Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lyn+ fra 13. december (Generelt)

af andersj, Aalborg, 21/10 2020, 16:48 (1245 dage siden)

Den 13. december starter det nye koncept "Lyn+" med 4 non-stop lyntog i hver retning på hverdage og 2 på søndage mellem Københavns Lufthavn, København H, Odense og Aarhus H. Lyn+ køres med 2xMG undt. 6:00 fra Københavns Lufthavn fredag der køres med MF. Pendlerlyntogene over Høje Taastrup kører fremover kun mellem Odense og København.

Der er en række ændringer i serviceniveauet i forhold til de normale lyntog:

  • Der er pladsbilletkrav
  • DSB 1' rykkes til mellemvognen uden lavgulv (vogn x3)
  • Forplejningen på DSB 1' erstattes med en goodiebag med chokolade/snack og en vand. (Går ud fra at der også fortsat vil være gratis kaffe)
  • Der vil på alle tog være mulighed for køb af kaffe/snacks enten af togpersonalet eller hos Kaffe Ekspressen fra DSB 7-Eleven.
  • Der vil ikke være Familiezone i togene.

[image]

--
Mvh Anders

Lyn+ fra 13. december

af KKLD, 21/10 2020, 16:51 (1245 dage siden) @ andersj

Betyder det at der er flere afgange generelt eller er der samme antal tog hvor nogle af dem er lavet om til Lyn+?

Lyn+ fra 13. december

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 21/10 2020, 17:18 (1245 dage siden) @ KKLD

Betyder det at der er flere afgange generelt eller er der samme antal tog hvor nogle af dem er lavet om til Lyn+?

Bare der ikke kommer så mange tog typer at man skal være ansat hos DSB for at finde ud af det.

Regional, Intercity, lyn giver mening i mit hovedet,
Men Lyn+ ? Skal de næste hedde super Lyn? Eller Lyn ++?

På den anden side har vi jo Regional tog IR4 som kører Intercity, Kbh, Esbjerg.

Men nok mig der tænker for meget

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Lyn+ fra 13. december

af OnkelJørn, 21/10 2020, 18:16 (1245 dage siden) @ hummel_62

Betyder det at der er flere afgange generelt eller er der samme antal tog hvor nogle af dem er lavet om til Lyn+?


Bare der ikke kommer så mange tog typer at man skal være ansat hos DSB for at finde ud af det.

Regional, Intercity, lyn giver mening i mit hovedet,
Men Lyn+ ? Skal de næste hedde super Lyn? Eller Lyn ++?

På den anden side har vi jo Regional tog IR4 som kører Intercity, Kbh, Esbjerg.

Men nok mig der tænker for meget

Og nyt "Togbus +"

Lyn+ fra 13. december

af Scharfenberg, 23/10 2020, 10:16 (1243 dage siden) @ OnkelJørn

Betyder det at der er flere afgange generelt eller er der samme antal tog hvor nogle af dem er lavet om til Lyn+?


Bare der ikke kommer så mange tog typer at man skal være ansat hos DSB for at finde ud af det.

Regional, Intercity, lyn giver mening i mit hovedet,
Men Lyn+ ? Skal de næste hedde super Lyn? Eller Lyn ++?

På den anden side har vi jo Regional tog IR4 som kører Intercity, Kbh, Esbjerg.

Men nok mig der tænker for meget


Og nyt "Togbus +"

Lyn+ skulle oprindelig have heddet Superlyn, men så fandt man på at spørge kunderne, og de valgte Lyn+.
I forhold til 'Togbus+' foretrækker jeg nok 'Supertogbus' :-D

Avatar

Lyn+ fra 13. december

af gaest, 22/10 2020, 17:45 (1244 dage siden) @ hummel_62

Betyder det at der er flere afgange generelt eller er der samme antal tog hvor nogle af dem er lavet om til Lyn+?


Bare der ikke kommer så mange tog typer at man skal være ansat hos DSB for at finde ud af det.

Regional, Intercity, lyn giver mening i mit hovedet,
Men Lyn+ ? Skal de næste hedde super Lyn? Eller Lyn ++?

På den anden side har vi jo Regional tog IR4 som kører Intercity, Kbh, Esbjerg.

Men nok mig der tænker for meget

Det skal ikke vare længe inden en eller anden politiker vil have Lyn+ til at standse I Hedehusene, Kavslunde, eller Brejning, så valgkredsenkan få direkte tog til Staden. Standsningen i Odense kan evt udelades, hvis det kommer til at knibe med køreplanen.

Lyn+ fra 13. december

af andersj, Aalborg, 21/10 2020, 18:20 (1245 dage siden) @ KKLD

Betyder det at der er flere afgange generelt eller er der samme antal tog hvor nogle af dem er lavet om til Lyn+?

Der er i dag et enkelt pendlerlyn om eftermiddagen der kører helt til Aarhus H. Det bliver afkortet til Odense og får ny afgangstid. Der var også et pendlerlyn om morgenen fra Aarhus til København, men jeg ved ikke om det stoppede i december sidste år eller som følge af nedlukningen i foråret - det kører i hvert fald ikke længere fra Aarhus. Pendlerlyntogenes opgave har også ændret sig til at servicere Høje Taastrup og Roskilde i myldretiderne, nu hvor både IC 1xx og ICL xx kører over Køge Nord.

Derudover er der de tre daglige Hamburg tog i hver retning der mellem København og Odense kører i samme kanal som Lyn+, dog med stop i Ringsted også. Dvs. Lyn+ har god køretid mellem København og Odense så man er efterhånden ikke langt fra "Timemodellen" mellem København H og Odense.

--
Mvh Anders

Lyn+ fra 13. december

af Jens Hansen, 21/10 2020, 19:47 (1245 dage siden) @ andersj

71 minutter København - Odense - ikke langt fra timemodellen!

Øh, hvad er det jeg ikke ser?

JH

Lyn+ fra 13. december

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 21/10 2020, 20:13 (1245 dage siden) @ Jens Hansen

1. Spor spærring
2. Fejl på spor
3. Fejl på køre strøm
4. Installation nyt signal system
5. Ombygning (igen) Ringsted station
6. Mangel på Tog busser.

Nå, du tænkte på hvad ser du ikke, siden det kan lade sig gøre?

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Lyn+ fra 13. december

af Gæst42, 22/10 2020, 01:02 (1244 dage siden) @ andersj

Der var også et pendlerlyn om morgenen fra Aarhus til København, men jeg ved ikke om det stoppede i december sidste år eller som følge af nedlukningen i foråret - det kører i hvert fald ikke længere fra Aarhus.

Det blev afkortet allerede fra K20 og har intet med Corona

Lyn+ fra 13. december

af Søren Rich, 21/10 2020, 17:06 (1245 dage siden) @ andersj

Tak for informationen. Det lyder spændende med Lyn-lyntog. Kan det passe at man spare 8-9 min i forhold til ordinære lyntog, som stopper i Fredericia, Vejle, Horsens og Skanderborg?

Hvis det betjenes af IC4, kunne jeg godt føle mig fristet til at rejse de 8-9 minutter længere for at komme til at køre med IC3.

Mvh. Søren

Avatar

Lyn+ fra 13. december

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 21/10 2020, 18:16 (1245 dage siden) @ andersj

Den 13. december starter det nye koncept "Lyn+" med 4 non-stop lyntog i hver retning på hverdage og 2 på søndage mellem Københavns Lufthavn, København H, Odense og Aarhus H. Lyn+ køres med 2xMG undt.


At bruge et begreb som 'nonstop' er måske lige at stramme den journalistiske skrue lidt for meget. Det svarer til at sige IC 8xx Kører nonstop mellem Esbjerg, Bramming, Vejen, Lunderskov, Kolding osv. Det er vel kun et nonstop-produkt hvis der køres mellem København H og Aarhus H uden at standse. Det lyder sikkert meget godt i en salgstale eller i DSB's kommunikation til kunder og medier, men jeg vil stadig fastholde at ordets betydning er at der køres uden ophold eller pause - hvilket der ikke er tale om her.

Lyn+ fra 13. december

af andersj, Aalborg, 21/10 2020, 18:23 (1245 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Den 13. december starter det nye koncept "Lyn+" med 4 non-stop lyntog i hver retning på hverdage og 2 på søndage mellem Københavns Lufthavn, København H, Odense og Aarhus H. Lyn+ køres med 2xMG undt.


At bruge et begreb som 'nonstop' er måske lige at stramme den journalistiske skrue lidt for meget. Det svarer til at sige IC 8xx Kører nonstop mellem Esbjerg, Bramming, Vejen, Lunderskov, Kolding osv. Det er vel kun et nonstop-produkt hvis der køres mellem København H og Aarhus H uden at standse. Det lyder sikkert meget godt i en salgstale eller i DSB's kommunikation til kunder og medier, men jeg vil stadig fastholde at ordets betydning er at der køres uden ophold eller pause - hvilket der ikke er tale om her.

Det var også min egen formulering. DSB beskriver det selv om "Færre stop - hurtigste forbindelse" samt "Du kommer hurtigere frem og der vil være færre forstyrrelser undervejs, da der er færre stop. I toget vil det være muligt at købe kaffe samt lidt sødt." når man vælger et af togene i bookingsystemet.

--
Mvh Anders

Avatar

Lyn+ fra 13. december

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 21/10 2020, 20:54 (1245 dage siden) @ andersj

[image]


De 3 minutters ophold i Odense - hvad skyldes det? Tager det erfaringsmæssigt 3 minutter at udveksle passagerer? Skal der kobles? Er der ikke plads på skinnerne foran/bagved? Eller noget helt fjerde?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Lyn+ fra 13. december

af M. Qvist, 21/10 2020, 21:31 (1245 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

De 3 minutters ophold i Odense - hvad skyldes det? Tager det erfaringsmæssigt 3 minutter at udveksle passagerer? Skal der kobles? Er der ikke plads på skinnerne foran/bagved? Eller noget helt fjerde?

Regionaltoget til Fredericia afgår 07:16.
Kigger man i Rejseplanen ser det ikke ud til at dette tog har længere ophold i Ejby, hvor der normalt overhales, så det nye Lyntog skal åbenbart køre bag det hele vejen til Fredericia.
Det kunne være en forklaring.

Lyn+ fra 13. december

af Peter Linaa, 21/10 2020, 21:37 (1245 dage siden) @ M. Qvist
redigeret af Peter Linaa, 21/10 2020, 22:03

De 3 minutters ophold i Odense - hvad skyldes det? Tager det erfaringsmæssigt 3 minutter at udveksle passagerer? Skal der kobles? Er der ikke plads på skinnerne foran/bagved? Eller noget helt fjerde?


Regionaltoget til Fredericia afgår 07:16.
Kigger man i Rejseplanen ser det ikke ud til at dette tog har længere ophold i Ejby, hvor der normalt overhales, så det nye Lyntog skal åbenbart køre bag det hele vejen til Fredericia.
Det kunne være en forklaring.

Regionaltoget (Re 2719) TIL Fredericia (vest) har INTET med Lyntoget (ICL+ 312) MOD København (øst) at gøre, det er jo hver sin vej.
Det er dog ikke muligt at op- og nedformere i almindelig drift. Dette ifølge Wikipedia.
Den eneste forklaring kan "kun" være: Passagerudveksling og indpasning i øvrige toggang.

M v h
Peter L

Lyn+ fra 13. december

af KKLD, 21/10 2020, 23:01 (1244 dage siden) @ Peter Linaa

De 3 minutters ophold i Odense - hvad skyldes det? Tager det erfaringsmæssigt 3 minutter at udveksle passagerer? Skal der kobles? Er der ikke plads på skinnerne foran/bagved? Eller noget helt fjerde?


Regionaltoget til Fredericia afgår 07:16.
Kigger man i Rejseplanen ser det ikke ud til at dette tog har længere ophold i Ejby, hvor der normalt overhales, så det nye Lyntog skal åbenbart køre bag det hele vejen til Fredericia.
Det kunne være en forklaring.


Regionaltoget (Re 2719) TIL Fredericia (vest) har INTET med Lyntoget (ICL+ 312) MOD København (øst) at gøre, det er jo hver sin vej.
Det er dog ikke muligt at op- og nedformere i almindelig drift. Dette ifølge Wikipedia.
Den eneste forklaring kan "kun" være: Passagerudveksling og indpasning i øvrige toggang.

M v h
Peter L

1 minut til at udveksle passagerer og så 2 minutter som buffer til forsinkelser.

Det er hvad jeg tænker :-)

Lyn+ fra 13. december

af andersj, Aalborg, 21/10 2020, 22:20 (1245 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]

De 3 minutters ophold i Odense - hvad skyldes det? Tager det erfaringsmæssigt 3 minutter at udveksle passagerer? Skal der kobles? Er der ikke plads på skinnerne foran/bagved? Eller noget helt fjerde?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

IC 1xx har afgang mod vest xx:36 og skal også stoppe i Middelfart inden overhaling i Fredericia. Så det handler bl.a. om at give IC 1xx et forspring, så IL ikke skal holde for stop i Middelfart.

De normale lyntog holder også i 3 minutter i Odense, mens IC 1xx holder 2 minutter og IC 8xx holder i 9 minutter mod vest / 8 minutter mod øst. Så vidt jeg ved er det kun på IC 8xx hvor der op- og nedformeres i Odense.

--
Mvh Anders

Lyn+ fra 13. december

af FutKaj, Holbæk, 24/10 2020, 11:24 (1242 dage siden) @ andersj

Det bliver spændende om det kan holde køreplanen

Der skal sørges for at intet tog foran er i vejen

Det normale Iclyn må ofte køre trille fart fra Odense mod København mellem Korsør og Ringsted pga foran kørende tog :-|

Lyn+ fra 13. december

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 24/10 2020, 11:33 (1242 dage siden) @ FutKaj

Har vel fået lidt hjælp i form af Kbh Ringsted over Køge. Så de langsomme tager Roskilde linien

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Lyn+ fra 13. december

af Steff, 22/10 2020, 18:21 (1244 dage siden) @ andersj

Kære Anders

Hvor er jeg glad for at se DSB gennemføre et rigtigt lyntog igen. Det er et ønske ”vi” prøvede at få gennemført med GTA projektet i sin tid, en hurtig forbindelse med meget få stop og en ”bumler” til at samle op på de større mellemstationer. Derudover selvfølgelig de normale pendlertog i myldertiderne.

Desværre blev det torpederet af folketingsmedlemmer og mindre pandlergrupper (så flyt da til en større by!) der pludselig opdagede, at deres lille og ubetydelige station – lyntogsmæssigt – ikke fik denne lyntogsforbindelse (i sin tid også EC-forbindelse og dermed nævnt på et internationalt togkort) med et stop for at samle alle de 0 til 1 daglige personer op, der muligvis kunne benytte toget. Om rejsen bliver på 3 timer og 5 minutter eller 3 timer og 15 minutter er fuldstændigt ligemeget!

Jeg går ud fra at dette tog er et ønske fra DSB side om at tage kampen op igen med landevejstrafikken, flytrafikken (bl.a. vandflyveren fra København og til Århus) og IGEN gøre det attraktivt for forretningsrejsende (ikke ferie rejsende, klubber og andet) og længererejsende pendlere igen at tage toget. Netop at toget IKKE stopper ved alle stationer mindre end Odense gør det attraktivt at rejse, arbejde og slappe af og NYDE turen i RO!!

Og så skal togpersonalet kunne sige fra og afvise alle ”problemerne” allerede ved indgangen og hvis ikke rejsehjemmel, et ekstraordinært stop ved et ”trinbrædt” og de pgl. af. Ligeledes skal lyntoget IKKE bruges som evt. opsamling ved forsinkelser. Det skal holde på de nævnte stationer og dermed basta. Det er DET de rejsende betaler for!!

Se, nu går slåskampen ud på at fortælle de folkevalgte og lokale pendlergrupper at det er et LYNTOG og at stop forsinker, gør rejsen mindre attraktivt, skaber uro o.s.v. Hvis ikke de kan forstå det, må de lære det udenad!

Men der er selvfølgelig mange der kun ser problemer og vil diskutere, luk dem og hold fast på ideen. DET giver respekt, rejsende, bedre økonomi og grønnere kørsel. Alt for mange gode projekter og ideer er talt ihjel af de sædvanlige bedrevidende eksperter (herunder de folkevalgte og trafikeksperter).

Hold fast, tillykke, det er ski.. godt!! Jeg vil ihvert tilfælde bruge dette system hvis muligt.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Lyn+ fra 13. december

af mpp, 22/10 2020, 21:41 (1244 dage siden) @ Steff

Yep, så venter vi bare på timeplanen, så togene kan køre udenom de stationer, de alligevel ikke stopper ved :)

Lyn+ fra 13. december

af Lars, 22/10 2020, 21:52 (1244 dage siden) @ Steff

Kære Anders

Hvor er jeg glad for at se DSB gennemføre et rigtigt lyntog igen. Det er et ønske ”vi” prøvede at få gennemført med GTA projektet i sin tid, en hurtig forbindelse med meget få stop og en ”bumler” til at samle op på de større mellemstationer. Derudover selvfølgelig de normale pendlertog i myldertiderne.

Desværre blev det torpederet af folketingsmedlemmer og mindre pandlergrupper (så flyt da til en større by!) der pludselig opdagede, at deres lille og ubetydelige station – lyntogsmæssigt – ikke fik denne lyntogsforbindelse (i sin tid også EC-forbindelse og dermed nævnt på et internationalt togkort) med et stop for at samle alle de 0 til 1 daglige personer op, der muligvis kunne benytte toget. Om rejsen bliver på 3 timer og 5 minutter eller 3 timer og 15 minutter er fuldstændigt ligemeget!

Jeg går ud fra at dette tog er et ønske fra DSB side om at tage kampen op igen med landevejstrafikken, flytrafikken (bl.a. vandflyveren fra København og til Århus) og IGEN gøre det attraktivt for forretningsrejsende (ikke ferie rejsende, klubber og andet) og længererejsende pendlere igen at tage toget. Netop at toget IKKE stopper ved alle stationer mindre end Odense gør det attraktivt at rejse, arbejde og slappe af og NYDE turen i RO!!

Og så skal togpersonalet kunne sige fra og afvise alle ”problemerne” allerede ved indgangen og hvis ikke rejsehjemmel, et ekstraordinært stop ved et ”trinbrædt” og de pgl. af. Ligeledes skal lyntoget IKKE bruges som evt. opsamling ved forsinkelser. Det skal holde på de nævnte stationer og dermed basta. Det er DET de rejsende betaler for!!

Se, nu går slåskampen ud på at fortælle de folkevalgte og lokale pendlergrupper at det er et LYNTOG og at stop forsinker, gør rejsen mindre attraktivt, skaber uro o.s.v. Hvis ikke de kan forstå det, må de lære det udenad!

Men der er selvfølgelig mange der kun ser problemer og vil diskutere, luk dem og hold fast på ideen. DET giver respekt, rejsende, bedre økonomi og grønnere kørsel. Alt for mange gode projekter og ideer er talt ihjel af de sædvanlige bedrevidende eksperter (herunder de folkevalgte og trafikeksperter).

Hold fast, tillykke, det er ski.. godt!! Jeg vil ihvert tilfælde bruge dette system hvis muligt.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

Og så må vi almindelige dødelige fra en lille og ubetydelig station, der ikke opfylder de fine og høje kriterier, tage til hovedstaden med det sædvanlige nedslidte IR4 med flade sæder, som standser ved alle stationer undervejs (bortset fra Tjæreborg, som er udnævnt til Arrivastation, og derfor ikke betjenes at de rigtige tog).

--
mvh
Lars
Esbjerg

Lyn+ fra 13. december

af anho, 22/10 2020, 22:45 (1243 dage siden) @ Lars

DSB's dårlige togstand har da ikke noget at gøre med standsningsmønsteret.

IR4 bliver også benyttet i både IC og ICL-tog, og IC3 med de nye behagelige sæder bliver også benyttet på regionaltogsstrækningerne. De eneste baner der reelt set er betjent af ubekvemme tog er dem der må trækkes med Desiro og LINT.

Når Fremtidens Tog kommer, bliver det så af endnu mindre betydning, fordi de så skal overtage alle DSB's togruter, med undtagelse af dobbeltdækkerne på Sjælland og så Tysklandstrafikken.

Avatar

Lyn+ fra 13. december

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 23/10 2020, 13:52 (1243 dage siden) @ anho

De eneste baner der reelt set er betjent af ubekvemme tog er dem der må trækkes med Desiro og LINT.

Kan nogen fortælle mig om der er nogen væsentlig forskel på de LINT Lokaltog har kørende på Sjælland i forhold til de der transporterer tyndhudede jyllændere rundt i det jydske?

Jeg synes ikke man hører så mange der piver over Lokaltogs fine LINT tog, men de er måske ren luksus samenlignet med Arrivas?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Lyn+ fra 13. december

af Niels Munch, 23/10 2020, 15:51 (1243 dage siden) @ Michael Deichmann

Farven på indtrækket er næppe "nogen væsentlig forskel". Om der er forskelle i vedligeholdelsen selskaberne imellem skal jeg ikke kunne udtale mig om.

Lyn+ fra 13. december

af kme, 23/10 2020, 16:37 (1243 dage siden) @ Michael Deichmann

Jeg synes ikke man hører så mange der piver over Lokaltogs fine LINT tog, men de er måske ren luksus samenlignet med Arrivas?

Forskellen er vel nærmere at vi i Nordsjælland sjældent skal sidde i en LINT i mere end en halv time. Vestjyderne skal sidder der meget længe og LINT er ikke noget luxustog, men et lokaltog.

Lyn+ fra 13. december

af dkat, 23/10 2020, 16:39 (1243 dage siden) @ Michael Deichmann

Der er vel ikke nødvendigvis nogen forskel andet end længden af strækningerne, de hver især kører på? De nordsjællandske lokalbaner er relativt korte strækninger, men der er nogle lange ture i Jylland hvis man fx skal fra Skjern til Aarhus. Det egner Lint sig ikke specielt godt til.

Lyn+ fra 13. december

af andersj, Aalborg, 23/10 2020, 16:56 (1243 dage siden) @ dkat

Der er vel ikke nødvendigvis nogen forskel andet end længden af strækningerne, de hver især kører på? De nordsjællandske lokalbaner er relativt korte strækninger, men der er nogle lange ture i Jylland hvis man fx skal fra Skjern til Aarhus. Det egner Lint sig ikke specielt godt til.

Det er vel mere de sæder (de billigste) man i Danmark har valgt til Lint togene der ikke egner sig til længere ture. I Tyskland bruges Lint med komfortable sæder bl.a. på RE3 Frankfurt am Main-Saarbrücken der tager 3 timer og på RE4 Lübeck-Szczecin der tager 5 timer.

--
Mvh Anders

Lyn+ fra 13. december

af mpp, 23/10 2020, 22:08 (1243 dage siden) @ andersj

Tjekkede lige Frankfurt-Saarbrucken og der er også både TGV (2 timer) og ICE+RE (2t25m) man kan køre med. Så det er stadig tænkt som et regionaltog til delstrækninger, hvor man ville vælge et hurtigere og mere komfortabelt tog hvis man skal hele vejen.

Lyn+ fra 13. december

af dkat, 24/10 2020, 10:34 (1242 dage siden) @ andersj

Det er vel mere de sæder (de billigste) man i Danmark har valgt til Lint togene der ikke egner sig til længere ture. I Tyskland bruges Lint med komfortable sæder bl.a. på RE3 Frankfurt am Main-Saarbrücken der tager 3 timer og på RE4 Lübeck-Szczecin der tager 5 timer.

Så lad os sige, at Lint togene i deres nuværende udformning ikke egner sig til det. Spørgsmålet gik jo på forskellen mellem øst og vest.

Lyn+ fra 13. december

af bjergged, Zentralschweiz, 24/10 2020, 02:43 (1242 dage siden) @ Michael Deichmann

Jeg har i hvert fald ikke tænkt over at sæderne Arrivas LINT tog skulle være specielt ukomfortable ifht. f.eks de dobbeltdækkervogne jeg plejede at køre til Nykøbing F med. Det er selvfølgelig ikke som den fjedersofa de havde i MR-togene, men så er det vist heller ikke værre.

Lyn+ fra 13. december

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 22/10 2020, 23:23 (1243 dage siden) @ Lars

Kære Anders

Hvor er jeg glad for at se DSB gennemføre et rigtigt lyntog igen. Det er et ønske ”vi” prøvede at få gennemført med GTA projektet i sin tid, en hurtig forbindelse med meget få stop og en ”bumler” til at samle op på de større mellemstationer. Derudover selvfølgelig de normale pendlertog i myldertiderne.

Desværre blev det torpederet af folketingsmedlemmer og mindre pandlergrupper (så flyt da til en større by!) der pludselig opdagede, at deres lille og ubetydelige station – lyntogsmæssigt – ikke fik denne lyntogsforbindelse (i sin tid også EC-forbindelse og dermed nævnt på et internationalt togkort) med et stop for at samle alle de 0 til 1 daglige personer op, der muligvis kunne benytte toget. Om rejsen bliver på 3 timer og 5 minutter eller 3 timer og 15 minutter er fuldstændigt ligemeget!

Jeg går ud fra at dette tog er et ønske fra DSB side om at tage kampen op igen med landevejstrafikken, flytrafikken (bl.a. vandflyveren fra København og til Århus) og IGEN gøre det attraktivt for forretningsrejsende (ikke ferie rejsende, klubber og andet) og længererejsende pendlere igen at tage toget. Netop at toget IKKE stopper ved alle stationer mindre end Odense gør det attraktivt at rejse, arbejde og slappe af og NYDE turen i RO!!

Og så skal togpersonalet kunne sige fra og afvise alle ”problemerne” allerede ved indgangen og hvis ikke rejsehjemmel, et ekstraordinært stop ved et ”trinbrædt” og de pgl. af. Ligeledes skal lyntoget IKKE bruges som evt. opsamling ved forsinkelser. Det skal holde på de nævnte stationer og dermed basta. Det er DET de rejsende betaler for!!

Se, nu går slåskampen ud på at fortælle de folkevalgte og lokale pendlergrupper at det er et LYNTOG og at stop forsinker, gør rejsen mindre attraktivt, skaber uro o.s.v. Hvis ikke de kan forstå det, må de lære det udenad!

Men der er selvfølgelig mange der kun ser problemer og vil diskutere, luk dem og hold fast på ideen. DET giver respekt, rejsende, bedre økonomi og grønnere kørsel. Alt for mange gode projekter og ideer er talt ihjel af de sædvanlige bedrevidende eksperter (herunder de folkevalgte og trafikeksperter).

Hold fast, tillykke, det er ski.. godt!! Jeg vil ihvert tilfælde bruge dette system hvis muligt.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler


Og så må vi almindelige dødelige fra en lille og ubetydelig station, der ikke opfylder de fine og høje kriterier, tage til hovedstaden med det sædvanlige nedslidte IR4 med flade sæder, som standser ved alle stationer undervejs (bortset fra Tjæreborg, som er udnævnt til Arrivastation, og derfor ikke betjenes at de rigtige tog).

Jep, og husk mad pakke og termoflaske.

Nej, men så kan I vel tage regional/lokal toget til en i intercity/lyn station. Så kan I nyde den hurtige rejse resten af vejen.

Mindste selv vores station og bane før mange år siden.
Midt sjællandsk banen.

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Lyn+ fra 13. december

af Niels Bak, 23/10 2020, 01:33 (1243 dage siden) @ Lars

Kære Anders

Hvor er jeg glad for at se DSB gennemføre et rigtigt lyntog igen. Det er et ønske ”vi” prøvede at få gennemført med GTA projektet i sin tid, en hurtig forbindelse med meget få stop og en ”bumler” til at samle op på de større mellemstationer. Derudover selvfølgelig de normale pendlertog i myldertiderne.

Desværre blev det torpederet af folketingsmedlemmer og mindre pandlergrupper (så flyt da til en større by!) der pludselig opdagede, at deres lille og ubetydelige station – lyntogsmæssigt – ikke fik denne lyntogsforbindelse (i sin tid også EC-forbindelse og dermed nævnt på et internationalt togkort) med et stop for at samle alle de 0 til 1 daglige personer op, der muligvis kunne benytte toget. Om rejsen bliver på 3 timer og 5 minutter eller 3 timer og 15 minutter er fuldstændigt ligemeget!

Jeg går ud fra at dette tog er et ønske fra DSB side om at tage kampen op igen med landevejstrafikken, flytrafikken (bl.a. vandflyveren fra København og til Århus) og IGEN gøre det attraktivt for forretningsrejsende (ikke ferie rejsende, klubber og andet) og længererejsende pendlere igen at tage toget. Netop at toget IKKE stopper ved alle stationer mindre end Odense gør det attraktivt at rejse, arbejde og slappe af og NYDE turen i RO!!

Og så skal togpersonalet kunne sige fra og afvise alle ”problemerne” allerede ved indgangen og hvis ikke rejsehjemmel, et ekstraordinært stop ved et ”trinbrædt” og de pgl. af. Ligeledes skal lyntoget IKKE bruges som evt. opsamling ved forsinkelser. Det skal holde på de nævnte stationer og dermed basta. Det er DET de rejsende betaler for!!

Se, nu går slåskampen ud på at fortælle de folkevalgte og lokale pendlergrupper at det er et LYNTOG og at stop forsinker, gør rejsen mindre attraktivt, skaber uro o.s.v. Hvis ikke de kan forstå det, må de lære det udenad!

Men der er selvfølgelig mange der kun ser problemer og vil diskutere, luk dem og hold fast på ideen. DET giver respekt, rejsende, bedre økonomi og grønnere kørsel. Alt for mange gode projekter og ideer er talt ihjel af de sædvanlige bedrevidende eksperter (herunder de folkevalgte og trafikeksperter).

Hold fast, tillykke, det er ski.. godt!! Jeg vil ihvert tilfælde bruge dette system hvis muligt.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler


Og så må vi almindelige dødelige fra en lille og ubetydelig station, der ikke opfylder de fine og høje kriterier, tage til hovedstaden med det sædvanlige nedslidte IR4 med flade sæder, som standser ved alle stationer undervejs (bortset fra Tjæreborg, som er udnævnt til Arrivastation, og derfor ikke betjenes at de rigtige tog).

Det var dog en sjældent udmærket illustration af det, som det forrige indlæg advarer imod.

Hvad har togdriften og materieltypen til Esbjerg egentlig at gøre med standsningsmønsteret for nogle få lyntog om dagen på strækningen Kbh-Århus?

Og nej, folk i Esbjerg er hverken mere eller mindre dødelige eller udødelige end folk i Odense. Trafikmængden er blot mindre, og det er da rationelt at indrette togdriften efter det.

Lyn+ fra 13. december

af Scharfenberg, 23/10 2020, 12:04 (1243 dage siden) @ Niels Bak


Det var dog en sjældent udmærket illustration af det, som det forrige indlæg advarer imod.

Hvad har togdriften og materieltypen til Esbjerg egentlig at gøre med standsningsmønsteret for nogle få lyntog om dagen på strækningen Kbh-Århus?

Og nej, folk i Esbjerg er hverken mere eller mindre dødelige eller udødelige end folk i Odense. Trafikmængden er blot mindre, og det er da rationelt at indrette togdriften efter det.

Og så har de ovenikøbet fået eltog til Esbjerg - inden Fremtidens Tog. I øvrigt er IR4 et mere støjsvagt tog end Øresundstogene. Sætter de slet ikke pris på eltog i Esbjerg og omegn? Hvis de er flere til/fra Esbjerg, der fremover tager toget, kan de sammen med Kolding måske få superlyntog, når Fremtidens Tog kommer, og der er ny bane på Vestfyn i 2029. Så nærmer vi os Esbjerg-København på to timer. Men der skal altså først og fremmest være et passagergrundlag.

Avatar

Lyn+ fra 13. december

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 23/10 2020, 12:48 (1243 dage siden) @ Scharfenberg

Og så har de ovenikøbet fået eltog til Esbjerg - inden Fremtidens Tog. I øvrigt er IR4 et mere støjsvagt tog end Øresundstogene. Sætter de slet ikke pris på eltog i Esbjerg og omegn? Hvis de er flere til/fra Esbjerg, der fremover tager toget, kan de sammen med Kolding måske få superlyntog, når Fremtidens Tog kommer, og der er ny bane på Vestfyn i 2029. Så nærmer vi os Esbjerg-København på to timer. Men der skal altså først og fremmest være et passagergrundlag.


Jeg håber jeg læser det forkert og at det var ironisk ment. ;-)

Hvis det ikke var det, så kan jeg slet ikke følge dig.

At man bare har at være glade for at man har fået el-regionaltog som InterCity-tog er i den grad udtryk for at 'Kjøwenhavnerriet' har nået nye højder..
Det handler ikke om at man ønsker at få Superlyntog eller Lyn+ til Esbjerg. Det handler bare om at man vil have et IC-produkt i det Syd- og Sønderjyske der tilsvarer det øvrige IC-net. Ja der er køreledninger til Esbjerg og Sønderborg, men hvorfor skal man have regionaltogsmateriel til de strækninger når der køres som IC til Esbjerg og "lyntog" til Sønderborg. Jeg vælger toget fra af samme grund når jeg kan da jeg ikke synes 2-3 timer i en ER er det værd. På strækningen Slagelse-København kan jeg leve med litra ER som regionaltogsmateriel, men København-Esbjerg eller København-Sønderborg synes jeg ikke litra ER egner sig i den nuværende udformning. Jeg er med på det er det materiel der er til de strækninger, men at man ikke har opdateret indretningen og komforten til lange ture forstår jeg til gengæld ikke.

Lyn+ fra 13. december

af Gæst42, 23/10 2020, 13:00 (1243 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Og så har de ovenikøbet fået eltog til Esbjerg - inden Fremtidens Tog. I øvrigt er IR4 et mere støjsvagt tog end Øresundstogene. Sætter de slet ikke pris på eltog i Esbjerg og omegn? Hvis de er flere til/fra Esbjerg, der fremover tager toget, kan de sammen med Kolding måske få superlyntog, når Fremtidens Tog kommer, og der er ny bane på Vestfyn i 2029. Så nærmer vi os Esbjerg-København på to timer. Men der skal altså først og fremmest være et passagergrundlag.


Jeg håber jeg læser det forkert og at det var ironisk ment. ;-)

Hvis det ikke var det, så kan jeg slet ikke følge dig.

At man bare har at være glade for at man har fået el-regionaltog som InterCity-tog er i den grad udtryk for at 'Kjøwenhavnerriet' har nået nye højder..
Det handler ikke om at man ønsker at få Superlyntog eller Lyn+ til Esbjerg. Det handler bare om at man vil have et IC-produkt i det Syd- og Sønderjyske der tilsvarer det øvrige IC-net. Ja der er køreledninger til Esbjerg og Sønderborg, men hvorfor skal man have regionaltogsmateriel til de strækninger når der køres som IC til Esbjerg og "lyntog" til Sønderborg.

Det bør så dog for retfærdighedens skyld bemærkes at efter der kom El til Esbjerg har de fleste Lyntog til/fra Sønderborg kørt med IC3. Men det er så også på lånt tid at de gør det.

I min optik burde alle tog have samme komfort standard, det giver ikke mening at der er dårligere komfort i et DD-tog til Kalundborg end i Lyntoget til Odense når sidstnævnte har kortere rejsetid.
Men med Fremtidens tog kan vi så alle glæde os til det sker, selvom den fælles fremtidige "IR4-standard" nok ikke vil vække særlig stor glæde ift IC3

Avatar

ER og interiøret

af mss ⌂, 25/10 2020, 15:01 (1241 dage siden) @ Gæst42

Det er mærkeligt med de ER.
DSB har før lovet at de ville blive opgraderet til IC standard. Men intet er sket.
Måske vil man vente til togene alligevel skal på værksted når der skal indbygges nyt signalsystem, men det var nok en god idé at informere om det hvis det er tilfældet.
ER/IR4 er et glimrende tog til 1-2 timers rejse, men skal man længere får man ondt i r...

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

ER og interiøret

af RasmusD, 25/10 2020, 20:16 (1241 dage siden) @ mss

ER/IR4 er et glimrende tog til 1-2 timers rejse, men skal man længere får man ondt i r...

Jeg kører Roskilde-Kolding-Rødekro og retur et par gange om året, og jeg får nu ikke ondt i røven selvom det er med ER hele vejen...

ER og interiøret

af sil1207, 25/10 2020, 22:01 (1240 dage siden) @ RasmusD

Jeg synes at der er et had imod ER for en eller anden årsag... Jeg synes faktisk at ER-sættet er et ganske fint tog, specielt på interiøret. Jeg er desuden en del af den ganske sjældne race som foretrækker ER-toget.

ER og interiøret

af dkat, 25/10 2020, 22:18 (1240 dage siden) @ sil1207

Jeg synes at der er et had imod ER for en eller anden årsag... Jeg synes faktisk at ER-sættet er et ganske fint tog, specielt på interiøret. Jeg er desuden en del af den ganske sjældne race som foretrækker ER-toget.

Jeg kan kun erklære mig enig. Jeg tog for nylig bumletoget (IC 8xx) fra Kbh til Bramming, det var da overhovedet ikke slemt. Jeg valgte endda at køre med IR4/ER hele vejen fremfor at skifte fra lyntoget (IC3/MF) i Odense. Forskellen i komfort er ret lille efter min mening, og så glæder jeg mig over at køre i et relativt støjsvagt elektrisk togsæt.

ER og interiøret

af ivar, 25/10 2020, 23:18 (1240 dage siden) @ RasmusD

Ondt i røven- i alle udtrykkets forskellige betydninger - er en folkesygdom, der påvirker dømmekraften

ER og interiøret

af Niels Munch, 26/10 2020, 10:19 (1240 dage siden) @ ivar

Ondt i røven- i alle udtrykkets forskellige betydninger - er en folkesygdom, der påvirker dømmekraften


[image]

Lyn+ fra 13. december

af Scharfenberg, 23/10 2020, 16:32 (1243 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Og så har de ovenikøbet fået eltog til Esbjerg - inden Fremtidens Tog. I øvrigt er IR4 et mere støjsvagt tog end Øresundstogene. Sætter de slet ikke pris på eltog i Esbjerg og omegn? Hvis de er flere til/fra Esbjerg, der fremover tager toget, kan de sammen med Kolding måske få superlyntog, når Fremtidens Tog kommer, og der er ny bane på Vestfyn i 2029. Så nærmer vi os Esbjerg-København på to timer. Men der skal altså først og fremmest være et passagergrundlag.


Jeg håber jeg læser det forkert og at det var ironisk ment. ;-)

Hvis det ikke var det, så kan jeg slet ikke følge dig.

At man bare har at være glade for at man har fået el-regionaltog som InterCity-tog er i den grad udtryk for at 'Kjøwenhavnerriet' har nået nye højder..
Det handler ikke om at man ønsker at få Superlyntog eller Lyn+ til Esbjerg. Det handler bare om at man vil have et IC-produkt i det Syd- og Sønderjyske der tilsvarer det øvrige IC-net. Ja der er køreledninger til Esbjerg og Sønderborg, men hvorfor skal man have regionaltogsmateriel til de strækninger når der køres som IC til Esbjerg og "lyntog" til Sønderborg. Jeg vælger toget fra af samme grund når jeg kan da jeg ikke synes 2-3 timer i en ER er det værd. På strækningen Slagelse-København kan jeg leve med litra ER som regionaltogsmateriel, men København-Esbjerg eller København-Sønderborg synes jeg ikke litra ER egner sig i den nuværende udformning. Jeg er med på det er det materiel der er til de strækninger, men at man ikke har opdateret indretningen og komforten til lange ture forstår jeg til gengæld ikke.

Vi er bare ikke enige, og det skal der jo være plads til. Siddekomforten i IC3 og IC4 er bedre end i IR4 - det er vi vist enige om - men IC3 og IC4 er brummende dieselhakkere, og IR4 er et støjsvagt eltog. Når jeg rejser fx mellem Fredericia/Odense og København glæder jeg mig over siddekomforten, hvis jeg rejser med IC3 og IC4. Til gengæld synes jeg, at den støjsvage kørsel med IR4 alt rigeligt opvejer den lidt ringere siddekomfort.

Men som Anders er inde på, skal vi indstille os på IR4-komfort i Fremtidens Eltogsæt. Om folk så fravælger toget alene af den grund, eller om de generelt kortere rejsetider opvejer det, må fremtiden vise.

Lyn+ fra 13. december

af Gæst42, 23/10 2020, 12:56 (1243 dage siden) @ Scharfenberg


Det var dog en sjældent udmærket illustration af det, som det forrige indlæg advarer imod.

Hvad har togdriften og materieltypen til Esbjerg egentlig at gøre med standsningsmønsteret for nogle få lyntog om dagen på strækningen Kbh-Århus?

Og nej, folk i Esbjerg er hverken mere eller mindre dødelige eller udødelige end folk i Odense. Trafikmængden er blot mindre, og det er da rationelt at indrette togdriften efter det.


Og så har de ovenikøbet fået eltog til Esbjerg - inden Fremtidens Tog. I øvrigt er IR4 et mere støjsvagt tog end Øresundstogene. Sætter de slet ikke pris på eltog i Esbjerg og omegn? Hvis de er flere til/fra Esbjerg, der fremover tager toget, kan de sammen med Kolding måske få superlyntog, når Fremtidens Tog kommer, og der er ny bane på Vestfyn i 2029. Så nærmer vi os Esbjerg-København på to timer. Men der skal altså først og fremmest være et passagergrundlag.

IR4 er da teknisk et godt tog, men indretningsmæssigt er IC3 da klart at foretrække. Det skal man da sidde i et direktionssekretariat eller andet elfenbenstårn for at prøve at benægte.

Jeg kender en der pendler Odense - København, som altid køber (altså den man skulle betale for det) en pladsbillet København - Vejle for at være sikker på at få IC3.

Hvis IR4 var så god, så havde L 308 nok også fået lov til at være et Lyn+.

Lyn+ fra 13. december

af andersj, Aalborg, 23/10 2020, 12:59 (1243 dage siden) @ Scharfenberg


Det var dog en sjældent udmærket illustration af det, som det forrige indlæg advarer imod.

Hvad har togdriften og materieltypen til Esbjerg egentlig at gøre med standsningsmønsteret for nogle få lyntog om dagen på strækningen Kbh-Århus?

Og nej, folk i Esbjerg er hverken mere eller mindre dødelige eller udødelige end folk i Odense. Trafikmængden er blot mindre, og det er da rationelt at indrette togdriften efter det.


Og så har de ovenikøbet fået eltog til Esbjerg - inden Fremtidens Tog. I øvrigt er IR4 et mere støjsvagt tog end Øresundstogene. Sætter de slet ikke pris på eltog i Esbjerg og omegn? Hvis de er flere til/fra Esbjerg, der fremover tager toget, kan de sammen med Kolding måske få superlyntog, når Fremtidens Tog kommer, og der er ny bane på Vestfyn i 2029. Så nærmer vi os Esbjerg-København på to timer. Men der skal altså først og fremmest være et passagergrundlag.

I bund og grund tror jeg at den overordnede komfort er vigtigere end drivmidlet - til en hvis grad. IR4 er på mange måder discount i forhold til IC3.

Måske man kunne lave et kompromis hvor IC 8xx starter og slutter i Odense hver anden time og ICL har en togdel med til Esbjerg hver anden time (de timer hvor Sønderborg-delen ikke er med).

--
Mvh Anders

Lyn+ fra 13. december

af Gæst42, 23/10 2020, 13:02 (1243 dage siden) @ andersj

Måske man kunne lave et kompromis hvor IC 8xx starter og slutter i Odense hver anden time og ICL har en togdel med til Esbjerg hver anden time (de timer hvor Sønderborg-delen ikke er med).

Men det ændre jo ikke på at den togdel stadig vil være med IR4. Bare fordi du laver om i køreplanen dukker der jo ikke flere IC3'er op ud af det blå.

Lyn+ fra 13. december

af andersj, Aalborg, 23/10 2020, 13:47 (1243 dage siden) @ Gæst42

Måske man kunne lave et kompromis hvor IC 8xx starter og slutter i Odense hver anden time og ICL har en togdel med til Esbjerg hver anden time (de timer hvor Sønderborg-delen ikke er med).


Men det ændre jo ikke på at den togdel stadig vil være med IR4. Bare fordi du laver om i køreplanen dukker der jo ikke flere IC3'er op ud af det blå.

Det var også rettet mod kritikken af de manglende direkte lyntog til Esbjerg.

--
Mvh Anders

Lyn+ fra 13. december

af Bent Olsen, 24/10 2020, 17:07 (1242 dage siden) @ Gæst42

Og hvad er så DSBs mest populære tog? IC3? :-) Bliver spændende at se hvor godt "komforten/servicen" bliver, når Arriva overtager Svendborgbanen den 21.12.20 :-(

Lyn+ fra 13. december

af Peter Linaa, 24/10 2020, 18:48 (1242 dage siden) @ Bent Olsen

Og hvad er så DSBs mest populære tog? IC3? :-) Bliver spændende at se hvor godt "komforten/servicen" bliver, når Arriva overtager Svendborgbanen den 21.12.20 :-(

Hvorfor lige netop den 21.12.20?

M v h
Peter L

Avatar

Lyn+ fra 13. december

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 23/10 2020, 13:49 (1243 dage siden) @ Lars

Og så må vi almindelige dødelige fra en lille og ubetydelig station, der ikke opfylder de fine og høje kriterier, tage til hovedstaden med det sædvanlige nedslidte IR4 med flade sæder, som standser ved alle stationer undervejs (bortset fra Tjæreborg, som er udnævnt til Arrivastation, og derfor ikke betjenes at de rigtige tog).

...eller snarere snotforkælede jyllændere med både togforbindelser og motorveje!
Det du beskriver er vilkårene for sjællandere og til en hvis grad fynboer.
Og motorvejene er ikke rigtig det store alternativ herovre, for de er for få og for små i forhold til behov og befolkningstæthed.

Duk og væk! :-P :-P :-D

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Lyn+ fra 13. december

af FutKaj, Holbæk, 24/10 2020, 11:28 (1242 dage siden) @ Steff

Jeg er fuldstændig enig - alle stop forstyrer rejsen

Det er godt tænkt med tog i mellem Danmarks 3 største byer

Avatar

Lyn+ fra 13. december

af gaest, 25/10 2020, 14:19 (1241 dage siden) @ Steff

Hvor er jeg glad for at se DSB gennemføre et rigtigt lyntog igen.

Og jeg er glad for at alle MR er skrottede nu. De ville have været et "oplagt" valg til et lyntogsprodukt, med Endlænderen og ICLyn på CV'et. Første klasse kan nemt (gen)indrettes. Det kræver bare en rulle gul tape en avisholder og en kaffemaskine.

Lyn+ fra 13. december

af bjergged, Zentralschweiz, 23/10 2020, 23:07 (1242 dage siden) @ andersj

Det var alligevel meget 1. klasse. Er der virkelig så mange der betaler ekstra for aviser, kaffe og småkager?

Jeg har aldrig kørt på 1. klasse i Danmark, og de gange jeg har kigget ind på en 1. klasse har det typisk været næsten tomt. Måske rejser jeg bare med de forkerte afgange?

Lyn+ fra 13. december

af Lyntoget, 25/10 2020, 01:21 (1241 dage siden) @ bjergged

Jeg tvivler på det en folk nok til disse tog , det har været prøvet før

Lyn+ fra 13. december

af Anonyme, 26/10 2020, 10:59 (1240 dage siden) @ Lyntoget

Jeg tvivler på det en folk nok til disse tog , det har været prøvet før

Sidste gang man forsøgte, blev toget ikke prioriteret i driften, da der ikke var nok kendskab til det. Det betød at ved uregelmæssigheder blev der primært kigget på belægningstal, hvor det "nye" lyntog lå lavest, fordi kunderne som nævnt ikke kendte til det / brugte det.

Altså når man introducerer et nyt produkt, er der en indsvings-periode, førend toget er tilstrækkelig fyldt. Men når kunderne ikke er der i starten, og det pba. dette bliver hevet ud først ved uregelmæssigheder, "tør"/vil kunderne ikke gå efter det tog.

Derfor har man i denne omgang valgt, at driften IKKE må (så vidt det er muligt), hive dette tog ud ved uregelmæssigheder, i hvert fald ikke som det første. Jeg tror nok der skal være kunder til det, om end først post-corona.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak