Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Rapport om veterantogskørsel og nye signalsystemer (Generelt)

af steenth, 2/10 2020, 18:56 (1295 dage siden)

Banedanmark frigivet rapporten "Muligheder for veterantogskørsel efter ibrugtagning af nye signalsystemer"

Den kan findes her: https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/tru/bilag/501/index.htm Der er en hovedrapport og nogle bilag i en fil

Der indeholder bl.a.:
* kortlægning af alle lokomotiver og togsæt, som der er ønsker
* løsninger og priser
* et fransk alternativ NextEVC, hvor GPS bruges istedet for baliseantenne og odo-
meterudstyr. Der lidt om det her: https://www.sncf-reseau.com/en/entreprise/newsroom/actualite/invitation-tender-nextevc-...

Mvh
Stten

Rapport om veterantogskørsel og nye signalsystemer

af infrafan, 2/10 2020, 19:20 (1295 dage siden) @ steenth

I min mening er det dybt godnat at brugte ~90-113 mio. kr. for at køre partikel og CO2e-forurenende kul- og dieseltog i 2020. Kan endda ikke forstå at det er lovligt at køre med kulfyrede tog i bymiljø (fx Ringbanen i København). Selvfølgelig skal vi bevare vores historie, men ikke på bekostning af vores nuværende helbred.

Rapport om veterantogskørsel og nye signalsystemer

af Flemming Jakielski, Rødovre, 2/10 2020, 21:13 (1295 dage siden) @ infrafan

I min mening er det dybt godnat at brugte ~90-113 mio. kr. for at køre partikel og CO2e-forurenende kul- og dieseltog i 2020. Kan endda ikke forstå at det er lovligt at køre med kulfyrede tog i bymiljø (fx Ringbanen i København). Selvfølgelig skal vi bevare vores historie, men ikke på bekostning af vores nuværende helbred.

Tag det roligt endda. Uanset hvilket materiel vi taler om, så skal det være to systems for hhv S-bane og Fjernbane.. Bare for at gøre det nemt. Der bliver langt mellem snapsene rundt om husene. :-(
Flemming J

Rapport om veterantogskørsel og nye signalsystemer

af Gæst42, 2/10 2020, 21:36 (1295 dage siden) @ Flemming Jakielski

I min mening er det dybt godnat at brugte ~90-113 mio. kr. for at køre partikel og CO2e-forurenende kul- og dieseltog i 2020. Kan endda ikke forstå at det er lovligt at køre med kulfyrede tog i bymiljø (fx Ringbanen i København). Selvfølgelig skal vi bevare vores historie, men ikke på bekostning af vores nuværende helbred.


Tag det roligt endda. Uanset hvilket materiel vi taler om, så skal det være to systems for hhv S-bane og Fjernbane.. Bare for at gøre det nemt. Der bliver langt mellem snapsene rundt om husene. :-(

Nu kommer der nok ikke lige CBTC på resten af ringbanen i morgen..

Rapport om veterantogskørsel og nye signalsystemer

af KKLD, 3/10 2020, 00:22 (1295 dage siden) @ larsht

Kommer der egentlig en ny køreplan?

Rapport om veterantogskørsel og nye signalsystemer

af larsht, 3/10 2020, 00:41 (1295 dage siden) @ KKLD

Kommer der egentlig en ny køreplan?

Ja, der er flere linjeændringer i december

Rapport om veterantogskørsel og nye signalsystemer

af KKLD, 3/10 2020, 09:47 (1295 dage siden) @ larsht

Kommer der egentlig en ny køreplan?


Ja, der er flere linjeændringer i december

Jeg tænkte mere på om der kommer ændringer til køreplanen der træder i kraft d. 14. december 2020 når CBTC-området udvides til januar 2021.

Rapport om veterantogskørsel og nye signalsystemer

af steenth, 3/10 2020, 10:30 (1295 dage siden) @ KKLD

Kommer der egentlig en ny køreplan?


Ja, der er flere linjeændringer i december


Jeg tænkte mere på om der kommer ændringer til køreplanen der træder i kraft d. 14. december 2020 når CBTC-området udvides til januar 2021.

Nej. Der er allerede taget højde for nyt signalsystem i køreplanen.

Avatar

Rapport om veterantogskørsel og nye signalsystemer

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 4/10 2020, 01:00 (1294 dage siden) @ infrafan

I min mening er det dybt godnat at brugte ~90-113 mio. kr. for at køre partikel og CO2e-forurenende kul- og dieseltog i 2020. Kan endda ikke forstå at det er lovligt at køre med kulfyrede tog i bymiljø (fx Ringbanen i København). Selvfølgelig skal vi bevare vores historie, men ikke på bekostning af vores nuværende helbred.

Lad os nu lige få proportionerne på plads!

Fordi der 3 - 4 søndage om året futter en lille K-maskine rundt om husene i forhold til ME lokomotiver (OK det er så snart historie), krydstogtskibe, lastbiler osv. så er der nok andre steder at sætte ind.

Husk på at disse foreninger ikke for nogen offentlig støtte til bevarelse af disse tog, så hvis ikke der kan køres med passagerer er der ikke penge til at bevare togene.

Vi er så dårlige her i landet til at bevare vores teknologiske kulturarv, så det er 100% overladt til private - på godt og ondt.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Rapport om veterantogskørsel og nye signalsystemer

af infrafan, 5/10 2020, 10:16 (1293 dage siden) @ Michael Deichmann

Jamen jeg er ganske rolig, men synes da lige vi skal få lidt data på banen.
En DSB litra E's tender har en kapacitet på 6,5 tons. Lad os antage at en fuld last stenkul afbrændes, hvilket ifølge Internettet [1] vil afgive:

Flyveaske: 35,1 kg
SO2: 93,6 kg (0,00087% eller 1/115000 del af Danmarks 2018 udledning [2])
NO2: 9,75 kg (0,000009% af Danmarks 2018 udledning [2])
CO: 650 kg (0,00027% af Danmarks 2018 udledning [2])
CO2: 4310 kg (0,000008% af Danmark 2018 udledning [3])

Dette indeholder ikke produktionsomkostningerne ved fremstilling og transport af stenkul.

[1] 'Research into properties of dust from domestic central heating boiler fired with coal and solid biofuels'
[2] https://stats.oecd.org/Index.aspx?DataSetCode=AIR_EMISSIONS
[3] 0,663 kg CO2/kg kul, men afhænger af hvor stenkullen kommer fra og hvordan denne afbrændes

Avatar

Rapport om veterantogskørsel og nye signalsystemer

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 5/10 2020, 10:58 (1293 dage siden) @ infrafan

Det er jo fuldstændig tilsvarende tal for udledning man kan laver (og som laves) for veterankøretøjer på vejene.
Der er andre steder at starte med større effekt.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Rapport om veterantogskørsel og nye signalsystemer

af Peter Christensen, 5/10 2020, 11:25 (1293 dage siden) @ Michael Deichmann

Det er jo fuldstændig tilsvarende tal for udledning man kan laver (og som laves) for veterankøretøjer på vejene.
Der er andre steder at starte med større effekt.

Yep - måske noget med at hænge ledninger op til Holbæk og Århus....samt at bruge dem.
Dermed kan en masse dieseltog fjernes.
Dét ville give noget mere effekt end et s.... damplokomotiv eller 5.

Rapport om veterantogskørsel og nye signalsystemer

af Peter Christensen, 5/10 2020, 11:27 (1293 dage siden) @ infrafan

Jamen jeg er ganske rolig, men synes da lige vi skal få lidt data på banen.
En DSB litra E's tender har en kapacitet på 6,5 tons. Lad os antage at en fuld last stenkul afbrændes, hvilket ifølge Internettet [1] vil afgive:

Flyveaske: 35,1 kg
SO2: 93,6 kg (0,00087% eller 1/115000 del af Danmarks 2018 udledning [2])
NO2: 9,75 kg (0,000009% af Danmarks 2018 udledning [2])
CO: 650 kg (0,00027% af Danmarks 2018 udledning [2])
CO2: 4310 kg (0,000008% af Danmark 2018 udledning [3])

Dette indeholder ikke produktionsomkostningerne ved fremstilling og transport af stenkul.

[1] 'Research into properties of dust from domestic central heating boiler fired with coal and solid biofuels'
[2] https://stats.oecd.org/Index.aspx?DataSetCode=AIR_EMISSIONS
[3] 0,663 kg CO2/kg kul, men afhænger af hvor stenkullen kommer fra og hvordan denne afbrændes

Flot.
Kunne du så ikke lave samme regnestykke for alle IC3 og MG, som DSB bruger? Opgjort på årsbasis....
Så kan vi da få sat sagerne lidt i relief.....bare lige så vi sætter ind dér hvor der er noget effekt og ikke symbolpolitik.

Rapport om veterantogskørsel og nye signalsystemer

af infrafan, 5/10 2020, 12:38 (1293 dage siden) @ Peter Christensen

Jeg forventede denne reaktion, men interessant at se vokse mennesker flokkes for at beskyttes deres kære kullokomotiver.

Tallene jeg fremlagde kan jo læses begge veje - det er blot data, men der blev straks antaget at jeg brugte talene til at underbygge min argumentation. Når man kigger på talene procentvis, kan man jo enten sige at det er en dråbe i havet eller at vi virkelig har brug for en hver dråbe reduktion.

Jeg står ved argumentet at bruge 100 mio. kr. af statens penge på holde disse tog kørende er hovedløst, når vi kunne bruge de samme penge på køreledninger, batteritog eller et andet CO2e-besparede tiltag. Hvis du virkelig er uenig på dette punkt, så kan jeg anbefale IPCC's seneste rapport igennem. Klimakrisen er ganske reel, hvordan tænker du at køre kullokomotiver i indre København, når byen står under vand og fyrbøder ikke har fået mad i 5 dage fordi høsten endnu engang slog fejl?

Rapport om veterantogskørsel og nye signalsystemer

af Jens Hansen, 5/10 2020, 12:58 (1293 dage siden) @ infrafan

Er det ikke sådan, at det som toget reelt kan levere, når alle kører på el, er marginalt?

Det er bilerne som skal levere det, som kan hjælpe.

JH

Rapport om veterantogskørsel og nye signalsystemer

af infrafan, 5/10 2020, 13:22 (1293 dage siden) @ Jens Hansen

Det er korrekt at togdrift som en del af transportssektoren er lille og at g CO2e per passager/km (12-54 g/CO2e [1]) eller gods-ton/km er en af de laveste, selv med dieseltog.

Og hvis man taler om hvor man får mest for sin investering i dagens Danmark i CO2e reduktion, så er fx isolering i huse eller erstatte gas/oilefyr med varmepumper [2] er en bedre investering end fx køreledninger Struer-Thisted.

[1] https://www.dsb.dk/om-dsb/samfundsansvar/miljo/fakta-om-miljoet/
[2] https://heatroadmap.eu/decarbonised-hc-report/

Rapport om veterantogskørsel og nye signalsystemer

af larsht, 5/10 2020, 13:12 (1293 dage siden) @ infrafan

Jeg forventede denne reaktion, men interessant at se vokse mennesker flokkes for at beskyttes deres kære kullokomotiver.

Tallene jeg fremlagde kan jo læses begge veje - det er blot data, men der blev straks antaget at jeg brugte talene til at underbygge min argumentation. Når man kigger på talene procentvis, kan man jo enten sige at det er en dråbe i havet eller at vi virkelig har brug for en hver dråbe reduktion.

Jeg står ved argumentet at bruge 100 mio. kr. af statens penge på holde disse tog kørende er hovedløst, når vi kunne bruge de samme penge på køreledninger, batteritog eller et andet CO2e-besparede tiltag. Hvis du virkelig er uenig på dette punkt, så kan jeg anbefale IPCC's seneste rapport igennem. Klimakrisen er ganske reel, hvordan tænker du at køre kullokomotiver i indre København, når byen står under vand og fyrbøder ikke har fået mad i 5 dage fordi høsten endnu engang slog fejl?

Man kunne også bygge en speciel handske, samle 6 infinity-sten sammen, sætte dem på handsken, knipse og derved mindske udledning af farlige stoffer.......

Man kunne også prøve på ikke at fremmedgøre debattører der har en anden saglig indgangsvinkel end dig selv og derved opnå en fornuftig og fact-baseret diskussion..........man fremstår faktisk ganske fornuftig på den måde......

Rapport om veterantogskørsel og nye signalsystemer

af infrafan, 5/10 2020, 13:24 (1293 dage siden) @ larsht

Du har helt ret larsht og jeg undskylder den dårlige tone og takt.

Rapport om veterantogskørsel og nye signalsystemer

af K 564, 5/10 2020, 13:14 (1293 dage siden) @ infrafan

Jeg står ved argumentet at bruge 100 mio. kr. af statens penge på holde disse tog kørende er hovedløst, når vi kunne bruge de samme penge på køreledninger, batteritog eller et andet CO2e-besparede tiltag. Hvis du virkelig er uenig på dette punkt, så kan jeg anbefale IPCC's seneste rapport igennem. Klimakrisen er ganske reel, hvordan tænker du at køre kullokomotiver i indre København, når byen står under vand og fyrbøder ikke har fået mad i 5 dage fordi høsten endnu engang slog fejl?

Der bruges mange mio. kr. i det danske samfund på ting, som man er uenig i. 100 mio. kr. er jo ikke mere, end man bruger på at passe på politikerne, hvor nogen bevist skaber problemer for sig selv. Dem siger vi ikke til, hold jer i skindet. Jeg har stor forståelse for klimaproblemerne, de er nok større end de fleste vil erkende, men skulle man ikke sætte ind, som andre også gør opmærksom på, der hvor det rigtig giver noget i regnskabet. Fjern dieseltog fra de løb, hvor der er køreledning hele vej. Det vil også hjælpe i København, da disse løb også kører Valby-Helgoland. Dette er en lavt hængende frugt.

Hilsner Keld

Rapport om veterantogskørsel og nye signalsystemer

af larsht, 5/10 2020, 13:17 (1293 dage siden) @ K 564

Jeg står ved argumentet at bruge 100 mio. kr. af statens penge på holde disse tog kørende er hovedløst, når vi kunne bruge de samme penge på køreledninger, batteritog eller et andet CO2e-besparede tiltag. Hvis du virkelig er uenig på dette punkt, så kan jeg anbefale IPCC's seneste rapport igennem. Klimakrisen er ganske reel, hvordan tænker du at køre kullokomotiver i indre København, når byen står under vand og fyrbøder ikke har fået mad i 5 dage fordi høsten endnu engang slog fejl?


Der bruges mange mio. kr. i det danske samfund på ting, som man er uenig i. 100 mio. kr. er jo ikke mere, end man bruger på at passe på politikerne, hvor nogen bevist skaber problemer for sig selv. Dem siger vi ikke til, hold jer i skindet. Jeg har stor forståelse for klimaproblemerne, de er nok større end de fleste vil erkende, men skulle man ikke sætte ind, som andre også gør opmærksom på, der hvor det rigtig giver noget i regnskabet. Fjern dieseltog fra de løb, hvor der er køreledning hele vej. Det vil også hjælpe i København, da disse løb også kører Valby-Helgoland. Dette er en lavt hængende frugt.

Hilsner Keld

Dette adresseres jo heldigvis af yderligere ophængning af køreledninger og levering af elektriske lokomotiver til erstatning for diesel-lokomotiverne

Rapport om veterantogskørsel og nye signalsystemer

af Bent Larsen, Kalundborg, 5/10 2020, 14:37 (1293 dage siden) @ infrafan

Hej
Ja, det er godt med lidt data, da jeg i forrige århundrede var ansat på Asnæsværket, blev der brugt 10- 15 tusinde tons kul i døgnet. Idag fælder vi al den skov som bruger CO/2 som brændstof.
Vh
Bent Larsen

Rapport om veterantogskørsel og nye signalsystemer

af ivar, 4/10 2020, 01:23 (1294 dage siden) @ infrafan

Der er nok andre steder, der skal sættes ind, før man forbyder veterankørsel - både tog og biler. Mit nyeste barnebarns lunger tager nok mere skade af de daglige lufteture i Folehaveenden af Vigerslevvej end af en smule kulrøg fra en K-maskine, der en sjælden gang kører rundt om husene.

mvh
-ivar

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak