Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Afskedsdag med HS 415 på Danmarks Jernbanemuseum (Generelt)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 5/10 2020, 13:52 (1271 dage siden)

Pressemeddelelse fra Danmarks Jernbanemuseum:


Afsked med HS 415 lørdag 17. oktober på Danmarks Jernbanemuseum

Oplev damplokomotivet HS 415 i aktion på museets område, inden det kommer på magasin.

Lørdag den 17. oktober er en afsked med HS 415 fra 1901, da lokomotivet står foran en række større opgaver, som kræver betydelige udskiftninger. Med kun to tilbageværende lokomotiver fra Vulcan ønsker vi at bevare lokomotivet, som det er, så derfor gemmes det i stedet til kommende udstillinger. Det er muligt at opleve HS 415 på museets sporareal i tidsrummet kl. 10.30-12.00 og igen kl. 13-15.30. Lokomotivet vil køre ture (uden passagerer) på museets område, ligesom det vil rangere på sporarealet. På grund af de seneste restriktioner og retningslinjer fra Sundhedsstyrelsen er det desværre ikke muligt for museets gæster at få en tur med HS 415.

Se mere her: https://www.jernbanemuseet.dk/aktiviteter/afsked-med-hs-415/

--
[image]

Afskedsdag med HS 415 på Danmarks Jernbanemuseum

af LHJ, 5/10 2020, 18:18 (1271 dage siden) @ Tommy Nilsson

Pressemeddelelse fra Danmarks Jernbanemuseum:


Afsked med HS 415 lørdag 17. oktober på Danmarks Jernbanemuseum

Oplev damplokomotivet HS 415 i aktion på museets område, inden det kommer på magasin.

Lørdag den 17. oktober er en afsked med HS 415 fra 1901, da lokomotivet står foran en række større opgaver, som kræver betydelige udskiftninger. Med kun to tilbageværende lokomotiver fra Vulcan ønsker vi at bevare lokomotivet, som det er, så derfor gemmes det i stedet til kommende udstillinger.


Det lyder som en fornuftig museal disposition. Man kan let komme til at "hælde barnet ud med badevandet" ...
Selvom vi stadig er nogle, der - pænt sagt - stadig ryster på hovedet over mildt sagt bizarre (og desværre irreversible) dispositioner i museets regi indenfor de senere år, skal vi også være parat til at anerkende rettidig omhu og sund fornuft, når den forekommer.
Selv i dette højtråbende forum ;-)

God aften
/LHJ

PS: Forhåbentlig indebærer den tilsyneladende museale omhu retablering af HS'erens tivoliserede førerhusbagvæg ...

Afskedsdag med HS 415 på Danmarks Jernbanemuseum

af Erling Pedersen, 5/10 2020, 19:03 (1271 dage siden) @ LHJ

Men alligevel kan det undre.

Jernbanemuseet ved hvornår revisionerne kommer, hvorfor så ikke starte, år før med at samle penge ind og holde materiellet i revision.

Du har ret det er fint man har fundet ud at beholde HS 415, med snart er det som jeg tidligere har skrevet kun kolde og kedeligt materiel som står i Odense, hvor kustoderne med Steen Ousager i spidsen kan gå og støve af.

MZ 1401 forsvinder snart, S736 er for evigt sat kold, HS får vel samme tur, E991 kommer nok aldrig mere på skinner, R maskinerne er væk, kun My 1135 er nyrevideret og brugbar, for man ønsker jo ikke at slide på 1101 som jeg forstod !

Godt vi har de frivillige klubber som kan holde Damp og diesel materiel i drift. Den slags kan jo ikke bruges i Odense (Frivillige).

Forstå det dem som kan, jeg kan ikke !

Hilsen Erling Pedersen

Avatar

Afskedsdag med HS 415 på Danmarks Jernbanemuseum

af gaest, 5/10 2020, 19:28 (1271 dage siden) @ Erling Pedersen

E991 kommer nok aldrig mere på skinner

Hvis du læser raporten om ERTMS på veterantog så er E991 faktisk nævnt som kandidat til udrustning med systemet. Så helt død er den da åbenbart ikke.

Avatar

Afskedsdag med HS 415 på Danmarks Jernbanemuseum

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 5/10 2020, 19:53 (1271 dage siden) @ gaest

E991 kommer nok aldrig mere på skinner


Hvis du læser raporten om ERTMS på veterantog så er E991 faktisk nævnt som kandidat til udrustning med systemet. Så helt død er den da åbenbart ikke.

Den liste er interessant og indeholder en del "skindøde" enheder - ingen nævnt - ingen glemt.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Berigtigelse af misforståelse + lidt tankespind ...

af LHJ, 11/1 2021, 21:28 (1173 dage siden) @ Erling Pedersen

Men alligevel kan det undre.

Jernbanemuseet ved hvornår revisionerne kommer, hvorfor så ikke starte, år før med at samle penge ind og holde materiellet i revision.

Du har ret det er fint man har fundet ud at beholde HS 415, med snart er det som jeg tidligere har skrevet kun kolde og kedeligt materiel som står i Odense, hvor kustoderne med Steen Ousager i spidsen kan gå og støve af.

MZ 1401 forsvinder snart, S736 er for evigt sat kold, HS får vel samme tur, E991 kommer nok aldrig mere på skinner, R maskinerne er væk, kun My 1135 er nyrevideret og brugbar, for man ønsker jo ikke at slide på 1101 som jeg forstod !

Godt vi har de frivillige klubber som kan holde Damp og diesel materiel i drift. Den slags kan jo ikke bruges i Odense (Frivillige).

Forstå det dem som kan, jeg kan ikke !

Hilsen Erling Pedersen


God aften!

Med 3 måneder forsinkelsen må jeg vist hellere rette en misforståelse, som du gør dig skyldig i i ovennævnte kommentar;
det er ikke det, at "man har fundet ud at beholde HS 415", jeg udtrykker min anerkendelse for, thi det vidste vi jo på forhånd, at museet ville, da lokomotivet er jo defineret som "museumsgenstand". Nej, det jeg roser museet for, er beslutningen om ikke for enhver pris at ville ofre væsentlige dele af den historiske substans, blot for at holde maskinen - og tilsvarende S 736 - køreklar.

I stedet vil man satse på F 441, der også er "museumsgenstand", men som tilsyneladende kan holdes i drift uden alvorlige indgreb. Det lyder i mine ører fornuftigt.

Alternativt kunne man jo også vælge at sætte F 500 i køreklar stand i stedet for at skære den midt igennem. Den er kategoriseret som "rekvisit" og er således udset til at kunne tåle større indgreb og fornyelser (altså også gennemskæring), netop fordi man bevarer F 441 så original som muligt. Men det skal heldigvis andre end jeg afgøre - jeg tillader mig dog spagfærdigt at bemærke, at gennemskæring af et (damp-)lokomotiv forekommer mig at være en stærkt forældet teknik, når det gælder visualisering af lokomotivets funktionalitet ...:-|

vh
LH

PS (og rent tankespind): I virkeligheden ville det helt rigtige damplokomotiv til at trække rundt med glade børn og andre museumsgæster (når den slags atter bliver muligt) i museets SJS-skovvogn jo være det privatejede lokomotiv SJS H 68 "Gungner", der historisk set blot er en dublet til museets urørte, men velholdte Hs 363, der er "museumsgenstand". Lokomotivet - Gungner altså - er kosmetisk tilbageført til SJS-udseende og ville i lighed med F 500 sagtens kunne tåle hårdere og mere indgribende renoveringer ved blot at være "rekvisit". Nu er det, som sagt rent tankespind og forbandet nemt at tænke den slags tanker, når man sidder i sin lune stue langt fra både Odense og Gedser og i øvrigt ikke har, skal have eller vil få - noget at skulle have sagt mht. museets (eller andres ) dispositioner, så den ide lader vi nu hvile ;-)

Afskedsdag med HS 415 på Danmarks Jernbanemuseum

af FS1954, 7/10 2020, 18:44 (1269 dage siden) @ LHJ

Tivolisering - tja, i så fald er det jo ikke første gang for Hs 415, der tilbragte noget tid i 1997 i Kjøbenhavns Sommer-Tivoli i forbindelse med jernbanens 150-års jubilæum. Med jævne mellemrum blev maskinen fyret op og hjulene kørte rundt, præcis som det skete på de flotte 1:10-modeller af lokomotiver rundt om på banegårdene. Det kostede i min barndom 10 øre at se dem "køre". Disse modeller er, i parentes bemærket, nu alle samlet på Danmarks Jernbanemuseum - men de kører ikke længere.

[image]

Men måske var det en idé fremover at udstille Hs 415 sådan:

[image]

Det er fra den 6. oktober 2011, hvor Hs'eren var under renovering.
Men der kunne også komme et kunstværk ud af torsoen:

[image]

Jeg tror, at ikke engang Christo ville have kunnet gøre museet dette kunststykke efter.

Christo var en rumænsk kunstner, der mest var kendt for at pakke alting ind i kilometervis af plastfolie; den største kunst i det bestod i, efter min ringe og rindalistiske mening, at få andre til at opfatte det som kunst. Billedet er fra den 11. oktober 2012

Mon ikke vi alle kan blive enige om, at nedenstående er den bedste løsning for Hs 415 og Hs 363 fremover - nemlig samlet på museet:

[image]

Dette billede stammer fra den 21. oktober 2007, så det er længe siden.

Med venlig hilsen,

FS1954

Avatar

Afskedsdag med HS 415 på Danmarks Jernbanemuseum

af gaest, 5/10 2020, 19:24 (1271 dage siden) @ Tommy Nilsson

Med kun to tilbageværende lokomotiver fra Vulcan ønsker vi at bevare lokomotivet, som det er, så derfor gemmes det i stedet til kommende udstillinger.

Som der er? Med den yderst uorginale dør i bagvæggen til førerummet, trykluftpumpe og andet gøgl?

Afskedsdag med HS 415 på Danmarks Jernbanemuseum

af TeamBaumann, Hjordkær, 8/10 2020, 10:19 (1268 dage siden) @ Tommy Nilsson

Ses den lille damplokomotiv ved mini- damp dage event og senere udstillet i remisen ved Odins festdag 2018
[image]
[image]
DSB Hs 415, Odense d. 9. september 2017
[image]
[image]
15. september 2018
alle fotos: Baumann

Afskedsdag med HS 415 på Danmarks Jernbanemuseum

af Steff, 11/10 2020, 13:46 (1265 dage siden) @ Tommy Nilsson

Godeftermiddag

Herunder et billede af DSB litra Hs II nr. 415 i dets originale udseende og tilstand. Det vil sige med dampbremse og uden "kighul" ind i førerhuset.

Jeg kan ikke helt huske hvornår billedet er optaget, men tror det må være før år 2000.
Det var iøvrigt "morsomt" at prøve at køre med dampbremse, da man skulle "bremse" før end man skulle påbegynde at bremse. Altså, det tog lige noget tid før bremsen tog fat efter at bremsehåndtaget var aktiveret, man skulle altså være på forkant med rangeringen:-) .

[image]

Ja, den bliver savnet i hvert tilfælde af undertegnede, den passede lige nøjagtigt til at trille rundt på området. Rigtigt synd, at fortidens synder ramler ned på alle de før ellers køreklare køretøjer inden for få år. Damp skal høres og ses køre og ikke ses på i et depot/udstilling! Men ja, riget fattes endog MANGE, MANGE, MANGE penge:-(

Med venlig hilsen og god fornøjelse til dem der siger farvel om en uges tid.

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Afskedsdag med HS 415 på Danmarks Jernbanemuseum

af TeamBaumann, Hjordkær, 11/10 2020, 15:50 (1265 dage siden) @ Steff

Hej Steff
Jeg kan se at på din foto, mangler den dette "tragt", hvad var det og hvilken funktion havde den.

Afskedsdag med HS 415 på Danmarks Jernbanemuseum

af K 564, 11/10 2020, 16:06 (1265 dage siden) @ TeamBaumann

Vandpåfyldning.
Her et foto fra 1983, før den kom på museum.


[image]


Hilsner Keld

Afskedsdag med HS 415 på Danmarks Jernbanemuseum

af Steff, 11/10 2020, 17:13 (1265 dage siden) @ TeamBaumann

God eftermiddag

Som Keld skrev er det en vandtragt. Årsagen hertil var, at de to "kasser" foran førerhuset på barrieren IKKE er vandkasser. Lokomotivet har en såkaldt "rammevandkasse. Det vil sige, at der ligger en nittet rektangulær kasse mellem lokomotivets rammedele og det er for påfyldningen af denne tragten kommer ind. Under tiden kan man se en gevaldig høj tragt (forlænget) og det var fordi, at der dér hvor de pgl. maskine arbejde, ikke var en lille vandkran, men derimod den store høje. Så for at undgå vandspild (kostede også penge dengang) påsatte en "tud" af normalt lærred og en ½ meters penge ned. Og så passede pengene næsten når der skulle tages vand.

Håber det gav lidt svar

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Afskedsdag med HS 415 på Danmarks Jernbanemuseum

af Børge Sundahl, 2/3 2021, 19:25 (1123 dage siden) @ Steff

Hej

Er 415 transporteret til Randers depotet?

I så fald hvornår - evt foto

Mvh Børge

Afskedsdag med HS 415 på Danmarks Jernbanemuseum

af Jens N, Fredericia, 2/3 2021, 20:37 (1123 dage siden) @ Børge Sundahl

Er 415 transporteret til Randers depotet?

I så fald hvornår - evt foto

29-31. oktober 2020.

[image]

Foto på hovedet fra Mundelstrup 31.10.2020 tidligt om morgenen.

Mvh. Jens

Afskedsdag med HS 415 på Danmarks Jernbanemuseum

af Børge Sundahl, 2/3 2021, 22:00 (1123 dage siden) @ Jens N

Tak for det.

Afskedsdag med HS 415 på Danmarks Jernbanemuseum

af Jan-Eddie, Odense, 17/10 2020, 13:59 (1259 dage siden) @ Tommy Nilsson

Trist at skulle tage afsked, men vejret var flot og lyd og duft autentisk:
[image]
HS 415 17.10.2020 Jernbanemuseet Odense

Med venlig hilsen
Jan-Eddie

Afsked med HS 415 - lidt OT om børn og damplokomotiver

af LHJ, 11/1 2021, 22:38 (1173 dage siden) @ Jan-Eddie

Trist at skulle tage afsked, men vejret var flot og lyd og duft autentisk:
[image]
HS 415 17.10.2020 Jernbanemuseet Odense

Med venlig hilsen
Jan-Eddie


God aften Jan-Eddie (og andre)!

Måske var det Corona’ens skyld, måske var der andre årsager, men i al fald vakte jernbanemuseets glimrende event i anledning af hensættelsen af Hs 415 tilsyneladende kun ringe interesse. Det var synd og skam. Nuvel, der findes et par film på Youtube, bl.a. en, som museet tilsyneladende selv har uploadet, men her i dette forum, er dit indlæg det eneste med et billede fra arrangementet.

Det tillader jeg mig nu – med en hel del forsinkelse – at ændre en smule på ved at bringe et par billeder, som ikke jeg, men min datter Rikke, tog den 17. oktober 2020 …

[image]

[image]

Historien bag billederne er, at jeg ugen forinden havde set Tommys opslag fra museet, og straks havde varskoet vores datter og svigersøn i Odense. Vores barnebarn, Viola, havde været til ”Thomas Tog Dag” på museet i 2019, og hun berettede efterfølgende begejstret om ”Thomas”, ”Hansine” (Hs 415) og om ”Grønne” (Køf), der ”var sur”. Hun var dog ikke tilfreds med, at man ved arrangementet havde fortalt børnene, at damplokomotiverne spiser lakridser. ”Altså Morfar, det er jo kul!”, lød det lettere irriteret fra den (miljøskadede :-) ) 2½-årige …

Viola, der nu var 3½ år, ville gerne gense Hansine, så hun drog med sin mor på ”tøsetur” til Odense banegård. Rikke beskrev det efterfølgende således i en sms:
”Tak for tippet. Vi havde en skøn tur, bare de store tøser. Vi sad på broen og spiste medbragt mad og så Thomas’ kusine køre frem og tilbage, og Viola imponerede forbipasserende med ord som remise og rangere – og rettede folk, der sagde, at toget røg”.
”Det er jo vanddamp, Morfar”, lød det efterfølgende fra barnet selv (nå ja, faderen er jo også fysiklærer ;-) ).

Ud over at vise et par billeder mere fra arrangementet, er mit ærinde med dette indlæg at gå imod den kritik og tendens fra de mere frelste i kredsen af jernbaneinteresserede, rettet mod museets børnearrangementer, herunder særligt ”Thomas Tog”, for at være useriøse og pjat. For hvis vi gerne vil have de kommende generationer til – som os – at kunne begejstres ved noget så (mere og mere) fortidigt som eksempelvis et damplokomotiv, så er det altså nødvendigt at fange dem, mens de er små. Og det er indtil videre lykkedes til overmåde med ”Thomas” – også selv om vi ”bedrevidende” da kan krumme tæer over nogle af de indtalte filmtekster …

Viola og masser af andre børn glæder sig i al fald, til verden atter bliver ”normal”, og Danmarks Jernbanemuseum så atter åbner dørene for arrangementer, rettet mod de mindreårige – også selvom Thomas’ kusine fremover bare må holde stille og kigge på de andre …

Mh
LH

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak