der i området Henne kirkeby, Henne by og Henne strand.

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak