Litt EB Vectron nu godkända i DK sedan 15 sept (Generelt)

af bengt, onsdag 23. september, 2020, 16:00 (69 dage siden)

Vectron-Lokomotive erhält Zulassung für den Betrieb in Dänemark

• Vorzeitige Lieferung von drei Loks an Dänische Staatsbahnen DSB
• Vectron in insgesamt 20 Ländern zugelassen

Länk med tysk text

Litt EB Vectron nu godkända i DK sedan 15 sept

af Mads, onsdag 23. september, 2020, 16:29 (68 dage siden) @ bengt

Vectron-Lokomotive erhält Zulassung für den Betrieb in Dänemark

• Vorzeitige Lieferung von drei Loks an Dänische Staatsbahnen DSB
• Vectron in insgesamt 20 Ländern zugelassen

Länk med tysk text

Og man kan klikke på "English" oppe i toppen, hvis man foretrækker det.

Litt EB Vectron nu godkända i DK sedan 15 sept

af Gæst42, onsdag 23. september, 2020, 16:39 (68 dage siden) @ bengt

Vectron-Lokomotive erhält Zulassung für den Betrieb in Dänemark

• Vorzeitige Lieferung von drei Loks an Dänische Staatsbahnen DSB
• Vectron in insgesamt 20 Ländern zugelassen

Länk med tysk text

Ja det var det der med de omfangsrige testkørsler, da der er tale om en typegodkendelse af en helt ny type lokomotiver :-D

Litt EB Vectron nu godkända i DK sedan 15 sept

af Carsten, onsdag 23. september, 2020, 16:49 (68 dage siden) @ Gæst42

Hej Gæst42

Der nu trods alt planlagt et antal testkørsler, men som det fremgår ikke nogle der er nødvendige for en dansk APIS.

Mvh

Carsten

Avatar

Litt EB Vectron nu godkända i DK sedan 15 sept

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, onsdag 23. september, 2020, 16:54 (68 dage siden) @ Carsten

Der nu trods alt planlagt et antal testkørsler, men som det fremgår ikke nogle der er nødvendige for en dansk APIS.

Jeg havde da forventet bare en enkelt verifikationskørsel for at teste at DK-STM fungerer med den ATC der er ude i sporet. ERMTS burde jo kunne testes på testbane i Tyskland (hvis en sådan findes?).

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Litt EB Vectron nu godkända i DK sedan 15 sept

af andersj @, Aalborg, onsdag 23. september, 2020, 17:50 (68 dage siden) @ Michael Deichmann

Der nu trods alt planlagt et antal testkørsler, men som det fremgår ikke nogle der er nødvendige for en dansk APIS.

Jeg havde da forventet bare en enkelt verifikationskørsel for at teste at DK-STM fungerer med den ATC der er ude i sporet. ERMTS burde jo kunne testes på testbane i Tyskland (hvis en sådan findes?).

Det var vel det de testede i påsken på København-Ringsted, hvor man spærrede banen og aktiverede ETCS.

--
Mvh Anders

Litt EB Vectron nu godkända i DK sedan 15 sept

af QN903Qnr0779, onsdag 23. september, 2020, 19:51 (68 dage siden) @ Michael Deichmann

Jeg havde da forventet bare en enkelt verifikationskørsel for at teste at DK-STM fungerer med den ATC der er ude i sporet. ERMTS burde jo kunne testes på testbane i Tyskland (hvis en sådan findes?).

Både DK-STM og ERTMS er allerede testet.

Litt EB Vectron nu godkända i DK sedan 15 sept

af Thorbjørn @, onsdag 23. september, 2020, 16:55 (68 dage siden) @ Carsten

Hej Gæst42

Der nu trods alt planlagt et antal testkørsler, men som det fremgår ikke nogle der er nødvendige for en dansk APIS.

Mvh

Carsten

Citat:
"For de tre første lokomotiver er endnu ikke godkendt til kørsel i Danmark. DSB har ikke selv været ude med informationer til pressen, for lokomotiverne er endnu ikke officielt overdraget fra Siemens til DSB, men jernbaneentusiaster har fulgt dem lige siden afgangen i München og de har flittigt rappoteret om deres vej på diverse internetfora.

Godkendt forventes de at blive efter testkørsler i den kommende tid. Der må forventes omfangsrige testkørsler, da der er tale om en typegodkendelse af en helt ny type lokomotiver – i hvert fald i Danmark. Det går ikke helt så nemt som ved en ny type bil, der må køre i alle EU-lande, når den er godkendt i et EU-land."

Litt EB Vectron nu godkända i DK sedan 15 sept

af Carsten, onsdag 23. september, 2020, 17:27 (68 dage siden) @ Thorbjørn

Hej Thorbjørn

Hvem citerer du?

Mvh

Carsten

Litt EB Vectron nu godkända i DK sedan 15 sept

af Thorbjørn @, torsdag 24. september, 2020, 00:01 (68 dage siden) @ Carsten

Hej Thorbjørn

Hvem citerer du?

Mvh

Carsten

JyskeVestkysten / Ugeavisen.dk , artikel skrevet af Martin Wilde
https://jv.dk/artikel/dsb-s-nye-elektriske-lokomotiver-er-ankommet-til-danmark

Litt EB Vectron nu godkända i DK sedan 15 sept

af QN903Qnr0779, onsdag 23. september, 2020, 20:11 (68 dage siden) @ Thorbjørn

Citat:
Godkendt forventes de at blive efter testkørsler i den kommende tid. Der må forventes omfangsrige testkørsler, da der er tale om en typegodkendelse af en helt ny type lokomotiver – i hvert fald i Danmark. Det går ikke helt så nemt som ved en ny type bil, der må køre i alle EU-lande, når den er godkendt i et EU-land."

Uanset kilde er ovenstående rent vås - hvad ved jeg, men måske fra en 1995'er dinosaur som ikke har fulgt med i udviklingen. Stort set alt er nu dækket af internationale (EU-) standarder, og Vectron er allerede testet og godkendt specifikt i henhold til de nationale danske krav.

Litt EB Vectron nu godkända i DK sedan 15 sept

af Skovsgaard, torsdag 24. september, 2020, 10:06 (68 dage siden) @ bengt

Siemens udsendte en presseomtale om de nye lok den 23. september.

Denne kan ses på Siemens presseomtaler

God dag

Skovsgaard

Litt EB Vectron nu godkända i DK sedan 15 sept

af Portsol, torsdag 24. september, 2020, 10:18 (68 dage siden) @ Skovsgaard

I TV-avisen DR 1 onsdag aften 18.30 er der et indslag om EB. Både DSB og transportministeren udtaler sig om de nye tider, og man viser billeder af EB forspændt en stammer dobbeltdækkere. Mest relevant var nok DSB's udtalelse om at man forventer de ny loks i passagerdrift i slutningen af oktober mellem Østerport og Slagelse.

Avatar

Hurra for hyldevarer!

af mss ⌂, torsdag 24. september, 2020, 20:11 (67 dage siden) @ bengt

Forhåbentlig noget man tager ved lære af når de nye IC togsæt skal anskaffes. Bestil en standardvare, vælg farver, sædetyper og opstilling osv. men ikke noget med at blande sig i det tekniske!

Glæder mig til at se dem i drift :-)

Hurra for hyldevarer!

af bjergged, torsdag 24. september, 2020, 21:11 (67 dage siden) @ mss

Det er desværre knap så enkelt når det kommer til personvogne. Noget så simpelt som perronhøjde er anderledes fra land til land, så vil man overholde reglerne om handicapvenlige tog, så kan man ikke nødvendigvis bare bruge de samme vogne som SBB, SNCF eller DB. Så er der koblingsmuligheder, der er nødvendige for at kunne drive togene som man driver IC3, andre signal- og strømsystemer, international trafik og mange andre sorger.

Men ja, idet der i det mindste er tale om eltog i denne omgang, så kommer man da hyldevare-konceptet noget nærmere, men 100% hyldevare bliver det med garanti ikke.

Hurra for hyldevarer!

af Niklas Bygdestam @, fredag 25. september, 2020, 00:55 (67 dage siden) @ bjergged

Det er desværre knap så enkelt når det kommer til personvogne. Noget så simpelt som perronhøjde er anderledes fra land til land, så vil man overholde reglerne om handicapvenlige tog, så kan man ikke nødvendigvis bare bruge de samme vogne som SBB, SNCF eller DB. Så er der koblingsmuligheder, der er nødvendige for at kunne drive togene som man driver IC3, andre signal- og strømsystemer, international trafik og mange andre sorger.

Men ja, idet der i det mindste er tale om eltog i denne omgang, så kommer man da hyldevare-konceptet noget nærmere, men 100% hyldevare bliver det med garanti ikke.


Det finns idag UIC-perronghöjd, som alltså är standardiserad. Jag vågar inte säga hur många danska stationer det är som håller detta mått. Moderna svenska stationer håller UIC-måtten på perrongerna. Men det finns många stationer med äldre perronger och dessa är lite lägre.

När det gäller "hyldevare" så är det ännu så länge vanligast bland lok. Motorvagnar och personvagnar är inte lika vanliga som det ännu. I Danmark är EB helt klart "hyldevare".

I Sverige finns det idag gott om "hyllvara". I ett antal år har det levererats Traxx och Vectron. På senare tid har även en mindre vanlig "hyllvara" kommit också, nämligen Transmontana som är lok tillverkade i Rumänien.

Resultatet är att det egentligen inte blir någon standardisering i nationellt perspektiv. Istället finns det idag ett antal olika nya loktyper som ersätter de klassiska äldre svenska elloken litt Rc och Ma. Men samtidigt är dessa loktyper levererade i större serier i ett större europeiskt perspektiv. Så underhåll av svenska lok får ibland ske internationellt.

--
Niklas Bygdestam
[image]

Hurra for hyldevarer!

af bjergged, fredag 25. september, 2020, 01:39 (67 dage siden) @ Niklas Bygdestam

Det finns idag UIC-perronghöjd, som alltså är standardiserad. Jag vågar inte säga hur många danska stationer det är som håller detta mått.

Jeg har ikke lige en offentlig kilde ved hånden, men så vidt jeg forstår er det stadig en stor del af de danske stationer, der har en lavere perronhøjde, nok til at det var et problem i forbindelse med anskaffelsen af de nye vogne, Talgo er på vej til at bygge for DSB.

Hurra for hyldevarer!

af andersj @, Aalborg, fredag 25. september, 2020, 02:14 (67 dage siden) @ bjergged

Det finns idag UIC-perronghöjd, som alltså är standardiserad. Jag vågar inte säga hur många danska stationer det är som håller detta mått.


Jeg har ikke lige en offentlig kilde ved hånden, men så vidt jeg forstår er det stadig en stor del af de danske stationer, der har en lavere perronhøjde, nok til at det var et problem i forbindelse med anskaffelsen af de nye vogne, Talgo er på vej til at bygge for DSB.

Der findes i Europa to standard perronhøjder, 76 cm og 55 cm. Talgo-vognene leveres til 76 cm, mens den perronhøjde man har valgt som standard i Danmark er på 55 cm (gælder dog ikke ved s-banen).

De nye vogne bliver faktisk det første nyindkøbte jernbanemateriel i Danmark siden IR4 der ikke har mindst en dør med niveaufri indstigning i 55 cm.

Perronhøjder på den statslige jernbane kan ses i bilag 3.6A+B her: https://www.bane.dk/da/Jernbanevirksomhed/Data-om-infrastrukturen/Netredegoerelser/Netr...

--
Mvh Anders

Hurra for hyldevarer!

af tgpsen, fredag 25. september, 2020, 11:08 (67 dage siden) @ andersj

Det finns idag UIC-perronghöjd, som alltså är standardiserad. Jag vågar inte säga hur många danska stationer det är som håller detta mått.


Jeg har ikke lige en offentlig kilde ved hånden, men så vidt jeg forstår er det stadig en stor del af de danske stationer, der har en lavere perronhøjde, nok til at det var et problem i forbindelse med anskaffelsen af de nye vogne, Talgo er på vej til at bygge for DSB.


Der findes i Europa to standard perronhøjder, 76 cm og 55 cm. Talgo-vognene leveres til 76 cm, mens den perronhøjde man har valgt som standard i Danmark er på 55 cm (gælder dog ikke ved s-banen).

De nye vogne bliver faktisk det første nyindkøbte jernbanemateriel i Danmark siden IR4 der ikke har mindst en dør med niveaufri indstigning i 55 cm.

Perronhøjder på den statslige jernbane kan ses i bilag 3.6A+B her: https://www.bane.dk/da/Jernbanevirksomhed/Data-om-infrastrukturen/Netredegoerelser/Netr...


Så hvad kunne man indvende mod en standardhøjde på 76 cm til et 'S-tog til provinsen og over Øresund' projekt?

Hurra for hyldevarer!

af bjergged, fredag 25. september, 2020, 12:05 (67 dage siden) @ tgpsen

Så hvad kunne man indvende mod en standardhøjde på 76 cm til et 'S-tog til provinsen og over Øresund' projekt?

Ved ikke om det er et forsøg på sarkasme, men hvis du ser på den banedanmark rapport, er der stadig mange stationer, selv i større byer som Esbjerg, Brønderslev, Tønder, Varde, Skjern, Holstebro, Struer, Brande og Hørdum, der har en perronhøjde på 26 cm, og spandevis af småbyer med 26 og 35 cm, så en dørhøjde på 76 cm ville helt bogstaveligt være noget op ad bakke hvis man skulle kunne betjene hele landet. Jeg voksede op i en by med 26 cm, og allerede dengang var det da et svært skridt opad for pensionister at skulle ind i et IC3-tog.

Hurra for hyldevarer!

af tgpsen, fredag 25. september, 2020, 17:42 (66 dage siden) @ bjergged

Så hvad kunne man indvende mod en standardhøjde på 76 cm til et 'S-tog til provinsen og over Øresund' projekt?


Ved ikke om det er et forsøg på sarkasme,

Næh, det var skam alvorligt ment. Der ville være mange penge at spare i den sidste ende.

men hvis du ser på den banedanmark rapport, er der stadig mange stationer, selv i større byer som Esbjerg, Brønderslev, Tønder, Varde, Skjern, Holstebro, Struer, Brande og Hørdum, der har en perronhøjde på 26 cm, og spandevis af småbyer med 26 og 35 cm, så en dørhøjde på 76 cm ville helt bogstaveligt være noget op ad bakke hvis man skulle kunne betjene hele landet. Jeg voksede op i en by med 26 cm, og allerede dengang var det da et svært skridt opad for pensionister at skulle ind i et IC3-tog.

Det var så måske de stationer man skulle starte med.

Hvorfor er der fø. perroner i Helsingør, København, Ringsted og Næstved med højden 72 cm?

Hurra for hyldevarer!

af andersj @, Aalborg, fredag 25. september, 2020, 17:56 (66 dage siden) @ tgpsen

Så hvad kunne man indvende mod en standardhøjde på 76 cm til et 'S-tog til provinsen og over Øresund' projekt?


Ved ikke om det er et forsøg på sarkasme,

Næh, det var skam alvorligt ment. Der ville være mange penge at spare i den sidste ende.

Men hvorfor 76 cm? S-tog's perroner er 92 cm høje og indstigningen i SA/SE er (ud fra øjemål) ca. 100 cm.

De fleste, hvis ikke alle, togsæt med lavgulv kan leveres til både 76 cm og 55 cm, så jeg kan ikke se hvordan man skulle spare penge ved at ombygge samtlige perroner i landet.

--
Mvh Anders

Hurra for hyldevarer!

af Gæst42, fredag 25. september, 2020, 21:29 (66 dage siden) @ andersj

Så hvad kunne man indvende mod en standardhøjde på 76 cm til et 'S-tog til provinsen og over Øresund' projekt?


Ved ikke om det er et forsøg på sarkasme,

Næh, det var skam alvorligt ment. Der ville være mange penge at spare i den sidste ende.


Men hvorfor 76 cm? S-tog's perroner er 92 cm høje og indstigningen i SA/SE er (ud fra øjemål) ca. 100 cm.

SA/SE gulvhøjde er 110 og dermed en forskel på 18 cm, imens der er 21 cm mellem de to EU standarder på 55 og 76 cm.

De fleste, hvis ikke alle, togsæt med lavgulv kan leveres til både 76 cm og 55 cm, så jeg kan ikke se hvordan man skulle spare penge ved at ombygge samtlige perroner i landet.

Det bedste ville være hvis man havde valgt en så høj perronhøjde som i UK og på s-banen, så havde man slet ikke behøvet lavgulv - men nok for sent nu. Men det kan stadigt godt nås at vælge mellem 76 og 55 hvilket man nok burde af internationale hensyn på et EU niveau - heldigvis er det ikke så slemt herhjemme som i Tyskland hvor de jo har massere af tog og perroner til 55 imens DB Netz kun vil bygge til 76.

Hurra for hyldevarer!

af andersj @, Aalborg, fredag 25. september, 2020, 21:39 (66 dage siden) @ Gæst42

Så hvad kunne man indvende mod en standardhøjde på 76 cm til et 'S-tog til provinsen og over Øresund' projekt?


Ved ikke om det er et forsøg på sarkasme,

Næh, det var skam alvorligt ment. Der ville være mange penge at spare i den sidste ende.


Men hvorfor 76 cm? S-tog's perroner er 92 cm høje og indstigningen i SA/SE er (ud fra øjemål) ca. 100 cm.

SA/SE gulvhøjde er 110 og dermed en forskel på 18 cm, imens der er 21 cm mellem de to EU standarder på 55 og 76 cm.

Tak for præciseringen.

De fleste, hvis ikke alle, togsæt med lavgulv kan leveres til både 76 cm og 55 cm, så jeg kan ikke se hvordan man skulle spare penge ved at ombygge samtlige perroner i landet.


Det bedste ville være hvis man havde valgt en så høj perronhøjde som i UK og på s-banen, så havde man slet ikke behøvet lavgulv - men nok for sent nu. Men det kan stadigt godt nås at vælge mellem 76 og 55 hvilket man nok burde af internationale hensyn på et EU niveau - heldigvis er det ikke så slemt herhjemme som i Tyskland hvor de jo har massere af tog og perroner til 55 imens DB Netz kun vil bygge til 76.

Vi bør holde fast ved 55 cm - især fordi vi har 0 perroner der er 76 cm høje. Jeg vil sige at 100% niveaufri indstigning er vigtigst ved S-tog og regionaltog, mens man ved fjerntog godt kan accepterer de 21 cm. Her kan der jo bruges en simpel rampe betjent af togpersonalet til kørestole. Barnevogne og cykler kan man sagtens få 21 cm op og ned uden hjælp. Det vil med høj sandsynlighed også kun gælde internationale fjerntog, da jeg har en stærk forventning om at Fremtidens Togsæt bliver bestilt med 55 cm indstigning ved mindst en dør.

--
Mvh Anders

Hurra for hyldevarer!

af Gæst42, fredag 25. september, 2020, 22:16 (66 dage siden) @ andersj

Så hvad kunne man indvende mod en standardhøjde på 76 cm til et 'S-tog til provinsen og over Øresund' projekt?


Ved ikke om det er et forsøg på sarkasme,

Næh, det var skam alvorligt ment. Der ville være mange penge at spare i den sidste ende.


Men hvorfor 76 cm? S-tog's perroner er 92 cm høje og indstigningen i SA/SE er (ud fra øjemål) ca. 100 cm.

SA/SE gulvhøjde er 110 og dermed en forskel på 18 cm, imens der er 21 cm mellem de to EU standarder på 55 og 76 cm.


Tak for præciseringen.

De fleste, hvis ikke alle, togsæt med lavgulv kan leveres til både 76 cm og 55 cm, så jeg kan ikke se hvordan man skulle spare penge ved at ombygge samtlige perroner i landet.


Det bedste ville være hvis man havde valgt en så høj perronhøjde som i UK og på s-banen, så havde man slet ikke behøvet lavgulv - men nok for sent nu. Men det kan stadigt godt nås at vælge mellem 76 og 55 hvilket man nok burde af internationale hensyn på et EU niveau - heldigvis er det ikke så slemt herhjemme som i Tyskland hvor de jo har massere af tog og perroner til 55 imens DB Netz kun vil bygge til 76.


Vi bør holde fast ved 55 cm - især fordi vi har 0 perroner der er 76 cm høje. Jeg vil sige at 100% niveaufri indstigning er vigtigst ved S-tog og regionaltog, mens man ved fjerntog godt kan accepterer de 21 cm. Her kan der jo bruges en simpel rampe betjent af togpersonalet til kørestole. Barnevogne og cykler kan man sagtens få 21 cm op og ned uden hjælp. Det vil med høj sandsynlighed også kun gælde internationale fjerntog, da jeg har en stærk forventning om at Fremtidens Togsæt bliver bestilt med 55 cm indstigning ved mindst en dør.

Enig, rampen på s-toget fungere ret godt i hverdagen og kan også komme til det på de nye vogne.

Hurra for hyldevarer!

af bjergged, fredag 25. september, 2020, 21:41 (66 dage siden) @ tgpsen

Næh, det var skam alvorligt ment. Der ville være mange penge at spare i den sidste ende.

Tjaeh, det kommer vel lidt an på hvor dyrt det vil være at gennemføre renovationer af stort set alle alle IC-betjente stationer på relativt kort tid. Selv dem med 55cm perroner vil muligvis skulle tilpasses for at leve op til kravene om kørestolsvenlighed. Og hvis man bygger dem om, hvad gør man så med det eksisterende materiel der passer til 55 cm.?

Hurra for hyldevarer!

af tgpsen, fredag 25. september, 2020, 22:38 (66 dage siden) @ bjergged

Næh, det var skam alvorligt ment. Der ville være mange penge at spare i den sidste ende.


Tjaeh, det kommer vel lidt an på hvor dyrt det vil være at gennemføre renovationer af stort set alle alle IC-betjente stationer på relativt kort tid.

Det handler om at lægge jord på og fliserne tilbage igen. Grusomt kompliceret.
Bagefter kan vi køre med samme materiel på S-banen og fjernbanen. Så kan vi tilbyde S-tog til de store byer og østkysten af Øresund.

Selv dem med 55cm perroner vil muligvis skulle tilpasses for at leve op til kravene om kørestolsvenlighed.

Man kan både trappe op og ned. Sålænge det varer.

Og hvis man bygger dem om, hvad gør man så med det eksisterende materiel der passer til 55 cm.?

Alt har en ende. Hvad skal vi stille op med det materiel som har vakuumbremse?

Hurra for hyldevarer!

af Svend @, lørdag 26. september, 2020, 00:19 (66 dage siden) @ tgpsen

Det handler om at lægge jord på og fliserne tilbage igen. Grusomt kompliceret.

.
Nok mere end du forestiller dig. Tænk selv videre .......;-)

--
Svend

[image]

Hurra for hyldevarer!

af Mads, lørdag 26. september, 2020, 15:30 (66 dage siden) @ Svend

Det handler om at lægge jord på og fliserne tilbage igen. Grusomt kompliceret.

.
Nok mere end du forestiller dig. Tænk selv videre .......;-)

Hvis man laver et fundament af luftkasteller, er resten nemt nok.

Hurra for hyldevarer!

af tgpsen, lørdag 26. september, 2020, 15:47 (66 dage siden) @ Mads

Det handler om at lægge jord på og fliserne tilbage igen. Grusomt kompliceret.

.
Nok mere end du forestiller dig. Tænk selv videre .......;-)


Hvis man laver et fundament af luftkasteller, er resten nemt nok.

Jeg er ved at dø af nysgerrighed! Hvad er det man gemmer inde i perronen
(eller burde det hedde perronet?)?
Eller rettere i den præsumptive perronforhøjelse.

Avatar

Hurra for hyldevarer!

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, lørdag 26. september, 2020, 15:58 (66 dage siden) @ tgpsen

Det handler om at lægge jord på og fliserne tilbage igen. Grusomt kompliceret.

.
Nok mere end du forestiller dig. Tænk selv videre .......;-)

Jeg er ved at dø af nysgerrighed! Hvad er det man gemmer inde i perronen
(eller burde det hedde perronet?)?
Eller rettere i den præsumptive perronforhøjelse.

Tja, eller ovenpå - diverse lamper, læskure, køreplanstavler og nede i gruset diverse kabler. Ved baner med strøm skal alle disse installationer jordes solidt osv osv. Tænk selv videre........ ;-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Hurra for hyldevarer!

af tgpsen, lørdag 26. september, 2020, 16:18 (65 dage siden) @ Michael Deichmann

Det handler om at lægge jord på og fliserne tilbage igen. Grusomt kompliceret.

.
Nok mere end du forestiller dig. Tænk selv videre .......;-)

Jeg er ved at dø af nysgerrighed! Hvad er det man gemmer inde i perronen
(eller burde det hedde perronet?)?
Eller rettere i den præsumptive perronforhøjelse.

Tja, eller ovenpå - diverse lamper, læskure, køreplanstavler og nede i gruset diverse kabler.

Uha!

Ved baner med strøm skal alle disse installationer jordes solidt osv osv.

Åh nej!

Tænk selv videre........ ;-)

Hvor er det dog indviklet alt sammen!
Nej, jeg har ikke forstand på det. I ved bedre.
Men jeg forstår at I mener det går over Banedanmarks evner at forhøje disse hi-tech perroner.

Hurra for hyldevarer!

af larsht, lørdag 26. september, 2020, 18:00 (65 dage siden) @ tgpsen

Det handler om at lægge jord på og fliserne tilbage igen. Grusomt kompliceret.

.
Nok mere end du forestiller dig. Tænk selv videre .......;-)

Jeg er ved at dø af nysgerrighed! Hvad er det man gemmer inde i perronen
(eller burde det hedde perronet?)?
Eller rettere i den præsumptive perronforhøjelse.

Tja, eller ovenpå - diverse lamper, læskure, køreplanstavler og nede i gruset diverse kabler.

Uha!

Ved baner med strøm skal alle disse installationer jordes solidt osv osv.

Åh nej!

Tænk selv videre........ ;-)

Hvor er det dog indviklet alt sammen!
Nej, jeg har ikke forstand på det. I ved bedre.
Men jeg forstår at I mener det går over Banedanmarks evner at forhøje disse hi-tech perroner.

Vi forstår i hvert fald at det går over dine.....

Hurra for hyldevarer!

af Poul Berild, lørdag 26. september, 2020, 18:23 (65 dage siden) @ tgpsen

Her et eksempel fra Tyskland, de er jo meget dygtige til det med jernbane end her hjemme.

https://www.youtube.com/watch?v=h1_DCKbN3P4

De er dog efter et par år kommet i mål.

https://www.youtube.com/watch?v=Hp1tdub8PIk

Hurra for hyldevarer!

af bjergged, lørdag 26. september, 2020, 00:56 (66 dage siden) @ tgpsen

Tjaeh, det kommer vel lidt an på hvor dyrt det vil være at gennemføre renovationer af stort set alle alle IC-betjente stationer på relativt kort tid.


Det handler om at lægge jord på og fliserne tilbage igen. Grusomt kompliceret.
Bagefter kan vi køre med samme materiel på S-banen og fjernbanen. Så kan vi tilbyde S-tog til de store byer og østkysten af Øresund.

Ja, hvorfor overhovedet besvære sig med det? Man kan da bare sætte en palle fliser af på hver perron og så lade passagererne selv finde ud af det.

Eller bedre endnu, vi køber bare en hel spandfuld busser og sætter ind i stedet, så har vi ikke alt det bøvl med spor og perroner.

Hurra for hyldevarer!

af RasmusD, lørdag 26. september, 2020, 00:04 (66 dage siden) @ bjergged

Når togpedersen får en idé, så sætter den sig fast og bliver snart til løsningen på alle jernbanens udfordringer, både de faktiske og opfundne. Fx at omstrømme hele S-togsnettet i København til fjernbanestandard så man kan spare penge når man vil indføre s-tog på Vestfyn og videre til Kolding og Aarhus.

Eller bygge en tunnel under det halve København fra Hovedbanegårdens nordende til Lufthavnen så alle tog ikke behøver vende på stationen - selvom størstedelen af dem i dag ikke vender men kører videre til Østerport og Helgoland, men det kan de jo ikke når man har ombygget Kystbanen til den nuværende s-togsstandard for at indføre S-tog til Helsingør.

Det er en øvelse i frustration og meningsløshed at gå i dialog med ham.

Hurra for hyldevarer!

af tgpsen, lørdag 26. september, 2020, 01:05 (66 dage siden) @ RasmusD

Når togpedersen får en idé, så sætter den sig fast og bliver snart til løsningen på alle jernbanens udfordringer, både de faktiske og opfundne.

Nej da, så ambitiøs er jeg ikke. Kun de udfordringer jeg nævner.

Fx at omstrømme hele S-togsnettet i København til fjernbanestandard så man kan spare penge når man vil indføre s-tog på Vestfyn og videre til Kolding og Aarhus.

Ligesom i Mumbai.


Eller bygge en tunnel under det halve København fra Hovedbanegårdens nordende til Lufthavnen så alle tog ikke behøver vende på stationen - selvom størstedelen af dem i dag ikke vender men kører videre til Østerport og Helgoland, men det kan de jo ikke når man har ombygget Kystbanen til den nuværende s-togsstandard for at indføre S-tog til Helsingør.

Men det kan de godt hvis man ikke ombygger kystbanen til S-togstandard. Så det kan man jo spare hvis man i stedet har ombygget S-toget til fjernbanestandard som jeg foreslår. Så er de penge sparet. Og man kan bygge en HH-tunnel uden at bekymre sig om forskellige standarder på de to sider. Og omegns-dieselbanerne kan elektrificeres uden at man behøver overveje til hvilken standard.


Det er en øvelse i frustration og meningsløshed at gå i dialog med ham.

Jeg forstår din frustration.

Hurra for hyldevarer!

af kme, fredag 25. september, 2020, 02:01 (67 dage siden) @ mss

Forhåbentlig noget man tager ved lære af når de nye IC togsæt skal anskaffes. Bestil en standardvare, vælg farver, sædetyper og opstilling osv. men ikke noget med at blande sig i det tekniske!

Glæder mig til at se dem i drift :-)

Det kommer til at gå helt af sig selv, for vil stort set ikke være noget at vælge i mellem længere. Alt monopoliseres i jernbanebranchen til det utilstedelige. Først ville Siemens købe Alstom. Det forbød tante Magrethe, men nu har Siemens i stedet købt Bombardier. Who is next? Stadler? DSB kan have nok så mange ønsker, men svaret bliver: "Køb vores standardmodel til vores fastsatte pris eller skrid. Du kan jo gå til konkurrenterne". Hvilke konkurrenter?

Den store taber er togpassagererne - "alle kan bruge en str. 42 i sko".

Nå men vi har da god tid til at tænke over det. Nye IC kommer tidligst i drift med K27 og kun hvis Banedanmark overholder deres køreplan (undskyld!) for elektrificering i Østjylland. Og hvem tror på dem mere?

Hurra for hyldevarer!

af Peter Christensen, fredag 25. september, 2020, 06:52 (67 dage siden) @ kme

Det kommer til at gå helt af sig selv, for vil stort set ikke være noget at vælge i mellem længere. Alt monopoliseres i jernbanebranchen til det utilstedelige. Først ville Siemens købe Alstom. Det forbød tante Magrethe, men nu har Siemens i stedet købt Bombardier.

Lige nøjagtig kombinationen Siemens-Bombardier ville den anden Margrethe og hendes muntre svende nok have en kraftig mening om......og reelt er det Alstom, som køber Bombardier.

Du kan sagtens få bygget en total specialserie...du skal bare selv betale alle udviklings- og godkendelsesomkostninger. Det kunne hurtigt løbe op i temmelig mange millioner Euro ekstra og har du råd til det?

Hurra for hyldevarer!

af kme, fredag 25. september, 2020, 11:02 (67 dage siden) @ Peter Christensen

Du kan sagtens få bygget en total specialserie...du skal bare selv betale alle udviklings- og godkendelsesomkostninger. Det kunne hurtigt løbe op i temmelig mange millioner Euro ekstra og har du råd til det?

Det er netop en konsekvens af monopolisering - der er ikke noget at vælge i mellem. Fx: jeg vil gerne købe nogle mindre DMU'er; " Sågerne hr - hvor lang skal Deres LINT være?". Der findes ikke længere andre end LINT på et ganske stort marked og den er prissat helt vanvittigt, nogle kunder betaler 30 mio for en LINT41, andre op mod 50 mio. For det samme tog. Men så køber jeg vel bare en Desiro? Nix, produktionen er lukket. Men så køber jeg bare en opdateret MR, Nix.

Som Henry Ford sagde: "Du kan få en model T i hvilken som helst farve så længe den er sort". :-)

Hurra for hyldevarer!

af RasmusD, fredag 25. september, 2020, 11:49 (67 dage siden) @ kme

Det er netop en konsekvens af monopolisering - der er ikke noget at vælge i mellem. Fx: jeg vil gerne købe nogle mindre DMU'er; " Sågerne hr - hvor lang skal Deres LINT være?". Der findes ikke længere andre end LINT på et ganske stort marked og den er prissat helt vanvittigt, nogle kunder betaler 30 mio for en LINT41, andre op mod 50 mio. For det samme tog. Men så køber jeg vel bare en Desiro? Nix, produktionen er lukket. Men så køber jeg bare en opdateret MR, Nix.

Til gengæld står alle de store fabrikanter på spring for at tilbyde dig et batteritog til de små sidebaner. Diesel er dødt. DB vil ikke have det mere, og så følger markedet trop.

Avatar

Hurra for hyldevarer!

af mss ⌂, fredag 25. september, 2020, 08:05 (67 dage siden) @ kme

Okay, det var så den negative fortolkning...

Siemens har ikke købt Bombardier, Alstom har købt Bombardiers europæiske jernbaneforretning.

Standardmateriel er i dag den fornuftige løsning. Hele processen med udvikling, produktion og godkendelse er stærkt kompliceret og dyr, så det giver fuldt ud mening at købe et produkt der har været hele den proces igennem frem for at risikere at ende med et IC4-mareridt igen.
De tog der tilbydes i dag er jo også platforme med mange individuelle muligheder, så der er jo ikke tale om en "sort Ford T" til alle...!

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Hurra for hyldevarer!

af Niels Munch @, fredag 25. september, 2020, 10:26 (67 dage siden) @ kme

Netop for at dæmme op for monopoldannelse i f.m. Alstoms køb af Bombardiers europæiske jernbanedel har EUs konkurrencemyndigheder stillet nogle krav om "slankning", som parterne foreslår opfyldt således:

- Bombardier Transportations engagement med Hitachi i V300 Zefiro produktionen skal afhændes;

- afhændelse af engagementet i Alstom’s Coradia Polyvalent multiple-unit familie og Reichshoffen fabrikken i Frankrig;

- afhændelse af Bombardier’s engagement i Talent-3 familien og tilhørende produktionsfaciliteter i Hennigsdorf;

- samt åbning for andres adgang til visse af Bombardier's signal- og togkontrolsystemer;

..... ganske som da Bombardier Transportation i sin tid ved sit køb af ADtranz udskilte produktionen af Regio Shuttle RS1 og Variobahn samt medproduktionen af GTW tillige med fabrikken i Berlin-Pankow til Stadler.

Disse betingelser forventes opfyldt i 1. halvår 2021.


M.v.h.
Niels

Hurra for hyldevarer!

af bjergged, fredag 25. september, 2020, 12:20 (67 dage siden) @ kme

nu har Siemens i stedet købt Bombardier. Who is next? Stadler?

Det ville overraske mig meget. Stadler er et Schweizisk nationalklenodie, og Stadler-familien + medarbejdere har vist stadig aktiemajoriteten, og høvdingen for Stadler-klanen er politiker i Schweizisk Folkeparti. At lade Stadler opsluges af de store multinationale er nok ikke lige hans hedeste drøm, og hvis man ser på deres finanser, ser det ud til at de klarer det rigtig fint.

Som reserve-Schweizer håber jeg naturligvis på at de vinder udbuddet på nye IC-tog ;)

Avatar

Litt EB Vectron nu godkända i DK sedan 15 sept

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, mandag 28. september, 2020, 12:46 (64 dage siden) @ bengt

Nu er der i hvert fald ingen tvivl om at de er godkendt i et eller andet omfang, for idag og imorgen skal de prøvekøres på kystbanen (og ja, det kan jo godt være en del af godkendelsesprocessen - bevares).
Anden tråd om dette.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Litt EB Vectron nu godkända i DK sedan 15 sept

af Carsten, mandag 28. september, 2020, 14:18 (64 dage siden) @ Michael Deichmann

Det er Siemens der med Hector Rail som operatør gennemfører nogle testkørsler.

Mvh

Carsten

Litt EB Vectron nu godkända i DK sedan 15 sept

af andersj @, Aalborg, mandag 28. september, 2020, 14:35 (64 dage siden) @ Carsten

Det er Siemens der med Hector Rail som operatør gennemfører nogle testkørsler.

Mvh

Carsten

Skulle vist være sidste testkørsel inden DSB juridisk/officielt overtager dem (DSB har jo haft egne folk på maskinerne til uddannelse i både München og København). Både 3201 og 3203 har været i Helsingør i dag, og 3202 skal derop i eftermiddag eller i morgen.

--
Mvh Anders



Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen