SJ B 1429 med (svensk) ATC
af Niels, Aarhus, 10/10 2020, 22:13 (1291 dage siden) @ hansenph
Hermed et par links omkring ATC i en damplokomotiv.
Tja - hvor svært kan det være?
Det er jo nok det mest oplagte og Karl-smarteste spørgsmål at stille - de svære spørgsmål er selvfølgelig:
Hvem har kompetencerne og know-how'en til at gøre noget tilsvarende ved danske damplokomotiver? - og ikke mindst:
Hvem har pengene?
Men det kunne da være herligt, hvis nogen i de danske veteranjernbaneklubber kontaktede de her svenskere og fik lidt gode råd, så det kunne blive undersøgt seriøst om noget lignende er muligt i DK - men det er måske allerede gjort, og er strandet på økonomien?
Venlige hilsner.
Niels H.
--
Niels
SJ B 1429 med (svensk) ATC
af Niels Munch, 11/10 2020, 05:24 (1291 dage siden) @ Niels
Tja - hvor svært kan det være?
Det er jo nok det mest oplagte og Karl-smarteste spørgsmål at stille - de svære spørgsmål er selvfølgelig:
Hvem har kompetencerne og know-how'en til at gøre noget tilsvarende ved danske damplokomotiver? - og ikke mindst:
Hvem har pengene?Men det kunne da være herligt, hvis nogen i de danske veteranjernbaneklubber kontaktede de her svenskere og fik lidt gode råd, så det kunne blive undersøgt seriøst om noget lignende er muligt i DK - men det er måske allerede gjort, og er strandet på økonomien?
Hej Niels,
Som jeg har forstået det, handler det om indbygning af svensk ATC i et damplok. I Tyskland har man længe kendt til Indusi / PZB 90 på damplokomotiver.
Men det er togkontrolsystemer, som påregnes afløst af ERTMS.
Problemet i DK er, at dansk ATC står på tærsklen til at blive udskiftet med ERTMS, og at indbygning af ETCS i veterantogsmateriel viser sig såvel dyrt som problematisk, - og det er vel ikke det, svenskerne har løst.
M.v.h.
Niels
SJ B 1429 med (svensk) ATC
af Niels, Aarhus, 11/10 2020, 09:11 (1290 dage siden) @ Niels Munch
Problemet i DK er, at dansk ATC står på tærsklen til at blive udskiftet med ERTMS, og at indbygning af ETCS i veterantogsmateriel viser sig såvel dyrt som problematisk, - og det er vel ikke det, svenskerne har løst.
Hej Niels
Tak for svar og uddybning - jeg er blot en amatør udi jernbanesikkerhed og signalsystemer som ATC og ERTMS/ETCS, men også nysgerrig på, hvorfor det er så svært at få noget sådant isenkram puttet ind i et veterantogslokomotiv
Jeg er godt med på, at ATC skal erstattes af ERTMS og at sammenspillet mellem ERTMS og ETCS er noget mere kompliceret end ATC-systemet.
Det, jeg kan forstå at svenskerne har løst, er vel at få indbygget en balise i lokomotiverne, noget software til at kommunikere og styre diverse mekaniske dele, som automatisk kan bremse lokomotivet i tilfælde af for høj hastighed eller forbikørsel af signaler, der viser stop.
ERTMS/ETCS kræver så udover dette software, der kan bestemme lokomotivets placering ret præcist - her er der vel tale om noget der ligner GPS-systemet - samt mulighed for førerløs kørsel, og det sidste er selvfølgelig ikke umiddelbart muligt eller ønskeligt i f.eks. et damplokomotiv.
Mit undren går går først og fremmest på, om det ikke er muligt at fremstille en simpel udgave af ERTMS/ETCS, der kan sikre, at toget ikke kører for stærkt, passerer et signal på stop eller befinder sig et sted, hvor det ikke må være?
Nu har jeg så i min naive uvidenhed - og jeg har givetvis ikke forstået bare halvdelen af problematikken omkring ERTMS/ETCS - lagt op til en lang teknisk udredning og diskussion om kompleksiteten i signalsystemer og mekanikken i veterantog - og jeg er også helt klar på, hvor svært, det har været at finde plads til ERTMS/ETCS i IC3 togene, og de er trods alt i forvejen ret digitaliserede - systemet fylder åbenbart en hel del!
Og så er der selvfølgelig lige det der med pengene!
Så på forhånd undskyld. hvis jeg har slået proppen af en flaske, med overtryk i.
Venlige hilsner
Niels H
--
Niels
SJ B 1429 med (svensk) ATC
af Niels Munch, 11/10 2020, 09:56 (1290 dage siden) @ Niels
Hej Niels,
De problematikker, du berører vedr. ERTMS/ETCS (og faktisk også CBTC), er behandlet i rapporten "Muligheder for veterantogskørsel efter ibrugtagning af nye signalsystemer" udgivet af Banedanmark og Danske Veterantogs Fællesrepræsentation i august 2020, og hvortil der blev linket i denne tråd: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=158962 .
Jeg er på ingen måde fortrolig med ERTMS/ETCS, men har dog fundet, at de nye systemer såvel i kompleksitet som økonomi "ligger nogle niveauer over" f.eks. den konkrete svenske ATC-løsning.
Hvorvidt et fransk NextEVC-system evt. vil lette problematikkerne, kan der næppe gisnes om endnu.
Bedste hilsener
Niels
SJ B 1429 med (svensk) ATC
af Niels, Aarhus, 11/10 2020, 10:20 (1290 dage siden) @ Niels Munch
De problematikker, du berører vedr. ERTMS/ETCS (og faktisk også CBTC), er behandlet i rapporten "Muligheder for veterantogskørsel efter ibrugtagning af nye signalsystemer" udgivet af Banedanmark og Danske Veterantogs Fællesrepræsentation i august 2020, og hvortil der blev linket i denne tråd: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=158962 .
Hej Niels
Endnu en gang tak for din henvisning - og denne gang til en rapport, som jeg ikke har været opmærksom på, og som jo i høj grad giver svar på mange af mine spørgsmål.
Allerførst, er det jo godt at læse, at det rent faktisk betragtes som en mulighed at køre veterantogskørsel på hele det danske jernbanenet, og at der også er kompetente folk, der arbejder på en løsning, hvad enten det bliver et fuldt ERTMS/ETCS-system, S-banens CBTC, det franske system Next/EVC, som er under udvikling eller noget helt tredje...?
Dernæst er der jo det svar, som nok alle godt vidste er det afgørende, nemlig det med økonomien. Det lyder rasende dyrt, så staten eller nogle af de velbeslåede fonde må vist til de store lommer, hvis projektet skal blive til virkelighed.
Venlige hilsner
Niels H.
--
Niels
SJ B 1429 med (svensk) ATC
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 11/10 2020, 20:33 (1290 dage siden) @ Niels Munch
Der har været lidt opslag på "Fjæsen" om det svenske projekt, og det primære formål var at få erfaring med at påbygge et system som ATC i et damplokomotiv. Problemet skulle mest være hvordan man lukker for damptilførslen ved katastrofeopbremsning. Her er det at jeg ikke forstår hvorfor man ikke "bare" har en magnetventil indskudt, der bare lukker.
Men måske er det også spørgsmålet om at kunne styre hastigheden automagisk, og så begynder det at blive "underholdende".
At det blev ATC skyldes selvfølgelig at det er det der er omkring museet de næste mange år, men principielt er snitfladen mod lokomotivet (vel?) den samme for både ATC or ETCS, så kan man det ene kan man (vel?) også det andet, så der er helt sikkert basis for en studietur til Sverige.
--
Venligst
Michael Deichmann
SJ B 1429 med (svensk) ATC
af Bent Larsen, Kalundborg, 11/10 2020, 10:10 (1290 dage siden) @ Niels
Hej
Vi er nok mange der har forskellige ideer hvor Dan det kan fikses, uden det store kendskab til det tekniske. F.eks. det mekaniske at få lukket for dampen ved nedbremsning med en Luft cyl. der trækker regulatoren tilbage. Og bremsesystemet er vel i grundprincippet det samme som da trykluftbremsen blev indført.men at få det godkendt det er ikke nemt.
Vh
Bent Larsen
SJ B 1429 med (svensk) ATC
af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 11/10 2020, 10:28 (1290 dage siden) @ Niels
redigeret af hummel_62, 11/10 2020, 10:56
Her kunne det være interessant at se udstyret i IC3.
Jeg er også bare en nysgeri person, uden forstand i det teknisk, mekanisk. Bare fuldt med i problemer med pladsen.
Som en anden spørg Jørgen, undrede det mig, man ikke bare tog to sæder ud, ind med et regnskab. Dette beviser nok mere min manglende viden og forståelse.
God søndag
--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris
SJ B 1429 med (svensk) ATC (ETCS+DK-STM IC3)
af OLL, Ballerup, 11/10 2020, 12:33 (1290 dage siden) @ hummel_62
Her kunne det være interessant at se udstyret i IC3.
Jeg er også bare en nysgeri person, uden forstand i det teknisk, mekanisk. Bare fuldt med i problemer med pladsen.Som en anden spørg Jørgen, undrede det mig, man ikke bare tog to sæder ud, ind med et regnskab. Dette beviser nok mere min manglende viden og forståelse.
God søndag
Jeg arbejder med IC3'erne til dagligt.
ETCS og DK-STM er blevet placeret ved siden af sodavandsautomaten i et skab der faktisk var tomt. Det fylder en hel del, men det største problem var eftersigende kabelføringen, da kabelbakkerne i toget var pressede nok i forvejen.
--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup
SJ B 1429 med (svensk) ATC
af andersj, Aalborg, 11/10 2020, 13:08 (1290 dage siden) @ hummel_62
Her kunne det være interessant at se udstyret i IC3.
Jeg er også bare en nysgeri person, uden forstand i det teknisk, mekanisk. Bare fuldt med i problemer med pladsen.Som en anden spørg Jørgen, undrede det mig, man ikke bare tog to sæder ud, ind med et regnskab. Dette beviser nok mere min manglende viden og forståelse.
God søndag
På Nordjyske Jernbaners Z70 ser udstyret sådan ud: (Foto Hirtshals Havn)
En af grundene til problemerne med IC3 var at Alstom mente at de kunne gøre det hele selv baseret på tegninger, så det var først da projektet var håbløst forsinket at de hyrede DSB mekanikere ind som konsulenter til at rådgive. At man ikke fjernede sæder, skyldes også at DSB jo ikke var inde over projektet og kunne sige god for det hvis det var sidste udvej.
--
Mvh Anders
SJ B 1429 med (svensk) ATC
af bth, 13/10 2020, 16:52 (1288 dage siden) @ Niels
Hermed et par links omkring ATC i en damplokomotiv.
Tja - hvor svært kan det være?Det er jo nok det mest oplagte og Karl-smarteste spørgsmål at stille - de svære spørgsmål er selvfølgelig:
Hvem har kompetencerne og know-how'en til at gøre noget tilsvarende ved danske damplokomotiver? - og ikke mindst:
Hvem har pengene?Men det kunne da være herligt, hvis nogen i de danske veteranjernbaneklubber kontaktede de her svenskere og fik lidt gode råd, så det kunne blive undersøgt seriøst om noget lignende er muligt i DK - men det er måske allerede gjort, og er strandet på økonomien?
Hej!
For det første er Svensk ATC og Dansk ATC langt fra det samme. Der er tale om systemer som er udviklet i to forskellige teknologiske "tidsaldre. Dernæst er der alt efter jernbanevirksomhed store restriktioner på kørsel uden ATC i Sverige, mens vi i Danmark har taklet det anderledes og udarbejdet regler for kørsel uden ATC, uden begrænsninger.
Der er derfor i Danmark ikke det samme behov for ATC på veterantog.
Virkeligheden er en helt anden når ERMTS vider frem.
/Bjørn