Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Så er banen klar :-) (Generelt)

af Kai Bayer, 26/9 2020, 18:35 (1306 dage siden)

Det har simpelthen pint mig i lang tid, at den jernbane som i mange år var Grindsteds "hovedpulsåre" bare fik lov til at gro til og blive glemt. Så i løbet af denne uge ( 39) har jeg hver dag arbejdet mig igennem buskadser, træer og andet på og ved skinnerne. Og nu ser der således ud fra broen, der fører Ribe Landevej over banen og frem til overskæringen ved Plagborgvej. I er velkomne til at gå en tur ad banen, hvis I kommer forbi :-)

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Fra omtrent samme position tog jeg den 24/4 1973 dette foto. Dengang var der lidt mere liv på banen!

[image]

Så er banen klar :-)

af Vestjyden, 26/9 2020, 18:54 (1306 dage siden) @ Kai Bayer

Godt stykke arbejde :-)

Hvad er status for banen pt.?

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Så er banen klar :-)

af Kai Bayer, 26/9 2020, 20:22 (1306 dage siden) @ Vestjyden

Tak for din positive hilsen.

Status er mig bekendt pt. at BaneDanmark og Esbjerg kommune, der forhandler på vegne af Varde, Esbjerg og Billund kommuner, ikke kan nå til enighed om overtagelsesbetingelserne. Som jeg er orienteret ønsker BD at beholde/frasælge tilstødende arealer til banen, hvilket kommunerne er med på, men så vil BD have halvdelen af evt. indtægter ved salg af skinner/metalgenstande. Og jo nok ikke betale for oprydning mm.

Desuden er der uklarhed over evt. forureningsforhold på og langs banen. Så jeg tror, at det vil tage et stykke tid før alt er på plads, hvis det altså nogensinde lykkes. For i mellemtiden er min egen kommune, Billund, ikke længere så velhavende som før i tiden, og budget 2021 indebærer en del nedskæringer på "ømme" områder, så en millionudgift til etablering af en gang/cykelsti på det gamle banelegeme har efter min mening lange udsigter.

Jeg så allerhelst, at der blev lagt stenmel-sand mellem skinnerne, således at banelegemet både kunne bruges til skinnecykling og gående/cyklende. Jeg vil faktisk nødig af med skinnerne!

Så er banen klar :-)

af Vestjyden, 26/9 2020, 20:35 (1306 dage siden) @ Kai Bayer

Og tak for svar.

Her i Varde ligger der stadig spor fra endnu en bane mod Grindsted:

[image]

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Fedt

af JesperErnst, 26/9 2020, 20:26 (1306 dage siden) @ Kai Bayer

Dejligt med initiativ - virkelig godt tilgang du har til det problem, du så. Alt for ofte synes jeg man hører om borgere, der bruger ufatteligt meget tid på at overtale kommunen eller en anden offentlig enhed til at lave et eller andet småt - i stedet for bare selv at tage fat og få det gjort.

Avatar

Fedt

af gaest, 27/9 2020, 13:40 (1306 dage siden) @ JesperErnst

Dejligt med initiativ - virkelig godt tilgang du har til det problem, du så. Alt for ofte synes jeg man hører om borgere, der bruger ufatteligt meget tid på at overtale kommunen eller en anden offentlig enhed til at lave et eller andet småt - i stedet for bare selv at tage fat og få det gjort.

En emsig bureaukrat kan lægge det ud som selvtægt. Nogen kommuner er meget ømme over for deres ukrudt.

Fedt

af Kai Bayer, 27/9 2020, 16:36 (1305 dage siden) @ gaest

Hej gaest

Jeg tænker ikke, at Billund kommune vil reagere negativt. Jeg har selv været byrådsmedlem i kommunen i ca. 30 år og bl.a. næstformand for Teknik- og Miljøudvalget.

Så er banen klar :-)

af bladerunner, 27/9 2020, 16:07 (1305 dage siden) @ Kai Bayer

Flot stykke arbejde :-)

Jeg har i længere tid tænkt på at gå en tur langs banen og nu er muligheden der. Sidst jeg var i Grindsted var da Veterantog Vest kørte afskedstur på banen den 31. maj 2012.

God søndag.
Mvh Kim

Så er banen klar :-)

af Kai Bayer, 27/9 2020, 16:38 (1305 dage siden) @ bladerunner

Hej Kim

Jeg kan anbefale dig at køre ind på Plagborgvej fra Ribe Landevej - overskæringen er bevaret i rimelig god stand, og lige før overskæringen - på højre hånd - er der en nedlagt indkørsel med plads til at parkere en bil i fred og ro :-)
God tur!

Så er banen klar :-)

af HLA7, 28/9 2020, 15:13 (1304 dage siden) @ Kai Bayer

Flot, og i Tyskland genåbner hundrevis km jernbane der har ligget i tornerosesøvn i mange år. Hvorfor ikke her i landet?

Så er banen klar :-)

af andersj, Aalborg, 28/9 2020, 15:36 (1304 dage siden) @ HLA7

Flot, og i Tyskland genåbner hundrevis km jernbane der har ligget i tornerosesøvn i mange år. Hvorfor ikke her i landet?

Fordi behovet for jernbanetrafik ikke er der. Der er ikke engang passagerer nok til en busforbindelse mellem Bramming og Grindsted, og mellem Grindsted og Esbjerg vil toget næppe være hurtigere end bussen.

Det samme ses også med Billundbanen, hvor toget vil bruge nøjagtig samme tid som bussen mellem Vejle og Billund. Kunne man derimod køre direkte fra Aarhus til Billund udenom Vejle på under en time med tog, så ville casen se helt anderledes ud.

--
Mvh Anders

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak