Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tyskland: 4.000 km køreledning på motorveje

af Eyolf, 16/11 2020, 11:57 (1250 dage siden) @ Svend

Det som forundrer meg, er at disse lastebilene har strømavtakere av pantograf-type, ikke av trolleystang-type. Hvordan holdes de i stilling på veien? Man skulle jo tro at et kjøretøy som ikke går på skinner, lett kunne komme ut av posisjon i forhold til kontaktledningen, og lastebilen som er avbildet i "Der Spiegel" har til alt overmål svært kort avstand mellom polene på pantografen.

Avatar

Tyskland: 4.000 km køreledning på motorveje

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 16/11 2020, 12:10 (1250 dage siden) @ Eyolf

Det som forundrer meg, er at disse lastebilene har strømavtakere av pantograf-type, ikke av trolleystang-type. Hvordan holdes de i stilling på veien? Man skulle jo tro at et kjøretøy som ikke går på skinner, lett kunne komme ut av posisjon i forhold til kontaktledningen, og lastebilen som er avbildet i "Der Spiegel" har til alt overmål svært kort avstand mellom polene på pantografen.

Idag findes der track-assist, som holder køretøjet indenfor de hvide linier på vejen --- når de er der :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Tyskland: 4.000 km køreledning på motorveje

af Eyolf, 16/11 2020, 12:28 (1250 dage siden) @ Michael Deichmann

Jaha, og moroen begynner når de hvite linjene er slitt ned? Eller er det bakt ned noen ledninger nede i asfalten?

Tyskland: 4.000 km køreledning på motorveje

af mpp, 16/11 2020, 13:14 (1250 dage siden) @ Eyolf

Det hele bliver styret med en computer og pantografen bliver automatisk taget ned ved vognbaneskift. Og er de hvide linjer nødvendige for at få systemet til at fungere tror jeg ikke Tysklands motorvejsvæsen forpasser chancen til at lave vejarbejde.

Tyskland: 4.000 km køreledning på motorveje

af Thorbjørn, 16/11 2020, 15:00 (1250 dage siden) @ Eyolf

Det som forundrer meg, er at disse lastebilene har strømavtakere av pantograf-type, ikke av trolleystang-type. Hvordan holdes de i stilling på veien? Man skulle jo tro at et kjøretøy som ikke går på skinner, lett kunne komme ut av posisjon i forhold til kontaktledningen, og lastebilen som er avbildet i "Der Spiegel" har til alt overmål svært kort avstand mellom polene på pantografen.

Siemens skriver i en artikel:
Steering an eHighway truck connected to the overhead contact lines
is no different to driving a diesel truck, as the active pantograph
compensates for any shifts in position within the lane

Tyskland: 4.000 km køreledning på motorveje

af steenth, 16/11 2020, 11:55 (1250 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Spørgsmålet er om det er den rette vej at hænge køreledninger op, når både batterikapacitet går op og lynladning bliver mere almindelig. Der er nu en del busruter, som allerede kører med busser med batterier.

Tyskland: 4.000 km køreledning på motorveje

af AnWa, 18/11 2020, 16:09 (1248 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

De som inte lär sig av historien, etc. etc.

[image]

Stockholm, ca 1950.


Jag säger inte att det är en dålig idé, men den fanns redan för en mansålder sedan och blev (tyvärr) inte populär då.

Avatar

Tyskland: 4.000 km køreledning på motorveje

af gaest, 21/11 2020, 11:30 (1245 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvis vi får det system i Danmark bliver det med en anden spænding, anden afstand mellem ledningene, og anden ophængningshøjde som anbefalet i de utallige konsulentrapporter der var bestilt til formålet.

Tyskland: 4.000 km køreledning på motorveje

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 21/11 2020, 15:33 (1245 dage siden) @ gaest

Hvilket får mig til at spørge:

Hvorfor er den danske køre strøm forskelig fra Tysk og Svensk?

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Tyskland: 4.000 km køreledning på motorveje

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 21/11 2020, 15:59 (1245 dage siden) @ andersj

Super
Anders, tak for et godt link.

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Tyskland: 4.000 km køreledning på motorveje

af Peter Christensen, 21/11 2020, 18:31 (1245 dage siden) @ gaest

Hvis vi får det system i Danmark bliver det med en anden spænding, anden afstand mellem ledningene, og anden ophængningshøjde som anbefalet i de utallige konsulentrapporter der var bestilt til formålet.

Hvis vi sammenligner med jernbanen, så fik DSB en konsulentrapport inden 25 kV, 50 Hz systemet blev valgt.
Det var såmænd SJ, som lavede den rapport.....anbefalingen var klart at et 50 Hz system var billigere at anlægge.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak