Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tysk Femern-retssag starter i dag - afgørelse inden nytår

af andersj, Aalborg, 22/9 2020, 13:41 (1283 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tyskerne har en fantastisk evne til at spænde ben for sig selv ved infrastrukturprojekter. Schweiz fik bygget hele Gotthard tunnelen inden DB overhovedet gik i gang med en udbygning i Rhindalen mellem Basel og Karlsruhe som nu er en gigantisk flaskehals der både spænder ben for regionaltog og godstog.

Det samme med Lübeck-Puttgarden der jo oprindeligt også stod til først at blive udbygget 7 år efter Femernforbindelsen. Nu har tyskerne så også forsinket selve Femernforbindelsen gennem ineffektiv bureaukrati og nu risikere Scandlines og deres lobbyorganisation "NABU" at forsinke projektet yderligere.

I Bayern er der også gigantiske protester på udbygningen af strækningen ned til Brennertunnellen som østrigerne er ved at bygge.

--
Mvh Anders

Tysk Femern-retssag starter i dag - afgørelse inden nytår

af tgpsen, 22/9 2020, 14:47 (1283 dage siden) @ andersj

Tyskerne har en fantastisk evne til at spænde ben for sig selv ved infrastrukturprojekter. Schweiz fik bygget hele Gotthard tunnelen inden DB overhovedet gik i gang med en udbygning i Rhindalen mellem Basel og Karlsruhe som nu er en gigantisk flaskehals der både spænder ben for regionaltog og godstog.


En digression:
I forbindelsen Holland - Italien har tyskerne to spor på begge sider af Rhinen, undtagen i Baden-Württemberg, hvor alle fire spor er på tyskernes højre bred. Vil franskmændene ikke lege med, eller hvad er problemet? Hvorfor kan forbindelser Holland - Italien ikke gå gennem Alsace? Gammelt traume, eller?

(Er det her OT?)

Tysk Femern-retssag starter i dag - afgørelse inden nytår

af XAL Olesen, 11/10 2020, 17:15 (1264 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE12429495/femernretssag-kan-forsinke-foerste-spade...

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Der kommer en (foreløbig ?) afgørelse den 3. november 2020. Ikke mindre end 7 klager bliver/er blevet gennemgået i Leipzig

https://www.bverwg.de/pm/2020/55 (på tysk!)

Ikke mindre en 7 klager bliver afgjort på denne dato. Hvis man vide hvad klagerne (efter min menig brokkeriet) drejer sig om, kan man søge på sagsnumrene på samme hjemmeside:

https://www.bverwg.de/ og så taste sagsnummeret ind i søgefeltet (et eksempel 9 A 6.19).

Afgørelsen vil omfatte følgende forhold (oversat via Google translate der ikke altid er helt præcis):


Retssagerne fra to miljøforeninger og flere færgeselskaber er rettet mod planlægningsgodkendelsesbeslutningen for den tyske del af nybygningen af ​​en fast Femern Bælt-forbindelse fra Puttgarden til Rødby.

I september 2008 underskrev Forbundsrepublikken Tyskland og Kongeriget Danmark en statstraktat om en fast forbindelse over Femern Bælt, som Danmark planlægger, bygger og driver for egen regning. Derudover forpligtede de kontraherende parter sig til at udvide de respektive baglandsforbindelser. Den udvidelse af vej- og jernbaneforbindelsen, der kræves til dette på den tyske side, er genstand for separate godkendelsesprocedurer.

Den anfægtede beslutning om planlægningsgodkendelse godkender opførelsen af ​​en 18 km lang nedsænket tunnel mellem Femern og Lolland. Den kombinerede jernbane- og vejtunnel samles fra præfabrikerede elementer, der sænkes ned i en kanal, der er gravet på havbunden. Bygningstiden vil være i alt seks og et halvt år, det for havbyggeriet fire og et halvt år. Projektets rute krydser naturreservatet Femern Bælt. Områdets beskyttelsesformål inkluderer Sandbanker og rev samt marsvin og sæler. I nærheden af ​​projektet er der andre natur- og fuglereservater, hvor bl.a. Der trækkes sedimenter, som kastes op ved udgravningen af ​​tunnelgraven.

Indtil videre er vejtrafikken mellem Puttgarden og Rødby håndteret med færge. Togtrafikken på den såkaldte "Vogelfluglinie" blev stoppet i 1997 (godstrafik) og december 2019 (persontrafik); Siden da har tog kørt på den 160 km længere såkaldte Jyllands linje over Storebælt. Mens færgeovergangen i øjeblikket tager 45 minutter, skal rejsetiden gennem tunnelen for biler være ti minutter. Ifølge udviklerne forkortes togforbindelsen Hamborg-København med to til to og en halv time efter tunnelen og baglandsforbindelserne er afsluttet.

Klagerne anmoder om en omfattende juridisk gennemgang af beslutningen om planlægningsgodkendelse. Du rejser blandt andet proceduremæssige og miljømæssige indvendinger og nægte trafikkravene for etablering af en permanent forbindelse over Femern Bælt.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak