Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Litra EB (Generelt)

af Chivas, 26/9 2020, 00:03 (1299 dage siden)

Så fik DK nye lokomotiver.
Har de fået et kælenavn?

Litra EB

af Bongo-Anders, 26/9 2020, 00:13 (1299 dage siden) @ Chivas

Tør hvor andre tier :-)

Litra EB

af TeamBaumann, Hjordkær, 26/9 2020, 06:20 (1299 dage siden) @ Chivas

Det er vist en, der ikke læser aviser :-D
reklame for EB ( Ekstra Bladet ) ... den bruger de som slogan, "Tør hvor andre tier"

Jeg vil kalde de nye lokomotiver for lastbiler eller Scania truck, da deres fronter ligner en førerhus fra en lastbil. :-P

Litra EB

af Niels Munch, 26/9 2020, 07:34 (1299 dage siden) @ TeamBaumann

Hvad med et kattenavn - med de knurhår?

[image]

[image]Duk & væk

Litra EB

af Vestjyden, 26/9 2020, 08:03 (1299 dage siden) @ Niels Munch

Sporkatten
Den røde panter
Rødlossen

Der er katme mange muligheder :-P

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Litra EB

af Niels Munch, 26/9 2020, 08:38 (1299 dage siden) @ Vestjyden

Der er katme mange muligheder :-P


[image]

Litra EB

af Rørvig Station, 26/9 2020, 10:50 (1298 dage siden) @ Vestjyden

Den røde panter

Den togrøde panter

Avatar

Litra EB

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 26/9 2020, 12:16 (1298 dage siden) @ Vestjyden

Garfield

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Litra EB

af esni, Frederikssund, 26/9 2020, 17:48 (1298 dage siden) @ Michael Deichmann

Garfield

Så skulle de da være malet med lodrette striber....

--
Eskild

Avatar

Litra EB

af gaest, 27/9 2020, 18:19 (1297 dage siden) @ Niels Munch

Hvad med et kattenavn - med de knurhår?

Jeg forestiller mig at tyfonen bør lyde som et vredt kattehvæs, eller et højt Mjav.

Litra EB - Gælle

af Niklas Bygdestam, 26/9 2020, 07:38 (1299 dage siden) @ TeamBaumann

Det er vist en, der ikke læser aviser :-D
reklame for EB ( Ekstra Bladet ) ... den bruger de som slogan, "Tør hvor andre tier"

Jeg vil kalde de nye lokomotiver for lastbiler eller Scania truck, da deres fronter ligner en førerhus fra en lastbil. :-P


Loktypen har nu funnits i några år i Sverige. Bland annat kör man med dessa i de tåg som heter Snälltåget.

Angående fronterna så ser de ut som gälar, eller gæller på dansk :-)

--
Niklas Bygdestam
[image]

Litra EB - Gælle

af FS1954, 28/9 2020, 22:36 (1296 dage siden) @ HLA7

Hajen findes allerede - se bare denne/dette Vectron fra Rail Force One i Nederlandene (illustreret med en spor N-model fra Fleischmann):

[image]

Personligt finder jeg, at "Kattene"er et bedre tilnavn til de nye, flotte lokomotiver. Jeg har ikke hørt dem i drift, men kan det tænkes, at de ligefrem spinder?

Med venlig hilsen,

FS1954

Litra EB

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 26/9 2020, 08:54 (1299 dage siden) @ Chivas

Kan ikke se hvorfor de skal have yderligere et navn.

Skal vi så bruge 20-30.000 på en lille reception hver gang de navn gives?

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Litra EB

af Bent Larsen, Kalundborg, 26/9 2020, 09:06 (1299 dage siden) @ Chivas

Hej
Hvorfor ikke bare Vectron ?
Vh
Bent Larsen

Litra EB

af Thomsen.dk, 26/9 2020, 11:12 (1298 dage siden) @ Bent Larsen

Lige på og hårdt: Garfield 01 osv ??

Litra EB

af Niklas Bygdestam, 26/9 2020, 13:25 (1298 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Hvorfor ikke bare Vectron ?
Vh
Bent Larsen


I Sverige har vi bara brukat kalla dem för just Vectron, eller Vectronloken. Så det kanske blir likadant i Danmark?

I Sverige är vi nog inte helt konsekventa med sånt. Vi säger ofta Vectron, Traxx och Taurus. Men istället för Transmontana säger vi oftast Mb. Det har bara blivit så här helt enkelt :-)

Men i Danmark kanske ni är mer konsekventa och säger just EB och inte Vectron :-)

--
Niklas Bygdestam
[image]

Litra EB

af Fynboen, 26/9 2020, 11:38 (1298 dage siden) @ Chivas

Der er altså noget særligt over en tid, hvor DSB får leveret store lokomotiver. Se bare de mange flotte billeder på denne side fra leveringen af MY'erne eller MZ'erne for efterhånden mange år siden.

Jeg har nævnt det før, men jeg synes nu stadig man skulle navngive hvert lokomotiv efter en kendt dansk personlighed. Man brugte jo videnskabsfolk til EA'erne, men der er da masser af hente fra kulturen, erhvervslivet, sporten osv.

Jeg synes personligt at det er flotte og elegante lokomotiver og er helt vild med den helrøde farve. Eneste designminus er det lille kedelige DSB logo... her burde de godt nok kunne finde noget mere moderne og stilrent..... men smag og behag!

...og ja, der er også lidt lastbilfront over dem.

Litra EB

af Nordexpress, 26/9 2020, 14:01 (1298 dage siden) @ Fynboen

Eller få nogle reklamer eller budskaber som i de sydlige nabolande på siden, man ku da starte med at reklamere for daske ferieregioner!

Jeg synes da bare vi skal kalde dem Vectron hhv Vectroner.

Nå, men her et link til fætteren Mercedes Actros:

Mercedes Benz magazine

Litra EB

af tgpsen, 26/9 2020, 14:05 (1298 dage siden) @ Nordexpress

Eller få nogle reklamer eller budskaber som i de sydlige nabolande på siden, man ku da starte med at reklamere for daske ferieregioner!

Jeg synes da bare vi skal kalde dem Vectron hhv Vectroner.

I flertal hedder de da Vectra?

Litra EB

af Niels Munch, 26/9 2020, 15:27 (1298 dage siden) @ tgpsen

I flertal hedder de da Vectra?

Nåeh ja, lissom når du flertalsbøjer "en neutron" og "en elektron" - eller måske "en patron"?

Litra EB

af tgpsen, 26/9 2020, 15:43 (1298 dage siden) @ Niels Munch

I flertal hedder de da Vectra?


Nåeh ja, lissom når du flertalsbøjer "en neutron" og "en elektron" - eller måske "en patron"?


Neutrón, elektrón, patrón vs. Véctron.

Men burde det ikke hedde et Vectron?

Litra EB

af Niels Munch, 26/9 2020, 16:20 (1298 dage siden) @ tgpsen

Men burde det ikke hedde et Vectron?


Jo, som "et lokomotiv" - eller en Vectron som "en maskine", der ofte anvendes af jernbanefolk, f.eks. "en MY".

Flertalsendelsen -tra knytter sig i øvrigt til latinske ord med endelsen -trum.

Og du har ret så langt, at endelsen -tron, som anvendes i navneord, der karakteriserer instrumenter m.v., er "i familie med" latin - og egentlig stammer fra græsk. Men flertalsformen -tra fulgte ikke med over i vort sprogbrug.

Mon ikke det er sproghjørne nok for i dag?

Litra EB

af esni, Frederikssund, 26/9 2020, 17:55 (1298 dage siden) @ Niels Munch

Men burde det ikke hedde et Vectron?

Jo, som "et lokomotiv" - eller en Vectron som "en maskine", der ofte anvendes af jernbanefolk, f.eks. "en MY".

Flertalsendelsen -tra knytter sig i øvrigt til latinske ord med endelsen -trum.

Korrektion - alle latinske neutrumsord (og ingen andre) - uanset endelse i nominativ ental har -a som endelse i nominativ og akkusativ flertal.

Og du har ret så langt, at endelsen -tron, som anvendes i navneord, der karakteriserer instrumenter m.v., er "i familie med" latin - og egentlig stammer fra græsk. Men flertalsformen -tra fulgte ikke med over i vort sprogbrug.

Mon ikke det er sproghjørne nok for i dag?

--
Eskild

Litra EB

af jacobchristensen, 26/9 2020, 18:24 (1298 dage siden) @ esni

Nu skal man tænke på at navnet Vectron er et kunstnavn sandsynligvis er skabt for dyre penge af et eller andet konsulentfirma med speciale i branding. Mit gæt er at det er sammensat af det latinske vector (flertal vistnok vectores, og det betyder noget i stil med “(en) bærer”) og electron som er igen er et kunstord afledt af det græske navn for rav - det har noget med statisk elektricitet og den slags at gøre. Så det er nok en eller anden græsk flertalsendelse, man skal finde frem, hvis det skal lyde fint.

Selv ville jeg bare tale om Vectroner og Vectronerne. Eller EB’ere.

Eller Gællefisk hvis jeg skulle finde på noget sjovt.

Konkurrenten TRAXX er et andet eksempel på et kunstord (man aner her Tracks bag skabelsen). TRAXXer eller TRAXXs ser nok lidt mærkeligt ud og lyder endnu særere.

Og ellers har vi jo på jernbaneområdet masser af eksempler på navne/brands der er skruet sammen på de mærkeligste måder - prøv selv at gå på jagt efter betydningerne bag LINT, FLIRT og KISS (som jo måtte omdøbes i Sverige...:-D ). Og det hele handler om at producenterne skal finde et unikt navn der kan indregistreres som varemærke (eller brand, på nutidsdansk)

Litra EB

af Rail, 26/9 2020, 20:09 (1298 dage siden) @ jacobchristensen

Mit gæt er at det er sammensat af det latinske vector (flertal vistnok vectores, og det betyder noget i stil med “(en) bærer”)

Jeg tænker det kommer af en vektor (engelsk: vector) fra matematikkens verden

Litra EB

af jacobchristensen, 26/9 2020, 21:25 (1298 dage siden) @ Rail

Fidusen er at det matematiske udtryk er skabt i 1800-tallet med brug af det latinske ord. Og at et lokomotiv er en bærer / carrier er jo en naturlig association. Ligeledes at der har siddet en mængde ingeniører og lavet matematiske beregninger.

https://en.wikipedia.org/wiki/Euclidean_vector

Og GM (eller rettere: det konsulentfirma, der lavede navnet) var nok inde på noget af det samme da Vectraen blev navngivet.

Så har Vectron jo også en discountudgave - hvis et lokomotiv ellers kan være discount - ved navn Smartron https://www.mobility.siemens.com/global/en/portfolio/rail/rolling-stock/locomotives/sma...

Men måske trådstarteren egentlig tænkte på nogle af de øgenavne danske lokomotiver og andet materiel har i udlandet: MX og MY går under navnet gammeldanskar i Sverige - for vi drikker jo alle bitter til morgenmaden i svenskernes fantasi. Tyskerne taler om Rundnasen og Nohabs, mens IC3 bærer kælenavnet Gumminase. Det er nok pænere end det svenske “elefantröv”. Og mærkenavnet Flexliner er helt glemt, ligesom at ET/X31 egentlig hedder Contessa hos Bombardier.

Navngivning

af UTJ, 27/9 2020, 09:50 (1298 dage siden) @ jacobchristensen

Fidusen er at det matematiske udtryk er skabt i 1800-tallet med brug af det latinske ord. Og at et lokomotiv er en bærer / carrier er jo en naturlig association. Ligeledes at der har siddet en mængde ingeniører og lavet matematiske beregninger.

https://en.wikipedia.org/wiki/Euclidean_vector

Og GM (eller rettere: det konsulentfirma, der lavede navnet) var nok inde på noget af det samme da Vectraen blev navngivet.

Så har Vectron jo også en discountudgave - hvis et lokomotiv ellers kan være discount - ved navn Smartron https://www.mobility.siemens.com/global/en/portfolio/rail/rolling-stock/locomotives/sma...

Men måske trådstarteren egentlig tænkte på nogle af de øgenavne danske lokomotiver og andet materiel har i udlandet: MX og MY går under navnet gammeldanskar i Sverige - for vi drikker jo alle bitter til morgenmaden i svenskernes fantasi. Tyskerne taler om Rundnasen og Nohabs, mens IC3 bærer kælenavnet Gumminase. Det er nok pænere end det svenske “elefantröv”. Og mærkenavnet Flexliner er helt glemt, ligesom at ET/X31 egentlig hedder Contessa hos Bombardier.

Du er inde på det rigtige. Bilnavne og andre produktnavne skabes for at give positive associationer. Herunder med den betingelse at navnet ikke støder nogle lande eller kulturer/etniske grupper. Og selvfølgelig også at navnet kan udtales på stort set alle sprog. TRAXX og Vectron er gode eksempler på det. Prøv selv at se på navne på bilmodeller: Octavia, Zafira, Elantra, Dictator.........læs t.ex her (ikke uinterressant for de ikke alt for ensporede)

--
ئۇلغىك

Avatar

Litra EB

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 26/9 2020, 15:54 (1298 dage siden) @ Niels Munch

I flertal hedder de da Vectra?


Nåeh ja, lissom når du flertalsbøjer "en neutron" og "en elektron" - eller måske "en patron"?

Desuden er Vectra en Opel bilmodel....

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Litra EB

af esni, Frederikssund, 26/9 2020, 17:52 (1298 dage siden) @ tgpsen

Eller få nogle reklamer eller budskaber som i de sydlige nabolande på siden, man ku da starte med at reklamere for daske ferieregioner!

Jeg synes da bare vi skal kalde dem Vectron hhv Vectroner.


I flertal hedder de da Vectra?

Opfatter du dem som neutrum (intetkøn)?

--
Eskild

Litra EB

af TeamBaumann, Hjordkær, 26/9 2020, 16:03 (1298 dage siden) @ Fynboen

Man kan starte man med måske politisk navne, sådan som trafikminister Benny Engelbræk :-D
også gå videre til
Ole Stavad
Glistrup
Kaj Ikast
Carl Holst
... alle politiker som vi helst vil glemme :-D

eller går vi over til de royale
MARY
FEDERIK
MARGRETHE

evt film og musik
Ove Sprogø
Dirch Passer
osv ...

Litra EB

af tgpsen, 26/9 2020, 16:13 (1298 dage siden) @ TeamBaumann

Man kan starte man med måske politisk navne, sådan som trafikminister Benny Engelbræk :-D
også gå videre til
Ole Stavad
Glistrup
Kaj Ikast
Carl Holst
... alle politiker som vi helst vil glemme :-D

Jeg synes vi skulle bygge en kolossalstatue af Kaj Ikast på Sprogø à la den på Rhodos, skrævende over motorvejen.

eller går vi over til de royale
MARY
FEDERIK
MARGRETHE

En EB som hedder 'Federik'?
Det var ikke pænt sagt.

Litra EB

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 26/9 2020, 16:42 (1298 dage siden) @ tgpsen

Jernbane folk vi er stolte over, som virkelig har bidraget til jernbanen positive udvikling

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Litra EB

af Niels Munch, 26/9 2020, 17:07 (1298 dage siden) @ hummel_62

Jeg læste nu Chivas' indlæg således, at han efterspørger et "kælenavn", ligesom f.eks. "Hamster" for 4G S-toget.

Avatar

Litra EB

af gaest, 27/9 2020, 15:41 (1297 dage siden) @ Niels Munch

Jeg læste nu Chivas' indlæg således, at han efterspørger et "kælenavn", ligesom f.eks. "Hamster" for 4G S-toget.

Jeg synes fronten på Vetron ligner en sur kat. Så mit bud på et kælenavn: Sur Mis eller Suremis.

Litra EB

af OnkelJørn, 26/9 2020, 17:31 (1298 dage siden) @ TeamBaumann

evt film og musik
Ove Sprogø
Dirch Passer
osv ...

Gøg og Gokke !

Svenska-lok
Højbygaard Sukkerfabrik
Højbygaard Sukkerfabrik

Sukkerfabrikken Lolland blev opført i Holeby i 1872. På grund af uheld og en ringe økonomi, gik fabrikken konkurs i 1877 og genopstod med nye ejere som Højbygaard Sukkerfabrik. Her er historien og billederne fra fabrikken med de mange smalsporslokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak