Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hastighedsnedsættelse igennem Glostrup Station (Jernbanen i dag)

af Søren Rich, 19/10 2020, 14:45 (1277 dage siden)

Kære forum,

Hvad er baggrunden for hastighedsnedsættelsen på 120 km/t på fjerntogsspor igennem Glostrup Station?

Jeg har i små fire år jævnligt kørt med regionaltog igennem Glostrup og har undret mig over at der var en permanent hastighedsnedsættelse på kørsel igennem Glostrup. Det har ikke virket logisk når der både før og efter Glostrup er tilladt at køre 160-180 km/t. Og i forhold til i hvert fald dieseldrift er det ikke særlig brændstoføkonomisk at skulle nedsætte hastighed dér.

Når man fx kan gennemkører Hedehusene og Trekroner med 180 km/t, tænker jeg ikke at det skyldes et sikkerhedsaspekt i forhold til perroner, fjerntogsperronen på Glostrup bruges jo ikke.

Skyldes det sikringsanlægget - eller fordi der er udkørsel fra godssporene? Eller noget tredje?

Mange hilsner
Søren, en nysgerrig halv-pendler

Hastighedsnedsættelse igennem Glostrup Station

af Gæst42, 19/10 2020, 15:05 (1277 dage siden) @ Søren Rich

Kære forum,

Hvad er baggrunden for hastighedsnedsættelsen på 120 km/t på fjerntogsspor igennem Glostrup Station?

Jeg har i små fire år jævnligt kørt med regionaltog igennem Glostrup og har undret mig over at der var en permanent hastighedsnedsættelse på kørsel igennem Glostrup. Det har ikke virket logisk når der både før og efter Glostrup er tilladt at køre 160-180 km/t. Og i forhold til i hvert fald dieseldrift er det ikke særlig brændstoføkonomisk at skulle nedsætte hastighed dér.

Ud fra en samfundsøkonomisk betragtning er det hul i hovedet at det ikke er blevet lavet for år siden.


Når man fx kan gennemkører Hedehusene og Trekroner med 180 km/t, tænker jeg ikke at det skyldes et sikkerhedsaspekt i forhold til perroner, fjerntogsperronen på Glostrup bruges jo ikke.

Skyldes det sikringsanlægget - eller fordi der er udkørsel fra godssporene? Eller noget tredje?

Der har været højere hastighed igennem Glostrup før og burde komme det igen ved næste store sporarbejde på strækningen. (Tror det er næste år? - eller er det blevet udskudt igen?)

Hastighedsnedsættelsen stammer fra et LA-forhold. Da forholdet ikke så ud til at blive lavet med det første (det er jo trods alt en mindre betydende strækning), blev det lavet til en fast hastighedsnedsættelse. (Så kan man også sige at man har nedbagt antallet af LA-forhold).

Problemet er bare at en ændring af en fast hastighed naturligvis skal foretages efter de nuværende standard, hvor ved et LA-forhold skal man "blot" rette fejlen.

Hastighedsnedsættelse igennem Glostrup Station

af Peter Christensen, 19/10 2020, 16:20 (1277 dage siden) @ Søren Rich

Der er "blød bund" i Gl, så der skal en del gravearbejde til + opfyldning inden der kan køres med fuld hastighed.
Forhåbentlig er det med når der engang skal laves sporarbejde i Gl.

Avatar

Hastighedsnedsættelse igennem Glostrup Station

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 21/10 2020, 01:27 (1276 dage siden) @ Peter Christensen

Der er "blød bund" i Gl, så der skal en del gravearbejde til + opfyldning inden der kan køres med fuld hastighed.
Forhåbentlig er det med når der engang skal laves sporarbejde i Gl.


Hvis man tænker på hvor langvarige og restriktive LA-forholdene var mellem Slagelse og Forlev da man begyndte udbedre "blød bund" der, så er en fast hastighedsnedsættelse på 120 km/t i Glostrup vist meget billigt sluppet og bedre i det lange løb. :-)

Hastighedsnedsættelse igennem Glostrup Station

af Søren Rich, 19/10 2020, 17:04 (1277 dage siden) @ Søren Rich

Mange tak for jeres svar. Blød bund giver jo mening, også i forhold til at det kan være mere omfattende at udbedre og at en midlertidig hastighedsnedsættelse dermed er blevet mere permanent.
Søren

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak