Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Regionen vil ikke have DSB tilbage til Frederikshavn (Generelt)

af andersj, Aalborg, 23/9 2020, 23:53 (1304 dage siden)

DSB har meldt ud at de er klar til igen at hjemtage de 12 daglige afgange mellem Aalborg og Frederikshavn, hvoraf de 10 har fortsat videre til/fra Aarhus og København, fra december 2021. Afgangene har Nordjyske Jernbaner kørt som underleverandør siden ETCS blev ibrugtaget mellem Lindholm og Frederikshavn i oktober 2018.

Nu vil Region Nordjylland desværre nægte DSB at vende tilbage, og dermed vil det sandsynligvis permanent være slut med fjerntog nord for Lindholm. I det oprindelige oplæg var det ellers meningen at lyntogene skulle køre i deres eget løb, udover de to regionaltog i timen. Altså fem tog i timen Lindholm-Hjørring - to den ene vej og tre den anden.

Følgende er fra dagsordenen for møde i "Udvalg for Regional Udvikling" (afvikling?) den 30. september i Region Nordjylland.

Region Nordjylland fik i 2018 overdraget Regionaltogsdriften som en tidsbegrænset administrationsaftale. Aftalen løber som udgangspunkt frem til december 2021 og en forlængelse skal bekræftes senest 1. oktober 2020. Samtidig kører vi fjerntogstrafikken som underleverandør til DSB, da DSB ikke har haft materiel til rådighed, som kan køre med det nyt signalsystem. Aftalen løber frem til, at DSB igen har tilstrækkeligt materiel til rådighed, hvilket forventeligt er december 2021.

Ved at have togdriften samlet har det været muligt at optimere køreplanlægningen og dermed skabe sammenhængende togrejser fra hhv. Skagen og Hirtshals til Aalborg, halvtimesdrift og en god sammenhæng til buskørslen. Der er registreret en vækst i antallet af togpassagerer, ligesom rettidigheden og kundetilfredsheden på de nordjyske baner er høj.

Regionsrådsformand Ulla Astman har haft korrespondance med Transportministeren om en forlængelse af aftalen om regional togdrift samt en overtagelse af fjerntogskørslen frem til 2030, hvor statens trafikplan har peget på, at jernbanen til Frederikshavn kan blive elektrificeret. Transportministeren ser positivt på, at Region Nordjylland overtager al togkørsel i Vendsyssel.

Administrationen i Regionen, Nordjyllands Trafikselskab og Nordjyske Jernbaner er i dialog med administrationen i Transportministeriet med henblik på at få en ny aftale på plads, der inkluderer både regionaltog mellem Skørping og Frederikshavn samt al togdrift i Vendsyssel. Aftalen ventes også at inkludere en hensigtserklæring om at forlænge togdriften til Hobro, når det bliver teknisk muligt.

Administrationen vil på mødet orientere Udvalg for Regional Udvikling om seneste nyt fra dialogen med Transportministeriet.

--
Mvh Anders

Regionen vil ikke have DSB tilbage til Frederikshavn

af Svend, 24/9 2020, 00:03 (1304 dage siden) @ andersj

Sikkert en fordel for alle parter ;-)

--
Svend

Regionen vil ikke have DSB tilbage til Frederikshavn

af andersj, Aalborg, 24/9 2020, 00:23 (1304 dage siden) @ Svend

Sikkert en fordel for alle parter ;-)

Det er jeg til dels enig i. Jeg vil også ligt pointere at den oprindelige plan med lyntog i eget løb nord for Aalborg var lavet på baggrund af ETCS syd for Aalborg også. Det vil med den nuværende infrastruktur og det nuværende driftskoncept på hverdage hos NJ være meget svært at lave en tilfredsstillende ICL drift i Vendsyssel. Det bliver endnu værre af at ICL jo skal køre til/fra Aalborg Lufthavn fra december.

Men jeg synes det er ærgerligt at man i det mindste ikke har fokus på bedre sammenhæng mellem Nordjyske Jernbaner og DSB. Det er eksempelvis kun i de 12 tog NJ kører for DSB at det er muligt at købe og benytte Orange billetter. Nordpå kan man sagtens købe Orange til et DSB tog og bruge Rejsekort resten af vejen, men sydpå mister man jo sin Orange billet hvis NJ er forsinket eller aflyst.

--
Mvh Anders

Regionen vil ikke have DSB tilbage til Frederikshavn

af Gæst42, 24/9 2020, 00:05 (1304 dage siden) @ andersj

Nu vil Region Nordjylland desværre nægte DSB at vende tilbage

Men det er vel stadig Banedanmarks infrastruktur og de tog indgår i DSB's kontrakt med Transportministeriet. Så hvis DSB ansøger om kanaler så kan regionen jo ikke nægte det.

Så det er vel Transportministeren/-udvalget der skal beslutte det?

Avatar

Regionen vil ikke have DSB tilbage til Frederikshavn

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/9 2020, 06:32 (1304 dage siden) @ andersj

Nu vil Region Nordjylland desværre nægte DSB at vende tilbage, og dermed vil det sandsynligvis permanent være slut med fjerntog nord for Lindholm


Gad vide, hvad borgmestrene og indbyggerne i Brønderslev, Hjørring og Frederikshavn kommuner siger til det?

M.v.h.

Thomas

Avatar

Regionen vil ikke have DSB tilbage til Frederikshavn

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/9 2020, 07:03 (1304 dage siden) @ andersj

Nu vil Region Nordjylland desværre nægte DSB at vende tilbage, og dermed vil det sandsynligvis permanent være slut med fjerntog nord for Lindholm


Nordjyske Jernbaner og deres diseltog er ved at udarte sig til en ny skandale, der i årevis har kunnet iagttages mange andre steder i landet: Dieselkørsel under el-ledninger.

Nordjyske Jernbaner kører ganske vist på "naturgas", der dog viser sig at være "diesel" lavet af naturgas. Naturgas er absolut ikke CO2-neutralt.

Hvis jeg husker ret: Banedanmark har indgået bindende kontrakt med en leverandør om elektrificering til Frederikshavn. Hertil kommer EU-kravet om elektrificering til Hirtshals. Inden NJ får set sig om, kører de rundt med dieseltog under el-ledninger.

Batteri-tog kan komme til at spille en rolle København-Lindholm-Frederikshavn, hvor det køres på el København-Lindholm og batteri Lindholm-Frederikshavn.

I øjeblikket minder NJ meget om DSB for 100 år siden: Køreplanen tilrettelægges efter, hvorledes man kan lave de "smarteste" omløb, og ikke efter kundernes behov (direkte el-drevne landsdels-togforbindelser til/fra Vendsyssel kombineret med el-drevne regionaltog Hobro-Hirtshals/Skagen).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Regionen vil ikke have DSB tilbage til Frederikshavn

af MadsVestkjær, Aarhus, 24/9 2020, 07:41 (1304 dage siden) @ andersj

Usædvanlig udmelding. Men ærgeligt for de passagerer det vil påvirke. De er jo ganske vist vant til togskift i dag for at komme videre ud i landet, men jeg tror da mange havde set frem til at DSB ville vende tilbage.

DSB er på nuværende tidspunkt også den eneste som fuldt ud vil kunne udnytte den hastighedsopgradering til 160 km/t af Lindholm-Frederikshavn, som forhåbentlig gennemføres.

--
Mvh. Mads Thomsen

Regionen vil ikke have DSB tilbage til Frederikshavn

af Poul Brandt, Nordsjælland, 24/9 2020, 08:27 (1304 dage siden) @ MadsVestkjær

Usædvanlig udmelding. Men ærgeligt for de passagerer det vil påvirke. De er jo ganske vist vant til togskift i dag for at komme videre ud i landet, men jeg tror da mange havde set frem til at DSB ville vende tilbage.

DSB er på nuværende tidspunkt også den eneste som fuldt ud vil kunne udnytte den hastighedsopgradering til 160 km/t af Lindholm-Frederikshavn, som forhåbentlig gennemføres.

.
Hmmm, udviklingen kunne også gå den anden vej.
Nordjyske Jernbaner kunne køre det skitserede (Statens jernbaner 2017-2032) regionaltog Aarhus-Aalborg lufthavn.
Nogle af Nordjyske Jernbaners tog kan trods alt køre 140 km/t.
Og omkring 2030 er desiro togene vel ved at være tjenelige til udskiftning (med 160+ km/t elektriske/batteritog).

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Regionen vil ikke have DSB tilbage til Frederikshavn

af Banemanden, 24/9 2020, 09:43 (1304 dage siden) @ MadsVestkjær

Usædvanlig udmelding. Men ærgeligt for de passagerer det vil påvirke. De er jo ganske vist vant til togskift i dag for at komme videre ud i landet, men jeg tror da mange havde set frem til at DSB ville vende tilbage.

DSB er på nuværende tidspunkt også den eneste som fuldt ud vil kunne udnytte den hastighedsopgradering til 160 km/t af Lindholm-Frederikshavn, som forhåbentlig gennemføres.

Men det er da samtidig også sjovt, at man føler det nærmest lukker en region af, fordi et intercity tog ikke skal derop og man skal skifte i Aalborg. De fleste på Sjælland har fx ingen direkte adgang til IC tog til jylland eller lufthavnen. Det kan undre mig, at man er så vild med at folk fra, bevares, relativt lille Frederikshavn SKAL have adgang til CPH Lufthavn uden et skift undervejs. Folk fra Køge skal fx skifte to gange, til sammenligning.

Regionen vil ikke have DSB tilbage til Frederikshavn

af Bongo-Anders, 24/9 2020, 09:52 (1304 dage siden) @ Banemanden

Afhængig af hvor du bor i Køge skal du overhovedet ikke skifte, jeg skal i hvert fald ikke

De andre Køgegensere skal vel blot skifte en gang på Køge Nord.


Ikke at din pointe ikke er valid men der er vist pyntet lidt på historien :-)

Regionen vil ikke have DSB tilbage til Frederikshavn

af MadsVestkjær, Aarhus, 24/9 2020, 10:27 (1304 dage siden) @ Banemanden

Nej, der går næppe skår af nogen fordi der skal foretages et togskift.

Men jeg synes da at de kundevendte fordele er store nok til at genindføre fjerntogs-afgangene. At vendelboerne opnår direkte forbindelse helt til CPH er måske ikke den mest iøjnefaldende, men eksempelvis Randers, Aarhus eller Horsens.

--
Mvh. Mads Thomsen

Regionen vil ikke have DSB tilbage til Frederikshavn

af Børge Sundahl, 24/9 2020, 11:19 (1304 dage siden) @ MadsVestkjær

Hvis man er ung og rørig er det selvfølgelig ingen problem at skifte tog, men der er altså et antal mennesker der er ældre eller svagtgående.
Her kan det være et problem med skifte, især hvis man har en kuffert e l med og især, hvis det er til en anden perron.
Godt nok er der efterhånden elevatorer de fleste steder, men man skal altså både ud af og ind i toget
Og så synes jeg, at det er rablende skør, at der ikke skal være gennemgående tog til og fra Vendsyssel.
Jeg håber borgmestrene i Frederikshavn, Hjørring og Løkken-Vrå kommune laver vrøvl
Børge

Regionen vil ikke have DSB tilbage til Frederikshavn

af Poul Andersen, 24/9 2020, 11:44 (1304 dage siden) @ Børge Sundahl

Hvis man er ung og rørig er det selvfølgelig ingen problem at skifte tog, men der er altså et antal mennesker der er ældre eller svagtgående.
Her kan det være et problem med skifte, især hvis man har en kuffert e l med og især, hvis det er til en anden perron.
Godt nok er der efterhånden elevatorer de fleste steder, men man skal altså både ud af og ind i toget
Og så synes jeg, at det er rablende skør, at der ikke skal være gennemgående tog til og fra Vendsyssel.
Jeg håber borgmestrene i Frederikshavn, Hjørring og Løkken-Vrå kommune laver vrøvl
Børge

Ja, - lige netop Børge, idet ethvert togskift, specielt på en fjernrejse, giver en form for usikkerhed og ekstra belastning for brugerne.
Også jeg håber, at de lokale borgmestre tager fast i regionens politikkere, så vi undgår den slags "sognerådspolitik".
Det er slemt nok, at Struer, Holstebro og Herning også mister mange af de gennemgående forbindelser, som det skete på Vestkysten for år tilbage.

De eneste vindere af den slags besynderlige udfald, er desværre fjernbusselskaberne.

Mvh.
Poul.

Regionen vil ikke have DSB tilbage til Frederikshavn

af HLA7, 24/9 2020, 16:28 (1304 dage siden) @ Børge Sundahl

Lige netop jeg er enig. Togskifte er en dårlig ide for ældre med bagage.

Regionen vil ikke have DSB tilbage til Frederikshavn

af bjergged, Zentralschweiz, 24/9 2020, 21:16 (1303 dage siden) @ Banemanden

Men det er da samtidig også sjovt, at man føler det nærmest lukker en region af, fordi et intercity tog ikke skal derop og man skal skifte i Aalborg. De fleste på Sjælland har fx ingen direkte adgang til IC tog til jylland eller lufthavnen. Det kan undre mig, at man er så vild med at folk fra, bevares, relativt lille Frederikshavn SKAL have adgang til CPH Lufthavn uden et skift undervejs. Folk fra Køge skal fx skifte to gange, til sammenligning.

Der er i hvert fald mange i Thy der savner den direkte IC-forbindelse til København. Det var en lang tur i forvejen, men nu kan man lægge omkring en times ekstra rejsetid oveni plus bøvlet med at skulle skifte fra Arriva til DSB.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak