Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

TEE 2.0

af RasmusR, 21/9 2020, 18:25 (1307 dage siden) @ Jens Hansen

TEE tog Stockholm - København - Hamborg - Bruxelles - Paris.

TEE tog Stockholm - København - Berlin - München.

Interessant... Med risiko for at emnet har været behandlet før: De nye togsæt som snart skal indkøbes til den danske fjerntrafik - bliver de spec'et til tysk/svensk kørestrøm? Hvis der skal køres hele vejen på ovennævnte stræk, skal "nogen" jo have tog der kan køre på begge spændinger/frekvenser.

/R

TEE 2.0

af kme, 21/9 2020, 18:53 (1307 dage siden) @ RasmusR

TEE tog Stockholm - København - Hamborg - Bruxelles - Paris.

TEE tog Stockholm - København - Berlin - München.

Interessant... Med risiko for at emnet har været behandlet før: De nye togsæt som snart skal indkøbes til den danske fjerntrafik - bliver de spec'et til tysk/svensk kørestrøm? Hvis der skal køres hele vejen på ovennævnte stræk, skal "nogen" jo have tog der kan køre på begge spændinger/frekvenser.

/R

Moderne tog er ret ligeglade med du fodre dem med, de laver alligevel strømmen om til en intern spænding. Det kræver dog at man køber et ordentligt tog.

TEE 2.0

af Peter Christensen, 21/9 2020, 19:35 (1307 dage siden) @ kme

Moderne tog er ret ligeglade med du fodre dem med, de laver alligevel strømmen om til en intern spænding. Det kræver dog at man køber et ordentligt tog.

Yep - og så skal man lige huske at skrive spænding og frekvens i kravspecifikationen og angive de ønskede landepakker.....ellers kan det blive lidt træls bagefter med godkendelsescirkusset.

TEE 2.0

af Poul Brandt, Nordsjælland, 21/9 2020, 20:06 (1307 dage siden) @ Peter Christensen

Moderne tog er ret ligeglade med du fodre dem med, de laver alligevel strømmen om til en intern spænding. Det kræver dog at man køber et ordentligt tog.

Yep - og så skal man lige huske at skrive spænding og frekvens i kravspecifikationen og angive de ønskede landepakker.....ellers kan det blive lidt træls bagefter med godkendelsescirkusset.

.
Og lad os så lige standse denne løbske tråd:

"Det er forudsat, at der udelukkende indkøbes tog til national trafik. Det sker med afsæt i Transport-, Bygnings- og Boligministeriets Trafikvision, hvor international trafik til Tyskland i 2030 ikke længere er en del af DSB’s trafik. For trafikken til Sverige diskuteres en række alternative modeller. Hvis det senere besluttes, at DSB skal fortsætte med at køre international trafik til Tyskland efter 2028 og til Sverige efter 2034, hvor det nuværende materiel til international brug forventes udfaset, vil flåden til Sverige blive anskaffet via et separat udbud. I forhold til flåden til Tyskland inkluderes en option på ellokomotiver i DSB’s forestående lokomotivanskaffelse, hvilket muliggør betjening til Hamborg, også når Femern-forbindelsen står klar."

Fremtidens Tog fase 1.5.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

TEE 2.0

af RasmusR, 21/9 2020, 20:29 (1307 dage siden) @ Poul Brandt

"Det er forudsat, at der udelukkende indkøbes tog til national trafik.

Tak for det - så er den lukket! :-)

/R

TEE 2.0

af RasmusR, 21/9 2020, 20:31 (1307 dage siden) @ kme

Moderne tog er ret ligeglade med du fodre dem med, de laver alligevel strømmen om til en intern spænding. Det kræver dog at man køber et ordentligt tog.

Ja, tak for historien. :-) Det kræver ligesom en trafo der kan håndtere de forskellige spændinger. Desuden kan man jo få et effektproblem, hvis spændingen på noget af nettet er for lav.

Derfor mit spørgsmål, som nu er besvaret.

/R

TEE 2.0

af kme, 21/9 2020, 21:10 (1307 dage siden) @ RasmusR

Moderne tog er ret ligeglade med du fodre dem med, de laver alligevel strømmen om til en intern spænding. Det kræver dog at man køber et ordentligt tog.

Ja, tak for historien. :-) Det kræver ligesom en trafo der kan håndtere de forskellige spændinger. Desuden kan man jo få et effektproblem, hvis spændingen på noget af nettet er for lav.

Mjaeh ikke helt rigtigt. Kig på "switch mode" strømforsyninger til andre formål. Her er transformatoren forbløffende lille. En Vectron bruger jo ikke 6,4 MW kontinuert.

TEE 2.0

af RasmusR, 21/9 2020, 22:05 (1307 dage siden) @ kme

Moderne tog er ret ligeglade med du fodre dem med, de laver alligevel strømmen om til en intern spænding. Det kræver dog at man køber et ordentligt tog.

Ja, tak for historien. :-) Det kræver ligesom en trafo der kan håndtere de forskellige spændinger. Desuden kan man jo få et effektproblem, hvis spændingen på noget af nettet er for lav.


Mjaeh ikke helt rigtigt. Kig på "switch mode" strømforsyninger til andre formål. Her er transformatoren forbløffende lille. En Vectron bruger jo ikke 6,4 MW kontinuert.

Så du vil "bare" transformere ned til noget håndterbart, og så lade en switcher klare resten, indenfor det spænd, som der nu kommer ud af det? Er det realistisk? For du vil vel ikke fodre switcheren med 25kV direkte? Eller?

Jeg er med på at man kan lade sin mobil i intervallet 100-250 V og 50-60 Hz, men jeg synes ikke det er helt det samme...

Selv om det ikke er 6,4 MW herfra og til månen, så er det jo ikke småeffekter vi taler om... Har i hvert fald endnu ikke set en brugbar switcher på wish.com... :-)

/R

TEE 2.0

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 22/9 2020, 11:17 (1306 dage siden) @ kme

TEE tog Stockholm - København - Hamborg - Bruxelles - Paris.

TEE tog Stockholm - København - Berlin - München.

Moderne tog er ret ligeglade med du fodre dem med, de laver alligevel strømmen om til en intern spænding. Det kræver dog at man køber et ordentligt tog.

Italienske FS har en rammeaftale med Bombardier/Hitachi på køb af ZEFIRO V300 tog / Frecciarossa 1000. Disse tog har fire strømsystemer ombord: 25 kV AC; 15 kV AC; 3kV DC og 1.5 kV DC samt ETCS og nationale STM bokse. Pt er 50 togsæt leveret til trafik i Italien for FS, yderligere 14 togsæt indsættes mellem Italien, Frankrig og Belgien (for datterselskabet "Thello"), mens senest bestilte 23 togsæt leveres til det spanske JV "Ilsa" til trafik Madrid - Barcelona - Frankrig. Togsættene forventes også homologeret til kørsel til Tyskland (både fra Frankrig og Italien), ligesom der også er muligheder for indsættelse i Sverige og Danmark, om Trenitalia skulle få sådanne ideer. Som led i EU-kommisionens godkendelse af Alstoms køb af Bombardier, vil Hitachi blive tilbudt Bombardiers andel i projektet her.

V300 ZEFIRO har 9,8 MW, kan rende 360 km/t med passagerer, har ETCS, fire strømsystemer, 8 vogne er 202 meter langt med 460 pladser, bistro og fire komfortklasser og kan multipelkøres. Toget har fire DC og fire AC strømaftagere.
Der er ikke noget teknisk til hinder for, at dette tog kan indsættes i nogle af de nævnte TEE forbindelser....
[image]

TEE 2.0

af RasmusR, 22/9 2020, 12:38 (1306 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

V300 ZEFIRO har 9,8 MW, kan rende 360 km/t og har fire strømsystemer...

Det ser ud til at være et meget fint tog, men kan det også yde så meget på 1.500 V DC? Så vidt jeg lige kan regne mig frem til, vil det trække i omegnen af 6.500 A.

/R

TEE 2.0

af tgpsen, 22/9 2020, 14:40 (1306 dage siden) @ RasmusR

V300 ZEFIRO har 9,8 MW, kan rende 360 km/t og har fire strømsystemer...


Det ser ud til at være et meget fint tog, men kan det også yde så meget på 1.500 V DC? Så vidt jeg lige kan regne mig frem til, vil det trække i omegnen af 6.500 A.


Jo, men hvor ofte skal det til Hillerød?

TEE 2.0

af QN903Qnr0779, 22/9 2020, 15:29 (1306 dage siden) @ tgpsen

Det ser ud til at være et meget fint tog, men kan det også yde så meget på 1.500 V DC? Så vidt jeg lige kan regne mig frem til, vil det trække i omegnen af 6.500 A.


Jo, men hvor ofte skal det til Hillerød?

Som alle andre multisystemkøretøjer har Zefiro lavere effekt på 1.5 kV DC, sammenlignet med øvrige systemer - husker dog ikke lige hvor meget, men max. strøm plejer at ligge på 4-5 kA.
Men det er nu også ligemeget - p.g.a. at S-banen er plusjordet (d.v.s. at køreledningsspændingen er -1650 V) kan toget ikke umiddelbart køre dér.

TEE 2.0

af Niels Buch, 22/9 2020, 15:55 (1306 dage siden) @ QN903Qnr0779

Men det er nu også ligemeget - p.g.a. at S-banen er plusjordet (d.v.s. at køreledningsspændingen er -1650 V) kan toget ikke umiddelbart køre dér.

Så hvis lokomotivføreren sætter toget i "1. gear" kører det baglæns :-D :-D

Duk og væk
Niels

TEE 2.0

af tgpsen, 22/9 2020, 16:15 (1306 dage siden) @ Niels Buch
redigeret af tgpsen, 22/9 2020, 16:28

Men det er nu også ligemeget - p.g.a. at S-banen er plusjordet (d.v.s. at køreledningsspændingen er -1650 V) kan toget ikke umiddelbart køre dér.


Så hvis lokomotivføreren sætter toget i "1. gear" kører det baglæns :-D :-D


Kan man ikke vende stikket, der hvor strømmen kommer ind i toget?

Jeg havde ellers sådan glædet mig til at køre til Tisvildeleje med 300 km/h. Men så skulle banen naturligvis være indhegnet så ikke store dyr løb ud på den.

Avatar

TEE 2.0

af gaest, 24/9 2020, 05:07 (1304 dage siden) @ tgpsen

V300 ZEFIRO har 9,8 MW, kan rende 360 km/t og har fire strømsystemer...


Det ser ud til at være et meget fint tog, men kan det også yde så meget på 1.500 V DC? Så vidt jeg lige kan regne mig frem til, vil det trække i omegnen af 6.500 A.

Jo, men hvor ofte skal det til Hillerød?

Man ved aldrig. I DK har vi det med at lade internationale tog agere lokaltog, så en tur via S bane nettet vil da være oplagt. Her bliver hastigheden dog aldrig 360 km/t så det går vel med lidt lavee maskinkraft?

TEE 2.0

af Niels Bak, 21/9 2020, 21:21 (1307 dage siden) @ RasmusR

TEE tog Stockholm - København - Hamborg - Bruxelles - Paris.

TEE tog Stockholm - København - Berlin - München.

Interessant... Med risiko for at emnet har været behandlet før: De nye togsæt som snart skal indkøbes til den danske fjerntrafik - bliver de spec'et til tysk/svensk kørestrøm? Hvis der skal køres hele vejen på ovennævnte stræk, skal "nogen" jo have tog der kan køre på begge spændinger/frekvenser.

/R

Det ville da være pænt tåbeligt at satse på dem til det her projekt. På de angivne ruter, er der lange stræk til højere hastighed, end dem, der køres med i Danmark, og der er flere på vej i fx Sverige.

Hvis det nogen sinde skal blive til noget, så bliver det med højhastighedstog, også selv om de skal tøffe med noget lavere fart på den danske del af ruten.

TEE 2.0

af Jens Hansen, 22/9 2020, 07:35 (1306 dage siden) @ Niels Bak

Det fremgår af det ret grundige oplæg, at der skulle være relevant materiel på markedet.

Og ja, det fremgår også at igennem Danmark køres der ikke så stærkt.

JH

TEE 2.0

af P.Jensen, 22/9 2020, 10:41 (1306 dage siden) @ Jens Hansen

Men forbindelsen fra København via Berlin til München betyder også at de nye DSB Vecton'er ikke kører hurtigt nok og ikke ville kunne bruges til dagtog - men måske nattog?

Interessant at forbindelsen til Paris kører forbi Hamburg Hbf (når der engang køres via Fehmern) og der kun stoppes i Hamburg Harburg - fuldstændig på samme måde at man på sigt kører forbi København H. og kun stopper i lufthavnen - i dette oplæg.

P.Jensen

TEE 2.0

af Scharfenberg, 22/9 2020, 11:39 (1306 dage siden) @ Jens Hansen
redigeret af Scharfenberg, 22/9 2020, 12:00

Det fremgår af det ret grundige oplæg, at der skulle være relevant materiel på markedet.

Og ja, det fremgår også at igennem Danmark køres der ikke så stærkt.

JH

Mellem København og Hamborg kan der fra 2030 køres 250 km/t mellem København og Ringsted og stort set 200 km/t resten af vejen til Hamborg. Det giver en rejsetid på 2:30, hvilket absolut er konkurrencedygtigt. Også selv om der ikke køres 250 km/t hele vejen.

Mellem Stockholm og Malmö vil man gerne satse på 300 km/t, og her kan Lasses flotte tog jo sagtens komme i spil. Dog er der vist noget af strækningen fra Stockholm, hvor det vist kun kan betale sig at bygge nyt til 250 km/t pga. den nogle steder lidt uvejsomme svenske geografi.

Uanset hvad skal der fra 2030 nok blive masser af spændende muligheder på jernbanen både nord og syd for Kbh. og Øresundsregionen. Bare det at man med dagtog kan komme fra Kbh. til Hamborg (porten til Europa) på 2:30, giver jo rigtig fine perspektiver. Og mon ikke at man kan komme fra Stockholm til Hamborg på maks. fem timer. Det er der også store perspektiver i.

DSB's Talgo-vognstammer er i øvrigt tiltænkt den danske tysklandstrafik, og der er allerede bestilt 16 Vectron til den opgave. Et af disse 16 Vectron'er skulle angiveligt blive Vectron nr. 1000. Ta' den, Bombardier! ;-)

TEE 2.0

af andersj, Aalborg, 22/9 2020, 14:04 (1306 dage siden) @ Scharfenberg


Et af disse 16 Vectron'er skulle angiveligt blive Vectron nr. 1000. Ta' den, Bombardier! ;-)

Bombardier har solgt 2.300 TRAXX siden 1998, så jeg tror faktisk stadig Bombardier "fører" selv når man lægger Vectron, EuroRunner og EuroSprinter familierne sammen fra Siemens.

--
Mvh Anders

TEE 2.0

af anho, 22/9 2020, 17:53 (1306 dage siden) @ Scharfenberg

Dog er der vist noget af strækningen fra Stockholm, hvor det vist kun kan betale sig at bygge nyt til 250 km/t pga. den nogle steder lidt uvejsomme svenske geografi.

Og så er der jo japanerne, der ufortrødent bygger til 500 km/t tværs gennem bjergene, på trods af at de så er nødt til at bygge 80 % af strækningen i tunneller. Nuvel, de har vist også indbyggertallet i deres byer til at understøtte de tårnhøje udgifter.

Også nattog i oplægget!

af Jens Hansen, 22/9 2020, 11:50 (1306 dage siden) @ Jens Hansen

København - Paris og København - Budapest!

JH

Også nattog i oplægget!

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 22/9 2020, 14:10 (1306 dage siden) @ Jens Hansen

København - Paris og København - Budapest!

Det er lidt sjovt at Tyskerne vil køre fra København til Paris og Budapest, mens Svenskerne gerne vil køre fra Malmø til Köln. Begge er dog enige om, at det skal etableres på kort sigt, og at togene forlænges til/fra Stockholm, når Femern er klar.

/Lasse

Også nattog i oplægget!

af bastholm, 22/9 2020, 23:27 (1305 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Det er lidt sjovt at Tyskerne vil køre fra København til Paris og Budapest, mens Svenskerne gerne vil køre fra Malmø til Köln. Begge er dog enige om, at det skal etableres på kort sigt, og at togene forlænges til/fra Stockholm, når Femern er klar.

Tyskerne forslår også at køre til Köln. Dele toget der med én afstikker til Amsterdam og en anden til Paris via Bruxelles.

Også nattog i oplægget!

af Niels Bak, 23/9 2020, 00:18 (1305 dage siden) @ bastholm

Det er værd at bemærke at sprogbrugen omkring nattogsplanerne er noget mere lunken end dagtogene. Der er lagt en masse forbehold ind om hvorfor det kan være svært at få økonomi i nattogene. Det er der ikke ved dagtogene, hvor det bare er ren begejstring.

Nu er det hele et ideoplæg, som skal en tur gennem EU-vridemaskinen. Mit gæt et, at hvis noget af det nogen sinde bliver til noget, så er det med de lavthængende frugter først - altså især dagtogene.

Og selv om jeg personligt gerne så begge dele, så ville det hånden på hjertet også være det vigtigste, at vi igen fik et mere sammenhængende net af internationale tog i det centrale Europa. Det er noget amputeret, at man fra Danmark ikke har direkte forbindelser længere end til Hamborg.

Hvis først et dagtogsnetværk er oppe og køre og oplægget får ret i at der er et voksende marked for længere togrejser, så skal der nok begynde at dukke nattog op også. Men det ville være ærgerligt, hvis det hele strandede på, eller blev voldsomt forsinket af diskussioner om nyt nattogsmateriel, finansiering af underskud etc. etc.

Avatar

TEE 2.0

af gaest, 24/9 2020, 03:59 (1304 dage siden) @ Jens Hansen

TEE 2.0 i Danmark kommer til at bestå i at passagerer I Hamburg stiger om i et lokaltog nordpå evt med skifte i Neumünster hvis man skal den vej. Ved grænsen skal de rejsende så over i et DSB tog, som oftest et IC3 sæt til de ca 200 passagerer. Derfra videre til en eller anden lille station hvor der skiftes til (én) togbus, og så tilbage til toget på en anden station. Ankommat til København skal man så over i et øresundstog til Malmö hvor TEE 2.0 toget videre til Stockholm forlængst er kørt på grund af forsinkelsen ved togbussen og øresundstogets mange udfordringer.

Det kan godt være at de andre lande kan få det til at fungere.

TEE 2.0

af mikedk2100, 24/9 2020, 07:52 (1304 dage siden) @ gaest

TEE 2.0 i Danmark kommer til at bestå i at passagerer I Hamburg stiger om i et lokaltog nordpå evt med skifte i Neumünster hvis man skal den vej. Ved grænsen skal de rejsende så over i et DSB tog, som oftest et IC3 sæt til de ca 200 passagerer. Derfra videre til en eller anden lille station hvor der skiftes til (én) togbus, og så tilbage til toget på en anden station. Ankommat til København skal man så over i et øresundstog til Malmö hvor TEE 2.0 toget videre til Stockholm forlængst er kørt på grund af forsinkelsen ved togbussen og øresundstogets mange udfordringer.

Det kan godt være at de andre lande kan få det til at fungere.

Det var en rigtig god beskrivelse af, hvordan togdriften foregår i Danmark. Det værste er vel, at hverken DSB eller Banedanmark tilsyneladende kan se nogen problemer i det - for så havde de vel for pokker ændret det.

Avatar

TEE 2.0

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 24/9 2020, 10:16 (1304 dage siden) @ mikedk2100

Det var en rigtig god beskrivelse af, hvordan togdriften foregår i Danmark. Det værste er vel, at hverken DSB eller Banedanmark tilsyneladende kan se nogen problemer i det - for så havde de vel for pokker ændret det.

Nu skal man ikke rette bager for smed: Det er politikerne i Danmark der sætter vilkårene, DSB, Arriva og Banedanmark eksekverer på de vilkår efter bedste evne.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

TEE 2.0

af mikedk2100, 24/9 2020, 11:18 (1304 dage siden) @ Michael Deichmann

Nu skal man ikke rette bager for smed: Det er politikerne i Danmark der sætter vilkårene, DSB, Arriva og Banedanmark eksekverer på de vilkår efter bedste evne.

Jamen tak for oplysningen. Det er gået min næse forbi, at politikerne har besluttet, at sporarbejde kræver lukning af strækninger i halve år eller mere.

Men det er synd, at to så store organisationer (heller) ikke formår at råbe politikerne op om det absurde i, at togdrift skal foregå med bus. Hvis de organisationer interesserede sig bare lidt for deres kunder, så havde de gjort det.

TEE 2.0

af Peter Christensen, 24/9 2020, 13:56 (1304 dage siden) @ mikedk2100

Men det er synd, at to så store organisationer (heller) ikke formår at råbe politikerne op om det absurde i, at togdrift skal foregå med bus. Hvis de organisationer interesserede sig bare lidt for deres kunder, så havde de gjort det.

Indeholder den af ministeriet udrullede KPI-kaskade for DSB og BDK noget omkring passagertilfredshed eller vækst?
Måske er der blot fokus på at holde budgettet og da det pr. definition altid er for lille, så gør folket hvad der billigst for dem.
At BDKs lange lukninger medfører udgifter hos DSB til erstatningsbusser - det er åbenbart ligegyldigt.
Her burde ministeriet (transport eller finans) gribe ind for at sikre en vis fordeling af sol og vind.....det sker tilsyneladene ikke.
Politikerne ved da godt hvad der foregår (undtaget dem, hvis bevidsthedsniveau kan drages i tvivl) og der er tilsyneladene en stiltiende overenskomst om at bevilge x mia. pr. år og så ellers være ligeglad.
Jo-jo, med mellemrum skal vi da lige have at vide at det er i-og-åh-så-vigtigt med tog.....men så sker der sjældent mere....kvalt i diverse studehandler mellem ministeriet, BDK og DSB.
Prøv evt. at se hvornår Cepos sidst har kommet med forslag på jernbaneområdet.....det er lang tid siden. Kan det skyldes at Cepos mener at det er tidsspilde at gøre opmærksom på forholdene?
Man skulle jo ellers tro at bønnetællerne i Cepos ville være stærkt interessede i at vise at tingene kunne gøre andeledes og billigere, så hvorfor så få indspark derfra?

TEE 2.0

af P.Jensen, 24/9 2020, 08:57 (1304 dage siden) @ gaest

Gaest - du må have noget viden omkring forholdene.

Hvad er rettidigheden - DSB tog - til og fra Hamburg?? Er der et tal for det ligesom indenlands?
Kan du ikke give os et link til disse tal?????

Jeg har tidligere givet udtryk for at - m å s k e - enkeltstående meget uheldige tilfælde fører til generalisering at sådan er det. I dette tilfælde hvordan man kommer til og fra Hamburg fra København med mange skift og togbus. Men er det så dårligt med som man gør det til??

P.Jensen

Avatar

TEE 2.0

af gaest, 24/9 2020, 10:52 (1304 dage siden) @ P.Jensen

Gaest - du må have noget viden omkring forholdene.

Hvad er rettidigheden - DSB tog - til og fra Hamburg?? Er der et tal for det ligesom indenlands?
Kan du ikke give os et link til disse tal?????

Jeg har tidligere givet udtryk for at - m å s k e - enkeltstående meget uheldige tilfælde fører til generalisering at sådan er det. I dette tilfælde hvordan man kommer til og fra Hamburg fra København med mange skift og togbus. Men er det så dårligt med som man gør det til??

P.Jensen

Jeg kender ikke rettidigheden af DSB's tog til Hamburg, idet jeg undgår dem. De er oftest totalt overfyldte fordi der kun køres med ét MF sæt. Trafikken nord for Hamburg har ikke tyskernes bevågenhed. Så det er bumletog. Jeg gav udtryk for en pessimistisk vision, baseret på DSB's manglende interesse for international trafik, sporets tilstand, og de evindelige problemer med regulariteten på øresundstogene.
Fra politisk side synes jeg der er en tendens til at vi driver en jernbane af hensyn til DSB. Lige nu ser vi DSBs vision om deres helt eget lukkede dieseltogsnetværk (som ingen andre operatører kan byde ind på fordi de ikke har egnede dieseltog. Visionen døde af at der heller ikke er nogen der laver egnede dieseltog.
Så hvis DSB ikke er interesseret i TEE 2.0 så kommer det ikke til DK

TEE 2.0

af OLL, Ballerup, 24/9 2020, 11:26 (1304 dage siden) @ gaest

Jeg kender ikke rettidigheden af DSB's tog til Hamburg, idet jeg undgår dem. De er oftest totalt overfyldte fordi der kun køres med ét MF sæt. Trafikken nord for Hamburg har ikke tyskernes bevågenhed. Så det er bumletog. Jeg gav udtryk for en pessimistisk vision, baseret på DSB's manglende interesse for international trafik, sporets tilstand, og de evindelige problemer med regulariteten på øresundstogene.
Fra politisk side synes jeg der er en tendens til at vi driver en jernbane af hensyn til DSB. Lige nu ser vi DSBs vision om deres helt eget lukkede dieseltogsnetværk (som ingen andre operatører kan byde ind på fordi de ikke har egnede dieseltog. Visionen døde af at der heller ikke er nogen der laver egnede dieseltog.
Så hvis DSB ikke er interesseret i TEE 2.0 så kommer det ikke til DK

Hov, hov, hov.... Vi sender med godt 90% af tiden 2 MF'ere afsted i tyskerafgangene.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

TEE 2.0

af P.Jensen, 24/9 2020, 11:33 (1304 dage siden) @ gaest

Gaest

Det var jo ikke det du skrev. Nu skriver du basalt set at du har udtalt dig om noget du ikke ved noget om.

Hvis DSB's rettidigheds-% er langt oppe i 90'erne, hvorfor skulle man så ikke kunne køre TEE med samme rettidighed?

Hvordan kan DSB blokere for TEE? - Ved du positivt at det er DSB og ikke f.eks. DB eller SJ der skal køre?

P.Jensen

TEE 2.0

af Niels Bak, 27/9 2020, 02:23 (1301 dage siden) @ P.Jensen

Desuden er det et politisk oplæg til politisk diskussion på EU-plan. Det er altså ikke DSB, som sidder der og forhandler.

Men den slags detaljer er selvfølgelig ikke væsentlige for de faste galdespredere, som muligvis havde en pointe en gang, men som for længe siden har mistet den i forsøget på at skrue endnu en tand op for skingerheden i det næste indlæg...

TEE 2.0

af Jens Hansen, 28/9 2020, 17:17 (1300 dage siden) @ Niels Bak

Det fremgår af oplægget at der foreslås at der dannes et selskab, som står for trafikken. Selskabet køber så konkrete ydelser, formentlig det at køre togene, hos "moderfirmaerne". Og hvem er så det;

Gründung einer Gesellschaft z. B. durch SNCF und DB, an der sich weitere interessierte und ambitionierte Bahnen (z.B. NS, ÖBB, SBB) beteiligen können. Diese Gesellschaft wird als eigenständiges EVU zugelassen, kauft für die Produktion jedoch Dienstleistungen bei den Muttergesellschaften ein.

JH

TEE 2.0

af Niels Bak, 29/9 2020, 00:48 (1299 dage siden) @ Jens Hansen

Jaja. Men initiativet kommer altså ikke fra hverken DB eller andre af de europæiske togselskaber. Det kommer fra det tyske transportministerium, som en del regeringens oplæg til det tyske EU-formandsskab.
Om der skal et eller andet EU-lovgivning til i forhold til støttet grænseoverskridende trafik eller om det blot skal være en aftale mellem de berørte lande - og i første omgang Tyskland og Frankrig - for at få sat tingene i gang, det fremgår ikke helt, og det er nok helt med vilje.

TEE 2.0

af Jens Hansen, 29/9 2020, 08:22 (1299 dage siden) @ Niels Bak

enig.

men, undskyld udtrykket, der skal være "et lokomotiv" som trækker processen. Og når "mutter" er inde på at det kunne være en ide at DB og SNCF tager førertrøjen, så er det nok fordi der her vil være en vis sandsynlighed for at tingene så bliver til noget.

og ja, så har de nok større interesser i dette, end os heroppe i udkants Europa.

og ja, der bliver så noget med konkurrence ift. fly verdenen, men det tager Vestager sig sikkert af.

JH

TEE 2.0 - kan det overhovedet lade sig gøre?

af RasmusR, 28/9 2020, 18:38 (1300 dage siden) @ Jens Hansen

Det tyske formandsskab i EU har store tanker om den fremtidige jernbanetrafik i Europa (og hvad Femern kan bruges til)...
Sverige - Danmark - Tyskland - Belgien - Frankrig...

Uden overhovedet at vide noget i detaljer, er der så ikke et teknisk problem i at realisere disse ruter med tilstrækkelig høj hastighed?

Man kan jo starte med ovennævnte rute - 5 lande...
Sverige og Tyskland bruger samme spænding/frekvens 15 kV 16,7 Hz
Danmark og Frankrig bruger samme spænding/frekvens 25 kV 50 Hz
Belgien bruger tilsyneladende 3 kV DC

Det er tilsyneladende ikke uoverkommeligt, men...

Så er der ATC... Der er vel (gæt) ikke 2 af ovenstående lande, som har samme system. Det burde vel kunne løses, efterhånden (hvis) alle lande indfører ERTMS på relevante strækninger, men det vil sikkert tage mange år, hvis nogensinde.

Man kan vælge en strategi med at skifte lok ved landegrænserne, men her er der begrænsninger på hastighederne, som vist er svære at overkomme med dagens lokomotiver.

Skal man have elektriske togsæt, med ERTMS og så en lang række STM?

Og hvad med lokoførere? Det er måske det mindste problem?

Hvad kan overhovedet være gangbar vej, indenfor 10, 20, 30 år? Klimauret tikker jo...

/R

TEE 2.0 - kan det overhovedet lade sig gøre?

af Jens Hansen, 28/9 2020, 19:03 (1300 dage siden) @ RasmusR

hvis man læser oplægget kan der givet findes en del svar - f.eks. forudsættes selvfølgelig anvendt det samme materiel hele vejen, f.eks. fra Stockholm til Paris.

I oplægget er billeder af flere producenters materiel, så ja det forudsætter at der købes nyt materiel, som kan køre i de ønskede lande. Hvilket oplægget ikke mener er noget problem. Så er givet en del praktiske problemer løst.

JH

TEE 2.0 - kan det overhovedet lade sig gøre?

af ivar, 28/9 2020, 20:42 (1300 dage siden) @ RasmusR

Du svarer jo selv på noget af det. Hectors loks kører Tyskland-Danmark-Sverige og kan ifølge din opstilling så også køre i Frankrig. ÔBB-loks ses i alle nabolande, DB ligeså.
Lokoførerskift - det sker f. eks. allerede i Padborg og på Peberholm - og sikkert også mange andre steder i Europa.
Signalsystemer, om det er elektronik eller mekanik, så kræver det under alle omstændigheder strækningskendskab.

TEE 2.0 - kan det overhovedet lade sig gøre?

af RasmusD, 28/9 2020, 22:03 (1300 dage siden) @ ivar

Lokoførerskift - det sker f. eks. allerede i Padborg og på Peberholm - og sikkert også mange andre steder i Europa.

Ej, der bliver ikke skiftet lokofører på Peberholm. Der er ikke meget derude udover et par signaler. Øresundstog skifter fører enten på Hovedbanen eller i Malmö. Jeg er ikke 100% sikker på hvor DB Cargo skifter førere, men mener de har depoter både i Nyborg, Høje Taastrup og ved Malmö G.

Jeg ved ikke hvad Hector eller Green Cargo gør.

TEE 2.0 - kan det overhovedet lade sig gøre?

af ivar, 28/9 2020, 23:39 (1299 dage siden) @ RasmusD

Peberholm eller ej - det er ikke raketvidenskab at skifte lokofører.

TEE 2.0 - kan det overhovedet lade sig gøre?

af Jens Hansen, 29/9 2020, 08:16 (1299 dage siden) @ ivar

igen - når man kigger i oplægget så er det næppe lokomotiver og vogne som skal køre i den foreslåede trafik - tog op til 300 km/t(?)

omkring lokomotivfører - de kan principielt køre 4½ time uden pause, så strækningen Malmø - Hamborg kan, når Femern åbner, køres uden skifte.

JH

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak