Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

EB ankomst (Generelt)

af Banepakken, 11/9 2020, 17:39 (1313 dage siden)

Velunderrettede kilder påstår at de tre første EB lokomotiver ankommer til København på mandag.

Kh
Banepakken

EB ankomst

af TeamBaumann, Hjordkær, 11/9 2020, 17:47 (1313 dage siden) @ Banepakken

Hvornår ankommer de til Padborg?

EB ankomst

af andersj, Aalborg, 13/9 2020, 14:46 (1311 dage siden) @ TeamBaumann

Hvornår ankommer de til Padborg?

Har set 10:36 nævnt som tidspunkt for gennemkørsel i Schleswig, så de er nok i Padborg omkring klokken 11 efter planen.

--
Mvh Anders

EB ankomst

af TeamBaumann, Hjordkær, 13/9 2020, 15:03 (1311 dage siden) @ andersj

Hilsen fra en god tysker Andreas Oelfuss :-D
14.9.2020
HBS 06:04
HC 06:51
ABAG 08:33
AN 09:39
XDPA 11:07 = ank Padborg 11:07

EB ankomst

af Alexander B., 13/9 2020, 00:49 (1312 dage siden) @ Banepakken

Hector Rail kører et materieltog fra Padborg til Gb på mandag, men om det er transport af EB, ved jeg ikke. Det har afgang Padborg kl. 12.40 og ankomst Gb kl. 16.38.

EB ankomst

af Banemanden, 13/9 2020, 02:29 (1312 dage siden) @ Alexander B.

Hector Rail kører et materieltog fra Padborg til Gb på mandag, men om det er transport af EB, ved jeg ikke. Det har afgang Padborg kl. 12.40 og ankomst Gb kl. 16.38.

De skulle ankomme mellem kl 16 og 17, så mon ikke det er den?

EB ankomst

af Jens Hansen, 13/9 2020, 08:49 (1311 dage siden) @ Banemanden

Det er givet det, men hvis vi skal være lidt formalistiske så kan Hector Rail jo ikke transportere andet end deres eget materiel i et "materiel tog"!

En "kundes" materiel, det være sig vogne eller lokomotiver, falder vel næppe under "materielt og".

Hvilken betydning har det - så vidt jeg husker slipper materieltogg billigere i infrastrukturafgift, men andre ved måske mere?

JH

EB ankomst

af Carsten, 13/9 2020, 09:23 (1311 dage siden) @ Jens Hansen

Hvad skulle vi gøre uden dig Jens? :-|
Mvh

Carsten

EB ankomst

af Georg Schmidt, 13/9 2020, 09:26 (1311 dage siden) @ Jens Hansen

Ja, det er godt nok blevet kompliceret at drive jernbane.:-D

EB ankomst

af andersj, Aalborg, 13/9 2020, 09:45 (1311 dage siden) @ Jens Hansen

Bekendtgørelse om infrastrukturafgifter m.v. for statens jernbanenet

§1
14) Materieltog omfatter
a) togsæt uden passagerer,
b) lokomotiver med eller uden tilkoblede passagervogne uden passagerer,
c) lokomotiver uden tilkoblede godsvogne, eller
d) lokomotiver med tilkoblede lokomotiver under forudsætning af, at de tilkoblede lokomotiver tilhører den jernbanevirksomhed, som ejer det trækkende lokomotiv og er ansvarlig for transporten.

§3
3)
Stk. 3. Der opkræves togkilometerafgift for kørsel med materieltog i tidsrummet fra kl. 07.00 til og med kl. 18.59.
Stk. 4. Der opkræves ikke broafgifter for materieltog.

Så kan man jo diskutere hvordan "tilhører" skal fortolkes. For det er åbenbart ikke det samme som "ejer", da begge begreber jo bruges i samme sætning.

--
Mvh Anders

Avatar

EB ankomst

af gaest, 13/9 2020, 11:57 (1311 dage siden) @ andersj

Bekendtgørelse om infrastrukturafgifter m.v. for statens jernbanenet

§1
14) Materieltog omfatter
a) togsæt uden passagerer,
b) lokomotiver med eller uden tilkoblede passagervogne uden passagerer,
c) lokomotiver uden tilkoblede godsvogne, eller
d) lokomotiver med tilkoblede lokomotiver under forudsætning af, at de tilkoblede lokomotiver tilhører den jernbanevirksomhed, som ejer det trækkende lokomotiv og er ansvarlig for transporten.

§3
3)
Stk. 3. Der opkræves togkilometerafgift for kørsel med materieltog i tidsrummet fra kl. 07.00 til og med kl. 18.59.
Stk. 4. Der opkræves ikke broafgifter for materieltog.

Så kan man jo diskutere hvordan "tilhører" skal fortolkes. For det er åbenbart ikke det samme som "ejer", da begge begreber jo bruges i samme sætning.

Nu har DSB eller Hector jo ikke dette forums ekspertpanel til rådighed, men mon ikke de har styr på hvad der skal ske? I øvrigt kan det vel ikke sprænge budgettet for litra EB hvis der skal betales infrastrukturafgift og broafgift.
Hvis alt andet svigter må der blokvogne til. Så ved man hvad man har.

EB ankomst

af Carsten, 13/9 2020, 12:38 (1311 dage siden) @ gaest

Dertil kommer at transporten sker i Siemens regi, DSB nøjes med vente på “fragtmanden”.

Mvh

Carsten

EB ankomst

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 13/9 2020, 13:53 (1311 dage siden) @ Carsten

Tænkte kunne den ene ikke trække de to?

Eller skal de leveres med færest mulig km på motorene?

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

EB ankomst

af Svend, 14/9 2020, 23:36 (1310 dage siden) @ Jens Hansen

Det er givet det, men hvis vi skal være lidt formalistiske så kan Hector Rail jo ikke transportere andet end deres eget materiel i et "materiel tog"!
En "kundes" materiel, det være sig vogne eller lokomotiver, falder vel næppe under "materielt og".
Hvilken betydning har det - så vidt jeg husker slipper materieltogg billigere i infrastrukturafgift, men andre ved måske mere?

.
Jeg tror ikke vi skal være så bekymrede. Som jeg husker at have set det (et andet sted), er toget tillyst som et almindeligt godstog - helt efter reglerne.

--
Svend

EB ankomst

af andersj, Aalborg, 14/9 2020, 23:52 (1310 dage siden) @ Svend

Det er givet det, men hvis vi skal være lidt formalistiske så kan Hector Rail jo ikke transportere andet end deres eget materiel i et "materiel tog"!
En "kundes" materiel, det være sig vogne eller lokomotiver, falder vel næppe under "materielt og".
Hvilken betydning har det - så vidt jeg husker slipper materieltogg billigere i infrastrukturafgift, men andre ved måske mere?

.
Jeg tror ikke vi skal være så bekymrede. Som jeg husker at have set det (et andet sted), er toget tillyst som et almindeligt godstog - helt efter reglerne.

Det blev ændret fra et materieltog (HM) til et godstog (HG), så der har nok været noget om snakken.

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=158245

--
Mvh Anders

Avatar

EB ankomst

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 14/9 2020, 23:54 (1310 dage siden) @ Svend

Jeg tror ikke vi skal være så bekymrede. Som jeg husker at have set det (et andet sted), er toget tillyst som et almindeligt godstog - helt efter reglerne.

Svend, det var faktisk først tillyst som materieltog, men de toganmeldelse blev så aflyst og et godstog blev tillyst med samme sidste 4 cifre og en ved samme lejlighed vist justeret køreplan.
Så det endte godt :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

EB ankomst

af Svend, 15/9 2020, 11:47 (1309 dage siden) @ Michael Deichmann

Jeg tror ikke vi skal være så bekymrede. Som jeg husker at have set det (et andet sted), er toget tillyst som et almindeligt godstog - helt efter reglerne.

Svend, det var faktisk først tillyst som materieltog, men de toganmeldelse blev så aflyst og et godstog blev tillyst med samme sidste 4 cifre og en ved samme lejlighed vist justeret køreplan.
Så det endte godt :-)

Ja, det er bare så godt alt sammen
:-)

--
Svend

EB ankomst

af vekm0, 14/9 2020, 13:53 (1310 dage siden) @ Banemanden

Hej, hvad står Gb for? Kunne virkelig godt tænke mig at fange et glimt af de nye loks i dag. Befinder mig i København.
Mvh:)

Avatar

EB ankomst

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 14/9 2020, 13:56 (1310 dage siden) @ vekm0

Godsbanegården - som idag ikke er ret meget, men det er området "syd-sydvest" for Hovedbanegården.

Måske Dybbølsbro ville være et OK fotosted?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

EB ankomst

af andersj, Aalborg, 14/9 2020, 14:00 (1310 dage siden) @ Michael Deichmann

Godsbanegården - som idag ikke er ret meget, men det er området "syd-sydvest" for Hovedbanegården.

Måske Dybbølsbro ville være et OK fotosted?

Næppe, eftersom de kører over Vigerslev og Ny Ellebjerg direkte til Godsbanegården.

--
Mvh Anders

EB ankomst

af RasmusR, 14/9 2020, 14:16 (1310 dage siden) @ andersj

Godsbanegården - som idag ikke er ret meget, men det er området "syd-sydvest" for Hovedbanegården.

Måske Dybbølsbro ville være et OK fotosted?


Næppe, eftersom de kører over Vigerslev og Ny Ellebjerg direkte til Godsbanegården.

Er der overhovedet - teknisk set - noget tilbage af Gb nordøst for Dybbølsbro?

/R

EB ankomst

af larsht, 14/9 2020, 14:25 (1310 dage siden) @ RasmusR

Godsbanegården - som idag ikke er ret meget, men det er området "syd-sydvest" for Hovedbanegården.

Måske Dybbølsbro ville være et OK fotosted?


Næppe, eftersom de kører over Vigerslev og Ny Ellebjerg direkte til Godsbanegården.


Er der overhovedet - teknisk set - noget tilbage af Gb nordøst for Dybbølsbro?

/R

På ingen måde - Gb "slutter" nær Bavnehøjhallen og dertil kommer materieldepotet som slutter ved Carsten Niebuhrs Gade

EB ankomst

af larsht, 14/9 2020, 14:10 (1310 dage siden) @ Michael Deichmann

Godsbanegården - som idag ikke er ret meget, men det er området "syd-sydvest" for Hovedbanegården.

Måske Dybbølsbro ville være et OK fotosted?

I forhold til hvad man kender som passager: Tag Sydhavn

EB ankomst

af Gæst42, 14/9 2020, 14:33 (1310 dage siden) @ larsht

Godsbanegården - som idag ikke er ret meget, men det er området "syd-sydvest" for Hovedbanegården.

Måske Dybbølsbro ville være et OK fotosted?


I forhold til hvad man kender som passager: Tag Sydhavn

Ny Ellebjerg er et langt bedre fotosted, særligt på dette tidspunkt af dagen!

3xEB har forladt München

af andersj, Aalborg, 13/9 2020, 11:39 (1311 dage siden) @ Banepakken
redigeret af andersj, 13/9 2020, 11:55

Klokken 11:15 har følgende tog forladt München Allach mod nord:

RailAdventure BR 183 500 + EB 3201 + EB 3202 + EB 3203 + RailAdventure BR 111

Kilde: https://www.drehscheibe-online.de/ds_sifo/ds_live.php

--
Mvh Anders

3xEB har forladt München

af TeamBaumann, Hjordkær, 13/9 2020, 13:59 (1311 dage siden) @ andersj

Hvorfor har RailAdventure lokomotiv både foran og bagved?
Eller er det for undgår diverse tog vending på strækningen?
Det plejer de næsten aldrig, når de kører med materiel til Padborg ... :-|

3xEB har forladt München

af kme, 13/9 2020, 14:47 (1311 dage siden) @ TeamBaumann

Hvorfor har RailAdventure lokomotiv både foran og bagved?
Eller er det for undgår diverse tog vending på strækningen?
Det plejer de næsten aldrig, når de kører med materiel til Padborg ... :-|

Mit gæt (og det er et gæt) er, at det er for at få bremsekraft nok. EB'erne er vel ren dødvægt?

3xEB har forladt München

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 13/9 2020, 18:26 (1311 dage siden) @ andersj

I følge samme kilde har toget nået Hünfeld klokken 1745.

Oprangeringen var flg. samme kilde: Railadventure 183 500 + Kuppelwagen +3 Neue DSB-Vectron ( 0003 201 + 0003 202 + 0003 203 ) und 111 222

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

EB ankomst - hastighed gemmen DK

af TeamBaumann, Hjordkær, 13/9 2020, 16:57 (1311 dage siden) @ Banepakken

Når HectorRail skal transportere de 3 styks EB'er, er lige min spørgsmål nu...
hvor hurtig må der køres? 80 km/t, 100 eller 120 km/t?

EB ankomst - hastighed gemmen DK

af 1993matias ⌂, KH, 13/9 2020, 20:02 (1311 dage siden) @ TeamBaumann

Når HectorRail skal transportere de 3 styks EB'er, er lige min spørgsmål nu...
hvor hurtig må der køres? 80 km/t, 100 eller 120 km/t?

Toganmeldelsen i Tyskland lyder på 100 km/t, mens toganmelselsen i Danmark lyder på 140 km/t

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

EB ankomst - hastighed gemmen DK

af K 564, 13/9 2020, 22:41 (1311 dage siden) @ 1993matias

Godaften

Hastigheden i danske toganmeldelser fortæller i dag, hvad materiellet må kører. Hvad hastighed køreplanen er lavet til, fortæller toganmeldelsen intet om i dag (desværre).

Hilsner Keld

EB ankomst - hastighed gemmen DK

af andersj, Aalborg, 13/9 2020, 23:27 (1311 dage siden) @ K 564

Godaften

Hastigheden i danske toganmeldelser fortæller i dag, hvad materiellet må kører. Hvad hastighed køreplanen er lavet til, fortæller toganmeldelsen intet om i dag (desværre).

Hilsner Keld

Der blev jo sådan set også spurgt efter hvor hurtigt der køres.

Men kigger man på køreplanen, så skal man vist holde sig tæt til de 140 km/t for at holde den.

--
Mvh Anders

EB ankomst - hastighed gemmen DK

af K 564, 14/9 2020, 06:04 (1310 dage siden) @ andersj

Der blev jo sådan set også spurgt efter hvor hurtigt der køres.

Men kigger man på køreplanen, så skal man vist holde sig tæt til de 140 km/t for at holde den.

Det er netop derfor, at jeg skiver, som jeg gør. Bestiller man et ER tog fra København H til Østerport, skal der skrives 180 km/t i toganmeldelsen i dag, selv om du ikke må køre den hastighed.

Hilsner Keld

EB ankomst

af larsht, 13/9 2020, 17:17 (1311 dage siden) @ Banepakken

HM6402

PA 1240
VK 1244
TE 1248
RQ 1256
OJ 1305
SST 1309
FZ 1313
VM 1315
LK 1319
KD 1326
TL 1335
SNO 1340
MD 1345
KA 1348
NA 1350
EB 1353 1411
GD 1414
AP 1418
BD 1421
SC 1422
TP 1424
HP 1427
OD 1431
MV 1436
LV 1438
UV 1441
JU 1443
NG 1446
SPR 1452
KØ 1458
FO 1503
SG 1511
SO 1522 1529
FJ 1533
RG 1537
KY 1542
BO 1546
VY 1551
RO 1559 1614
TRK 1617
HH 1621
HTÅ 1626
GL 1631
HIF 1633
IG 1636
NEL 1636
GB 1638

EB ankomst

af larsht, 14/9 2020, 14:14 (1310 dage siden) @ larsht

Tog HM6402 aflyst og erstattet af HG86402 - BEMÆRK ændrede tider
(i skrivende stund er toget 3:40 forud for tid i Nørre-Åby)

PA 1240
VK 1246
TE 1252
RQ 1302
OJ 1313
SST 1319
FZ 1325
VM 1329
LK 1333
KD 1342
TL 1351
SNO 1358
MD 1405
KA 1408
NA 1410
EB 1414
GD 1419
AP 1423
BD 1426
SC 1427
TP 1432
HP 1437
OD 1441
MV 1448
LV 1450
UV 1454
JU 1457
NG 1502-1515
SPR 1525
KØ 1533
FO 1538
SG 1542
SO 1552
FJ 1556
RG 1600
KY 1605
BO 1610
VY 1615
RO 1623
TRK 1626
HH 1630
HTÅ 1636
GL 1642-1644
HIF 1646
IG 1650
NEL 1653
GB 1654

EB - billeder af transporten - Padborg

af Fynboen, 15/9 2020, 20:16 (1309 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Fynboen, 15/9 2020, 20:26

Er det MZ 1439 man ser toppen af på det første billede?? Kan se under lokomotivets fakta andet sted på denne side, at den er hensat?

Det er nogle flotte lokomtiver DSB nu får i stalden med disse EB'er og det klæder den bestemt med den røde heldragt.

EB - billeder af transporten - Padborg

af Niels Munch, 15/9 2020, 20:33 (1309 dage siden) @ Fynboen

Er det MZ 1439 man ser toppen af på det første billede?? Kan se under lokomotivets fakta andet sted på denne side, at den er hensat?


Ja, det er 1439:

[image]MZ 1439 i Padborg 09.09.2020 i selskab med DH 440, MX 1030 og CFL Cargo 02 samt nogle luxembourgske Ninja Turtles (nm).


M.v.h.
Niels

EB - billeder af transporten - Padborg

af Fynboen, 15/9 2020, 21:09 (1309 dage siden) @ Niels Munch

Tak! Noget af en samling de har stående der....

EB ankomst

af vekm0, 14/9 2020, 07:15 (1310 dage siden) @ Banepakken

Hvor længe mon der går, før den første kan ses i drift?

EB ankomst

af Banemanden, 14/9 2020, 09:07 (1310 dage siden) @ vekm0

Hvor længe mon der går, før den første kan ses i drift?

En del pålidelige kilder vil lade rygtet vide, at de er dækker EA løbene inden for ganske kort tid

EB ankomst

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 14/9 2020, 09:31 (1310 dage siden) @ Banemanden

Passer det hvis jeg siger der er 4 ES'er i drift/drift klar i dag ??

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

EB ankomst

af Simon Poulsen, 14/9 2020, 09:33 (1310 dage siden) @ hummel_62

Passer det hvis jeg siger der er 4 ES'er i drift/drift klar i dag ??


ES?

EB ankomst

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 14/9 2020, 10:34 (1310 dage siden) @ Simon Poulsen

sorry EA'er

det andet tager nok noget tid inden vi kommer så langt

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

EB ankomst

af larsht, 14/9 2020, 12:08 (1310 dage siden) @ hummel_62

sorry EA'er

det andet tager nok noget tid inden vi kommer så langt

Nej, 3, med 2 planlagt til daglig drift (og mange tog erstattet af andet materiel)

EB ankomst

af RasmusD, 14/9 2020, 10:06 (1310 dage siden) @ hummel_62

DSB har fire EA'ere tilbage, men de to af dem har vist holdt stille i en rum tid. Synes kun man ser 3007 og 3022 på skinnerne.

Avatar

EB ankomst

af Morten Beck, Græsted, 14/9 2020, 10:22 (1310 dage siden) @ RasmusD

Jeg har da gennem hele sommeren set EA 3022 og EA 3020 køre rundt med DD vogne, men nogle lagde et billede op fornylig af EA 3007, så om der kører tre EA rundt for tiden. Eller om den ene af de ovennævnte er taget ud, ved jeg ikke

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

EB ankomst

af William Skov ⌂, 14/9 2020, 11:31 (1310 dage siden) @ Morten Beck

3020 og 3022 bruges normalt. 3007 bruges som reserve når en af de to andre ikke virker.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

EB ankomst

af sil1207, 14/9 2020, 11:35 (1310 dage siden) @ Morten Beck

Det er ikke længe siden der blev observeret flammer stående op fra strømaftageren på 3020 under ophold i Slagelse. Er ikke helt sikker, men tror at man mere eller mindre har fået det fikset. Husker svagt at der er kørt et prøvetog.

Avatar

EB gennem Hamborg

af Horst Ebert ⌂, Hamburg, 14/9 2020, 10:08 (1310 dage siden) @ Banepakken

Toget med EBerne bagest gik over landegrænsen mellem Hamborg og Slesvig-Holsten kl 9.30, det er altså noget forsinket.

EB gennem Hamborg

af Banemanden, 14/9 2020, 12:06 (1310 dage siden) @ Horst Ebert

Toget med EBerne bagest gik over landegrænsen mellem Hamborg og Slesvig-Holsten kl 9.30, det er altså noget forsinket.

Meldingen er, at de skulle være omkring en halv time efter planen

EB gennem Hamborg

af Scharfenberg, 14/9 2020, 12:26 (1310 dage siden) @ Banemanden

Toget med EBerne bagest gik over landegrænsen mellem Hamborg og Slesvig-Holsten kl 9.30, det er altså noget forsinket.


Meldingen er, at de skulle være omkring en halv time efter planen

Tak for statusmeldingerne.

Ifølge Lars' oplysninger fra toganmeldelsen er der lagt 18 min. ind til ophold i Ejby, 7 min. i Sorø og 15 min. i Roskilde. Så der burde være luft nok, men det kræver dog, at planlagte overhalinger ikke misses, for så forskubber det hele sig jo nok yderligere. Vi må se.

EB gennem Padborg

af andersj, Aalborg, 14/9 2020, 12:36 (1310 dage siden) @ Scharfenberg

Toget med EBerne bagest gik over landegrænsen mellem Hamborg og Slesvig-Holsten kl 9.30, det er altså noget forsinket.


Meldingen er, at de skulle være omkring en halv time efter planen


Tak for statusmeldingerne.

Ifølge Lars' oplysninger fra toganmeldelsen er der lagt 18 min. ind til ophold i Ejby, 7 min. i Sorø og 15 min. i Roskilde. Så der burde være luft nok, men det kræver dog, at planlagte overhalinger ikke misses, for så forskubber det hele sig jo nok yderligere. Vi må se.

Der er lagt et billede op på Facebook fra Padborg klokken 12:28 hvor toget ser ud til at være klar til afgang mod nord. Oprangeringen er en Hector Rail 241 + 2x bogiegodsvogne + 3x Vectron.

Tilføjelse: Toget er kørt fra Padborg 12:30.

Så det er muligt at få et fint bagskud af lokomotiverne.

--
Mvh Anders

EB gennem Padborg

af Niels, Aarhus, 14/9 2020, 13:01 (1310 dage siden) @ andersj


Tilføjelse: Toget er kørt fra Padborg 12:30.

Så er vi pludselig 10 min forud for planen, som Larsht lagde ud..

Forventningsfulde hilsner

Niels H.

--
Niels

EB ankomst Billeder

af Niels Kruse, 14/9 2020, 14:39 (1310 dage siden) @ Banepakken

Billeder fra Vojens 13:16

[image]

[image]

[image]

[image]

EB ankomst Billeder

af Niels, Aarhus, 14/9 2020, 14:43 (1310 dage siden) @ Niels Kruse

Fine billeder - tak for dem :-) - men de kunne da godt have sendt dem afsted i rigtig nummerorden;-)

Forventningsfulde hilsner

Niels H.

--
Niels

EB ankomst Billeder

af Scharfenberg, 14/9 2020, 19:41 (1310 dage siden) @ Niels

Bøt 16.44. Tak til alle for billeder og anden info.

[image]

EB ankomst Billeder - mere BØT

af Niels Buch, 14/9 2020, 20:13 (1310 dage siden) @ Scharfenberg

Bøt 16.44. Tak til alle for billeder og anden info.

[image]


Og her lidt før BØT (Brøndbyøster), nemlig ved Vestvolden og broen over motorring 3.

[image]
[image]

Hilsen
Niels

EB ankomst, billeder fra Sydhavn T

af Rask Ingemann Lambertsen, 15/9 2020, 21:57 (1309 dage siden) @ Niels Buch

God aften.

Jeg var en af tre fotografer, der havde taget opstilling på Sydhavn T mandag d. 14-09-2020 og var på pletten, da toget dukkede op kl. 16:56 (-2). HCTOR 241.010 "Yoda" + 2 Habfis + DSB EB 3203 + EB 3201 + EB 3202 som HG 86402. Lyset var klart bedst til et bagskud.

[image][image][image][image][image]

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

EB ankomst Billeder

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 15/9 2020, 18:23 (1309 dage siden) @ Niels Kruse

Mangler lige et vognhjul logo.

Men måske skal den store røde plade bruges til reklamer:-P

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

EB ankomst Billeder

af esni, Frederikssund, 15/9 2020, 19:13 (1309 dage siden) @ hummel_62

Jeg er desværre blottet for photoshop evner - men det ville være sjovt at se de ny med design oprindeligt MY eller MZ

--
Eskild

EB ankomst

af carolus rex, 14/9 2020, 15:44 (1310 dage siden) @ cml

Jeg vil gerne sige tak til alle jer der har bidraget med oplysninger og foto, det har været spændende at følge og en stor dag er det for alle os der har den der tog virus i blodet.....tak skal i ha

EB i Glostrup

af Henrik PS ⌂, Brøndby, 14/9 2020, 20:32 (1310 dage siden) @ carolus rex

I Glostrup var der et kortvarigt stop, hvor en lokofører steg på toget.

Vi var nogle stykker, der havde taget opstilling der ude. Vi fik en hyggelig snak mens vi ventede.

[image]

[image]

[image]

[image]

Bemærk færdigmelderblink på EB 3201
[image]

En times tid senere returnerede Hectorrail 241.010 Yoda fra København.
[image]

EB i Glostrup

af Reinholdt ⌂, Lindved, nærområde ovk. 19 Od-Svg, 14/9 2020, 20:42 (1310 dage siden) @ Henrik PS

Hej Henrik
Hvis det er sølvfarvede til højre for døren, du referer til, er det et kamera, der peger ned langs siden, på lokomotivet. Det sidder ved hver dør

--
Reinholdt
Signalmontør

Avatar

EB ankomst-handover i Padborg

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 14/9 2020, 16:15 (1310 dage siden) @ Banepakken

Jeg sad lige og så EB3201-3s ankomst til Padborg på Youtube (link i et andet indlæg) og kom til at tænke på at den kommer jo ind på den del af Padborg der har tysk strøm mm. Der er noget med at der er et strømløst stykke og så dansk strøm på nogen af sporene, men det ser ikke ud til at de bare er trillet frem forbi det stykke for så at lade et dansk lokomotiv trille ind og hente dem. For så ville det tyske lokomotiv jo ikke kunne køres væk.
Jeg undlader at spekulere mere, for jeg kender ikke layout af Padborg en detail og jeg er heller ikke klar over om Railadventures lokomotiv og/eller Hectorrails er tostrømslokomotiver, som kan køre på begge systemer.
Så er der nogen der kan redegøre for rangerbevægelser mm. i Padborg?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

EB ankomst-handover i Padborg

af Gæst42, 14/9 2020, 16:32 (1310 dage siden) @ Michael Deichmann

Jeg undlader at spekulere mere, for jeg kender ikke layout af Padborg en detail og jeg er heller ikke klar over om Railadventures lokomotiv og/eller Hectorrails er tostrømslokomotiver, som kan køre på begge systemer.
Så er der nogen der kan redegøre for rangerbevægelser mm. i Padborg?

Det er fordi det er lavet således at du kan ankommet i det ene perronspor fra tysk side og lave omløb, uden at komme under dansk strøm. Derfor kom 111'eren heller ikke under dansk strøm.

Godt nok ikke opdateret i mange år, men linket nedenfor indeholder en fin sporplan:
http://bueker.net/trainspotting/stations_padborg.php

Avatar

EB ankomst-handover i Padborg

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 14/9 2020, 18:25 (1310 dage siden) @ Gæst42

Jeg undlader at spekulere mere, for jeg kender ikke layout af Padborg en detail og jeg er heller ikke klar over om Railadventures lokomotiv og/eller Hectorrails er tostrømslokomotiver, som kan køre på begge systemer.
Så er der nogen der kan redegøre for rangerbevægelser mm. i Padborg?


Det er fordi det er lavet således at du kan ankommet i det ene perronspor fra tysk side og lave omløb, uden at komme under dansk strøm. Derfor kom 111'eren heller ikke under dansk strøm.

Godt så, men hvordan koimmer Hector så ind og henter den? Fordi deres lokomotiv kan køre på tysk strøm?

Godt nok ikke opdateret i mange år, men linket nedenfor indeholder en fin sporplan:
http://bueker.net/trainspotting/stations_padborg.php

Tak!

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

EB ankomst-handover i Padborg

af Gæst42, 15/9 2020, 11:46 (1309 dage siden) @ Michael Deichmann

Jeg undlader at spekulere mere, for jeg kender ikke layout af Padborg en detail og jeg er heller ikke klar over om Railadventures lokomotiv og/eller Hectorrails er tostrømslokomotiver, som kan køre på begge systemer.
Så er der nogen der kan redegøre for rangerbevægelser mm. i Padborg?


Det er fordi det er lavet således at du kan ankommet i det ene perronspor fra tysk side og lave omløb, uden at komme under dansk strøm. Derfor kom 111'eren heller ikke under dansk strøm.

Godt så, men hvordan koimmer Hector så ind og henter den? Fordi deres lokomotiv kan køre på tysk strøm?

Ja lige præcis:
https://www.hectorrail.com/wp-content/uploads/br241-12.pdf

Niels har allerede henvist til nedenstående, men gør det lige igen fordi du her ret tydeligt kan se hvor adskillelsen mellem de to afsnit er:
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,9448287

EB ankomst-handover i Padborg

af Svend, 15/9 2020, 12:00 (1309 dage siden) @ Gæst42

Jeg undlader at spekulere mere, for jeg kender ikke layout af Padborg en detail og jeg er heller ikke klar over om Railadventures lokomotiv og/eller Hectorrails er tostrømslokomotiver, som kan køre på begge systemer.
Så er der nogen der kan redegøre for rangerbevægelser mm. i Padborg?


Det er fordi det er lavet således at du kan ankommet i det ene perronspor fra tysk side og lave omløb, uden at komme under dansk strøm. Derfor kom 111'eren heller ikke under dansk strøm.

Godt så, men hvordan koimmer Hector så ind og henter den? Fordi deres lokomotiv kan køre på tysk strøm?


Ja lige præcis:
https://www.hectorrail.com/wp-content/uploads/br241-12.pdf

Niels har allerede henvist til nedenstående, men gør det lige igen fordi du her ret tydeligt kan se hvor adskillelsen mellem de to afsnit er:
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,9448287

.

Rangering i Padborg:

https://www.bane.dk/Jernbanevirksomhed/Sikkerhed/Trafikale-regler/SR/SIN_L/SIN_L-06_04_...

SIN-L Instruks 26.6

1.5. Køreledningsanlæg
Stationen er systemvekselstation mellem 25 kV, 50 Hz (dansk
kørestrøm) og 15 kV, 16 2/3 Hz (tysk kørestrøm).
Kørestrømsystemerne er adskilt med neutralsektioner, der i sporene
1 og 13 er placeret i km 109,5 og i sporene 2-5 i km 109,8.
Neutralsektionerne er markeret med tysk mærke EL 4 samt dansk
SR-mærke 17.36, ”Sænk strømaftageren” henholdsvis SR-mærke
17.37, ”Systemspænding”.

1.5.1. Ankommende elektrisk trækkraft med 15 kV, 16 2/3 Hz
(en-strømstrækkraft)
Togsæt og lokomotiver uden vogne standser foran tysk mærke EL 4
henholdsvis SR-mærke 17.36, ”Sænk strømaftageren”.
I øvrige tog skal strømaftageren henholdsvis strømaftagerne være
sænket inden passage af tysk mærke EL 4 henholdsvis SR-mærke
17.36, ”Sænk strømaftageren”. Hastigheden skal være afpasset, så
toget - uden indkoblet trækkraft - kan fortsætte frem til togvejens
endepunkt.

1.6. Ankommende elektrisk trækkraft med 15 kV, 16 2/3 Hz og 25 kV,
50 Hz (fler-strømstrækkraft)
Strømaftageren henholdsvis strømaftagerne skal være sænket
senest inden passage af tysk mærke EL 4 henholdsvis SR-mærke
17.36, ”Sænk strømaftageren”.
Strømaftageren henholdsvis strømaftagerne må igen hæves, når
trækkraften har passeret SR-mærke 17.37, ”Hæv strømaftager”.

--
Svend

Avatar

EB ankomst-handover i Padborg

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 15/9 2020, 16:17 (1309 dage siden) @ Svend

Tak allesammen! Så fik jeg lige lidt lektier for :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

EB ankomst-handover i Padborg

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 21/9 2020, 06:33 (1303 dage siden) @ Svend

Og Kenny viser jo så nydeligt operationen i hans som altid nydelige video fra dagen.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

EB ankomst-handover i Padborg

af 1993matias ⌂, KH, 15/9 2020, 14:42 (1309 dage siden) @ Michael Deichmann

Jeg undlader at spekulere mere, for jeg kender ikke layout af Padborg en detail og jeg er heller ikke klar over om Railadventures lokomotiv og/eller Hectorrails er tostrømslokomotiver, som kan køre på begge systemer.
Så er der nogen der kan redegøre for rangerbevægelser mm. i Padborg?


Det er fordi det er lavet således at du kan ankommet i det ene perronspor fra tysk side og lave omløb, uden at komme under dansk strøm. Derfor kom 111'eren heller ikke under dansk strøm.

Godt så, men hvordan koimmer Hector så ind og henter den? Fordi deres lokomotiv kan køre på tysk strøm?

Ja, hvorefter HectorRail sætter i gang og bagefter triller med sænket strømaftager ind under dansk strøm og skifter spænding på lokomotivet.

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

EB ankomst

af Vestjyden, 15/9 2020, 13:21 (1309 dage siden) @ Niels Munch

God artikel. Der har ellers ikke været meget fokus på EB's ankomst fra mediernes side.

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

EB ankomst

af Poul Brandt, Nordsjælland, 15/9 2020, 16:23 (1309 dage siden) @ Niels Buch

Er helt enig, men nu er det jo heller ikke en Hr-hvem-som-helst der har skrevet artiklen ;-) .

Hilsen
Niels

.
Hvem er han da?

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

EB ankomst

af TeamBaumann, Hjordkær, 15/9 2020, 19:02 (1309 dage siden) @ Niels Buch

Flink mand, har mødt ham engang ... og god historie fortæller / foredrag kan han også. :-)

EB ankomst

af Niels Buch, 15/9 2020, 19:30 (1309 dage siden) @ TeamBaumann
redigeret af Niels Buch, 15/9 2020, 19:42

Flink mand, har mødt ham engang ... og god historie fortæller / foredrag kan han også. :-)


Jeg har været på tur til Sachsen for at se på smalsporsbaner sammen med ham. Han havde planlagt turen og den var rigtig god.

Og, nå ja, han laver også nogle positive og konstruktive anmeldelser af mine DVD'er i "Togfløjten".

Hilsen
Niels

EB ankomst

af Finnjust, Glostrup, 16/9 2020, 22:19 (1308 dage siden) @ kme

Artiklen er ikke skrevet af hvem som helst, men af Martin Wilde fra Sydjysk Veterantog og redaktør af Togfløjten.

--
Finnjust

EB ankomst

af QN903Qnr0779, 15/9 2020, 22:32 (1309 dage siden) @ Niels Munch

Jydske Vestkysten g.d.:

https://jv.dk/artikel/dsb-s-nye-elektriske-lokomotiver-er-ankommet-til-danmark .

En redelig artikel!


Nej, en gang sludder. Han skriver (sorry for langt citat):

"Godkendt forventes de at blive efter testkørsler i den kommende tid. Der må forventes omfangsrige testkørsler, da der er tale om en typegodkendelse af en helt ny type lokomotiver – i hvert fald i Danmark. Det går ikke helt så nemt som ved en ny type bil, der må køre i alle EU-lande, når den er godkendt i et EU-land. For selv om sporvidden er den samme i de fleste EU-lande, og de røde og grønne farver i signalerne grundlæggende har samme betydning på alle jernbaner i Europa, så er der stadig mange ting, som ikke stemmer overens. De nye EB-lokomotiver leveres med det nye fælleseuropæiske ERTMS-signalsystem installeret, men da det endnu kun er taget i brug på få jernbanestrækninger i Danmark – og ingen af dem er elektrificeret – så er de nye lokomotiver også udstyret med en såkaldt STM-boks, som kan oversætte det hidtil benyttede danske ATC-systems signaler til lokomotivets anlæg, så det vil bremse automatisk, hvis det nærmer sig et signal, som viser stop. Og det skal naturligvis afprøves, om det virker."

Alt dette er afprøvet - men naturligvis med en anden operatør end DSB, for så havde det været håbløst. Så DSB begynder muligvis forfra selv. Og skyder som sædvanligt sig selv i foden.

EB ankomst

af Carsten, 15/9 2020, 22:44 (1309 dage siden) @ QN903Qnr0779


Alt dette er afprøvet - men naturligvis med en anden operatør end DSB, for så havde det været håbløst. Så DSB begynder muligvis forfra selv. Og skyder som sædvanligt sig selv i foden.

Hvad mener du egentlig?

Fakta er at DSB køber lokomotiver i en konfiguration, som leverandøren har fået godkendt af myndighederne.
Hvormed skulle DSB have skudt sig i foden?

Mvh

Carsten

EB ankomst

af QN903Qnr0779, 15/9 2020, 23:18 (1309 dage siden) @ Carsten


Alt dette er afprøvet - men naturligvis med en anden operatør end DSB, for så havde det været håbløst. Så DSB begynder muligvis forfra selv. Og skyder som sædvanligt sig selv i foden.


Hvad mener du egentlig?

Fakta er at DSB køber lokomotiver i en konfiguration, som leverandøren har fået godkendt af myndighederne.
Hvormed skulle DSB have skudt sig i foden?

Mvh

Carsten

Det har de heller ikke endnu - jeg håber bare at de ikke følger artiklen "Der må forventes omfangsrige testkørsler", for det er allerede gjort.....

Avatar

EB ankomst

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 16/9 2020, 12:37 (1308 dage siden) @ QN903Qnr0779

Reel test af dansk ATC kan vel kun ske i Danmark mens ETCS måske kunne have være testet i Tyskland i et eller andet omfang - men det skal nok også lige testes på dansk ETCS/ERMTS.
Så de kommer måske en tur til Vendsyssel? :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

EB ankomst

af kme, 16/9 2020, 12:54 (1308 dage siden) @ Michael Deichmann

Reel test af dansk ATC kan vel kun ske i Danmark mens ETCS måske kunne have være testet i Tyskland i et eller andet omfang - men det skal nok også lige testes på dansk ETCS/ERMTS.
Så de kommer måske en tur til Vendsyssel? :-)

Hvornår er kommet el i Vendsyssel?

Avatar

EB ankomst

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 16/9 2020, 16:17 (1308 dage siden) @ kme

Reel test af dansk ATC kan vel kun ske i Danmark mens ETCS måske kunne have være testet i Tyskland i et eller andet omfang - men det skal nok også lige testes på dansk ETCS/ERMTS.
Så de kommer måske en tur til Vendsyssel? :-)


Hvornår er kommet el i Vendsyssel?

Øhhhhh - nåh ja. Rigtig god pointe! :-D Ja men så er der vel kun den nye bane Vigerslev-Køge Nord- Ringsted hvor det reelt kan testes nu? Og det vil jo reelt medføre en sporspærring for andre tog?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

EB ankomst

af ThomasLarsen, 17/9 2020, 01:26 (1308 dage siden) @ Michael Deichmann

Den er så heldigvis lukket fra den 20 september til 1 oktober.
Så der kunne man sagtens teste de nye lokomotiver.

EB ankomst

af QN903Qnr0779, 16/9 2020, 13:07 (1308 dage siden) @ Michael Deichmann

Reel test af dansk ATC kan vel kun ske i Danmark mens ETCS måske kunne have være testet i Tyskland i et eller andet omfang - men det skal nok også lige testes på dansk ETCS/ERMTS.
Så de kommer måske en tur til Vendsyssel? :-)

EMC og elektrisk kompatibilitet er blevet testet i Danmark i september 2016 samt juni 2019. DK-STM blev testet og tillyst i Sønderjylland november 2019. ETCS blev testet på den nye bane Vigerslev-Ringsted i påsken 2020. I november er planlagt test af systemskiftet på Øresund - der er andre end DSB som gerne vil køre der.

EB ankomst

af Peter Christensen, 16/9 2020, 13:35 (1308 dage siden) @ QN903Qnr0779

I november er planlagt test af systemskiftet på Øresund - der er andre end DSB som gerne vil køre der.

Nu skal jeg lige forstå det her rigtigt.
DSBs lokomotiver er - mig bekendt - ikke bestilt til kørsel i Sverige.
Betyder testen af systemskiftet på Øresund at DSB betaler for at Siemens kan få en godkendelse, som "andre" dermed kan bruge når de vil køre med Siemens lokomotiver mellem Sverige og Danmark?
Jeg kan ikke se at DSB får meget gavn af en planlagte test på Øresund.

EB ankomst

af QN903Qnr0779, 16/9 2020, 13:47 (1308 dage siden) @ Peter Christensen

Betyder testen af systemskiftet på Øresund at DSB betaler for at Siemens kan få en godkendelse, som "andre" dermed kan bruge når de vil køre med Siemens lokomotiver mellem Sverige og Danmark?

Nej, testen arrangeres af Øresundskonsortiet. Der indgår også test af faste installationer. DSB er ikke involverede i Siemens' tests, det er Hector Rail.

EB ankomst

af Carsten, 16/9 2020, 22:21 (1308 dage siden) @ QN903Qnr0779

Testen er kun en test af en ombygning der har til formål, at STM-udrustede køretøjer kan passere systemskiftet. Det testes så “tilfældigvis” med en Vectron.
I testen deltager desuden en ET med dansk og svensk ATC for at sikre at ændringen ikke påvirker uombyggede køretøjer.

Mvh

Carsten

Avatar

EB ankomst

af gaest, 16/9 2020, 08:49 (1308 dage siden) @ QN903Qnr0779

Godkendelsen af IC4 var en lang og smertefuld proces og det var der en grund til. Som det fremgår af artiklen finds der ikke nogen generel EU godkendelse til jernbanemateriel, så der skal godkendes i hvert enkelt EU land. Det behøver ikke tage mange år, men lad os nu se.

EB ankomst

af Niels Munch, 16/9 2020, 09:14 (1308 dage siden) @ gaest

Min vinkelskriverhjerne kan ikke gennemskue, hvilken effekt implementeringen af EUs 4. jernbanepakke kan have på godkendelsesproceduren vedr. EB-lokomotiverne.

Jf. 4. jernbanepakke skal European Rail Agency (ERA, "agenturet") udstede EU-sikkerhedscertifikater til jernbanevirksomheder, der skal køre i mere end ét EU-land, og ligeledes udstede køretøjsgodkendelser til køretøjer, der skal køre i mere end ét EU-land.

https://www.trafikstyrelsen.dk/da/Jernbanesikkerhed/Vidensdeling-og-netvaerk/Den-4-jern... .

Kan andres?


M.v.h.
Niels

EB ankomst

af Peter Christensen, 16/9 2020, 09:49 (1308 dage siden) @ Niels Munch

Hele humlen må ligge i implementeringsdato - 16/6 2020.
I min optik må det være således at kontrakter på nyt materiel, som skal bruges i grænseoverskridende trafik og hvor kontrakten er indgået før 16/6, godkendes efter "gamle" regler som var i kraft på det tidspunkt hvor materiellet bestilles.
Andeledes må det være med materiel, som bestilles efter 16/6 2020 og som skal bruges grænseoverskridende. Der må vi gå efter de nye regler.

I jernbanedrift har jeg aldrig hørt om konstruktionsstadie.
Det er ganske brugt i søfarten, hvor datoen for køllægning bestemmer hvilke regler skibet skal leve op til.
Visse vil påstå at nogle skibstyper ikke har en decideret køl og det her helt rigtigt. I sådanne tilfælde regnes blot med en vis mændge stål (ofte 50-100 tons lidt efter skibets størrelse).
Noget tilsvarende har jeg endnu ikke hørt om i jernbaneverden.

I søfarten kan ofte ses et sjovt forhold. Når fordyrende regler kommer og alle mand ved de kommer - lad os sige fra 1/1 2016 - så ses ofte en masse kontrakter på ny-bygninger indgås i perioden op til datoen. Ofte vil væfterne have nok blokke liggende til at vise at kølen er lagt (regnet i tons stål). Så kan de skibe leveres efter "gamle" regler.....i visse tilfælde kan skibene forsætte deres liv uden yderligere. I andre tilfælde skal det dyre anlæg indbygges ved første dokning 5 år efter leveringen. I visse tilfælde vil det således blot være at skubbe en udgift, men er pengene små, så er det måske løsningen.


Jernbanebøger

Orientekspressen

Orientekspressen. Pris 250 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak