Guldager st. 2020 (Generelt)

af Vestjyden, onsdag 16. september, 2020, 17:06 (15 dage siden)

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Guldager st. 2020

af K 564, onsdag 16. september, 2020, 19:25 (15 dage siden) @ Vestjyden

Hej

Her er Guldager i fuld udgave og fra gadesiden. Jeg besøgte stationen i juli.

[image]

[image]

[image]

Hilsner Keld

Guldager st. 2020

af Vestjyden, onsdag 16. september, 2020, 19:57 (15 dage siden) @ K 564

Ja, mange flotte bygninger, der er svært at for samlet på ét billede. Ventehus, gl. Signalhus, stationsbygning og pakhus. Signalhuset rummer i øvrigt stadig de gamle håndtag. Stationsbygningen rummer ophold for togpersonale i stuen.

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Guldager st. 2020

af Claus E. Hansen @, Silkeborg, onsdag 16. september, 2020, 20:47 (14 dage siden) @ Vestjyden

Seest er arkitekten.

Bl.a. Knarreborg, Bording og stationerne på Viborg-Løgstør er lavet efter samme læst.

Guldager kan i øvrigt fås som samlesæt i H0.

Mvh
Claus

--
[image]

Guldager st. 2020

af Vestjyden, onsdag 16. september, 2020, 21:11 (14 dage siden) @ Claus E. Hansen

Guldager st. skulle i øvrigt kun være anlagt så togene kunne krydse, som den også er krydsningsstation i dag, men i dag er Guldager efterhånden vokset sammen med Esbjerg, og flere huse dukker op omkring stationen. Et nyt boligkvarter er også ved at vokse op.

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Guldager st. 2020

af UTJ, torsdag 17. september, 2020, 08:42 (14 dage siden) @ Claus E. Hansen

Seest er arkitekten.

Nej. Vrøvl.
Stationen er landstation klasse 3. Mon ikke det er Holsøe der har dirigeret tegneassistenten.

--
ئۇلغىك

Guldager st. 2020

af Vestjyden, torsdag 17. september, 2020, 09:43 (14 dage siden) @ UTJ

Seest er arkitekten.


Nej. Vrøvl.
Stationen er landstation klasse 3. Mon ikke det er Holsøe der har dirigeret tegneassistenten.

Det er Holsøe
https://danskejernbaner.dk/vis.station.php?FORLOEB_ID=891&content=Guldager+Station

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Guldager st. 2020

af Claus E. Hansen @, Silkeborg, torsdag 17. september, 2020, 12:52 (14 dage siden) @ UTJ
redigeret af Claus E. Hansen, torsdag 17. september, 2020, 13:12

Seest er arkitekten.


Nej. Vrøvl.
Stationen er landstation klasse 3. Mon ikke det er Holsøe der har dirigeret tegneassistenten.

Enig. Var lidt for hurtig. Det var nemlig Thomas Arboe. Udover Guldager, var han bl.a. også inden over Bramming, Knarreborg og Odder.

https://www.youtube.com/watch?v=w-zytJIYSGg&t=50s

Mvh
Claus

--
[image]

Guldager st. 2020

af UTJ, torsdag 17. september, 2020, 13:41 (14 dage siden) @ Claus E. Hansen

Om det er Holsøe eller Arboe er for landstationernes vedkommende lidt diffust - det er en standardtype til Jysk-Fynske Jernbaner og hvis ikke Rigsarkivet havde smidt standardtegningerne ud i 2003 havde vi kunne finde ud af det egentlige ophav til udformningen - så dem i arkivet inden den store udsmidning gik i gang, men fik ikke kopier af dem (desværre).

--
ئۇلغىك

Guldager st. - om tegninger, kassation og arkitekter

af LHJ, torsdag 17. september, 2020, 16:51 (14 dage siden) @ UTJ

Om det er Holsøe eller Arboe er for landstationernes vedkommende lidt diffust - det er en standardtype til Jysk-Fynske Jernbaner og hvis ikke Rigsarkivet havde smidt standardtegningerne ud i 2003 havde vi kunne finde ud af det egentlige ophav til udformningen - så dem i arkivet inden den store udsmidning gik i gang, men fik ikke kopier af dem (desværre).


Hmmm ..., "i 2003" ... - var det ikke på Museumschefens "vagt" i Rigsarkivet?
Nå, jeg kan nu ikke forestille mig, at han har haft noget med det at gøre. Men ærgerligt er det da under alle omstændigheder. I dag ville man vel i det mindste have skannet tegningerne, inden man kasserede dem, sådan a'la Københavns Kommunes byggesagsafdeling, selvom den sag just heller ikke nødvendigvis blev håndteret særlig godt.
Omvendt kan man jo ikke gemme alt ...

I det grønne hefte "Fredningsværdier i DSBs stationsanlæg" (eller noget i den retning) fra 1996 tilskrives bygningen Ths. Arboe, og brugen af rundbuer er da også noget, der går igen i bygninger, der ubestrideligt er fra hans hånd. Men i praksis har der nok været et betydeligt "overlap" på arkitektkontoret.

God aften til alle!
/LH

Guldager st. - om tegninger, kassation og arkitekter

af UTJ, fredag 18. september, 2020, 08:52 (13 dage siden) @ LHJ

Det havnede mellem to stole. Det var meningen at Rigsarkivet skulle tage imod - RA lavede en kassationsbestemmelse om at alle tegninger over 100 år skulle bevares, men det blev kun til de stationsspecifikke - hele type- og standardtegningskassen blev tømt og kørt væk inden vi fik museet i aktion til resterne. Argumentet var at det var scannet - men det ved jeg at der var store dele af originalmaterialet der ikke var, for man scannede de tegninger som var i brug og det var ofte dårlige og reviderede 1:100 kopier i brug. Museet havde og har nok at gøre med tegninger af det rullende materiel, noget jeg gerne ville hjælpe med få scannet yderligere dele af, men det virker ikke som museet er interesseret pt, trods henvendelser. Men det kan måske komme.

Rydningen af DSBs bygningstegningsarkiv er et godt eksempel på dårlig håndtering. Men det genfindes hos andre myndigheder, fremmeste eksempel er vel Københavns Kommune som destruerede store dele af Stadsarkitektens Arkiv inden det blev stoppet - og nu er der kun originaler tilbage for visse dele af København.

Der er reddet en hel del i Odense, men ikke standardtegningerne og en del af de scannede tegninger på jernbanearkivalier findes kun u den kopi jeg fik lavet i de gode arkivdage i Pilestræde, hvor jeg fik lov til at kigge i skabe, hylder og alle afkroge.

Det skal dog siges at Rigsarkivets fremmeste opgave er kassation, så man ikke drukner i forhistorie - desværre er papirarkivalier ikke "in" i disse tider, og scanningsressourcer er også meget begrænsede i Danmark.

--
ئۇلغىك

Avatar

Om tegninger, kassation og primærkilder

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, fredag 18. september, 2020, 10:55 (13 dage siden) @ UTJ

Der er som det er fremført sagen at man ikke kan gemme alt.
Indtil 1970 blev registrering af motorkøretøjers ejerforhold gjort i to spor - et afgiftsspor (hos Direktoratet for Tobaksbeskatning - sgu!) og så hos Politiet med registreringsnummer.
Omkring 1970 blev afgiftsdelen lagt ind i Centralregisterets EDB system.
"Toldjournalerne" var forlængst overdraget til Rigsarkivet, mens registreringsjournalerne fra før Centralregisteret (de var lokale) var indsamlet til Centralregisteret, som brugte dem i den daglige sagsbehandling - for eksempel ved bortkomne papirer.
Ved overflytning fra Politiet til SKAT blev alle disse journaler kasseret. Det er sket helt legalt efter overenskomst imellem Rigsarkivaren og Rigspolitichefen, men Politiet har hengemt det i overenskomsten under "Interne anliggender" som om registreringer af motorkøretøjer er noget der sker KUN for Politiets skyld. At andre foreksempel forsikringsselskaber og borgere kunne have en interesse har ham bevidst tilsidesat.
Resultatet er, at en meget væsentlig og meget operationel primærkilde til ejerskab af danske motorkøretøjer er gået tabt. Vurderingen har sikkert været, at de efterhånden få gange man havde brug for at genudstede papirer kunne man bruge toldjournalerne.

MEN - nu er der utallige billeder ude i lokalarkiverne hvor man ikke har en chance for at identificere køretøjerne og deraf måske identificere personerne på billederne. Toldjournalerne rummer nemlig ikke registreringsnummer - kun chassisnummer - og det er jo ikke muligt at se på sådan et billede med en fin lastvogn omgivet af et håndværkersjak. Der kan man kun se nummerpladen foran.

Jeg har diskuteret dette med museumsfolk, og de anfører, at der i 1990'erne var et problem med at både fysisk plads og diskplads var dyrt, så scanning var der (heller) ikke råd til den efterfålgende opbevaring.

Ulrich, jeg har selv et projekt igang med Rigsarkivet om digitalisering af de ovenfor omtalte toldjournaler, så det bliver nemmer at finde de gamle registreringer. Her er planen at lave et OPP med fondsfinanciering og jeg har haft diskrete følere ude hos et par store fonde, bl.a. en med en central maritim tilknytning, og de mente da bestemt at mit projekt var relevant uden selvfølgelig at love noget. Digitalisering af Toldjournalerne vil koste 1 - 2 mill. kroner er vurderingen fra RA.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Guldager st. 2020

af Vestjyden, torsdag 17. september, 2020, 15:35 (14 dage siden) @ Claus E. Hansen

Men interessant med de mange gengangere rundt i landet.

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Guldager st. 2020

af Claus E. Hansen @, Silkeborg, fredag 18. september, 2020, 10:14 (13 dage siden) @ Vestjyden

Men interessant med de mange gengangere rundt i landet.

Mvh vestjyden

Prøv at søg på "Danmarks Jernbanearkitekter" på Youtube. Så kommer der en hel stribe klip frem med emnet.

Desværre vides der ikke noget om fortælleren, men han må siges at være særdeles godt inde i emnet. Arkitekt måske?

Det er et uhyre spændende emne, og ja, rigtigt sjovt med de mange gengangere der er.

Tænk at Wenck har tegnet 1/4 af DK´s stationsbygninger.

Mvh
Claus

--
[image]

Guldager st. 2020

af Vestjyden, fredag 18. september, 2020, 11:36 (13 dage siden) @ Claus E. Hansen

Sad og så dem i går aftes. Interessant med tidsperioder, geografi og stilarter. Jeg ved at Ringkøbing- og Varde banegård stort set er ens.

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen