Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Revitalisering af jernbanen [D] (Generelt)

af Niels Munch, 30/10 2020, 11:08 (1246 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 30/10 2020, 11:31

Foreningen af ​​tyske kollektive transportoperatører (VDV) og interesseorganisationen Allianz pro Schiene har opdateret og udvidet deres fælles forslag til reaktivering af nedlagte jernbanestrækninger i Tyskland. Ifølge den nye VDV-reaktiveringsliste foreslås 238 strækninger med en samlet længde på 4.016 km til reaktivering. "Dette kunne genforbinde 291 byer og kommuner med mere end 3 millioner mennesker til det tyske jernbanenet og dermed yderligere øge tiltrækningskraften til denne klimavenlige transportform," sagde Jörgen Boße, formand for VDV-komitéen for jernbaneinfrastruktur og administrerende direktør for Usedomer Bäderbahn. Dirk Flege, administrerende direktør for Allianz pro Schiene, understreger: ”Med reaktivering af nedlagte jernbanelinjer kan vi stoppe og vende den årtier lange reduktion af skinnetrafikken. Det er opskriften på succes for et bedre trafikmix i fremtiden."

Se hele pressemeddelelsen her: https://www.vdv.de/presse.aspx?id=427885ba-aedb-42b6-b171-d8c7fa143f5d&mode=detail&... .

Den opdaterede rapport af juli 2020 med kort: https://www.vdv.de/reaktivierung-von-eisenbahnstrecken-2020.pdfx .

Med en ændring af ​​den kommunale transportfinansieringslov (GVFG) har forbundsregeringen forbedret rammebetingelserne for reaktiveringsprojekter inden for persontransport betydeligt. Dette gælder ikke kun omfanget af ​​disponible midler, men også finansieringsbetingelserne.

Mange af os har måske en "svaghed" for én eller flere tyske baner, som man gerne ser revitaliseret. Selv fulgte jeg udviklingen på Usedomer Bäderbahn, der via en gennemgribende modernisering på relativ kort tid tidoblede sit passagertal. Og i Schleswig-Holstein er man begyndt at genoptage ordinær trafik ud ad banen fra Kiel mod Schönberger Strand, som mange danske kender for veterantog.

[image]Usedomer Bäderbahn, GTW-tog til Wolgast hhv. Świnoujście, Heringsdorf 25.06.2019 (nm).

Selv om VDVs og Allianz pro Schienes liste er en "brutto- eller ønskeliste", indeholder den givetvis en del forslag, der realiseres i fremtiden.

Så kan vi andre drømme om genetalbering af nedlagte danske banestrækninger, hvoraf nogle måske ville have overlevet, såfremt kommunalreformen med dens større og mere betalingskraftige enheder var kommet lidt tidligere .....

God fornøjelse med læsning og drømmeri.


Bedste hilsener
Niels

Revitalisering af jernbanen [D]

af Eyolf, 30/10 2020, 17:28 (1246 dage siden) @ Niels Munch

Ja, det er spennende, det som ser ut til å skje i Tyskland nå. Jeg leste i Railway Gazette for noen uker siden at det arbeides med liknende tanker også i Storbritannia. Det blir spennende å se om denne tankegangen vinner frem her i våre nordlige egne også.

Det var forresten et veldig bra bilde du hadde der fra stasjonen i Heringsdrf, Niels. Jeg var der for ti år siden, og da fant jeg et veldig interessant, lite lokaljernbanehistorisk museum på stasjonen.

Like bortenfor sto UBBs "Ferkeltaxen" hensatt på rekke og rad:
[image]
Jeg går ut fra at de er vandret til de evige skinnestrenger nå, men om det lille museet stadig eksisterer, er kanskje i det minste én av dem funnet verdig en plass i samlingen?

Revitalisering af jernbanen [D]

af Niels Munch, 30/10 2020, 22:39 (1245 dage siden) @ Eyolf

Hej Eyolf,

Siden jeg besøgte Usedomer Bäderbahn i 2002 er det selvfølgelig tyndet ud i Ferkeltaxerne, idet nogle er sendt til Rumænien. Men 2 stod ved museumsvognene i Heringsdorf i 2019, nemlig 771 007-2 og 771 065-0, og 2 i Zinnowitz 772 201-0 (naturgas) og styrevognen 972 201-8.

Jeg anser stadig banen som et mønster på en revitaliseret banestrækning, og den virkede i 2019 lige så spritny som i 2002.


M.v.h.
Niels

Revitalisering af jernbanen [D]

af Eyolf, 30/10 2020, 22:55 (1245 dage siden) @ Niels Munch

Har de ikke også gjenåpnet strekningen helt frem til Świnoujście?

Revitalisering af jernbanen [D]

af Niels Munch, 30/10 2020, 23:27 (1245 dage siden) @ Eyolf

Har de ikke også gjenåpnet strekningen helt frem til Świnoujście?


Jo, i 2008.

Revitalisering af jernbanen [D]

af Niels Munch, 25/6 2021, 17:02 (1008 dage siden) @ Niels Munch

Nu har DB Netz identificeret 20 jernbanelinjer med i alt 245 strækningskilometer m.h.p. reaktivering af både gods- og passagertransport i 2030 som en del af initiativerne til at skabe miljøvenlige transportalternativer.

Kilde: Railway Gazette International 22 June 2021.

Læs hele artiklen her: https://www.railwaygazette.com/infrastructure/rail-reopenings-to-support-climate-friend... - herunder om hvilke strækninger, der er omfattet.

Der fordres log-in; men det er gratis at registrere sig.


M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak