Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nattog: ÖBB i samarbejde med DSB? (Generelt)

af Niels Bak, 14/10 2020, 18:41 (1261 dage siden)

Trafikverket er klar til at begynde at forhandle om drift af nattog fra Stockholm/Malmø til Hamborg/Bruxelles, skriver jarnvager.nu

Forhandlingerne kommer på grund af tidspres til at foregå uden offentligt udbud direkte med de selskaber, som er i stand til at varetage driften, herunder har materiel til det - altså lokomotiver, som kan køre i alle de relevante lande og adgang til sovevogne. Artiklen peger på et konsortium af ÖBB i samarbejde med DSB som favorit til at drive i hvert fald Malmø-Bruxelles-ruten.

Jeg ved ikke, hvor velorienteret jarnvager.nu er, og der er ikke kilde på spekulationerne, men artiklen virker ret velresearchet. Den peger på en række udestående problemer, som skal løses, inden driften kan komme i gang, planlagt til 2022. Herunder ikke mindst, hvordan man får finansieret driften på den tyske del af ruterne, da Tyskland lovmæssigt ikke er i stand til at gå ind og støtte ruterne, og der ikke er tid til at vente på en lovændring, selv hvis tyskerne skulle ønske dette.

Artiklen berører dog ikke et af de andre problemer, nemlig et evt. tilskud til Stockholm-Hamborg-toget, da Danmark næppe er interesseret i at være med til at finansiere et tog, som krydser landet midt om natten.

Nattog: ÖBB i samarbejde med DSB?

af Jens Hansen, 15/10 2020, 10:19 (1260 dage siden) @ Niels Bak

ØBBs forretningsmodel hænger alene sammen pga væsentlig offentlig økonomisk støtte.

Andet sted her har vi set at Snelltåget vil køre igennem Danmark næste år, uden offentlig støtte.

JH

Nattog: ÖBB i samarbejde med DSB?

af SGN, 15/10 2020, 11:32 (1260 dage siden) @ Jens Hansen

ØBBs forretningsmodel hænger alene sammen pga væsentlig offentlig økonomisk støtte.

Andet sted her har vi set at Snelltåget vil køre igennem Danmark næste år, uden offentlig støtte.

JH

Det får du förklara!

Nattog: ÖBB i samarbejde med DSB?

af Gæst42, 15/10 2020, 14:21 (1260 dage siden) @ Jens Hansen

ØBBs forretningsmodel hænger alene sammen pga væsentlig offentlig økonomisk støtte.

Andet sted her har vi set at Snelltåget vil køre igennem Danmark næste år, uden offentlig støtte.

Dog med den væsentlige forskel at ÖBB som udgangspunkt køre året rundt og Snälltåget stort set kun har kørt om sommeren og enkelte dage resten af året.

Så Snälltågets forretningsmodel bygger kun på fritidsrejsende hvor ÖBB også prøver at få forretningsrejsende (ligesom SJ i øvrigt også gør)

Nattog: ÖBB i samarbejde med DSB?

af SGN, 16/10 2020, 09:37 (1259 dage siden) @ Jens Hansen

Eftersom du inte ville förklara ditt uttalande, så skall jag göra det för dig!
ÖBB kör sin NJ-trafik utan offentlig støtte, utom ett inrikeståg, och från 13 dec för förlängningen av Düsseldorftåget till Amsterdam. Detta stöd utgår under 4 år ( Nederländska regeringen), sedan skall trafiken vara självbärande.

ÖBB kör dock ÅRET RUNT i princip dagligen, medan Snälltåget bara kör när 2 månader under sommaren!

Andra skillnader;
ÖBB har liggvagnar, sovvagnar, sittvagnar, PRM, cykelbefordran -
snälltåget bara liggvagnar.
ÖBB har relativt moderna vagnar, och skaffar nytt modernt materiel - Snälltåget bara gamla liggvagnar.
ÖBB har frukost som ingår i biljetten (riktigt bra i sovvagnarna) och möjlighet att köpa drycker inkl vin och smårätter - Snälltåget skall erbjuda en "frukostpåse" som måste förbeställas!

Nattog: ÖBB i samarbejde med DSB?

af Niels Bak, 16/10 2020, 12:31 (1259 dage siden) @ SGN

Det skal måske suppleres, at hvis man ellers gider læse artiklen inden man kører sin kæphest af stalden, så nævner den selskabet bag snälltoget som favorit til at køre nattogslinjen fra Stockholm til Hamborg - med støtte fra staten.
Støtten kommer selvfølgelig ind netop for at få et dagligt og helårligt tog, som for nuværende formentlig ikke vil kunne bære sig selv økonomisk, men som vil have mulighed for at opdyrke markeder/kundegrupper ud over rene turistrejser, som Snälltoget i dag ikke kan på grund af deres sporadiske køreplan.
Det er også muligt, at en eventuel tildeling af det støttede tog skal virke som en form for holdkæft bolsje i forhold til Snälltoget, der har brokket sig en del over udsigten til støttet konkurrence - selv om deres destination i Berlin er en anden, end de to planlagte linjer.
Hvor meget, der blot er ord, er svært at sige, men oplægget fra Trafikverket bruger da også en del energi på at understrege at de nye tog ikke må komme til at stå i vejen for kommende kommercielle initiativer. Og som sagt, så kunne det se ud som om at hele projektet hænger på, at ÖBB er villig til at køre den tyske del af strækningen uden støtte - hvordan man så end vil gøre den opdeling op.

Nattog: ÖBB i samarbejde med DSB?

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 15/10 2020, 15:01 (1260 dage siden) @ Niels Bak

Synes det er et spændende projekt, selv om et tog fra Malmø ikke vil få stop København H. Koster for meget tid i forhold til antal kunder.

Men måske med en fast forbindelse H+H, Kystbanen. Så der igen kommer europæisk tog på København H.

Ser frem til at se udvikling på København H, og andre store stationer.

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Avatar

Nattog: ÖBB i samarbejde med DSB?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/10 2020, 15:39 (1260 dage siden) @ hummel_62

Koster for meget tid i forhold til antal kunder


For et nattog, der har "god" tid, er det næppe de få minutter, en standsning tager, der er en grund til, at man ikke ønsker at standse. Det er nok snarere f. eks. komforthensyn til de sovende passagerer, der allerede er ombord i toget.

Jeg har i øvrigt ingen viden om, hvor mange passagerer der skal til, for at en operatør vil standse og tage dem med. Det er der næppe andre end operatøren, der ved.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Nattog: ÖBB i samarbejde med DSB?

af YBS, 15/10 2020, 15:45 (1260 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tidsproblemet med København H er nok ikke to minutter, men at det er en omvej mellem Malmø og Padborg, og at lokomotivet skal løbe om, fordi man skal skifte køreretning. Derfor er et stop i Kastrup eller Ny Ellebjerg (når det bliver muligt) mere fordelagtigt.

Nattog: ÖBB i samarbejde med DSB?

af Gæst42, 15/10 2020, 16:55 (1260 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Koster for meget tid i forhold til antal kunder

For et nattog, der har "god" tid, er det næppe de få minutter, en standsning tager, der er en grund til, at man ikke ønsker at standse. Det er nok snarere f. eks. komforthensyn til de sovende passagerer, der allerede er ombord i toget.

Jeg har i øvrigt ingen viden om, hvor mange passagerer der skal til, for at en operatør vil standse og tage dem med. Det er der næppe andre end operatøren, der ved.

Det handler grundlæggende om kapacitet på København H - der er nok ikke noget tvivl om at det naturligvis giver mening at standse på København for et nattog.

Men at få plads til nattoget inklusiv omløb midt i morgenmyldretiden er nok selv i bedste fald uhensigtsmæssigt. Så her må man nok nøjes med Høje Taastrup og måske Kastrup.

Om aften er det intet problem og jeg vil nok også forudse at man køre via København H - særligt hvis DSB skal levere lokomotiver. Ellers får DSB et omløb der hedder Malmö - Tyskland - Malmö og så bliver det svært at udveksle lokomotiver uden at køre tomt. Ved at køre via København H om aften kan man også skifte lokomotiv når det er nødvendigt ift. vedligehold mv.

Nattog: ÖBB i samarbejde med DSB?

af Peter Christensen, 15/10 2020, 17:07 (1260 dage siden) @ Gæst42

Hvem siger at DSB skal lægge lokomotiver til?

Mit bedste bud vil være at enten Kastrup, Ny Ellebjerg eller Høje Tåstrup bliver stoppet på Sjælland.
Hvorfor skal det tog via Kh?
Det giver blot længere rejsetid og er de andre partnere interesseret i det?
Løbet sydover kan måske komme via Kh, men nordover...uha-uha hvis du rammer morgenmydertiden.
Nå, skidt med det; det bliver vel primært DSBs egen forbindelse, som det evt. vil gå ud over om nattoget går via Kh.....

Nattog: ÖBB i samarbejde med DSB?

af steenth, 15/10 2020, 17:17 (1260 dage siden) @ Peter Christensen

Hvem siger at DSB skal lægge lokomotiver til?

DSB har option til et par Vectron lokomotiver til den trafik.

Nattog: ÖBB i samarbejde med DSB?

af Peter Christensen, 15/10 2020, 18:25 (1260 dage siden) @ steenth

DSB har option til et par Vectron lokomotiver til den trafik.

Da Vectron bestilles, så var der meget lidt snak om nattog (og da slet ikke fra DSBs side).
Det er rigtig at DSB gerne vil kører til Hamborg med Vectron og de nye Talgo'er.
Men hvad, man kan jo altid bruge lidt flere lokomotiver; de er jo billige i indkøb.....

Men jeg fatter stadig ikke hvorfor DSB partou skal rodes ind i nattog. Der var nok andre ting, som kunne bruge lidt opmærksomhed.

Nattog: ÖBB i samarbejde med DSB?

af Gæst42, 15/10 2020, 19:58 (1260 dage siden) @ Peter Christensen

DSB har option til et par Vectron lokomotiver til den trafik.

Da Vectron bestilles, så var der meget lidt snak om nattog (og da slet ikke fra DSBs side).
Det er rigtig at DSB gerne vil kører til Hamborg med Vectron og de nye Talgo'er.
Men hvad, man kan jo altid bruge lidt flere lokomotiver; de er jo billige i indkøb.....

Men jeg fatter stadig ikke hvorfor DSB partou skal rodes ind i nattog. Der var nok andre ting, som kunne bruge lidt opmærksomhed.

Fordi der vel kun er DSB eller Hectorrail der er mulige operatører pt.?

Nattog: ÖBB i samarbejde med DSB?

af Gæst42, 15/10 2020, 17:19 (1260 dage siden) @ Peter Christensen

Hvem siger at DSB skal lægge lokomotiver til?


Jeg skrev udtrykkeligt hvis...

Men du derudover kan du eventuelt læse det link der ligger i trådstarterens besked som handler om at DSB og ÖBB måske kan få tildelt det ene nattog.

Mit bedste bud vil være at enten Kastrup, Ny Ellebjerg eller Høje Tåstrup bliver stoppet på Sjælland.
Hvorfor skal det tog via Kh?
Det giver blot længere rejsetid og er de andre partnere interesseret i det?
Løbet sydover kan måske komme via Kh, men nordover...uha-uha hvis du rammer morgenmydertiden.
Nå, skidt med det; det bliver vel primært DSBs egen forbindelse, som det evt. vil gå ud over om nattoget går via Kh.....

Rejsetiden ved nattog har ikke så stor betydning som ved dagstog, der skal alligevel indlægges meget store sporarbejdesnattillæg i køreplanen.

Nattog: ÖBB i samarbejde med DSB?

af larsL, 15/10 2020, 18:02 (1260 dage siden) @ Gæst42

Koster for meget tid i forhold til antal kunder

For et nattog, der har "god" tid, er det næppe de få minutter, en standsning tager, der er en grund til, at man ikke ønsker at standse. Det er nok snarere f. eks. komforthensyn til de sovende passagerer, der allerede er ombord i toget.

Jeg har i øvrigt ingen viden om, hvor mange passagerer der skal til, for at en operatør vil standse og tage dem med. Det er der næppe andre end operatøren, der ved.


Det handler grundlæggende om kapacitet på København H - der er nok ikke noget tvivl om at det naturligvis giver mening at standse på København for et nattog.

Ville det ikke give mere mening at udnytte tiden til at få kørt noget mere? Omvejen via København H frem for Lufthavnen eller Ny Ellebjerg tager vel op mod en time ekstra - få da toget i fart og nå noget mere ned i Europa!

Med lidt optimering kunne man måske satse på at nå Paris, Berlin, Prag eller måske endda Barcelona og ikke bare havne i Køln eller måske op ad næste dag i Bruxelles...

Skal tog og især nat-tog virkelig være så ambitiøse?


Hilsen Lars

Nattog: ÖBB i samarbejde med DSB?

af andersj, Aalborg, 15/10 2020, 16:59 (1260 dage siden) @ hummel_62

Synes det er et spændende projekt, selv om et tog fra Malmø ikke vil få stop København H. Koster for meget tid i forhold til antal kunder.

Men måske med en fast forbindelse H+H, Kystbanen. Så der igen kommer europæisk tog på København H.

Ser frem til at se udvikling på København H, og andre store stationer.

Med DSB's forslag til en køreplan køres der over København H om aftenen, men ikke om morgenen fordi der ikke er plads til omløb/lokomotivskifte midt i morgenmyldretiden på København H. Om morgenen foreslår DSB lokomotivskifte i Høje Taastrup.

--
Mvh Anders

Nattog: ÖBB i samarbejde med DSB?

af Jens Hansen, 16/10 2020, 09:08 (1259 dage siden) @ andersj

Kunne måske være interessant hvis nogen kunne lave en business case på DSBs engagement i nattogskørslen!

JH

Nattog: ÖBB i samarbejde med DSB?

af Jens Hansen, 16/10 2020, 13:57 (1259 dage siden) @ andersj

Ok

Det økonomiske kan andre måske give et bud på.

Men intet indikerer umiddelbart hvorfor DSB overhovedet skal være part i opgaven, eller overser jeg noget?

JH

Avatar

Nattog: ÖBB i samarbejde med DSB?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 16/10 2020, 14:15 (1259 dage siden) @ Jens Hansen

Men intet indikerer umiddelbart hvorfor DSB overhovedet skal være part i opgaven, eller overser jeg noget?

Ikke udover at DSB og Hektorail er de eneste to operatører i Danmark der må køre med personførende tog.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Nattog: ÖBB i samarbejde med DSB?

af Jens Hansen, 16/10 2020, 14:18 (1259 dage siden) @ Jens Hansen

En ting undrer ved læsningen, at den rådgivning som ministeriet, og dermed politikerne får, gives af en part som fokuserer på egen formåen! En del problemstillinger forekommer ikke relevante, hvis andre løser opgaven.

JH

Nattog: ÖBB i samarbejde med DSB?

af ivar, 16/10 2020, 14:44 (1259 dage siden) @ Jens Hansen

Som jeg lige husker det, har ministeren tidligere i år klart meldt ud, at DSB for nærværende ikke bliver involveret i nattog, men at man gerne vil hjælpe med traktion. Dette har også været citeret i forum.

mvh
-ivar

Nattog: ÖBB i samarbejde med DSB?

af Niels Bak, 16/10 2020, 16:05 (1259 dage siden) @ ivar

Og det er jo sådan set det, som artiklen lægger op til. At ÖBB bliver operatør, men i samarbejde med DSB, da de har lokomotiver som både kan og er godkendt til kørsel i alle tre lande.
Med en horisont på kun 4 år og med kun halvandet år til start er der næppe nogen, der hverken kan nå eller har vilje til at anskaffe nyt materiel eller ombygge gammelt til trafikken.

Nattog: ÖBB i samarbejde med DSB?

af mikkelwf, 16/10 2020, 16:35 (1259 dage siden) @ Niels Bak

Og det er jo sådan set det, som artiklen lægger op til. At ÖBB bliver operatør, men i samarbejde med DSB, da de har lokomotiver som både kan og er godkendt til kørsel i alle tre lande.
Med en horisont på kun 4 år og med kun halvandet år til start er der næppe nogen, der hverken kan nå eller har vilje til at anskaffe nyt materiel eller ombygge gammelt til trafikken.

DSB har pt. ikke lokomotiver udstyret til kørsel i Sverige, men Vectron burde være rimelig overskuelig at få udstyret til Sverige, også med rimelig kort varsel.

Nattog: ÖBB i samarbejde med DSB?

af Jens Hansen, 16/10 2020, 18:02 (1259 dage siden) @ mikkelwf

Hvis jeg var DSB ville jeg da gerne købe 2 lokomotiver og så få betalt godkendelsen til at disse kan køre i Sverige!

JH

Nattog: ÖBB i samarbejde med DSB?

af My1202, 16/10 2020, 19:12 (1259 dage siden) @ Jens Hansen

Hvis jeg var DSB ville jeg da gerne købe 2 lokomotiver og så få betalt godkendelsen til at disse kan køre i Sverige!

JH

Hvis jeg var direktør hos DSB ville jeg satse på at få det til at fungere i det daglige og ikke det ligegyldige nattogkoncept!

--
[image]

Nattog: ÖBB i samarbejde med DSB?

af Jens Hansen, 16/10 2020, 19:28 (1259 dage siden) @ My1202

Nej, det er som om deres strategi er lidt ligesom vinden blæser, så skulle der kun være en materiel type (fremtidens tog), så skulle det også være lokomotiver, nu skal det så også være nattog.

JH

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak