Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Østbanen - sporrenovering, "Jernbanen" fra august (Generelt)

af Frank Poulsen, 7/10 2020, 11:37 (1268 dage siden)

Jeg har langt om længe fået læst "Jenbanen" fra august.

På side 26/27 står der om sporrenoveringen af Østbanen. Dertil har jeg nogle spørgsmål og undringer.

1: Der står at man efter sporrenoveringen vil kunne køre 100 km/t igen... Jeg troede at man sørgede for 120... Men det giver måske ingen mening i forhold til krydsninger og så er den merudgift måske lige meget?

2: Faxe Syd skal bruges som krydsningsstation fremadrettet fra k23, som der står. Dermed skal der etableres et sporskifte mere og en perron på modsatte side. Men har de virkelig forestillet sig at folk går fra den nye perron, hen til den nuværende overkørsel og retur til busholdepladsen og p-pladsen? Hvorfor i alverden kan man ikke lave en overgang som alle andre stationer på Østbanen? Det forstår jeg slet ikke

3: Der står at fra k23 når man fra Haslev skal igennem til Kbh via ny bane, at rækkefølgen bliver som jeg havde håbet selvom andre på et tidspunkt har skrevet andet herinde), og der står at det betyder at Østbanen skal krydse i Køge og Hårlev, og DSB skal krydse i Haslev. Men det er vel ikke nok for DSB at krydse kun i Haslev? De kan da ikke nå fra Haslev til Køge Nord og først krydse derude? Jeg antager det må blive Herfølge og så Køge Nord (eller ude hvor der er dobbeltspor). For Haslev er i hvert fald ikke nok alene. I dag krydser de i Køge, Tureby og Holme Olstrup. Men jeg antager også hastigheden på den strækning bliver sat op. Men om det er nok til de kan nøjes med at krydse Herfølge og Haslev. Ja pas. Men jeg er lidt forundret over der bare står Haslev hvert fald.

Østbanen - sporrenovering, "Jernbanen" fra august

af Karsten Jensen, 7/10 2020, 15:13 (1268 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg har langt om længe fået læst "Jenbanen" fra august.

På side 26/27 står der om sporrenoveringen af Østbanen. Dertil har jeg nogle spørgsmål og undringer.

1: Der står at man efter sporrenoveringen vil kunne køre 100 km/t igen... Jeg troede at man sørgede for 120... Men det giver måske ingen mening i forhold til krydsninger og så er den merudgift måske lige meget?

2: Faxe Syd skal bruges som krydsningsstation fremadrettet fra k23, som der står. Dermed skal der etableres et sporskifte mere og en perron på modsatte side. Men har de virkelig forestillet sig at folk går fra den nye perron, hen til den nuværende overkørsel og retur til busholdepladsen og p-pladsen? Hvorfor i alverden kan man ikke lave en overgang som alle andre stationer på Østbanen? Det forstår jeg slet ikke

3: Der står at fra k23 når man fra Haslev skal igennem til Kbh via ny bane, at rækkefølgen bliver som jeg havde håbet selvom andre på et tidspunkt har skrevet andet herinde), og der står at det betyder at Østbanen skal krydse i Køge og Hårlev, og DSB skal krydse i Haslev. Men det er vel ikke nok for DSB at krydse kun i Haslev? De kan da ikke nå fra Haslev til Køge Nord og først krydse derude? Jeg antager det må blive Herfølge og så Køge Nord (eller ude hvor der er dobbeltspor). For Haslev er i hvert fald ikke nok alene. I dag krydser de i Køge, Tureby og Holme Olstrup. Men jeg antager også hastigheden på den strækning bliver sat op. Men om det er nok til de kan nøjes med at krydse Herfølge og Haslev. Ja pas. Men jeg er lidt forundret over der bare står Haslev hvert fald.

Det må blive i Køge og Haslev der skal krydses

Østbanen - sporrenovering, "Jernbanen" fra august

af Frank Poulsen, 7/10 2020, 22:50 (1268 dage siden) @ Karsten Jensen

Jeg har langt om længe fået læst "Jenbanen" fra august.

På side 26/27 står der om sporrenoveringen af Østbanen. Dertil har jeg nogle spørgsmål og undringer.

1: Der står at man efter sporrenoveringen vil kunne køre 100 km/t igen... Jeg troede at man sørgede for 120... Men det giver måske ingen mening i forhold til krydsninger og så er den merudgift måske lige meget?

2: Faxe Syd skal bruges som krydsningsstation fremadrettet fra k23, som der står. Dermed skal der etableres et sporskifte mere og en perron på modsatte side. Men har de virkelig forestillet sig at folk går fra den nye perron, hen til den nuværende overkørsel og retur til busholdepladsen og p-pladsen? Hvorfor i alverden kan man ikke lave en overgang som alle andre stationer på Østbanen? Det forstår jeg slet ikke

3: Der står at fra k23 når man fra Haslev skal igennem til Kbh via ny bane, at rækkefølgen bliver som jeg havde håbet selvom andre på et tidspunkt har skrevet andet herinde), og der står at det betyder at Østbanen skal krydse i Køge og Hårlev, og DSB skal krydse i Haslev. Men det er vel ikke nok for DSB at krydse kun i Haslev? De kan da ikke nå fra Haslev til Køge Nord og først krydse derude? Jeg antager det må blive Herfølge og så Køge Nord (eller ude hvor der er dobbeltspor). For Haslev er i hvert fald ikke nok alene. I dag krydser de i Køge, Tureby og Holme Olstrup. Men jeg antager også hastigheden på den strækning bliver sat op. Men om det er nok til de kan nøjes med at krydse Herfølge og Haslev. Ja pas. Men jeg er lidt forundret over der bare står Haslev hvert fald.


Det må blive i Køge og Haslev der skal krydses

Jo, men der er jo ikke plads til at krydse i Køge, med den togrækkefølge og Østbanen også skal krydse i Køge... Det er jo netop der udfordringerne er. Deraf mit spørgsmål

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak